Gå til innhold
Hundesonen.no

Søvnproblemer


JailyTina

Recommended Posts

Siden sensommeren i fjor har jeg hatt tilbakevennende og økende problemer med å sove ordentlig. Om jeg så er stuptrøtt når jeg legger meg så sovner jeg ikke før langt på natt. Og når jeg endelig sovner så er det ikke noen god, rolig søvn, da er det hektiske drømmer, rare soveposisjoner (har bl.a. våkna sittende på tvers av senga med hodet på sengevangen, godt jeg bare deler senga med bikkja), og våkner av alt og ingenting. Og jeg er så lei!

De gangene jeg har fått sove ordentlig rolig og godt har vært i forbindelse med turer på byen med dertil egnet alkoholinntak. Men er jo ikke så sunt å gjøre det hver kveld bare for å få sove litt... :banana:

Jeg har prøvd å øke aktivitetsnivå for å bruke mer energi, kutte ned på sukkerinntaket, endre kosthold, lese på senga, ikke lese på senga, sove med lys på, sove i totalt mørke, med ørepropper, uten ørepropper, med sånn lystett dings forran øya (den fløy raskt gjennom rommet, irriterende sak!), med selskap, alene, på sofaen, med musikk lavt på i bakgrunnen, stått opp igjen når jeg ikke har fått sove for så å legge meg igjen når stuptrøtten kom tilbake osv osv... Har vært til legen. Tilsynelatende ikke noe fysisk sett som er galt utover litt høyt blodtrykk og, som vanlig, dårlig immunforsvar. En og annen veldig sjelden gang har jeg sovet hele natta og sovet lenge, men blir jeg utvilt? Nei da... :banana:

Har ikke lyst til å prøve sovemidler. Det er så mye historie med medikament misbruk i familien og vil ikke havne der jeg å.

Men er det andre ting jeg kan prøve? Er så innmari lei. Skulle gjerne hatt en natts god søvn.

Det "kuleste" er jo at det ikke syns på meg what so ever, så når jeg prøver å forklare for venner at jeg er litt(!) sliten og trøtt ser de på meg som om jeg skulle vært gal og lurer på hva i huleste jeg snakker om... Og det samme gjelder selvsagt i forhold til legen min som heller ikke ser ut til å skjønne hva jeg snakker om...

Beklager lang post.... :frantics:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din og spør om du kan få henvisning/time på søvnklinikk. Leger har ikke peiling på søvnforstyrrelser, men det har de på søvnklinikkene. Insister på dette. Det er farlig å gå lenge uten skikkelig søvn. Søvnproblemer går hånd i hånd med depresjon. Og ofte er det vanskelig å vite hva som kom først. Det sliter på kroppen også.

Vet hvordan det er å ha sta fastleger som ikke er villig til å høre etter, men her nytter det ikke å bare gi opp. Mas på legen til han er så lei av deg at han går med på å henvise deg videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er rutiner veldig viktig. At jeg har de samme rutinene før jeg legger meg for å klare å sovne greit. Blir det for store endringer, så sliter jeg med å sovne (men er heldig med at bare jeg sovner, så sover jeg godt i det minste). Og jeg kan ikke ha det for kaldt heller, samt må ha sokker på om jeg er i det minste bittelitt kald på tærne. Men regner med at du har forsøkt forskjellige temperaturer på soverommet også.

Om du har en lege som ikke forstår problemet, eller ikke vil henvise deg til noen for å hjelpe deg, så bytt lege om du har mulighet. Om det ikke er fysisk, så kan det også være psykisk (uten å påstå at du lider av hverken det ene eller andre). Men har man litt for mye å tenke på i hverdagen av forskjellig ting, så kan dette også forstyrre søvnen er min erfaring. Stor irritasjon på jobb eksempel, fører til at jeg bruker lengre tid for å roe ned kroppen til å sove når jeg kommer hjem.

En annen ide kan kanskje være å føre en søvndagbok. Så ser du kanskje noen forskjeller på om det er noe du får en mindre dårlig søvn av enn andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med legen din og spør om du kan få henvisning/time på søvnklinikk. Leger har ikke peiling på søvnforstyrrelser, men det har de på søvnklinikkene. Insister på dette. Det er farlig å gå lenge uten skikkelig søvn. Søvnproblemer går hånd i hånd med depresjon. Og ofte er det vanskelig å vite hva som kom først. Det sliter på kroppen også.

