Gå til innhold
Hundesonen.no

Vaske sofatrekk i vaskemaskin?

Jeanettee

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lurte på om noen her inne har prøvd å vaske sofatrekket til sofaen i vaskemaskinen før, går det ann? I såfall hvor mange grader kan den vaskes på? Det står ikke noe vaskelapp på den :/

Skrevet

Jeg gjorde det med min forrige sofa.

Ofte og i flere år.

Og sofaen lever i beste velgående hos min søster den dag i dag.

Men fikk beskjed fra møbelbutikken at det måtte jeg ikke gjøre.

Kommer nok an på type stoff osv.

Jeg vaska de på 40 grader hurtigvask, funka supert.

Prøvde først med pynteputene som fulgte med for å se om stoffet tålte det.

Hadde neppe tatt løs på selve sofaen uten å kunne sjekka om stoffet tålte vask først.

Du risikerer jo å få ødelagt sofaen din.

Skrevet

Jeg hadde Ektorp sofa fra Ikea før, vasket stadig vekk det trekket. På 30 grader eller noe og med et godt vaskemiddel.

Stoffer var dog utrolig kraftig, så jeg fant ut at det måtte strykes mens det var fuktig og at noen strakk på det for å få det fint og rett igjen. Selvom jeg noen ganger dret i det, og hadde skikkelig krøller nederst :)

Tenkte også å vaske trekket på sofaen jeg har nå også, men det er litt tynnere og lettere :P

Skrevet

Min lille knertis presterte å pisse i sofaen her om dagen, og da var jeg lykkelig for at jeg har en stoff-sofa fra IKEA. Så lenge du har et "vanlig" stoff, er det uproblematisk å vaske det, men følg med under tørking sånn som Siri Eveline sier, så du ikke risikerer 20% krymping. :)

Skrevet

Ok, kanskje jeg skal prøve med pynteputene først, så kanskje ta på trekket på putene mens de er litt fuktige. :)

Hvordan vaskemiddel burde jeg bruke, milo eller omo? :P

Skrevet

Ok, kanskje jeg skal prøve med pynteputene først, så kanskje ta på trekket på putene mens de er litt fuktige. :)

Hvordan vaskemiddel burde jeg bruke, milo eller omo? :P

Jeg ville nok ikke tatt trekket på putene mens det var vått, i fare for muggdannelse og slikt, meeeen det er bare en tanke altså.

Ellers tror jeg det er litt samme om du bruker milo eller omo, kommer an på stoffet. Er det litt "fint" ville jeg tatt Milo, er det vanlig bomullsaktig hadde jeg bare gått for Omo.

Skrevet

Det kommer jo helt an på sofatrekket det da :) Men jeg vasker mine på 40 grader uten problem. Så får de tørke litt på stativ, og så tar jeg de på mens de fortsatt er litt fuktige og kan strekkes. Funker bra! :P

Skrevet

jeg har hunder oppi sofaen dagli, så har blir sofatrekket vasket regelmessig.... 40 grader med omo.. det har funket i mange år.. sofaen er like god som ny... stoff sofa fra ikea:)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...