Gå til innhold
Hundesonen.no

Er Chihuahua virkelig så skjøre?


Blondiemamma

Recommended Posts

Jeg jobber i en dyrebutikk noen dager i uka. Og jeg blir helt sjokkert over enkelte eiere. De sier at de ikke får hundene deres til å gjøre fra seg ute om vinteren, og legger ut aviser som hundene gjør fra seg på. De har visst prøvd å få hundene til å gjøre fra seg ute, men de står bare å skjelver og hopper rundt på tre ben.

Vel, Blondie fryser ute hun også, men ikke pokker om hun får lov å begynne å gjøre fra seg inne på avis for det! Da er det på med dekken og potesokker...

Er virkelig Chihuahua'en SÅÅ skjør, eller er det bare eiere som overdriver??

Blir også lettere oppgitt av holdningen til enkelte eiere, som bare lar hundene sine løpe løs i butikken, markere på alt, og flyr å bjeffer på alle som kommer inn i butikken. Her om dagen kom det en chihuahua tispe inn, markerte på inngangsteppet vårt, og eieren sa bare "jaja, hun er vel ikke første som har gjort det her inne.. Det er vel mye lukter her!" :P Hadde Blondie tisset inne i en butikk, så hadde jeg blitt flau, beklaget meg og spurt om de hadde papir og Jif spray!

Så dere som har Chihuahua.. Hvordan fungerer deres hunder? Er det mye rasebetinget eller er det som jeg tror det er at de blir som hva man gjør de til??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 84
  • Created
  • Siste svar

Jeg har jo jobbet med Chihuahua, og NEI de er ikke så skjøre som mange av eierne skal ha det til. Det er ingen unnskyldning for å gå rundt og markere inne på teppet! Og, ja... De kan helt fint gå ut om vinteren også, det sier seg selv at man går ikke en 30 mins tur med en korthåret chihuahua når det er -25 grader ute, men å gjøre fra seg ute klarer den helt fint.

"Mine" var med i skogen hver dag, og fikk beskjed om å oppføre seg som hunder rett og slett- Og det klarer en Chihuahua HELT fint så ja- JEG vil si det er fult og helt EIERbetinget, ikke rasebetinget :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo jobbet med Chihuahua, og NEI de er ikke så skjøre som mange av eierne skal ha det til. Det er ingen unnskyldning for å gå rundt og markere inne på teppet! Og, ja... De kan helt fint gå ut om vinteren også, det sier seg selv at man går ikke en 30 mins tur med en korthåret chihuahua når det er -25 grader ute, men å gjøre fra seg ute klarer den helt fint.

"Mine" var med i skogen hver dag, og fikk beskjed om å oppføre seg som hunder rett og slett- Og det klarer en Chihuahua HELT fint så ja- JEG vil si det er fult og helt EIERbetinget, ikke rasebetinget :P

Og det er jeg helt enig i! De chihuahua'ene vi hadde da jeg var ung, var da med ut på tur og gjorde fra seg ute uansett, de? Kan ikke komme på at det var et tema engang å ikke gå ut?

Jeg tror vel det sier mer om dagens chihuahua-eiere enn rasen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de eksakt samme erfaringene fra jobben som det du har, Blondiemamma. Og fy flate så frustrerende oppførsel det kommer fra noen hundeeiere. Ofte er de både ignorante og uvitende og ikke egentlig interessert i hund, kun i sin lille dollehund... Så eierne er nok et større problem enn hundene, dessverre. Det er jo dem vi forholder oss til. Hadde de samme hundene vært hos noen som virkelig bryr seg om at de er hunder tror jeg neppe situasjonen hadde vært den samme.

Det provoserer meg også voldsomt at mange med små hunder synes det er helt ok å ta med hunden inn på shoppingsenteret i en veske eller på armen fordi den er så liten og visstnok ikke kan være alene. Står det på døra at hunder er forbudt, så burde det gjelde absolutt alle hunder. Min far er f.eks. hyperallergisk for alle typer hunder, spiller ingen rolle om de er minismå eller kjempestore.. Han blir dårlig om det er hundehår i rommet liksom. Så jeg tror faktisk mange glemmer at det er hund og ikke baby de har, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det provoserer meg også voldsomt at mange med små hunder synes det er helt ok å ta med hunden inn på shoppingsenteret i en veske eller på armen fordi den er så liten og visstnok ikke kan være alene. Står det på døra at hunder er forbudt, så burde det gjelde absolutt alle hunder. Min far er f.eks. hyperallergisk for alle typer hunder, spiller ingen rolle om de er minismå eller kjempestore.. Han blir dårlig om det er hundehår i rommet liksom. Så jeg tror faktisk mange glemmer at det er hund og ikke baby de har, jeg.