Vet hvordan det er å ha sta fastleger som ikke er villig til å høre etter, men her nytter det ikke å bare gi opp. Mas på legen til han er så lei av deg at han går med på å henvise deg videre.

Har legetime nå til uka så skal nevne det med søvnklinikk da! Det var et godt tips som jeg ikke hadde tenkt på. Takk for tipset. :cheer:

For meg er rutiner veldig viktig. At jeg har de samme rutinene før jeg legger meg for å klare å sovne greit. Blir det for store endringer, så sliter jeg med å sovne (men er heldig med at bare jeg sovner, så sover jeg godt i det minste). Og jeg kan ikke ha det for kaldt heller, samt må ha sokker på om jeg er i det minste bittelitt kald på tærne. Men regner med at du har forsøkt forskjellige temperaturer på soverommet også.

Om du har en lege som ikke forstår problemet, eller ikke vil henvise deg til noen for å hjelpe deg, så bytt lege om du har mulighet. Om det ikke er fysisk, så kan det også være psykisk (uten å påstå at du lider av hverken det ene eller andre). Men har man litt for mye å tenke på i hverdagen av forskjellig ting, så kan dette også forstyrre søvnen er min erfaring. Stor irritasjon på jobb eksempel, fører til at jeg bruker lengre tid for å roe ned kroppen til å sove når jeg kommer hjem.

En annen ide kan kanskje være å føre en søvndagbok. Så ser du kanskje noen forskjeller på om det er noe du får en mindre dårlig søvn av enn andre ting.

Jeg er ekstremt rutineavhengig (har vært rutinedyr hele mitt liv i følge min mor) så jeg prøver å legge meg og stå opp til de samme tidene på tross av at jeg vet jeg ikke får sove. Syns ikke det hjelper, men om ikke annet får jeg en følelse av at jeg ikke lar søvntrøbbelet kontrollere døgnet.

Nei, vistnok er det ikke noe fysisk. Har tatt blodprøver og litt sånt og de finner ikke noe annet enn ting jeg har hatt hele livet. Jeg har selv tenkt tanken om den psykiske biten. Problemet mitt med det er at jeg aldri (aldri, aldri) har likt å prate om tanker og følelser om ting. Familie, venner, fremmede, profesjonelle, ingen får lov til å slippe under huden min sånn uten videre så hvis søvntrøbbelet kommer av ting jeg gnager på tankemessig tror jeg det blir en stund før jeg får sove igjen. :whistle:

Søvndagbok var et godt tips! Det skal jeg begynne med! Når jeg tenker tilbake er det ikke mange likheter jeg ser på gode og dårlige netter, men har jo ikke helt klisterhjerne heller så det kan nok hjelpe å skrive ned litt! :ermm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Det kan jo hende at det er noe som skaper stress i kroppen din og da skal det være bra med yoga eller thai shi (tror det skrives san)

Det legene gjerne gjør er å begynne med insovnings tabeletter(fungerer i ca 14 dager) dem skal gi deg en mulighet til å komme på rett søvn mønster igjen. Så prøver dem sovemedisin(blir gjerne hengover dagen etter), kan også hende at det holder med gamle allergimedisiner som du tar en av om kvelden og blir sløv nok til å sove av den postitve er at det gjerne ikke blir hengover og at det ikke blir avhengighet. Når disse tingene er prøvd ut så sender dem deg gjerne videre tilsan søvn klinikk/behandling og den er tøff den jeg har hørt om

Ellers så var det lenge jeg la meg og leste donald for hunden og sovnet fortere av den grunnen. Min endelige løsning ser ut til å komme gjennom kostholdet og jeg spiser en streng form av LCHF og gjort det i ca2,2 år og i høst så begynte jeg å bli trøtt om kvelden og virkelig ville sove til rett tid. det har bare tatt litt over førti år å få tilbake søvnen min og jeg nyter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som lijenta nevner ville jeg prøvd yoga eller tai chi før sengetid.

