Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase?


heaika

Recommended Posts

Heisann alle sammen.

Jeg er helt ny på forumet, men håper på litt hjelp her.

Kjæresten og jeg er på utkikk etter hund, som med tid og stunder bør klare å bli en lavinehund. Derfor ser vi nå på forskjellige raser. Vi har sett litt på Schäfer, men er ikke helt overbevist om rasens standarder lenger.

Søsteren min har en fantastisk hund med et godt lynne, og høy arbeidsmoral. Han er nå litt over et år, og jeg har lyst å finne ut hvaslags rase han er. Eneste jeg vet er, hvilken Finnmarksbygd han er i fra omtrent. Tilfeldig blandingsrase med ukjent far, mor er også blanding.

Jeg har tenkt Schäfer eller Groenendal blandet med Border Collie/Labrador. Hva tror dere?

Legger ved noen bilder:)

"Hvilken rase er jeg?"

post-7251-0-03423900-1294074773_thumb.jp

post-7251-0-14955000-1294074783_thumb.jp

post-7251-0-94163300-1294074793_thumb.jp

post-7251-0-73252200-1294074831_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nesten umulig å finne ut nøyaktig hvilke raser han er blanding av, men tenkte du å få deg en hund av den samme blandingen?

Antagelig vil det være veldig vanskelig, i tillegg til at du ikke aner hva du vil ende opp med, selv om du skulle finne riktig blanding.

Ingen på det forumet her vil anbefale deg å prøve å finne denne blandingen og gå til anskaffelse av en slik hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

jeg forstår at det ikke er anbefalt å prøve å "gjenskape" en bestemt hund da lynne og personlighet er individuelt :)

Men jeg liker størrelsen, fysikken og utseendet på han. Mest derfor jeg er nysgjerrig på hvilke raser han kan være blanding av :) Krabaten er litt mindre enn renraset schäfer på samme alder, og han veier rundt 25Kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kan være blanding av fem eller flere raser for alt vi vet. Det er heller ikke anbefalt å skaffe seg blandingshund generelt.

Jeg tenker også border collie blandet med en eller flere andre gjeterhundraser, men her kan det til og med være en liten andel golden :)

Så å gjette seg fram til riktig blanding er tilnærmet umulig. Golden er bare et eksempel, jeg kan ikke se golden-trekk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser iallefall border collie og muligens golden/labrador av noe slag muligens også noe type schæfer/groendal/tervueren, men vanskelig og si.

Det finnes jo så mange raser rundt om kring at det burde ikke være vanskelig og finne en rase som kan passe til det du vil ha utseendemessig og også kan brukes som lavinehund. Med rene raser vet du mye mer hva du får, både mtp sykdommer og lynne, det er absolutt verdt de ekstra kronene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:)

Hehe, det er med tanke på sykdommer spesielt at jeg ikke har ønsket meg renraset hund da jeg selv har erfart at blandingshunder som regel har mindre sykdommer/plager -eller preg av innavl på andre måter :) Ofte syns jeg at blandingsraser også ser penere ut.

Sier ikke at det gjelder alle renrasede hunder, langt i fra. Men baserer bare det på mine egne observasjoner og erfaringer :)

Jeg har ingen interesser av å gå på utstillinger etc. med hunden.

Penger er ikke et tema når jeg skal ha hund, om han koster 500 eller 10 000 har ikke så mye å si om jeg får en snill og dyktig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:)

Hehe, det er med tanke på sykdommer spesielt at jeg ikke har ønsket meg renraset hund da jeg selv har erfart at blandingshunder som regel har mindre sykdommer/plager -eller preg av innavl på andre måter :) Ofte syns jeg at blandingsraser også ser penere ut.

Sier ikke at det gjelder alle renrasede hunder, langt i fra. Men baserer bare det på mine egne observasjoner og erfaringer :)

Jeg har ingen interesser av å gå på utstillinger etc. med hunden.

