Gå til innhold
Hundesonen.no

Er jeg for streng mot valpen?


Quintinus

Recommended Posts

I dag har Casper virkelig vært i støtet! Og vi begge har blitt kjempe frustrerte nå i kveld, for ingenting hjelper - føler vi...

Den siste uke har selvfølgelig Casper vært både høyt og lavt, og han har respektert oss når vi "kjefter" og setter han på plass. Men i kveld er han heeelt turbo!

Nå er det sånn at jeg bare vil låse han inn i buret for å i det hele tatt få spise i fred hehe.. Men jeg vet jo såklart at jeg ikke kan gjøre det heller.

Er det noen med gode tips på hvordan man skal "gi beskjed" til valpen på best mulig måte, slik at han både forstår og respekterer det? Føler at jeg blir den strenge og den kjipe nå som jeg ikke har gjort annet i dag enn å tilrettesette han. Det værste er at han vet han ikke har lov, og ser på meg før han gjør det han skal, f eks bite i stykker papirer, blader, blomster, sko osv - også reiser jeg meg, og han løper og tror jeg leker med han!

HJELP! hehehe... Ja, jeg vet han bare er en 10 uker gammel valp, men noe må da hjelpe litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Amiga ble helt rabbetuss hadde jeg valpegrind (f.ex kompostgjerder fra biltema), satte henne oppi der og lot henne roe seg ned. Noen ganger koker det helt over for små valper. Et par ganger brukte jeg buret som time out når hun tok helt spinnvilt av, reiv ned gjerder og helt rabiat. Tvangskosing hjalp da ikke. Bur til hun var stille, dte ble overført til grinda. Blir du rabiat blir du satt der, må du roe deg,så tar jeg deg ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har Casper virkelig vært i støtet! Og vi begge har blitt kjempe frustrerte nå i kveld, for ingenting hjelper - føler vi...

Den siste uke har selvfølgelig Casper vært både høyt og lavt, og han har respektert oss når vi "kjefter" og setter han på plass. Men i kveld er han heeelt turbo!

Nå er det sånn at jeg bare vil låse han inn i buret for å i det hele tatt få spise i fred hehe.. Men jeg vet jo såklart at jeg ikke kan gjøre det heller.

Er det noen med gode tips på hvordan man skal "gi beskjed" til valpen på best mulig måte, slik at han både forstår og respekterer det? Føler at jeg blir den strenge og den kjipe nå som jeg ikke har gjort annet i dag enn å tilrettesette han. Det værste er at han vet han ikke har lov, og ser på meg før han gjør det han skal, f eks bite i stykker papirer, blader, blomster, sko osv - også reiser jeg meg, og han løper og tror jeg leker med han!

HJELP! hehehe... Ja, jeg vet han bare er en 10 uker gammel valp, men noe må da hjelpe litt?

Gi beskjed? Om hva da?

Som du skriver: "han er bare en 10 uker gammel valp." Tålmodighet, godt humør og humor er greit å ha. Særlig tålmodighet :lol:

Også bør du ha "et lass" med tyggebein (og f.eks. en frossen vaskeklut) liggende. Vær oppmerksom hele tiden (ihvertfall med et halvt øye) på hva han er borte og tygger på og viser interesse for, led han bort fra det som ikke er lov og bytt ut det som er uønsket med tyggebein/noe som han får lov til å tygge på. Vær konsekvent.

Det går så bra, atte. (Selv uten bur.) Det er bare en kort periode. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste tipset er vel å bli flinkere til å rydde unna. Som du sier - det er nå en lek for ham. Han ødelegger noe - en av dere kommer løpende: Yey!