Det finnes ulike sovemedisiner, noen hjelper på selve innsovningen, mens andre hjelper for selve søvnen. Det finnes også sovemedisiner man sjelden blir avhengig av, så det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo hende at det er noe som skaper stress i kroppen din og da skal det være bra med yoga eller thai shi (tror det skrives san)

Det legene gjerne gjør er å begynne med insovnings tabeletter(fungerer i ca 14 dager) dem skal gi deg en mulighet til å komme på rett søvn mønster igjen. Så prøver dem sovemedisin(blir gjerne hengover dagen etter), kan også hende at det holder med gamle allergimedisiner som du tar en av om kvelden og blir sløv nok til å sove av den postitve er at det gjerne ikke blir hengover og at det ikke blir avhengighet. Når disse tingene er prøvd ut så sender dem deg gjerne videre tilsan søvn klinikk/behandling og den er tøff den jeg har hørt om

Ellers så var det lenge jeg la meg og leste donald for hunden og sovnet fortere av den grunnen. Min endelige løsning ser ut til å komme gjennom kostholdet og jeg spiser en streng form av LCHF og gjort det i ca2,2 år og i høst så begynte jeg å bli trøtt om kvelden og virkelig ville sove til rett tid. det har bare tatt litt over førti år å få tilbake søvnen min og jeg nyter det.

Jeg har prøvd yoga tidligere, men pga ledd problemer er det veldig få stillinger eller hva det kalles som funker uten at de gjør vanvittig vondt. Tai chi er det så vidt jeg vet ingen tilbud om å trene her i byen. (Kan jo sikkert trenes alene det å, men vet ikke veldig mye om det :innocent: )

For meg funker det veldig godt å stresse ned med en lengre kveldstur med snuppedyret. Eneste bakdelen er at selvom stresset dempes så blir jeg mer våken av frisklufta. :icon_redface:

Hva er LCHF? *løpe for å Google* Innebærer den mye nøtter, egg og melk? I så fall veldig uaktuell for min del. Allergisk...

Som lijenta nevner ville jeg prøvd yoga eller tai chi før sengetid.

Det finnes ulike sovemedisiner, noen hjelper på selve innsovningen, mens andre hjelper for selve søvnen. Det finnes også sovemedisiner man sjelden blir avhengig av, så det er verdt et forsøk.

Veldig veldig lite lyst til å bruke medisiner for å få tilbake søvnen. Tar kanskje 4 paracet i løpet av et halvt år liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

JailyTina ja desverre så bruker dem det. Jeg bruker ikke melk, men dette er ikke et trylle formular. Hos meg gikk det 2,5 år før søvnen kom på plass men da hadde jeg slitt med søvn i 40 år. Du må i tilfelle sette deg godt inn i hva og hvordan det er før du begynner å eksprimentere med kosten. Lese på nett og bøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i perioder problemer med å sove og jeg har veldig gode erfaringer med Sleepy time-te og andre typer "søvndyssende" te. De fungerer som bare det for min del, men det er viktig å ha tisset før du legger deg, ellers må du gjerne opp igjen i løpet av natten. Av en eller annen merkelig grunn er slike typer te vanndrivende. :icon_redface: Kjøpes på helsekost.

Jeg ville også vurdert akupunktur, jeg vet om flere som har fått mye bedre nattesøvn etter noen behandlinger. Det er nok uansett ikke dumt å få en utredning på en søvnklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JailyTina ja desverre så bruker dem det. Jeg bruker ikke melk, men dette er ikke et trylle formular. Hos meg gikk det 2,5 år før søvnen kom på plass men da hadde jeg slitt med søvn i 40 år. Du må i tilfelle sette deg godt inn i hva og hvordan det er før du begynner å eksprimentere med kosten. Lese på nett og bøker.

Antok ikke at det var noe trylleformular. :innocent: Men siden jeg har legetime denne uka kan jeg notere ned alle tips og ta med for å diskutere med legen. Hvis det brukes mye nøtter og egg i den dietten er den nok uansett ikke aktuell for meg.

