Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva som er i dyremat...


uisaksen

Dyremat  

17 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      11
    • Nei
      4
    • Mistenkte det
      2


Recommended Posts

Maa si at jeg savner kilder i den artikkelen der... Uten aa ha nilest den akkurat, saa gir den jo et veldig lite nyansert bilde av saken.

Men kan ikke akkurat si at jeg innbiller meg at hundemat er laget av den fineste indrefileten akkurat. Det er jo vel naivt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det mangler jo litt kilder, ol å det stusset jeg litt på å, men jeg tror nok at mye av hunde/kattematen inneholder nok tivilsomme ingridenser uten å nødvendigvis være så ille som beskrevet her.

Men tror mye av maten, ol har en lang vei å gå, og at det burde ble sterkere reglementer for dyremat, ol. Slik at vi som kjøper/forbruker vet hva vi betlaer for, og hva vi mater dyrene våre med (bra/dårlig) å deretter kan ta valget selv hva vi unner dyrene våre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammelt nytt.

Syns ikke det er motbydelig?

En hund lever da bedre på ett grisefoster enn en ren kyllingfile.

At dyremat er rester etter menneskemat, burde de fleste skjønne. Det produseres ikke nok kjøtt, til at vi kunne brukt egne kuer og sauer til dyremat. Prisen hadde jo da blitt deretter og...

"Kjøttforene", vom og hundemat, Norsk Dyremat; Norwegian Polar osv, er og restemat. De kjøper det vi ikke spiser billig. Norge er lite, og kan derfor tillate seg å fore en del dyr på slik "ekslusiv" mat. Hadde alle hundeeiere og katteeiere råforet, hadde det ikke vært nok kjøtt. Faktisk :rolleyes2:

Det som derimot ER skummelt, er hva eiere stapper i seg. Kyllingfileer fulle av salt og sukker, og generelt mye ferdigmat. Og drikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet jo med at det ikke bare var fryd og gammen det som var i foret, men at det er masse bein greier som er knust, masse kjøtt og slikt som kommer fra syke dyr/roadkill, ol det hadde jeg ikke sett for meg.

Den delen er jo ikke like koselig å tenke på, at våre dyr spiser andre døde husdyr og slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er gammelt nytt.

Syns ikke det er motbydelig?

En hund lever da bedre på ett grisefoster enn en ren kyllingfile.

At dyremat er rester etter menneskemat, burde de fleste skjønne. Det produseres ikke nok kjøtt, til at vi kunne brukt egne kuer og sauer til dyremat. Prisen hadde jo da blitt deretter og...

"Kjøttforene", vom og hundemat, Norsk Dyremat; Norwegian Polar osv, er og restemat. De kjøper det vi ikke spiser billig. Norge er lite, og kan derfor tillate seg å fore en del dyr på slik "ekslusiv" mat. Hadde alle hundeeiere og katteeiere råforet, hadde det ikke vært nok kjøtt. Faktisk :rolleyes2:

Det som derimot ER skummelt, er hva eiere stapper i seg. Kyllingfileer fulle av salt og sukker, og generelt mye ferdigmat. Og drikke.

Signerer, dog jeg liker bedre å tenke på at vi gir vom og hundemat/norwegian polar enn tørrfor spesielt etter en slik artikkel :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regnet jo med at det ikke bare var fryd og gammen det som var i foret, men at det er masse bein greier som er knust, masse kjøtt og slikt som kommer fra syke dyr/roadkill, ol det hadde jeg ikke sett for meg.

Den delen er jo ikke like koselig å tenke på, at våre dyr spiser andre døde husdyr og slikt!

Er vel en anelse naiv å tro noe annet? Dyra våre er carnivore og de spiser kjøtt de, ja ute i det ville ville de faktisk spist slik mat. Drept syke dyr og kastet seg over fastfood som roadkill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser ikke noe nytt og "aha"-aktig i den artikkelen. Men den sier i alle fall noe jeg tror fullt og fast på: "Ideen om at en type fôr gir all næring et dyr trenger gjennom hele livssyklusen er en farlig myte."

Mangen hundeeier starter å gi valpen sin det fôret den er vant med fra oppdretter, og fortsetter år etter år etter år på det samme maten. DET tror jeg ikke er bra, og jeg bytter fôr på mine i alle fall fall 1-2 ganger i året. Ikke sånn totalt forandring, men plutselig så har jeg vunnet, fått eller kjøpt en sekk med et heeeelt annet fôr - og da får de dette en stund.

Når jeg har tid og råd får de Vom og Hundemat en stund, også får de tilsatt maten sin med middagsrester, boksmat, etc, etc.

Jeg føler det litt sånn at hvis de i alle fall får variasjon, så er det mindre risiko at de skal mangle noe, i alle fall.. Selv om selvsagt de aller fleste hundetørrfôrene nok i bunn og grunn er ganske like.

Lurer på om det ER noe hold i dette med rasefôrene til Royal, jeg. Om fasongen på tørrfôrknottene faktisk forhindrer promping på kortsnutede.. Om det virkelig ER forskjell på næringsbehovet på en labrador kontra en golden retriever, belgisk fårehund kontra collie, osv. Men uansett - en strålende forretningsidè - det høres jo flott ut!

(Og det er jo godt kjent at vi lar oss lure av reklame!)

Og nei - hadde vom og hundemat kommet med et fôr bestående kun av indrefilet hadde det neppe vært noe bra hundemat... Blod, innvoller, bein, skinn - tja, det meste ville vel inngå i en naturlig diett til en villtlevende hund. Ikke noe "ekkelt" at hundefôret inneholder det, vel?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vi kan da ta valget selv? Man kan da raafore hvis man ikke stoler paa de ferdigproduserte forene.

Signerer, dog jeg liker bedre å tenke på at vi gir vom og hundemat/norwegian polar enn tørrfor spesielt etter en slik artikkel :rolleyes2:

Hvordan vet dere at Vom & Hundemat, Norwegian Polar ikke inneholder selvdøde og råtne høns, fisk eller ku...?

Det er vel biprodukter som er innholdet der også?

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at Vom & Hundemat, Norwegian Polar ikke inneholder selvdøde og råtne høns, fisk eller ku...?

Det er vel biprodukter som er innholdet der også?

Susanne

Burde vel skrevet det bedre. Jeg tenker paa f.eks. V&H som et ferdigprodusert for, selv om det ikke er et toerrfor. Jeg tenkte altsaa ikke paa V&H, NP osv. da jeg sa raafore, men paa aa bygge opp dietten fra bunnen. (Barf?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Endel dyr som blir drept på vegen går faktisk til menneskemat.

Det som bekymrer mest er heller hvor mye korn dem bruker i foret i forhold til kjøtt,innmat,bein osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet dere at Vom & Hundemat, Norwegian Polar ikke inneholder selvdøde og råtne høns, fisk eller ku...?

Det er vel biprodukter som er innholdet der også?

Susanne

Som jeg skrev over, så er det ikke kjøttet jeg reagerer på i det hele tatt - Men vegetabilske protein,vegetabilsk stivelse, gluten mel, korn mais osv ... Jeg har ikke noe behov for at det er kyllingfile og entrcote i hundematen til mine hunder, men også godt og se at kjøttet som er i maten ikke da er bare malt ryggrad og bryst av kylling osv :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...