Gå til innhold
Hundesonen.no

Mental stimulering

Anette

Recommended Posts

Hei o store sonen orakelet

Jeg trenger tips til mental stimulering av borderen min Foxi. Hun får masse tur, men jeg lurer på om det kan være at hun kjeder seg i hodet at hun utreagerer eller tar ut ting slikt, DOG hun vil jo helst bare ligge å sove hele dagen i senga.

Jeg har jo merket ting endret seg når jeg flyttet og hun bare ble brukt som turhund, men når jeg gir henne oppgaver så gir hun opp. Jeg har Nina ottosen sin Dog Fighter som Amiga løser på null komma niks, fylte den opp, tok ut Amiga og lot foxi prøve og hun fikk liksom indre panikk, turte ikke prøve. Thorstein dyttet litt på de for henne og da vippet hun og tok godbiten og satte seg ned og så på den, som om hun prøvde å tenkte den ut, men gjorde ingenting.

Har jo trent lydighet når vi er alene på jordet ol, men hun jukser veldig mye, har sin egen mening om hvordan dekk under marsj er (jukser på oppsitt og diverse) og nekter å la seg trene på delmomenter, det er ikke noe morsomt. Har trent triks litt hjemme nå i høst, men hun vil helst ha godbiten og snapper etter henda mine.

Jeg vet hun ikke er en så perfekt border, jeg trenger ingen sjennepreken om hvordan hun har blitt og hva vi har gjort feil, det vet vi alt. Jeg vil bare ha tips om enkle ting jeg kan gjøre for å utfordre hjernen hennes, og etterhvert øke vanskelighetgraden.

Å gå spor har vi gjort mange forsøk på, når hun var ung og treningslysten,og nå iår hvorav hun absolutt ikke ser poenget og vil ikke og bare setter seg på stien og ser dumt på oss. Var på kurs og alt med henne, men etter 2 dager ga de opp. Så spor utgår, og rundering pga hun er ekkel mot fremmmede.

Så ting vi kan gjøre inne og i hagen og i bånd ol.

Noen tips? Jeg tenkte å rote frem den enkleste flate fra nina som bare er en du spinner rundt og finner godbiter,og se hva som skjer. Men hun setter seg ofte ned og bare ser ut som hun får indre panikk for hun ikke forstår hva jeg vil.

Og ja, det finnes masse info på nett og alt, men nå spør jeg heller dere fordi hun er litt sær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Har hun en leke hun liker. Kan dere gjemme den ute på tur og la henne bruke nesa si og finne den. Gjemme godbiter inne i huset som hun må lete etter. Gi henne arbeidsoppgaver i dagliglivet; bære reklamen hjem fra postkassa, åpne dører/skuffer, rydde opp leker, hente tøfler etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun en leke hun liker. Kan dere gjemme den ute på tur og la henne bruke nesa si og finne den. Gjemme godbiter inne i huset som hun må lete etter. Gi henne arbeidsoppgaver i dagliglivet; bære reklamen hjem fra postkassa, åpne dører/skuffer, rydde opp leker, hente tøfler etc.

Hun har en leke hun elsker, men hun bruker den til utagering. Er en slik en som hun fillerister og knurrer og rister på. Hun gjør det om f.ex barn hyler, jeg synger, mamma oppfører seg unormalt, altså synger, vi er veldig glade, ler ol. Hun gjør det også om Amiga bråker ol. Så jeg kaller den vel mest "stressballen" hennes.

Tror mer det blir opppgaver, jeg har prøvd å kaste godbiter på plen ol, men hun vil ikke skru på nesen, bare setter seg ne dog ser dumt på ting.

Vi skal prøve litt etteprå, men hun har blitt mer og mer unnskyld at jeg lever, jeg gjemmer meg her. Og det skinner igjennom på trening. Hun var flink på ene lydighetstreningen i høst, men det slår veldig lett igjennom at hun bare gir seg, og krummer seg sammen og vil ikke.

Men jeg skal se om jeg får henne til bære ting igjen (hun kunne jo apport, men tørr ikke ta den når jeg prøvde igår, alene uten amiga etc, bare så på dne og så forsiktig på meg.). Eller mer triks ol, åpne skuffer, lære target igjen.

Må jo finne noe hun vil og klarer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...