Jeg har i perioder problemer med å sove og jeg har veldig gode erfaringer med Sleepy time-te og andre typer "søvndyssende" te. De fungerer som bare det for min del, men det er viktig å ha tisset før du legger deg, ellers må du gjerne opp igjen i løpet av natten. Av en eller annen merkelig grunn er slike typer te vanndrivende. :icon_redface: Kjøpes på helsekost.

Jeg ville også vurdert akupunktur, jeg vet om flere som har fått mye bedre nattesøvn etter noen behandlinger. Det er nok uansett ikke dumt å få en utredning på en søvnklinikk.

Te er jo lett å prøve. Skal tusle innom helsekosten og se hva de har. :) Hm, akupunktur er jo noe å vurdere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Når du ikke kan spise melk, egg og nøtter så blir den problematisk for du må få i deg fett og da har du tatt vekk noen fett kilder. Det blir jo også brukt en god del egg i maten så da tror jeg at jeg hadde sett til andre ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsekost, homeopati, akupunktur.

Ellers vil jeg si at jeg føler med deg; jeg sliter med å sovne selv, men når jeg først er sovnet sover jeg så tungt at kompostgrinder kan dundre i gulvet og hunder bjeffe uten at jeg våkner. Det er faktisk skummelt.. :getlost: På meg funker ikke naturmedisin (Valerina Natt osv), men jeg har fått hjelp via klassisk legemiddel, og synes det fungerer helt utrolig supert. :D Måtte prøve to før jeg fant ett som virket slik jeg vil, men siden du ikke vil prøve det, er det vel ikke så relevant. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsekost, homeopati, akupunktur.

Ellers vil jeg si at jeg føler med deg; jeg sliter med å sovne selv, men når jeg først er sovnet sover jeg så tungt at kompostgrinder kan dundre i gulvet og hunder bjeffe uten at jeg våkner. Det er faktisk skummelt.. :lol: På meg funker ikke naturmedisin (Valerina Natt osv), men jeg har fått hjelp via klassisk legemiddel, og synes det fungerer helt utrolig supert. :D Måtte prøve to før jeg fant ett som virket slik jeg vil, men siden du ikke vil prøve det, er det vel ikke så relevant. :D

men jeg vil veldig gjerne høre om dette som funker til deg... skal til legen i morgen eller fredag pga altfor lite søvn for tiden. har sovet kanskje 12 timer siden søndag.. og uansett hva jeg prøver så funker det ikke! :lol: Er dautrøtt, men ligger uansett å vrir meg.

Vel har jeg hatt søvnvansker store deler av livet, men dette går på helsa og psyken løs altså!

Sorry kupping av tråd. bare litt desperat og når det allerede er en tråd om det, så tenkte jeg det var liten vits å starte en ny.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnproblemer er noe dritt..! :lol: Jeg har selv slitt med søvnproblemer i noen år og har ikke funnet noe som hjelper super godt. All innsovningstabeletter og lignende får jeg veldig hang over av. Men som noen nevnte over her synes jeg også det hjelper med søvndyssende te fra helsekost + valerina natt forte + johannesurt. Alle disse tingene er helsekost produkter og alle har en litt beroligende effekt noe som også hjelper på søvnen. Men jeg må bruke alle 3 om det skal ha noen effekt. I tillegg må jeg passe på å ikke drikke kaffe eller brus 3-4 timer innen legge tid. Jeg bruker også varmeteppe sånn at det er godt og varmt i senga når jeg legger meg. Er det varmt kommer søvnen fortere. Håper du finner noe som virker. Lykke til! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med litt i denne tråden jeg også - søvn er oppskrytt, nemlig...

Jeg har alltid hatt "lett" sovehjerte, og våkner stort sett av den minste lille lyd. Jeg har som regel ikke problemer med å sovne (jo, om jeg sover borte sovner jeg aldri, så overnattingsturer har vært et svare strev fordi jeg ikke sover - Sølenkurs = ei uke uten søvn f eks), men sover sjelden godt mer enn en tre-fire timer, så begynner jeg å våkne og ligger da og slumrer til jeg skal opp. MEN - dette er helst når jeg skal opp på jobb, til utstillinger eller andre ting som krever at jeg står opp tidlig. Straks jeg har fri og ingen avtaler sover jeg som et barn hele natta og kan stå opp kl 9-9:30 - som virker som den mest naturlige tida å stå opp for meg (uavhengig av når jeg har lagt meg). Det er vel et indre stress for å komme opp til rett tid som ligger og lurer tenker jeg.