Det neste er å gi ham hodebry som holder ham aktiv. Da blir han sliten i nøtta, og har mindre tid igjen til å gjøre rampestreker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sikkert sett på som streng, men jeg legger henne ned og holder henne nede til hun er rolig, eller legger henne i buret. Buret er den plassen der hun best klarer å roe seg ned av alle plasser, utenom i bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, frosne kong med innholdt, frosne vaskekluter som madam mim sier. Kan jo nevne hva som "reddet" huset vårt var oksemuskler/oksepenis. De er litt langdryglige og er veldig gode når det klør. Samt vi kjøpte noen leker som var litt piggette etc,frøys de og ga henne, så lå hun og suttet for å lindre tenna.

Knuteleker er også godt for tenner, men kan bli gris :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir sikkert sett på som streng, men jeg legger henne ned og holder henne nede til hun er rolig, eller legger henne i buret. Buret er den plassen der hun best klarer å roe seg ned av alle plasser, utenom i bil.

Lurer på hvordan jeg klarer meg uten bur, jeg. :lol: Valp nr. 7 (div. raser og str.) gjennom x år i huset uten.p026.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har masse leker, og også oksemuskler som han tygger på nå og da... Nå er han flink og leker med ballen sin da - enn så lenge :-) Hehe...

Skjønner at tålmodighet er det som skal til - men når man er syk er det ikke akkurat det man har mest av dessverre... Men vi får bare prøve - ler jo en del av han også da heheh :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan jeg klarer meg uten bur, jeg. :lol: Valp nr. 7 (div. raser og str.) gjennom x år i huset uten.p026.gif

Når du lærer den at der kan du roe deg så blir det jo ofte at de ikke klarer ellers.

Amiga blir spinnvill tok jeg og tvangskoset litt så hun roet seg eller satte henne oppi grinda og da klarte hun å roe seg ned fant et tyggeben og la seg og jeg åpnet den opp så hun var løs igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lilli22

Det viktigste er å ikke kjefte på valpen, som sakt han er bare valp. Man skal ikke gi valpene oppmerksomhet for feil adferd. Jeg anbefaler deg heller å trene på valpen til å være rolig når du spiser eller vil bare se på tv. Belønn ønsket adferd og ikke "straff" uønsket adferd. Hvis du gir han oppmerksomhet for å være vill, da tar han det som en lek og blir enda mere giret. Det er gøyt å gjøre noe han vet "mor" ikke vil han skal gjøre. Belønn hver gang han er rolig, gjør det du vil, ofte er tingen!

Det skal ikke være lett med valp. Har en valp som fikk for seg at det var gøt å spise steiner, for jeg gjorde noen feil og løp etter valpen når han tok en stein og da tok han det som lek og ble enda mer gira på det. Nå heldigvis er det mye mindre av det da vi belønner FØR han gjør denne adferden og får han over på andre tanker.

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvordan jeg klarer meg uten bur, jeg. :lol: Valp nr. 7 (div. raser og str.) gjennom x år i huset uten.p026.gif

Vel, jeg synes buret er en fin oppfinnelse.. Og det er sengen hennes, på lik linje som du sikkert har en kurv eller noe slikt =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg synes buret er en fin oppfinnelse.. Og det er sengen hennes, på lik linje som du sikkert har en kurv eller noe slikt =)

kjempefin oppfinnelse :lol:

Og buret er jo bare sengen hennes, ikke sant? :)

Jeg blir sikkert sett på som streng, men jeg legger henne ned og holder henne nede til hun er rolig, eller legger henne i buret.

Sorry, skal ikke spore av tråden! :) :)

Edit: Dersom valpen går helt bananas går det an å ta den med ut i frisk luft så den får kjølt seg ned litt. Hjelper ofte med en liten tissetur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjempefin oppfinnelse :lol:

Og buret er jo bare sengen hennes, ikke sant? :)

Sorry, skal ikke spore av tråden! :) :)

Edit: Dersom valpen går helt bananas går det an å ta den med ut i frisk luft så den får kjølt seg ned litt. Hjelper ofte med en liten tissetur. :)

Jepp, buret er sengen hennes, der hun er om natten og om jeg er borte. Og så har hun en egen stol også som kun er hennes. og når jeg ber hun gå i buret så er døren åpen også.

