Gå til innhold
Hundesonen.no

Jeg tror hun har vondt i ryggen/skuldra?


Red Merle

Recommended Posts

Som tittelen sier. Jeg tror lille dyret mitt har vondt i ryggen/skulder partiet sitt. Det er i grunn vanskelig å beskrive, for man må nesten se det først. Men jeg skal prøve så godt jeg kan å beskrive saken, og symptomene.

Jeg har merket spesielt at hun ikke vil ha på seg sele når vi skal gå tur. Tar jeg frem selen, så faller hun sammen som en melsekk, jeg får tatt den på henne, men det er tydelig at hun synes det er ubehagelig. Når jeg da har fått på selen, går ut og på tur, og møter andre hunder, så har hun oppført seg dust. Meget utagerende, men BARE når hu har på sele, for jeg har prøvd å bytte på med sele/halsbåd annen hver dag, og bare de gangene selen er på, er hu sur mot andre hunder.

Så jeg tenker, kan det være smerter? Hu har aldri vært spesielt aggressiv av seg, veldig leken ja, og hu forsvarer seg om noen ypper/ønsker å sloss med henne, men hu har aldri vært noen bråkemaker.

Jeg har prøvd å massere henne, kose henne og stretche henne litt. Kjenner rundt på kroppen hennes, og skuldrene. Hun trekker seg unna når jeg kommer til området her, skulderene. Helst vil hun legge seg ned på ryggen, slik at jeg ikke kommer til. Ber jeg henne om å stå, så trekker hun seg unna/unnviker at jeg har kontakt med området. Skinnet der er også stramt og varmt(?), vikrer som det er muskulært?? Dette er det området de fleste seler har festet til kobbel, så derfor innbiller jeg meg at hu ikke vil ha på sele, og at når hun har den på, så føler hun smerte noe som resulterer i at hu blir sur. :wub:

Hu er heller ikke seg selv når vi trener LP, intensisteten er liksom vekke. Og ting jeg vet at hu kan, kan hu liksom ikke lenger.. Men det kan jo være en kosekvens av at vi ikke har trent særlig strukturert siden November... :wub:

Så, jeg har ingen erfaring med slike ting. Og jeg vet ikke helt hva som kan ha skjedd, men hu pleier å leke med en halvgal Boxer, som ikke er av den sorten som respekterer hvor du står. Står du i veien, så blir du løpt inn i, i høy fart. Og dette har skjedd noen ganger når de leker.

Jeg inbiller meg at hun har vondt. Men hu spiser og drikker som normalt, men det er 'noe' men hele væremåten hennes som er .. 'rar'.. Tar nok en tur til vetten, men er det noen her som har peiling på gode fysioterapauter o.l osv i Vestfold? Noen som har erfaring med slikt som dette? Hva kan det være, er bikkja helt frisk, og jeg på bærtur?

:wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Høres ut som smerter ja. Og det kan jo være noe så enkelt som en liten betennelse i en muskel. 14 dager med rimadyl og ro, og vips så er hu bra liksom.

Men om du ikke har vært hos vet'n enda og hu oppfører seg likt enda, så sjekk det ut. ;-)

Er jo en stund siden du skrev innlegget, så hvordan går det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste bc'en min hadde også sånne diffuse plager, vet'en fant ikke ut noen ting. Løsningen for meg ble å ta han til Are Thoresen og han fant to låsninger i ryggen og muskulære problem i bakparten. Han har også vært utsatt for å bli flydd ned, noe jeg nå ikke vil la han oppleve igjen. De kan pådra seg låsninger osv av sånt. Her er det flat'en som ikke har respekt for andre hunder sine kroppsoner og bare flyr på om de står i veien eller han har lyst til det :) Så jeg vil også anbefale at du reiser til noen med greie på muskler osv. Aquadog som Caroline skrev eller Are Thoresen f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har hu vært helt grei. Jeg har massert henne litt selv, vært nøye med oppvarming og nedvarming osv. Noe er det, usikker på hva, men det er noe. Så jeg skal uansett få henne undersøkt.

Aqua Dog er notert, samt Are Thoresen. Men han er jeg litt skeptisk til, hørt mye rart, også får jeg vel kjeft fordi jeg bruker halsbånd :) . Veterinærenvi bruker til vanlig har utvidet med Muskelterapi og noe vetropati opplegg.. Lurer på om jeg skal gå til dem, siden de kjenner bikkja litt fra før.. Men jeg er enda ikke sikker, tror det blir å ta en ringe runde :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...