Jeg ba legen om å få innsovningstabletter som jeg kunne bruke når jeg var på reiser, jeg, og duverden for en forandring. Jeg tar dem ikke til daglig, men har dem som en sikkerhet når jeg skal sove andre steder enn hjemme. En kvart tablett er nok til å slå meg ut - og da sover jeg stort sett godt resten av natta også. Jeg har også vært litt anti bruk av legemidler, men jeg har konkludert med at livet er for kort til å la seg plages når man vet at det finnes hjelpemidler :lol:. Ergo har jeg ingen problemer med å bruke vanlige legemidler for å få hjelp til dette.

En annen ting jeg er nøye på er at når jeg har lagt meg, og lest litt, så forsøker jeg ikke å lese "litt til" dersom jeg kjenner at jeg nå begynner å bli trøtt. Da er jeg flink til å legge fra meg boka og så sove. Leser jeg bare "litt til" for å lese ut kapitlet eller noe sånt, så blir jeg våken igjen, og får ikke sove når jeg legger fra meg boka.

Ellers er vel det kjedelige rådet om å stå opp og legge seg til faste tidspunkter hver dag det beste rådet dersom man bare har litt lette søvnplager... et himla kjipt råd som jeg ikke greier å overholde :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med litt i denne tråden jeg også - søvn er oppskrytt, nemlig...

Jeg har alltid hatt "lett" sovehjerte, og våkner stort sett av den minste lille lyd. Jeg har som regel ikke problemer med å sovne (jo, om jeg sover borte sovner jeg aldri, så overnattingsturer har vært et svare strev fordi jeg ikke sover - Sølenkurs = ei uke uten søvn f eks), men sover sjelden godt mer enn en tre-fire timer, så begynner jeg å våkne og ligger da og slumrer til jeg skal opp. MEN - dette er helst når jeg skal opp på jobb, til utstillinger eller andre ting som krever at jeg står opp tidlig. Straks jeg har fri og ingen avtaler sover jeg som et barn hele natta og kan stå opp kl 9-9:30 - som virker som den mest naturlige tida å stå opp for meg (uavhengig av når jeg har lagt meg). Det er vel et indre stress for å komme opp til rett tid som ligger og lurer tenker jeg.

Jeg ba legen om å få innsovningstabletter som jeg kunne bruke når jeg var på reiser, jeg, og duverden for en forandring. Jeg tar dem ikke til daglig, men har dem som en sikkerhet når jeg skal sove andre steder enn hjemme. En kvart tablett er nok til å slå meg ut - og da sover jeg stort sett godt resten av natta også. Jeg har også vært litt anti bruk av legemidler, men jeg har konkludert med at livet er for kort til å la seg plages når man vet at det finnes hjelpemidler :D. Ergo har jeg ingen problemer med å bruke vanlige legemidler for å få hjelp til dette.

En annen ting jeg er nøye på er at når jeg har lagt meg, og lest litt, så forsøker jeg ikke å lese "litt til" dersom jeg kjenner at jeg nå begynner å bli trøtt. Da er jeg flink til å legge fra meg boka og så sove. Leser jeg bare "litt til" for å lese ut kapitlet eller noe sånt, så blir jeg våken igjen, og får ikke sove når jeg legger fra meg boka.

Ellers er vel det kjedelige rådet om å stå opp og legge seg til faste tidspunkter hver dag det beste rådet dersom man bare har litt lette søvnplager... et himla kjipt råd som jeg ikke greier å overholde :D

Det der låt veldig kjent ut :lol:

Jeg gikk vel et par mnd uten å klare å sovne av utmattelse på morgenen, fikk noen ark fra hode krymperen om søvnmønster, vaner ol. Sliter fortsatt med å sovne men prøver å gjøre som Siri sier, stoppe idet jeg er trøtt og ikke stå opp eller noe, bare prøve å sove. Men var godt tips det med utstilling og reiser, jeg sov f.ex ingenting på mydog. Sovnet i 4 tiden og ble vekt 5. Kvelden før en utstilling så er jeg ganske ikke sovbar etc.