Vet mange er motstandere av bur, men jeg har forsøkt hardt å få henne til å roe seg uten, og det er faktisk klin umulig.

Med mindre man ønsker at pipen og veggene skal rives ned vel å merke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tålmodighet, tålmodighet, tålmodighet ... vi holdt på å fly på veggene her selv. Ikke kult at valpen vil spise på deg og være høylydt klokka 2-3 om natta.

Men timeouts har funket veeeldig bra her. Løft opp valpen, og hold den til den blir rolig. Om min på seks måneder er drittsekk nå, så binder jeg ham bare fast i båndet inne, så får han bare ha det så godt. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplevde jeg nesten daglig for ikke kjempelenge siden og dette er omtrent det jeg gjorde hver gang:



  • Drakk en pils for å roe nervene og bli litt mer tålmodig.
  • Plasserte valpen i fanget, vippet stolryggen tilbake og tvangsroet ham.

Å binde ham inne funket ikke. Bur brukte jeg heller ikke. For meg var oppskriften øl til meg og kos til isbjørnen, det førstnevnte fordi jeg har høyt stressnivå og null hundeerfaring, det siste fordi jeg prøver å trene positivt. Jeg tenkte at hvis valpen skal leve i anarki sine første måneder, skal jammenmeg jeg også bryte litt normer.

Når han var rolig, googlet jeg frem tråder om valpeeiere som hadde det like kjipt som meg. Jeg lo også av sadistene som påsto at alt ble glemt til slutt og at valpesyken ble man aldri kvitt, selv om den som regel ligger i dvale når man har valp selv.

Så ble jeg valpesyk sadist selv etter tannfellingen og ikke minst SYKT fornøyd etter å ha "fått til" en normal unghund. Det høres helt ulogisk ut at biting, driting og generell superhyperubrukelig oppførsel skal ha noe for seg, men det blir visstnok gode dyr av slike også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, godt å høre at det er flere som har hatt det slik! Kanskje jeg skal ta meg en knert jeg også neste gang, for å bli litt mer tålmodig ;-) he he....

Ikke så lett å være tålmodig når valpen biter deg til blods i ansiktet og oppover armene - og du føler han bare ler av deg etterpå heheh.... :-)

Nå har han heldigvis roet seg! Aldri hatt det slik som i kveld her før... Blir spennende og se hvordan morgendagen blir!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette opplevde jeg nesten daglig for ikke kjempelenge siden og dette er omtrent det jeg gjorde hver gang:



  • Drakk en pils for å roe nervene og bli litt mer tålmodig.
  • Plasserte valpen i fanget, vippet stolryggen tilbake og tvangsroet ham.

Denne likte jeg:) Men bytt ut pils med et rødvinsglass, og hiv valpen ut en tur, så kommer man langt - mener jeg;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få kuppe tråden bittelitt?

Jeg har jo også valp. Hun er egentlig veldig snill, men hun er jo stor, så hun forsyner seg gjerne av ting som ligger på bordet. Hvordan si ifra på best mulig måte om at det ikke er lov? Ja, det ER jo bare å fjerne alt som hun ikke får lov til å ta. Men jeg mener at hun bør jo lære seg at det ikke er lov uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å si nei og ta henne vekk, og repeter, og repeter :lol:

jeg kan si med streng stemme "ey" så rører hun ikke. Det gjelder forsåvidt alt. skal hun spise noe så skal hun få værsego først, fin ting å lære de, så slipper man at de spiser alt i deres syn så lenge du er tilstede hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi også raptuser, jeg bruker ikke bur, men avleder henne med fylt kong. Det fungerer som gull!