Denne her har jeg også reagert på. Ene venninen min er hyperallergisk og kan ikke være i samme rom som de fleste hunder uten å bli skikkelig dårlig. Men her i Bergen er det ikke bare små veskehunder som er inne i butikken nei. Også de finere bergensfruers cooker spaniels har blitt dratt inn i ulike butikker med en kommentar om hvordan de skal bruke penger her og er gode kunder. (Venninen min skulle jo bare ha en liten ting til under 100 lappen :P )Flere matbutikker her har også tydligvis blitt presset til å gi etter for nå er det "Nei det er ikke lov med hund i butikken! Med mindre du kan bære den." :P

Men for all del så merker jeg på jobb at det ikke bare er de små som slipper unna med både tissing og gjøre fra seg inne. Greit at vi er en dyreklinikk. Ja det lukter dyr og desifisering samme hvor mye vi vasker. Men jeg syns allikevell ikke at det er greit at du står og sladdrer med de andre på venterommet mens hunden din legger en stor fin klatt mitt på gulvet vårt. Vi har selvsagt ikke lov til å si noe annet enn "Nei det gjør virkelig igenting. Slikt skjer hele tiden. Jeg skal ta det nå med en gang." Glem at tlf ringer i et sett, folk står i kø og veterinærene trenger hjelp. :P Dagens utbrudd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de selv har det helt ok med sitt hundehold jeg. De kjenner gjerne ikke annet.

Det er utrolig stor forskjell på hvordan folk mottar og tar til seg råd og tips jeg kommer med i forbindelse med hund. De som virkelig er interessert absorberer nesten hva som helst for å lære nye ting, mens andre gjør som du sier, og omtrent ignorerer det du sier. Men men.. Tror neppe det er så mye vi får gjort noe med enn så mye det frustrerer oss. :P

Morgaine: Deler dine frustrasjoner.. hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og for å spy ut enda mere irritasjon, så irriterer jeg meg veldig over de som lar bikkja tisse på skiltene våre ute før de drar med bikkja inn i butikken.... Haaallo??? :P Man lufter vel ikke en hund som kommer rett ut fra bilen ved å la den stå å tisse på skilt som står ute vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venninnen min kjøpte seg chihuahua til min store sorg ( :P ), så hun måtte værsågod bevise at chihuahuaene ikke er som inntrykket mitt. Han er oppdratt skikkelig og har aldri fått masse fordeler fordi han er liten. Og han er den beste chihuahuaen jeg vet om, trygg og ikke gneldrete og kan oppføre seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere matbutikker her har også tydligvis blitt presset til å gi etter for nå er det "Nei det er ikke lov med hund i butikken! Med mindre du kan bære den." :P

Jeg ventet på toget en dag og tenkte jeg skulle kjøpe noe mat til meg og kjæresten, men hunden var jo med. Jeg tenkte å droppe det eller eventuelt ha henne utenfor butikken (skummelt). Men jeg så en mann komme ut av matvare butikken med en rottweiler ( :P ) så jeg tenkte da kunne vell jeg gå inn med min lille. Da fikk jeg beskjed av butikk mannen at hun måtte enten vente utenfor ellers måtte jeg bære henne :P

Min hund fryser også ute, men hun går på do ute fordi om. Jeg tror hun er den største frysepinnen på jord MED pels. Hun løser det hele ved å ikke gå lengre enn ut på terrassen da, men ut går hun.

Nå skal jeg innrømme at jeg løp fra tissedammen til Blondie på en dyrebutikk en gang, jeg ble så flau også måtte jeg rekke bussen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også på en hundebutikk og er like sjokkert over at folk med alle raser ikke ser ut til bry seg om at hunden deres markerer på tepper,varer,reoler osv uten bli flau,tilby seg tørke opp!Er jo helt drøyt.Jeg har syntes det har vært kjempe ekkelt og selvfølgelig spurt om få tørke opp selv.Mi markerer heldigvis ikke da.Er med løs i butikken og bare står ser på når de markerer.Hehe.

