Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønnsaksbrugere

Nirm

Recommended Posts

Skrevet

Driver på et prosjekt her nå og lager grønnsaksburgere. Jeg ønsker å lage de etter prinsippet "man tar hva man haver", slik at det blir en fin måte å bruke diverse smårester av grønnsaker på også.

MEN. Jeg får de ikke til å bli faste nok til å kunne stekes som burgere. I dag har jeg tilsatt maismel, og de ble jo noe fastere da, men smaker litt rart (jeg har ikke stekt de enda, så kan hende de blir bedre etter steking). Hva annet kan jeg tilsette for å få de til å bli til burgere og ikke bare grønnsakshakk? Det må være glutenfritt, siden jeg er allergisk mot det. Ikke spiser jeg egg heller forøvrig.

Help anyone?

Edit: Helst ikke meieriprodukter heller oppi.

Skrevet

Hva med... nå sto det stille her. Men du vet, sånn man tilsetter i glutenfri deig, kunne det funke? (om du skjønner hva jeg sikter til her da :aww:)

Altså det ligner litt på mel, bruker bare en spiseskje eller noe, er ganske dyrt, men for å få deigen fastere tror jeg. Bruker det på jobb når jeg lager til en som ikke tåler gluten.

Skrevet

Hva med... nå sto det stille her. Men du vet, sånn man tilsetter i glutenfri deig, kunne det funke? (om du skjønner hva jeg sikter til her da :aww:)

Altså det ligner litt på mel, bruker bare en spiseskje eller noe, er ganske dyrt, men for å få deigen fastere tror jeg. Bruker det på jobb når jeg lager til en som ikke tåler gluten.

Er det det som kalles fiberhusk du tenker på? Bare lest om det, aldri prøvd det selv...

Skrevet

Er det det som kalles fiberhusk du tenker på? Bare lest om det, aldri prøvd det selv...

JA! Det var det! :aww:

Brøddeigen ble noe helt annet med litt av dette i, mye bedre konsistens og smak, synes ikke det var godt før. Så nå tilsetter jeg alltid dette. Men vet ikke om det fungerer i annen type mat, men verdt et forsøk?

Skrevet

Du tåler ikke potetmel?

Ah. Selvfølgelig kan jeg bruke det! Det tenkte jeg ikke på en gang... Kan prøve det neste gang og se hvordan smaken blir da.

JA! Det var det! :aww:

Brøddeigen ble noe helt annet med litt av dette i, mye bedre konsistens og smak, synes ikke det var godt før. Så nå tilsetter jeg alltid dette. Men vet ikke om det fungerer i annen type mat, men verdt et forsøk?

Det er jo det. Får se om jeg finner det i Sverige, regner med at det er DYYYRT i Norge (som alt annet som er glutenfritt....)

Skrevet

Maismel/maizenna gir ikke smak i ferdig produkt :aww: Du kan bruke så mye du vil/må for på få fastere burger. Potetmel er også greitt, men kan gi tørrere burger. Ellers er det lurt å alltid ha en boks eller to med kikerter i hus, de binder grønnsaksmosen sammen slik at du får finfine burgere. Ellers går det an å bruke litt falafelmix, hvis du alltid passer på å ha en pose i hus. Hjelper deg kanskje ikke idag, men en tanke for framtia :aww:

Skrevet

Takker. :aww:

Dagens burgere er nå stekt, og ble ikke så aller verst. Og en framgang fra grønnsakshakk. :P Men enda ikke helt burgere da, så jeg får shoppe litt og prøve meg frem. Må vel bli burgere til slutt på meg også...

Hummusen som jeg laget selv for første gang i dag ble derimot veldig vellykket. :aww:

Skrevet

Hi maize kan vel brukes også?

Aldri sett det før. Hvor selges det? Vanlige matvareforetninger, eller helsekost?

Egg er også en fin ting å binde burgere med, både med og uten kjøtt :aww:

Spiser ikke egg, så da utgår den muligheten.

Skrevet

Hi Maize selges på helsekosten. Brukte det i pizzadeig i går. Knallbra produkt, bare litt dyrt.

http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php

Har fått dilla på JBKM (johannesbrødkjernemel), hi maize, soyamel og sukrin om dagen. Hehe. Helsekost er spennende!

Har forresten bakt kake med sukrin i stedet for sukker i dag.. Yummy!

Skrevet

Hi Maize selges på helsekosten. Brukte det i pizzadeig i går. Knallbra produkt, bare litt dyrt.

http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php

Har forresten bakt kake med sukrin i stedet for sukker i dag.. Yummy!

Da skal jeg se etter det i Sverige også. Og hamstre på neste tur over grensa. Alt slikt bruker å være billigere der... (eks koster en pakke glutenfrie pastaplater ca 30 SEK, mens det koster 50 kr her...).

Edit: Og sunn mat er både spennende og man får fort dilla merker jeg. :aww: Men med helsegevinsten man får av det, så er det utrolig givende også.

Skrevet

Fiberhusk er genialt, og bland inn litt rismel også så blir det nok bra. Bruker fiberhusk og rismel i glutenfrie deiger jeg. Lar man firberhusken blandes ut og svelles i vann så blir deigene saftigere men jeg syns det smaker litt... vassent, så foretrekker å bare ha det rett ideigen, gjør deigensmidigere og mindre klissete. Og ja, alt sånt er dyrt i norge - men fiberhusk og rismel bruker man så lite av at det er ikke det helt store tapet å kjøpe i norge om man må.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...