Kanskje et eller annet homopat middel kunne fungert også :lol:

hilsen en som knapt har sovet inatt og er ergo veldig trøtt på jobb :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der låt veldig kjent ut :lol:

Jeg gikk vel et par mnd uten å klare å sovne av utmattelse på morgenen, fikk noen ark fra hode krymperen om søvnmønster, vaner ol. Sliter fortsatt med å sovne men prøver å gjøre som Siri sier, stoppe idet jeg er trøtt og ikke stå opp eller noe, bare prøve å sove. Men var godt tips det med utstilling og reiser, jeg sov f.ex ingenting på mydog. Sovnet i 4 tiden og ble vekt 5. Kvelden før en utstilling så er jeg ganske ikke sovbar etc.

Kanskje et eller annet homopat middel kunne fungert også :lol:

hilsen en som knapt har sovet inatt og er ergo veldig trøtt på jobb :D

Kan godt hende homeopatmidler også kan fungere (kjenner lite til slike medisiner). Egentlig sitter det jo mellom ørene dette her - det blir et psykisk stress i hodet som ikke greier å slappe av, så jeg er veldig glad for helt vanlige, avhengighetsskapende innsovningstabletter *ler*. Men man må jo også være obs på at slike tabletter kan skape avhengighet, så jeg er veldig forsiktig med å bruke dem, og bruker kun når jeg VET det er behov. Til vanlig får jeg heller sove litt dårlig noen netter og overleve med det :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsekost, homeopati, akupunktur.

Ellers vil jeg si at jeg føler med deg; jeg sliter med å sovne selv, men når jeg først er sovnet sover jeg så tungt at kompostgrinder kan dundre i gulvet og hunder bjeffe uten at jeg våkner. Det er faktisk skummelt.. :P På meg funker ikke naturmedisin (Valerina Natt osv), men jeg har fått hjelp via klassisk legemiddel, og synes det fungerer helt utrolig supert. :D Måtte prøve to før jeg fant ett som virket slik jeg vil, men siden du ikke vil prøve det, er det vel ikke så relevant. :)

Jeg var hos lege sist uke og etter mye frem og tilbake ble det til at jeg skulle prøve innsovningsmedisinen Circadin. Prøvde den torsdag-mandag og jeg har aldri sovet så lite i hele mitt liv tror jeg! :D Den skulle liksom gjøre meg trøtt, men jeg lå våken til 1-2 hver natt, sovna kanskje og våknet igjen lys våken rundt 4. Kjempe herlig, nei... :getlost: Den tablett-tingen skulle vel hjelpe til å lage en god døgnrytme, men jeg kjenner jeg er skeptisk til å tro på at det hjelper ettersom jeg ikke føler det er rytmen som er problemet.

Søvnproblemer er noe dritt..! :( Jeg har selv slitt med søvnproblemer i noen år og har ikke funnet noe som hjelper super godt. All innsovningstabeletter og lignende får jeg veldig hang over av. Men som noen nevnte over her synes jeg også det hjelper med søvndyssende te fra helsekost + valerina natt forte + johannesurt. Alle disse tingene er helsekost produkter og alle har en litt beroligende effekt noe som også hjelper på søvnen. Men jeg må bruke alle 3 om det skal ha noen effekt. I tillegg må jeg passe på å ikke drikke kaffe eller brus 3-4 timer innen legge tid. Jeg bruker også varmeteppe sånn at det er godt og varmt i senga når jeg legger meg. Er det varmt kommer søvnen fortere. Håper du finner noe som virker. Lykke til! :)

Hehe, kanskje jeg skulle begynne å drikke kaffe på kvelden. At jeg ikke har tenkt på det. Jeg blir nemlig stuptrøtt av kaffe! (Mistenker at det ikke hadde vært en god løsning på sikt, men vet jo aldri.)

Jeg tenkte jeg skulle se om jeg kan finne noe sånn natta-te for å prøve det! Kan jo hende det hjelper kroppen (og hue) til å slå av nok så jeg får sovnet.

Har fulgt med litt i denne tråden jeg også - søvn er oppskrytt, nemlig...

