Gå til innhold
Hundesonen.no

Går tur, men tisser fortsatt inne.


elinebj93

Recommended Posts

Hei.

Jeg har prøvd en del ting nå, for å ikke få bikkja mi til å tisse inne.

Jeg går turer med han, opp til 1-2 timer lange, og han gjør forsatt ikke fra seg ute. Av og til gjør han det, men med en gang vi kommer inn døra, så tisser han.

Har dere noen tips?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har prøvd en del ting nå, for å ikke få bikkja mi til å tisse inne.

Jeg går turer med han, opp til 1-2 timer lange, og han gjør forsatt ikke fra seg ute. Av og til gjør han det, men med en gang vi kommer inn døra, så tisser han.

Har dere noen tips?

Takk på forhånd!

Det eneste du kan gjøre er å følge med på ham inne hele tiden, ihvertfall med et "halvt øye." Med en gang han gjør antydning til å tisse så huk tak i ham og ta han med ut (selv om han har tisset litt/mye allerede)og ros om det kommer noen dråper ute. Ikke gjør så mye nummer utav det, bare løft han opp og ta han med ut. Alltid. :rolleyes2:

Han blir tørr, det er bare ikke alle som er fullt ut stuereine når de er 4 måneder. Ingen grunn til bekymring med andre ord.

Men hvorfor det er sånn som du forteller, nei det vet jeg ikke. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd sånt som du forteller. Jeg tar han med ut md en gang jeg ser at han gjør fra seg. Det har jeg gjort i 1 mnd nå, men det er likt hele tiden. Med en gang han kommer inn døra, så tisser han. Han har stått ute ganske lenge, men han tisser ikke i det hele tatt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd sånt som du forteller. Jeg tar han med ut md en gang jeg ser at han gjør fra seg. Det har jeg gjort i 1 mnd nå, men det er likt hele tiden. Med en gang han kommer inn døra, så tisser han. Han har stått ute ganske lenge, men han tisser ikke i det hele tatt ute.

Tålmodighet, min venn, tålmodighet. :rolleyes2:

Hilsen gamle Madam Mim :(

Edit: ta på deg en varm jakke og hiv på deg noe godt på beina så du klarer å holde ut litt lenger når han knyter igjen urinblæra si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, damå jeg bare være tolmodig da :(

I går tissa han på en jakke til 6000 kr. Da fikk jeg problemer..

Sånn er det faktisk å ha hund, valp :(

Og tissing på ting, biting, ødelegging osv. derfor man må rydde ting unna :rolleyes2: Men en jakke kan vel alltids renses, verre med et kamera som er gnagd istykker :innocent:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, damå jeg bare være tolmodig da :innocent:

I går tissa han på en jakke til 6000 kr. Da fikk jeg problemer..

Nå vet dere det - den jakka skal ikke ligge på gulvet. Vær litt vaktmester. :rolleyes2:

+ mens den er valp så må du "hele tiden" holde et halvt øye med den og se hva den driver med. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fryser han? Er godt mulig derfor han ikke klarer å tisse ute. Ett ulldekken og potesokker kan hjelpe deg påvei :(

Signerer den. Selv fullvokste italienske mynder kan finne på å holde seg ute og tisse inne fordi de er frysepinner og generelt ikke liker dårlig vær..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt italiensk mynde, og da bodde vi i kalde nord.. og lære en liten valp midt på vinteren og skal ut og tisse i 30 kuldegrader var jammen meg ikke lett. Spesiellt ikke når hun var iskald på labbene og ellers på kroppen.Og hun nektet iallefall og gå på do om hun var i band, ville bare gå på do ute om hun fikk på seg langlina. Men det gikk til slutt.. med masse tålmodighet.Selv om hun aldri ble 100% renslig da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pets-Bio-Cleaning Capturine pets www.capturine.eu

Fantastisk middel som har hjulpet meg med å få min frøken til å slutte å tisse inne.

Man spreier det på der hvor det er tisset, så tisses det ikke der mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du går ut en tur, gå in i stua uten å ta av ham lina, og så gå rett ut igjen? Da har han liksom lurt seg selv til at nå kan jeg endelig tisse inne, men vips så tok du han ut? Du må gjerne gjenta flere ganger, helt til han tisser ute. Dette har hjulpet mange som har "kroniske" *jeg tisser inne rett etter å ha vært lenge ute*. Ikke alle valper føler seg trygge på å tisse ute, og siden han har fått tisse så mye inne lukter det vel tiss for ham der. Hva vasker du tisset med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok :( Nå vasker jeg med grønnsåpe.

Kjøp get off på dyrebutikken. de har en som fungerer som såpe med lukt i, funker veldig bra på min som gjorde som din, holdt seg ute og tisset inne... Og vask alle gulvene veldig grundig..

Evt kan du få han til å tisse på en avis og legge avisen ut, da kjenner han lukten av tisset sitt der og vil sannsynligvis gå der etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønnsåpe tar dessverre ikke all lukta.. Bare den vi lukter, men ikke den han selv kan lukte. Etter å ha vasket med grønnsåpe hell på litt eddik og tørk det opp med papir. Eddik fjerner de siste restene av lukt, sånn at du får en helt ny start. Jeg ville ha vasket alle gulv med eddikvann, for å være sikker på å få vekk alle rester av lukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om du går ut en tur, gå in i stua uten å ta av ham lina, og så gå rett ut igjen? Da har han liksom lurt seg selv til at nå kan jeg endelig tisse inne, men vips så tok du han ut? Du må gjerne gjenta flere ganger, helt til han tisser ute. Dette har hjulpet mange som har "kroniske" *jeg tisser inne rett etter å ha vært lenge ute*. Ikke alle valper føler seg trygge på å tisse ute, og siden han har fått tisse så mye inne lukter det vel tiss for ham der. Hva vasker du tisset med?

Smart forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg erfaring med at grønnsåpe (spesielt med furulukt) faktisk gjør vondt verre. Evt. bytte den ut med sånn friskt sitronvask eller lignende.

Og get-off eller slikt er jo selvfølgelig genialt :rolleyes2:

Men kjenner flere som har sluttet å bruke grønnsåpe etter at de fikk valp/hund i hus :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...