Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpegrind er genialt!


Diffi

Recommended Posts

Har skaffet oss en kompostbinge/valpegrind fra felleskjøpet og må bare skryte litt av denne.

Med to små barn, en stor hund og en valp blir det ofte litt hektisk. Når valpen da får for seg f.eks. å tygge på ledninger/gnafse på veggen og vanlig avledning ikke funker er det veldig greit å ha en valpegrind som han kan ha en liten "time out" i.

De første gangene var det litt hopping og piping med en gang han ble satt inn der. Han fikk ikke komme ut før han hadde vært rolig i noen sekunder. Nå legger han seg ned og slapper av (sovner de få gangene vi glemmer at han er der :icon_redface: ) med en gang og det er så herlig!

Synes Storm har fått en veldig fin AV-knapp etter å ha begynt å bruke den. Når det renner over for han, er det bare å sette han der i noen sekunder med en tyggeleke og kosekluten sin, også har han roet seg. Helt herlig altså.

Valpegrinda brukes stort sett i maks et minutt av gangen et par ganger om dagen, men du verden for et herlig hjelpemiddel i oppdragelsen! Man slipper mye kjefting og frustrasjoner og hunden har et sted den kan roe seg. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er en grunn til at svigers kjøpte 18 kompostgrinde biter. De kan gjerde inn planter, og de lagde løpegård i hagen, samt stenger av og lager grind når hun var alene der.

Hjemme har vi vel 6-7. putter noen for å stenge av til stua om vi har barn på besøk og alt.

<3 kompostgjerdene fra biltema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal sies at jeg beholdt to kullsøsken forrige gang, og tro meg, de er mer utspekulerte når de er to! Så lenge jeg har valpekull hjemme holder de seg fint på innsiden, da er de både for små og ikke enda så utforskende som de blir etterhvert.

Det tror jeg så gjerne!

Skal sies at i starten så hadde vi festet grinda rund et kjøkkenbord, så han hadde ikke fått velvet det uansett. Nå legger han seg bare til å slappe av. Heldigvis! Snille og rolige vofsen min :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My hopper lett langt høyere enn hva en kompostgrind er, men hun har aldri prøvd rømme over slike. Hun har sneket seg forbi ved å dytte dem løs med nesa da. Husker oppdretteren måtte slutte med kompostgrindene når kullbroren til My fant ut at de kunne klatres over... Kanskje My er enda dummere enn hun ser ut til å være :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My hopper lett langt høyere enn hva en kompostgrind er, men hun har aldri prøvd rømme over slike. Hun har sneket seg forbi ved å dytte dem løs med nesa da. Husker oppdretteren måtte slutte med kompostgrindene når kullbroren til My fant ut at de kunne klatres over... Kanskje My er enda dummere enn hun ser ut til å være :ahappy:

Så spretten hun er! Her klarer ikke Storm å komme seg oppi sofaen enda engang... Ikke langt unna nå da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

My er jo en aussie da, en god del større enn en sheltie, også er hun jo ferdigvokst :ahappy:

Aha, trodde det var snakk om mens hun var valp jeg da :wub:

Valpegrinda kuttes nok ut lenge før Storm blir voksen. men synes den fungerer fint nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte dette litt da Chessea var liten. Men hun er av typen som lar seg stoppe av en sytråd liksom :ahappy: Så da fungerer det jo.

Moren til Chessea kunne i sine yngre dager bare være i hundegård om det var tak på. Hun hoppet over 3 m høye gjerder. Hehe. Klatret i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga hoppet på den så den braste i bakken og lagde et kjempeleven, og etter det fikk de respekt for den. Jeg satt den med vilje litt løs fordi hun drev og prøvde å finne ut om hun kom seg over. Samme med borderen, hun kan lett hoppe fra steånde og over men hun så og hørte levenet og rører de ikke :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Griffonen jeg hadde var 12 uker da hun fant ut at kompostbinge var en ypperlig stige. Yep - jeg sluttet kjapt å bruke den. Basenjien var 8 uker... Snusern hopper over og bulldoser gjennom... Lukisen har jeg ikke testa på siden han spratt over normal trappegrind i en alder av 11 uker. :ahappy: Brodern har foreslått vekter på beina dems, så de holder seg på bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...