Jeg har alltid hatt "lett" sovehjerte, og våkner stort sett av den minste lille lyd. Jeg har som regel ikke problemer med å sovne (jo, om jeg sover borte sovner jeg aldri, så overnattingsturer har vært et svare strev fordi jeg ikke sover - Sølenkurs = ei uke uten søvn f eks), men sover sjelden godt mer enn en tre-fire timer, så begynner jeg å våkne og ligger da og slumrer til jeg skal opp. MEN - dette er helst når jeg skal opp på jobb, til utstillinger eller andre ting som krever at jeg står opp tidlig. Straks jeg har fri og ingen avtaler sover jeg som et barn hele natta og kan stå opp kl 9-9:30 - som virker som den mest naturlige tida å stå opp for meg (uavhengig av når jeg har lagt meg). Det er vel et indre stress for å komme opp til rett tid som ligger og lurer tenker jeg.

Jeg ba legen om å få innsovningstabletter som jeg kunne bruke når jeg var på reiser, jeg, og duverden for en forandring. Jeg tar dem ikke til daglig, men har dem som en sikkerhet når jeg skal sove andre steder enn hjemme. En kvart tablett er nok til å slå meg ut - og da sover jeg stort sett godt resten av natta også. Jeg har også vært litt anti bruk av legemidler, men jeg har konkludert med at livet er for kort til å la seg plages når man vet at det finnes hjelpemidler :). Ergo har jeg ingen problemer med å bruke vanlige legemidler for å få hjelp til dette.

En annen ting jeg er nøye på er at når jeg har lagt meg, og lest litt, så forsøker jeg ikke å lese "litt til" dersom jeg kjenner at jeg nå begynner å bli trøtt. Da er jeg flink til å legge fra meg boka og så sove. Leser jeg bare "litt til" for å lese ut kapitlet eller noe sånt, så blir jeg våken igjen, og får ikke sove når jeg legger fra meg boka.

Ellers er vel det kjedelige rådet om å stå opp og legge seg til faste tidspunkter hver dag det beste rådet dersom man bare har litt lette søvnplager... et himla kjipt råd som jeg ikke greier å overholde :D

Det med at livet er for kort var i grunn et veldig godt argument! :P Jeg har ikke veldig lyst til å prøve flere medisinsketing, men har legen et veldig godt forslag kan det jo hende.

Den med å bare lese litt til er jeg dårlig på i perioder. :D

Jeg tror mye er gjort for min del om jeg klarer å stresse ned litt mer, men hvordan jeg skal få til det er fortsatt litt uklart i hodet mitt.

Takker for alle tips! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg vil veldig gjerne høre om dette som funker til deg... skal til legen i morgen eller fredag pga altfor lite søvn for tiden. har sovet kanskje 12 timer siden søndag.. og uansett hva jeg prøver så funker det ikke! :D Er dautrøtt, men ligger uansett å vrir meg.

Vel har jeg hatt søvnvansker store deler av livet, men dette går på helsa og psyken løs altså!

Sorry kupping av tråd. bare litt desperat og når det allerede er en tråd om det, så tenkte jeg det var liten vits å starte en ny.. :D

Sorry at jeg ikke så innlegget ditt før nå. Jeg har prøvd akupunktur; hadde en liten nål i øret som skulle stimulere søvnpunktet, og den var der i tre uker. Jeg kunne gni på den når jeg ville bli trøtt. Dette var på ung.sk, men jeg synes ikke den virket. Valerina Natt + div naturlegemidler ble utprøvd på vgs, men de virket fint lite. Homeopati har jeg ikke prøvd, men det hadde vært veldig interessant. :D Ellers er mine tips å ha faste rutiner før du legger deg, sånn at underbevisstheten kommer i sove-modus. Ikke drikk kaffe etter kl 18 (helst ikke etter 16), ikke brus, og i alle fall ikke cola. Unngå te på kvelden også, mye te er koffeinholdig. Bruk kroppen fysisk hver dag, bli litt sliten. Skriv lister over ting du "kommer på" og ligger og tenker på og som holder deg våken, og se på listen dagen etter når du er våken, gjør noe med den. Bare det å skrive det ned, kan gjøre mye. :) Legemiddelet som funker fett på meg, er Circadin, se nedenfor.

