Gå til innhold
Hundesonen.no

Dette med fysisk belastning av valp.


soelvd

Recommended Posts

Ja, det er jo ikke uvanlig å se at folk er uenige i om valpen kan gå opp og ned trapper, gå på lange turer, etc. Nå er vi kommet til det punktet hvor vi viiirkelig savner joggeturer her i huset, Fanta er fylt 8 mnd. Og når hun er ute på tur halvannen til to timer om dagen så er det vanskelig å finne tid til joggetur etterpå. Hva har dere praktisert med tanke på valp? Hun har jo energi til de tusen den jenta her, er veldig glad i å springe masse, men om det skal være joggetur så vil hun jo løpe ved siden av oss, er vel det som er belastningen som ikke er sunn, kanskje? En halvtimes joggetur en gang i uka, er det noe de tar skade av? Og neida, det er ikke DØDSviktig å ha henne med på joggetur, men hadde vært kjekt også. Dessuten finfint å vite hva folk tenker om det. Så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesj. Det hender jeg tar små joggeturer med min på 5 mnd, men da er hun løs og underlaget er snø. De blir ikke lenger enn maks en halvtime, hun er i god form og jeg følger nøye med på henne for å se om hun er sliten. I tillegg tar jeg noen gå-pauser.

Bruk sunn fornuft og ikke legg ut på mer enn det du tror hunden kan klare, pass på at underlaget er bra og kos dere på joggetur :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtime i uka, eller forsåvidt om dagen er jo mindre aktivitet enn to valper ville hatt om de bodde sammen og var ute og lekte i hagen daglig...

Clou'et med de advarslene er vel med tanke på folk som ikke skjønner seg på sin egen hund, og sleper med en 3 mndr valp på en mil etter sykkel.. Eller som ikke skjønner/tar signalene på at valpen sier ifra at den er sliten.

Og som med alt annet - hvis man er elite-utøver i langdistanseløping er det kanskje ikke det lureste å ta med den overvektige sofasliteren på en "liten" mosjonstur heller..

Hvorfor ikke prøv for å se hva som skjer? Følg med på hunden, se om den mister energien, blir helt "slått ut", har vondt, etc. Du kan jo stoppe hvis valpen sakker bakover, håper jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halvtime i uka, eller forsåvidt om dagen er jo mindre aktivitet enn to valper ville hatt om de bodde sammen og var ute og lekte i hagen daglig...

Clou'et med de advarslene er vel med tanke på folk som ikke skjønner seg på sin egen hund, og sleper med en 3 mndr valp på en mil etter sykkel.. Eller som ikke skjønner/tar signalene på at valpen sier ifra at den er sliten.

Og som med alt annet - hvis man er elite-utøver i langdistanseløping er det kanskje ikke det lureste å ta med den overvektige sofasliteren på en "liten" mosjonstur heller..

Hvorfor ikke prøv for å se hva som skjer? Følg med på hunden, se om den mister energien, blir helt "slått ut", har vondt, etc. Du kan jo stoppe hvis valpen sakker bakover, håper jeg.

Susanne

Joda, men aktivitet med valp tenker jeg er mer "rktig" belastning for kropp og ledd.

Men ja, jeg håpet at det var sånn folk tenkte. Fanta er i god form, er som sagt vant til gode gåturer hver dag i tillegg til lek og moro med nabohunden ofte, kurs, turer med andre hunder, mental trening, etc. Vi har såvidt forsøkt å se hvordan det går om vi jogger med henne og hun skal jogge ved siden av, ser ut som om hun koser seg. Hun setter nesa i sky og traver fornøyd bortover. Hun sier klart i fra når hun er sliten, så det skal ikke bli noe problem. Men det er veldig vanskelig å se for seg at hun skal bli sliten av en halvtimes joggetur, energinivået er høyt :getlost: Takk for svar, alle sammen. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge valpen ikke får tyngre belastning enn det den klarer med egen kropp så ser jeg ikke problemet :getlost:

Ett godt eksempel er mine egene valpekull som gjerne var med på 1 times turer før levering med alle sprell og klartring det førte til i skogen.

Mine får henge med på tur med de voksene, med kanskje noen "kunst" pauser på veien, putter ikke kløv på de. Får være med på ski om ikke underlaget er for tungt, og må være i sele der det faller seg naturlig og får ellers spingeløs etter.

Det viktige er å følge med på valpen hvordan den oppfører seg og om den blir sliten, for valper henger med til de stuper. På mine egene kommer det kanskje litt småpiping og at de ofte må løpe fort og må ta oss igjen. Men de stopper gjerne ikke prøve så man må se de så tegnene på veien. Og om de er fysisk utviklet til å henge med i det tempoet man bruker på turen.

Trapper får mine gå i før levering, både opp og ned om de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid gått tur med mine valper tidlig, bare brukt sunn fornuft. Har ikke hatt noen problemer med det. Trapper har de fått gått også.

Nå har jeg en giga-valp og med de skal man jo være forsiktige med beina til. Men jeg mener der må man også bruke sunn fornuft. Oppdretteren sa at man sier at man skal bære valpen opp og ned trappa til de er 6 mnd gamle, men de har aldri gjort det sa de. De har bare støttet dem når de går, og jeg gjør akkurat det samme. Jeg holder i halsbåndet når hun går i trapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...