Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det bare min som gjør dette?

jaktlykke

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har lagt merke til noe Amigo gjør veldig ofte, og som jeg lurer litt på hva er:

Han snur rumpa til og dytter borti deg eller skyver deg sidesvis med rumpa akkurat som om han gnir deg. Se på dette bildet - dette gjorde han med dommeren i Orre:

Amigo4.jpg

Du ser at hele bikkja har slagside :) .

Når han skal legge seg i sofaen i TV-stua (ja han har lov i den...), så durer han att og fram og gnir hele kroppen og hodet mot sofaryggen før han endelig legger seg ned. Ser helt teit ut :) Akkurat som om han markerer med dufta si. Noen som har forslag?

Skrevet

Markering har jeg tenkt ja, men er det OK eller? Han er en dominant hund, men er det på en veldig fredelig måte. Den der gnikkingen kommer av seg selv - virker ikke som om han har noe bestemt mål med det.... han er jo i den første kjønnsmodningen nå og bruker det mer enn tidligere.

Skrevet
Markering har jeg tenkt ja' date=' men er det OK eller? Han er en dominant hund, men er det på en veldig fredelig måte. Den der gnikkingen kommer av seg selv - virker ikke som om han har noe bestemt mål med det.... han er jo i den første kjønnsmodningen nå og bruker det mer enn tidligere.[/quote']

vet faktisk ikke om det er så "galt" heller. Goshi gjer det samme av og til og hun er jo ikke en dominant tispe...

Skrevet
Hmm... Cita gjør det veldig mye :wink: Men hun dytter liksom rompa borti alt og alle fordi hn har lært seg at da klør alltid folk henne ved haleroten :)
Hoho, Lisa også! Hun har begynt å hilse med rumpa!
Skrevet

Maja gjør også det, og jeg har innbilt meg at det er noe hun gjør for å "innynde" seg hos folk. En måte å si: "Sjekk så søt jeg er, ikke farlig i det hele tatt." Om noen sitter på gulvet, setter hun seg på fanget. Men ikke vet jeg. :?

Skrevet
Maja gjør også det' date=' og jeg har innbilt meg at det er noe hun gjør for å "innynde" seg hos folk. En måte å si: "Sjekk så søt jeg er, ikke farlig i det hele tatt." Om noen sitter på gulvet, setter hun seg på fanget. Men ikke vet jeg. :?[/quote']

Noe lignende har jeg lest engang.

At hunden oftest føler seg tryggere ved å ha bakparten mot folk som skal hilse eller kose med de.

Da blir ikke situasjonen så skummel.

Men vet jo aldri, alt er jo bare teori. :)

Skrevet

I en hilsesituasjon er jo det å vende seg vekk et dempende signal, men når han gjør det samme oppi sofaen er det kanskje noe annet ;)

Mona kommer forresten og lener hele siden sin mot meg når hun vil ha kos. Det er tungt.

Skrevet

:P Fjortisen min kommer ofte i full fart sidelengs og gnir hele siden inntil meg ganske intens (gjerne også i sofaen så jeg søler ut alt jeg evt. holder), mens han har munnen halvåpen og

sier gggh-aaaaaaaaaæææahh ;) Litt voldsomt, men veldig søtt :P) og noen ganger med nakken/ skallen ned først, som en okse og så vrir over til siden (med kosebrommelyd) Han må liksom gjøre det et par ganger hver dag :P Er nok en slags kose/flokk greie for han. Han gjør det bare på de han regner inn i flokken. Vi kaller det å "møe" (pga mø-lyd innimellom). Sier "skal vi møe litt?" så løper han opp i sofaen og begynner å lage sånn lyd og gnir skallen/siden inntill :P Han virker veldig glad når han gjør det og faller til ro ofte rett etterpå.

Skrevet

Når hunden gjør sånt så skal man vel dytte den bort eller dempe den, det er en måte å dominere på...men vi syntes det ser søtt ut... :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
    • Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...