Gå til innhold
Hundesonen.no

Teknikk med stegforflyttninger


MarieR

Recommended Posts

Jeg har så vidt begynt å jobbe litt med stegforflyttninger med Tarik, men jeg har aldri gjort dette før, og kjenner at jeg er veldig usikker på hvordan jeg bør stable beina for å få et best mulig resultat :wub:

Så, hvordan gjør dere det når dere trener stegforflyttninger? Har dere noen spesiell teknikk dere bruker? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg øvd en del uten hund, for å få det til å føles riktig :getlost:

Steg bakover: Jeg går ikke rett bak, men ørlite på skrå mot høyre, for at hunden skal jobbe skikkelig med bakenden for å få den inn. Begynner med venstre fot.

Steg fremover: Den er jo enkel, rett frem :wub: Begynner med venstre fot, avslutter med å sette høyre fot inntil venstre.

Høyre: Jeg krysser venstre bein bak høyre, flytter høyre, også setter venstre inntil og stanser = to steg.

Venstre: Krysser høyre fot foran venstre, flytter venstre fot, og setter høyre inntil = 2 steg.

Nå spurte du ikke om vendinger, men tar de også:

Jeg tar alle disse i én bevegelse. Begynner alltid med venstre fot, og setter den dit den skal ende opp, mens jeg vrir høyre etter.

Vet ikke om det ble forståelig, synes det er lettere å vise. Men prøv deg frem alene, og se hva som fungerer. Også prøver du med hund, og prøver å finne en fin flyt. Få noen til å se på dere og komme med tilbakemeldinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det der hjalp masse :ahappy: smart å trene uten hund, det skal jeg prøve!

Ja, da slipper man å gjøre hunden usikker når man selv gjør feil, og får innarbeidet fotarbeidet, så legger man til hunden og ser hvordan det fungerer sammen og om man må forbedre noen steg.

Anbefaler også å kikke en del på konkurranser, og hvordan elitefolkene går der. Eller videoer på youtube. Finnene pleier generelt sett å gå veldig fint :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spurte du ikke om vendinger, men tar de også:

Jeg tar alle disse i én bevegelse. Begynner alltid med venstre fot, og setter den dit den skal ende opp, mens jeg vrir høyre etter.

Gjør du dette på høyrevendinger også? Og hva med 180-gradersvendinger, er det meningen at det skal tas i en bevegelse???

*se for seg Charlie Chaplin i LP*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du dette på høyrevendinger også? Og hva med 180-gradersvendinger, er det meningen at det skal tas i en bevegelse???

*se for seg Charlie Chaplin i LP*

Nå måtte jeg reise meg og prøve :whistle: Ja, jeg gjør det. For det får finest flyt med hunden, synes iallfall jeg. Dersom jeg tar det i småsteg, så går Rina hakkete, evt setter seg ned på veien.

Merk at jeg gjør vendingene veldig rolig.

Feks høyrevending:

Flytter venstre fot til "målet" det blir litt ballerinastil over det, hihi. Også vrir jeg høyrefoten med.

Urk, vanskelig å forklare. Nå er det like før jeg enten tegner eller filmer det :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du dette på høyrevendinger også? Og hva med 180-gradersvendinger, er det meningen at det skal tas i en bevegelse???

*se for seg Charlie Chaplin i LP*

180 grader blir jo venstre frem,vri helt om dra venstre innat om du snur og tar holdt, ev bare gå videre etter "snuen" Vi tørrtrente masse på vendinger, bein og holdter og snuer og alt for litt siden :whistle:

hehe, wildah, snur du høyre og venstre med

venstre: venstre ben til venstre først også høyre etter right? også til høyre sette høyre ben og dra venstre etter.

Jeg slet virkelig med å terpe snu med å bar vri meg rundt. noen runder og det fungerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg reise meg og prøve :ahappy: Ja, jeg gjør det. For det får finest flyt med hunden, synes iallfall jeg. Dersom jeg tar det i småsteg, så går Rina hakkete, evt setter seg ned på veien.

Merk at jeg gjør vendingene veldig rolig.

Feks høyrevending:

Flytter venstre fot til "målet" det blir litt ballerinastil over det, hihi. Også vrir jeg høyrefoten med.

