Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønnsaksbrugere


Nirm

Recommended Posts

Driver på et prosjekt her nå og lager grønnsaksburgere. Jeg ønsker å lage de etter prinsippet "man tar hva man haver", slik at det blir en fin måte å bruke diverse smårester av grønnsaker på også.

MEN. Jeg får de ikke til å bli faste nok til å kunne stekes som burgere. I dag har jeg tilsatt maismel, og de ble jo noe fastere da, men smaker litt rart (jeg har ikke stekt de enda, så kan hende de blir bedre etter steking). Hva annet kan jeg tilsette for å få de til å bli til burgere og ikke bare grønnsakshakk? Det må være glutenfritt, siden jeg er allergisk mot det. Ikke spiser jeg egg heller forøvrig.

Help anyone?

Edit: Helst ikke meieriprodukter heller oppi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med... nå sto det stille her. Men du vet, sånn man tilsetter i glutenfri deig, kunne det funke? (om du skjønner hva jeg sikter til her da :aww:)

Altså det ligner litt på mel, bruker bare en spiseskje eller noe, er ganske dyrt, men for å få deigen fastere tror jeg. Bruker det på jobb når jeg lager til en som ikke tåler gluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med... nå sto det stille her. Men du vet, sånn man tilsetter i glutenfri deig, kunne det funke? (om du skjønner hva jeg sikter til her da :aww:)

Altså det ligner litt på mel, bruker bare en spiseskje eller noe, er ganske dyrt, men for å få deigen fastere tror jeg. Bruker det på jobb når jeg lager til en som ikke tåler gluten.

Er det det som kalles fiberhusk du tenker på? Bare lest om det, aldri prøvd det selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det det som kalles fiberhusk du tenker på? Bare lest om det, aldri prøvd det selv...

JA! Det var det! :aww:

Brøddeigen ble noe helt annet med litt av dette i, mye bedre konsistens og smak, synes ikke det var godt før. Så nå tilsetter jeg alltid dette. Men vet ikke om det fungerer i annen type mat, men verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tåler ikke potetmel?

Ah. Selvfølgelig kan jeg bruke det! Det tenkte jeg ikke på en gang... Kan prøve det neste gang og se hvordan smaken blir da.

JA! Det var det! :aww:

Brøddeigen ble noe helt annet med litt av dette i, mye bedre konsistens og smak, synes ikke det var godt før. Så nå tilsetter jeg alltid dette. Men vet ikke om det fungerer i annen type mat, men verdt et forsøk?

Det er jo det. Får se om jeg finner det i Sverige, regner med at det er DYYYRT i Norge (som alt annet som er glutenfritt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maismel/maizenna gir ikke smak i ferdig produkt :aww: Du kan bruke så mye du vil/må for på få fastere burger. Potetmel er også greitt, men kan gi tørrere burger. Ellers er det lurt å alltid ha en boks eller to med kikerter i hus, de binder grønnsaksmosen sammen slik at du får finfine burgere. Ellers går det an å bruke litt falafelmix, hvis du alltid passer på å ha en pose i hus. Hjelper deg kanskje ikke idag, men en tanke for framtia :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. :aww:

Dagens burgere er nå stekt, og ble ikke så aller verst. Og en framgang fra grønnsakshakk. :P Men enda ikke helt burgere da, så jeg får shoppe litt og prøve meg frem. Må vel bli burgere til slutt på meg også...

Hummusen som jeg laget selv for første gang i dag ble derimot veldig vellykket. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi maize kan vel brukes også?

Aldri sett det før. Hvor selges det? Vanlige matvareforetninger, eller helsekost?

Egg er også en fin ting å binde burgere med, både med og uten kjøtt :aww:

Spiser ikke egg, så da utgår den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Maize selges på helsekosten. Brukte det i pizzadeig i går. Knallbra produkt, bare litt dyrt.

http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php

Har fått dilla på JBKM (johannesbrødkjernemel), hi maize, soyamel og sukrin om dagen. Hehe. Helsekost er spennende!

Har forresten bakt kake med sukrin i stedet for sukker i dag.. Yummy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hi Maize selges på helsekosten. Brukte det i pizzadeig i går. Knallbra produkt, bare litt dyrt.

http://www.funksjonellmat.no/himaize-om.php

Har forresten bakt kake med sukrin i stedet for sukker i dag.. Yummy!

Da skal jeg se etter det i Sverige også. Og hamstre på neste tur over grensa. Alt slikt bruker å være billigere der... (eks koster en pakke glutenfrie pastaplater ca 30 SEK, mens det koster 50 kr her...).

Edit: Og sunn mat er både spennende og man får fort dilla merker jeg. :aww: Men med helsegevinsten man får av det, så er det utrolig givende også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiberhusk er genialt, og bland inn litt rismel også så blir det nok bra. Bruker fiberhusk og rismel i glutenfrie deiger jeg. Lar man firberhusken blandes ut og svelles i vann så blir deigene saftigere men jeg syns det smaker litt... vassent, så foretrekker å bare ha det rett ideigen, gjør deigensmidigere og mindre klissete. Og ja, alt sånt er dyrt i norge - men fiberhusk og rismel bruker man så lite av at det er ikke det helt store tapet å kjøpe i norge om man må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...