Det er vel forresten stor forskjell på å "ikke få sovne" og på å "opprettholde søvn". En lege vil vite hvilket legemiddel som passer best. Mitt problem er førstnevnte; når jeg først har sovnet, sover jeg altså som en stein - så voldsomt at jeg har problemer med å våkne... :D Har man problemer med å opprettholde søvn, dvs at man våkner ofte i løpet av en natt, kan det hende man trenger et annet legemiddel enn det jeg trenger.

Jeg var hos lege sist uke og etter mye frem og tilbake ble det til at jeg skulle prøve innsovningsmedisinen Circadin. Prøvde den torsdag-mandag og jeg har aldri sovet så lite i hele mitt liv tror jeg! :D Den skulle liksom gjøre meg trøtt, men jeg lå våken til 1-2 hver natt, sovna kanskje og våknet igjen lys våken rundt 4. Kjempe herlig, nei... :D Den tablett-tingen skulle vel hjelpe til å lage en god døgnrytme, men jeg kjenner jeg er skeptisk til å tro på at det hjelper ettersom jeg ikke føler det er rytmen som er problemet.

Okei, vi er tydeligvis forskjellige... :D Det er nemlig Circadin jeg har prøvd ut nå, og den har vært helt utrolig super! Eneste natten jeg ikke har fått sove, var i natt faktisk, men det er mye som skjer privat nå, så det er vel forbigående. :lol: Egentlig skal den ikke brukes av folk under 55 år, men jeg håper virkelig jeg kan få fortsette med den etter prøveperioden er over, for den virket knall på meg. I starten av "kuren" våknet jeg også av meg selv om morgenen (noe jeg sjelden gjør ellers), og følte meg GLAD! :D Det er en sjelden morgen-følelse det. Hadde jeg bare hatt selvdisiplin til å stått opp da, og ikke sove videre.. ;)

Men til andre som får hangover av innsovningstabletter; Circadin skal som sagt regulere døgnrytmen (det er melantonin som er virkestoffet), så man skal ikke få hangover av den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søvnproblemer er alvorlige saker, man kan faktisk bli suicidal av det, så det er viktig at legen tar det seriøst. Min erfaring er at leger kan for lite om det og at man enten må til en psykiater eller en søvnklikk for å få hjelp. Det er ikke mange nettene uten ordentlig søvn som skal til før det går ut over kroppens og psykens ve og vel. Det har dere sikkert merket, dere som plages med søvnen :lol: Har selv hatt søvnproblemer i noen år nå, så vet godt hvordan det er...

Man skiller mellom innsovningsvansker og for tidlig oppvåkning. Det nytter ikke å få en sovemedisin som hjelper for innsovning hvis man plages med for tidlig oppvåkning og omvendt.

Så vidt jeg vet finnes det værtfall to sovepreparater som ikke gir avhengighet. Det ene er melatonin som er kroppens eget "søvnhormon", det andre er ulike typer allergimedisin som f.eks vallergan. Begge deler må man få på resept. Mange sier at det hjelper bare å ha det liggende i skuffen og vite at hvis man ikke får sove, så kan man ta en pille. Da gir noe av stresset seg. Jeg var også veldig skeptisk til legemidler før, men etter å ha plagdes lenge nok innså jeg at medisiner kunne være til hjelp. Man unngår jo ikke å ta medisin om man har diabetes eller epelepsi f.eks.

Det skumle med sovemedisiner er vel gjerne at de ikke helt løser problemet. For noen kan det være en hjelp å komme inn i rett rytme igjen, for andre skaper det trøbbel. Og ikke minst skal det kun brukes over kortere tid. Så behandlende lege må vite hva han gjør.

Heldigvis er det mye man kan gjøre selv (noe internasjonale studier viser), men har det kjørt seg fast, så har det det og da oppsøker man skikkelig hjelp. Stå på kravene.

Mindfullness/oppmerksomt nærvær er en fin ting. Det hjelper en til å fokusere på her og nå, la tankene passere og noe fokus på pusten. Det kan hjelpe en å roe ned.

Her kan man laste ned et avslapningsprogram.

I Tidsskriftet for Den Norske Legeforening står det en kort, fin artikkel om sønvproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...