Urk, vanskelig å forklare. Nå er det like før jeg enten tegner eller filmer det :lol:

LOL, jeg måtte vekke hunden, finne noen godbiter og teste (she didn't mind).

Venstrevendinger bruker jeg venstre først. Men min default på høyrevendinger er høyre først, merket jeg. Men jeg kan sikkert vende meg til å bruke venstre om jeg må, men jeg føler det sklir like lett som venstrevendingen. Men X'en setter seg skeivere på høyrevendinger enn venstrevendinger, så kanskje jeg skal eksperimentere litt å se om venstrebeinet gjør henne rettere?

Dog markerer jeg ved å se til riktig side (mot høyre ved høyrevending, osv) før jeg beveger meg for å gi henne et hint om hvor vi skal.

Men på helomvending får jeg ikke til å stokke beina om jeg skal bruke venstre først. Jeg tror jeg kom fram til at jeg vrir høyre beinet nitti grader, snur etter med venstrebeinet, og setter høyrebeinet på plass. Det slår meg som fryktelig snublefot å bruke venstre, så du må gjerne filme det :whistle:

Jeg er ikke så nett ballerinaish... :D

180 grader blir jo venstre frem,vri helt om dra venstre innat om du snur og tar holdt, ev bare gå videre etter "snuen" Vi tørrtrente masse på vendinger, bein og holdter og snuer og alt for litt siden :P

Men helt om som vending på stedet, og ikke under marsj, skal vel ikke ha et steg fram først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LOL, jeg måtte vekke hunden, finne noen godbiter og teste (she didn't mind).

Venstrevendinger bruker jeg venstre først. Men min default på høyrevendinger er høyre først, merket jeg. Men jeg kan sikkert vende meg til å bruke venstre om jeg må, men jeg føler det sklir like lett som venstrevendingen. Men X'en setter seg skeivere på høyrevendinger enn venstrevendinger, så kanskje jeg skal eksperimentere litt å se om venstrebeinet gjør henne rettere?

Dog markerer jeg ved å se til riktig side (mot høyre ved høyrevending, osv) før jeg beveger meg for å gi henne et hint om hvor vi skal.

Men på helomvending får jeg ikke til å stokke beina om jeg skal bruke venstre først. Jeg tror jeg kom fram til at jeg vrir høyre beinet nitti grader, snur etter med venstrebeinet, og setter høyrebeinet på plass. Det slår meg som fryktelig snublefot å bruke venstre, så du må gjerne filme det :whistle:

Jeg er ikke så nett ballerinaish... :ahappy:

Det skal ikke være lett, det er grunnen til at jeg har øvd dette inn uten hund :lol: Jeg har koordinasjonen og balansen til en... uhm, vet faktisk ikke. Eier iallfall ikke koordinasjon eller balanse.

Og jeg har blitt drillet ganske mye på det, type folk som kommanderer meg uten hund, og pirker på fotarbeidet mitt. I begynnelsen var det fryktelig vanskelig, men nå kommer det automatisk.

Skal prøve å få filmet, både med og uten hund :D

Men helt om som vending på stedet, og ikke under marsj, skal vel ikke ha et steg fram først?

Riktig, man skal snu på stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men helt om som vending på stedet, og ikke under marsj, skal vel ikke ha et steg fram først?

samme teknikk :ahappy: (jeg har gått i korps i 10+ år) snu på tåballene :whistle: samme som om jeg tar et skritt frem i marsj, snur på tåballene da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme teknikk :D (jeg har gått i korps i 10+ år) snu på tåballene :lol: samme som om jeg tar et skritt frem i marsj, snur på tåballene da også.

Jeg har gått i korps jeg også :whistle:

Men i korpset hadde jeg instrumentet mitt godt plantet i hendene og det ble med meg hele tiden. I LP har jeg en stor hund som trenger mer plass på å få med seg hele kroppen sin, og jeg kan derfor ikke bare stå på tærne og ta en piruett i helomvendingene, jeg må bruke litt mer tid og plass for at hun skal ha mulighet til å henge med. Virker det som, i hvert fall, mulig andre kan snu på femøringen med henne, men for oss to har det hatt best effekt å legge inn litt ekstra steg hos meg så hun får med seg den lille snertne rumpa si i min takt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...