Penger er ikke et tema når jeg skal ha hund, om han koster 500 eller 10 000 har ikke så mye å si om jeg får en snill og dyktig hund.

Du forstår at blandingshunder også 'stammer' fra renrasede hunder ja, og evt plager de måtte ha vil da bli med genene videre til avkomma. Det er enkel matematikk. Forøvrig så er det vel fint lite blandingshunder som blir skjekket for hd/ad, hjerte og andre arvelige sykdommer, dermed er det vanskelig og vite hva som faktisk er der. Trenger jo ikke alltid og vises så godt. Hva innavl gjelder så er spiller det ikke noen rolle om far er schæfer, bordercollie eller puddel om mor(la oss si border collie) har mye innavl bakover, om man da velger en schæfer eller en border collie uten samme linjer bakover vil det bli like lite/mye innavl.

Og til sist så synes jeg det er en uting og støtte opp slik, jeg vil ha valp på hunden min, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med resten av valpene, avl. Eller generellt avl uten mål og mening. Det kan være kjempefine hunder, men tenk litt på hva man er med på og støtter. Masse hunder uten planer, uten kjøpere, lite gjennomtenkt parring utover at hunden er fin, vanskelig og se sykdomsbilde og hvordan de vil bli mentalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:)

Hehe, det er med tanke på sykdommer spesielt at jeg ikke har ønsket meg renraset hund da jeg selv har erfart at blandingshunder som regel har mindre sykdommer/plager -eller preg av innavl på andre måter :) Ofte syns jeg at blandingsraser også ser penere ut.

Sier ikke at det gjelder alle renrasede hunder, langt i fra. Men baserer bare det på mine egne observasjoner og erfaringer :)

Jeg har ingen interesser av å gå på utstillinger etc. med hunden.

Penger er ikke et tema når jeg skal ha hund, om han koster 500 eller 10 000 har ikke så mye å si om jeg får en snill og dyktig hund.

Med en ordentlig oppdretter er det som regel lang planlegging for kull, testing for sykdommer, arvelige ol, du får oppfølging, du får hjelp, de hjelper til å velge riktig valp.

Istedenfor en valp fra en gatemix, hvor foreldrene kan ha alt av sykdommer, de gjør det enten fordi det er et uhell eller de bare vil tjene penger. Du får ingen hjelp i etterkant, ingen oppfølging ol.

Jeg vet glatt hva jeg foretrekker, å få en hund som jeg kan vite alt om nesten først. se Mentaltester, helsetester, møte foreldra,gemytt ol fra foreldra vs å leke rundt med blandingshunder. Jeg har ingenting imot dem, jeg synes mange er kjempeherlig, men jeg foretrekker en renraset, selvom den ikke stilles ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, og er tildels enig om avstamning når jeg tenker meg om. Har ikke lest meg veldig mye opp på hvordan seriøse, eller tildels useriøse oppdrettere operer :) Men se på Schäfere som er oppdrettet for utstillinger..Derav bekymringene mine.

Hvor jeg ikke er enig er i å "støtte oppdrett uten mål og mening". Det finnes mange valpekull som er blitt til ved uhell, eller hvor ene forelderen har f.eks Schäfer mor, og BC far, mens den andre er renraset Schäfer. Jeg har ingen betenkeligheter med å akseptere slike hunder.

Om noen derimot parrer en tibetansk spaniel, med en amstaff (for å sette litt på spissen) så er det usmakelig igjen.

Poenget mitt er vel at jeg ikke har noe elitistisk syn på hunder. Mine besteforeldre er reindriftssamer som har hatt en god del blandingshunder som gjeterhunder før min tid, og etter historiene deres å dømme levde disse hundene som regel mellom 10 og 20 år, med god helse gjennom hele livet : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser poenget ditt, og er tildels enig om avstamning når jeg tenker meg om. Har ikke lest meg veldig mye opp på hvordan seriøse, eller tildels useriøse oppdrettere operer :) Men se på Schäfere som er oppdrettet for utstillinger..Derav bekymringene mine.