En gang sa vi fra å eieren bare:Åja og lot han få tisse ferdig!Og det var kke lite akkorat..En annen gang markerte ei tispe først på matta,så i trappa da spurte vi om eiern kanskje kunne passe litt bedre på.Nei det gjorde hun ikke det neste som skjedde var at hunden tisset på en kattesand pose!Folk altså!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste chihuahua eierene jeg har møtt har enten oppført seg som om hunden kan knuse bare noen tar på den eller så skal den puttes i jakker og vesker og dulles med.

Da jeg ridde på tur en gang kom en mann med chihuahua mot oss og litt bak meg kom noen hunder og chihuahuaen bjeffet og kjeftet og smelte da tok mannen den under armen snudde og gikk tilbake samme veien som han kom...

Så i mine øyne så er det eierene som gjør at vi får inntrykk av at rasen er skjør.

Hvis min hund hadde gjort fra seg i en dyrebutikk hadde jeg blitt kjempeflau og selfølgelig sagt at jeg kan vaske opp. Folk kan være utrolig respektløse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel like mye hund som alle andre hunder? :P er nok mere eieren det går på ja.

Var bare for noen dager siden jeg var på et storsenter der jeg så en jente hadde med seg chi`en inn. Og alle ville bare hilse på den (den ble seff bært) Syntes det er helt uakseptabelt. Har selv en liten hund, dog ikke så liten som en chi, men ikke **** om han skal inn i et storsenter, og heller ikke om han skal markere på teppet i en dyrebutikk. Er jeg i dyrebutikken med bikkja følger jeg med han hele tiden at han ikke marker.

Og hvis han gjør det, ja da blir jeg så flau at jeg nesten føler for å ta med meg teppet hjem for å vaske det :P

Men ja, bikkja mi markerer ganske mye også, men det er ute. Prøver liksom å få styr på det, men er ikke så lett når han er løs :P men det er pga en dum ting jeg gjorde når den var mindre, men nok om det :P

Iallefall, nei de er ikke så skjøre. De kan gjøre akkurat like mye som andre hunder :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat samme opplevelse som dere over her.. :P Jeg blir mildt sagt irritert når noen tar med chi og små hunde under armen inn på kjøpesenter. De tror de kan gjøre hva de vil fordi hunden ikke går selv og derfor er det "greit" å ta den med inn. Den gjør jo ikke noe skade uansett...? Uffamei...

Jeg så en gang på City Syd ei dame som hadde med seg DPen sin i handlevogna si. Hun hadde tilog med tatt med HUNDESENGA til bikkja slik at den kunne slappe av litt under shoppingsrunden.. Halleluja var det enesta jeg tenkte... :P Ingen som planlegger shopping og tar med hunden sin på den vel?? Jeg blir oppgitt...!

Og nå vurderer søsteren min Pomme og jeg tror jeg vet hvilken retning det kommer til å gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt flere steder her så er det nok eierene som er problemet og ikke chihuahuaen..

Jeg kjenner ikke så mange eiere,men de jeg kjenner behandler de som hunder og de må ut å tisse uansett vær og vind..Men når det gjelder hund på kjøpesentret så har ikke hunder noe der og gjøre,men det er noen kjøpesentre som har fått vetrinær innpå sentret og da må man ha hunden når man skal til dyrlegen der..Ellers er det mange dyrebutikker som gjerne vil at man tar med hunden inn når de skal ha dekken eller sæla..Men hvis det ikke er dyrebutikk eller dyrlege på sentret ser jeg ingen grunn til og ha med hunden inn om den er liten eller stor..

chihuahua kan fungere like fint på langturer,sammen med store hunder osv som alle andre hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare eierne som er litt rare da, men også de dyrebutikkansatte av og til. En ansatt i Særp fortalte meg at chihuahuaer var egentlig ikke som andre hunder, og beina deres var så tynne at de ikke kunne gå selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke bare eierne som er litt rare da, men også de dyrebutikkansatte av og til. En ansatt i Særp fortalte meg at chihuahuaer var egentlig ikke som andre hunder, og beina deres var så tynne at de ikke kunne gå selv...

Haha, så dum det går ann å bli.

En i dyrebutikken her ved oss hadde prestert å pushe på en slik barnevogn på en oppdretter av Pomme som jeg kjenner. Hun ble sjokkert og sa det skulle hun da absolutt ikke ha, hundene kunne da vell gå selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! er folk virkelig så respektløse i butikker(da tenker jeg på de som lar bikkjer gjøre fra seg..) Jeg har selv hatt med bikkjer inn i dyrebutikk for å prøve dekken/halsbånd osv. Men jeg har vært utrolig påpasselig og redd for at de skal gjøre i fra seg og sånt..