I ste hadde hun seg en raptus, da tok jeg fram de beste godbitene hun visste om og belønte henne for å ligge nedenfor bena mine (hun tilbyr mye dekk, så det er enkelt for min del da). Etterhvert blir hun liggende, venter på godbiten som detter ned i ny og ne (jeg sitter på pcen og surfer). Til slutt blir hun døsig og sovner.

Det er helt normalt at valper får raptuser om kvelden, så du må nok stålsette deg litt. En annen ting jeg ambefaler er f.eks. alltid å assosiere fanget ditt med ro, tvangskosing og godbiter hver gang han er på fanget og på den måten kan du ta han på fanget om du blir for lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få kuppe tråden bittelitt?

Jeg har jo også valp. Hun er egentlig veldig snill, men hun er jo stor, så hun forsyner seg gjerne av ting som ligger på bordet. Hvordan si ifra på best mulig måte om at det ikke er lov? Ja, det ER jo bare å fjerne alt som hun ikke får lov til å ta. Men jeg mener at hun bør jo lære seg at det ikke er lov uansett.

Velkommen til verden med gigantisk valp. Vi prøvde også å lære vår at det ikke er lov til å stjele fra bord, benker osv. Kan ærlig talt ikke si vi hadde særlig suksess uansett hvilke metode vi prøvde på. Endte med at vi har fått veldig ryddige bord og benker istedet. Nå som hun er voksen kan vi ha mat stående på bordet så lenge vi er i samme rom, men ikke snakk om å gå fra henne alene med maten, hehe.. Det er jo selvfølgelig mulig å lære dem det, men vi fikk det altså ikke til. Føles dog ikke som noe tap å måtte rydde bord og benker forsåvidt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til verden med gigantisk valp. Vi prøvde også å lære vår at det ikke er lov til å stjele fra bord, benker osv. Kan ærlig talt ikke si vi hadde særlig suksess uansett hvilke metode vi prøvde på. Endte med at vi har fått veldig ryddige bord og benker istedet. Nå som hun er voksen kan vi ha mat stående på bordet så lenge vi er i samme rom, men ikke snakk om å gå fra henne alene med maten, hehe.. Det er jo selvfølgelig mulig å lære dem det, men vi fikk det altså ikke til. Føles dog ikke som noe tap å måtte rydde bord og benker forsåvidt :lol:

Hihi. Oppdretteren sa at de har aldri behøvd å si ifra til sine hunder, de har aldri prøvd å ta noe fra bordet. Og jeg tenkte, jippi, da slipper kanskje jeg og å slite med det... Men den gang ei... :)

Jeg får vel bare fortsette å terpe på det så får jeg se om jeg kommer noen vei. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i huset har vi også raptuser, jeg bruker ikke bur, men avleder henne med fylt kong. Det fungerer som gull!

I ste hadde hun seg en raptus, da tok jeg fram de beste godbitene hun visste om og belønte henne for å ligge nedenfor bena mine (hun tilbyr mye dekk, så det er enkelt for min del da). Etterhvert blir hun liggende, venter på godbiten som detter ned i ny og ne (jeg sitter på pcen og surfer). Til slutt blir hun døsig og sovner.

Det er helt normalt at valper får raptuser om kvelden, så du må nok stålsette deg litt. En annen ting jeg ambefaler er f.eks. alltid å assosiere fanget ditt med ro, tvangskosing og godbiter hver gang han er på fanget og på den måten kan du ta han på fanget om du blir for lei.

Raptuser kommer alltid på kvelden ja, ofte om det har skjedd MAaaaaaaaaassse på dagen så koker det over på kvelden bl.annet. En dag Amiga var med på busstur og sosialisering etc, så lå hun som et slakt og våknet i 9 tiden og var spinnvill. Det er jo mange ting for å roe ned på kvelden. Ikke gå en lang tur på kvelden, ikke la de gire seg totalt opp. Avverge det før det blir helt kaotisk, f.ex med fylt kong, kosing ol.

Fylt kong var jo et godt tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...