Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk Buhund i blandinger,men ingen andre steder?

LilleZara

Recommended Posts

Jeg har alltid reagert på at det er Buhund i nesten alle blandingshunder jeg møter. Jaok,greit det,Buhunden er sikkert løssluppen( :rolleyes2: :innocent: ),men greia er at jeg aldri har truffet eller sett en renraset buhund. Heller aldri hørt om noen eier en. Selv inne på tråden om hvilke hunder som er på her sonen,så er det bare en buhund.(jeg vet at ikke alle har skrevet der inne,men uansett)

Er det bare tilfeldig? :( Noen andre som opplever det samme?

Kanskje teit tråd,men jeg har tenkt på det så lenge at jeg bare må spør :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er desto mer synlig når det gjelder border collie jeg da. Blandinger med border finner man absolutt over alt!

Buhund har jeg heller aldri møtt annet enn i utstillingssammenheng, men jeg synes ikke jeg ser så mange blandinger av dem egentlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er desto mer synlig når det gjelder border collie jeg da. Blandinger med border finner man absolutt over alt!

Buhund har jeg heller aldri møtt annet enn i utstillingssammenheng, men jeg synes ikke jeg ser så mange blandinger av dem egentlig..

Men det er da også mange renrasete BC'er ute og går sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner blandingern overalt fordi det er mye tyvparring men jeg har da en renraset en, stamtavle og det hele :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kanskje har noe med at "de" eierne ikke er like engasjerte i hund og trening som de fleste på sonen (Som kan nevnes som over middels intr de aller fleste :rolleyes2: ) Rundt her er det mange buhunder, ikke som sees men høres gjerne :( De fleste jeg har sett til står bindt på gården osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at det kanskje har noe med at "de" eierne ikke er like engasjerte i hund og trening som de fleste på sonen (Som kan nevnes som over middels intr de aller fleste :rolleyes2: ) Rundt her er det mange buhunder, ikke som sees men høres gjerne :( De fleste jeg har sett til står bindt på gården osv.

Stemmer det, onkel har 2 like bortafor deg, de lever i hundegård. Er vel et par ganger inne i huset og får mye kos og sånt.

Begge såvidt til onkel er renrasa og blir brukt til jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,border collie og labrador er også i "alle" blandinger,men de rasene møter man ofte,så det er jo greit nok. Men greia er,hvordan klarer buhunden å snike seg inn i så mange blandinger når de ikke "finnes" engang?! :rolleyes2: :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,border collie og labrador er også i "alle" blandinger,men de rasene møter man ofte,så det er jo greit nok. Men greia er,hvordan klarer buhunden å snike seg inn i så mange blandinger når de ikke "finnes" engang?! :innocent::(

De finnes jo :rolleyes2:

Møtte jevnlig to stykker tidligere, da jeg gikk tur i et annet område. Og ifølge NKK så ble det født 80 valper i år og generelt rundt 75 de siste fem årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også reagert på at det er veldig mye buhund-blandinger, særlig på finn.no, da det er der jeg oftest ser dem. Har ingen fornuftig forklaring på det, men syns det er veldig trist, for om eierne som står for blandingsvalpene hadde tatt litt tak og funnet ut om hunden deres oppfyller buhundklubbens krav til avl, har vi mye mer bruk for dem i raseavlen. Det er farlig lite avlsmateriale, mye metadoravl og lite "vanlige" buhundeiere som stiller hundene sine disponibel for avl (har jeg inntrykk av, selv om jeg nå, for første gang på ganske mange år, ser nye navn på valpelista). Man ser sjelden buhunder, for i Norge er man for dårlig til å vise dem fram på en annen arena enn utstilling. Det er litt trist at Buhunden gjør det bedre i Amerika enn i Norge..

EDIT: La til tekst i paratesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onkelen til samboer har oppdrett av buhund. Men det er ikke de man ser oftes nei. Hvorfor det er mye av det i blandinger vet jeg ikke. Kanskje det er mange ledd bakover :lol: Tenker det sammen om BC, men det er vel fordi det finnes ganske mange av de rundt omkring. (selv om det er sjeldent jeg ser renraser BCer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...