Jeg har selv sagt ifra til en dame som jeg så i en matbutikk og lot sin lille bikkje snuse på bakervarer. Jeg pleier å holde kjeft, men akkurat da kunne jeg ikke dy meg! Jeg ble helt kvalm av dama!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige de som kan ta med hunden inn i butikker sier nå jeg. Helt greit for meg at folk gjør det, så lenge ikke hunden driter og gneldrer liksom. Koselig for hund og eier det vel, å slippe å sette fra seg hunden i bil eller hjemme. Jeg er av den typen som aller helst skulle hatt med meg hund 24 t i døgnet omtrent (greit med litt fri da), men stort sett.

Ellers er det jo en selvfølge at man passer på hunden sin når man tar den med i dyrebutikker osv, har man en hund som kan finne på å løfte på benet, har man den jo i stramt bånd. Casper kan godt finne på å markere inne i dyrebutikker, vet ikke om han gjør det lenger da, har ikke fått sjansen, men han gjorde det da han var yngre. Så da holder jeg ham alltid helt inntil meg, tenk så flaut da, at hunden vanner varene :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg grååådig skyldig her faktisk, jeg bærte Thia på armen på kjøpesenteret når hun var 8 uker fordi jeg måtte få gjort julehandelen og var "alenemor". Ikke **** om jeg setter henne igjen ute i iskald bil midt på vinteren når hun bare er baby....

Nå når hun er eldre setter jeg henne selvfølgelig igjen i bilen, da er det lettere å gå uten henne, for hun skal bare hilse på alle og enhver og spreller så fælt.

Hvorfor skal ikke folk få gå med hunden på armen om de gidder det? Jeg legger meg ærlig talt ikke sååå mye opp i hva andre tar seg til. Jeg synes det er OK at folk tar med hund inn så lenge de bærer den/har den i veske, da er det som oftest ingen fare for at den går bort til folk som er allergisk og de som ikke VIL hilse eller er redd. De kommer heller ikke til å tisse og drite... de er trossalt oppi armene/vesken til eier.

og angående dyr i dyrebutikk: i dyrebutikk ser jeg det som en selvfølge at man kan ta med hunden inn, men IKKE at den gjør fra seg eller står og bjeffer. Hadde min hund gjort det hadde jeg blitt ydmyk og mest sannsynlig aldri tatt den inn der igjen.

Men over til topic. Nei, chihuahua er ikke så skjøre, det er de idiotiske eierne dems som gjør det slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner til en chihuahuaeier (i tillegg fersk oppdretter) som bestilte tredemøller for at hunden skulle få mosjon i løpet av vinteren, for den tåler nesten ikke å være ute.

I tillegg har h*n lært hunden til å tisse i sluket på dusjen.. :S

Det skal sies at denne personen går småturer, men ja.. det ovenfor sier sitt.

Ang. tissing i dyrebutikk så har jeg faktisk opplevd den flausa, og gikk med en gang bort til hun som jobbet der og tilbø meg å vaske opp, men da insisterte hun på å gjøre det, men satte veldig pris på at jeg faktisk tilbø meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldige de som kan ta med hunden inn i butikker sier nå jeg. Helt greit for meg at folk gjør det, så lenge ikke hunden driter og gneldrer liksom. Koselig for hund og eier det vel, å slippe å sette fra seg hunden i bil eller hjemme. Jeg er av den typen som aller helst skulle hatt med meg hund 24 t i døgnet omtrent (greit med litt fri da), men stort sett.

Om det er greit for DEG er jo en sak. Men at folk ikke vil ha hundehår, hundesikkel eller liknende i det hele tatt i maten sin synes jeg er helt forståelig. Ikke alle liker eller tåler hunder, så å ta de med på matbutikken blir i overkant drøyt synes jeg.

Og igjen - skal min far som er allergisk for dyr ikke gå på butikken fordi det er lov med hunder der? Vel.. det blir veldig spesielt!

Sier ikke at du er forkjemper her, men jeg er veldig uenig med deg i at de er "Heldige de som kan ta med hunden inn i butikker". For saken er nemlig at de ikke KAN det. De GJØR det, og bryter en regel som gjelder på så og si alle butikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...