Hvor jeg ikke er enig er i å "støtte oppdrett uten mål og mening". Det finnes mange valpekull som er blitt til ved uhell, eller hvor ene forelderen har f.eks Schäfer mor, og BC far, mens den andre er renraset Schäfer. Jeg har ingen betenkeligheter med å akseptere slike hunder.

Om noen derimot parrer en tibetansk spaniel, med en amstaff (for å sette litt på spissen) så er det usmakelig igjen.

Poenget mitt er vel at jeg ikke har noe elitistisk syn på hunder. Mine besteforeldre er reindriftssamer som har hatt en god del blandingshunder som gjeterhunder før min tid, og etter historiene deres å dømme levde disse hundene som regel mellom 10 og 20 år, med god helse gjennom hele livet : )

også har du alle de hundene man aldri hører om som sliter med masse sykdommer, blir avlivd, avlivd rett etter fødsel, de som blir veldig agressive og andre problemer. Rett og slett fordi det er en gatemix, og ingen planlegging og arbeid er lagt ned i hva man avler på.

Om du ser på f.ex JeanetteH sin kennel side så ser du en flott oppdretter som gjør masse forhåndarbeid og masse bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda det er en del usunne raser, men det er jo ikke værre enn og styre unna de :) Liker du schæfer, men ikke utstillingstypen ja så kjøper du bruksscæfer istede, så enkelt er det. Hvorvidt et blandingskull er planlagt eller uhell er jo vanskelig og si da, men pr i dag er det alt for lett og bare mixe to tilfeldige raser uten tanke på helse og gemytt og få solgt valpene. Hvem som helst kan jo pare sin søte snille tispe bare for at de vil ha en valp selv, uten tanke på hva de skal gjøre med de 10 andre, og når de skal selge, ja da er det veldig enkelt og skylde på uhell eller noe annet.

Hvor lenge de hundene levde kan jo ha noe med hvordan de levde eller hvilke raser de var blanding av, eller ren og skjær flaks, for alt man vet. Det er jo forsåvidt ikke uvanlig at rasehunder lever til de er godt over 10 år heller da, så lenge man styrer unna de værste rasene mtp sykdommer/skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du:)

Hehe, det er med tanke på sykdommer spesielt at jeg ikke har ønsket meg renraset hund da jeg selv har erfart at blandingshunder som regel har mindre sykdommer/plager -eller preg av innavl på andre måter :) Ofte syns jeg at blandingsraser også ser penere ut.

Sier ikke at det gjelder alle renrasede hunder, langt i fra. Men baserer bare det på mine egne observasjoner og erfaringer :)

Jeg har ingen interesser av å gå på utstillinger etc. med hunden.

Penger er ikke et tema når jeg skal ha hund, om han koster 500 eller 10 000 har ikke så mye å si om jeg får en snill og dyktig hund.

At blandingshunder er mindre plaget av arvlige lidelser og diverse sykdommer er vel bare en myte. Hvor mange prosent av blandingshunder er det som sjekkes for f.eks hd? Det er ikke mange dessverre. Så hvem vet hvor mange blandingshunder som går rundt med dårlig hofter her i landet?

Jeg er ingen motstander av blandingshunder, jeg har en selv. Og han er mitt alt. Ingen han, ingen meg. Han er røntget fri både på hofter og albuer, men det er ingen selvfølge at han var fri selvom han er blanding.

Jeg kommer nok ikke til og ha en blandingshund igjen. Ikke fordi det ikke er mange flotte, herlige blandingshunder, men fordi det er umulig og vite hva slags hund den søte lille valpen utvikler seg til og bli når den vokser opp.

Håper dette ble forståelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du liker den hunden og vil ha redningshund, så ville jeg sett på groenendael. :) Bruker mine til rundering/spor/lydighet og det fungerer de helt topp til. Den hunden der var ikke så ulikt utseende på en groenendael fra brukslinjer heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens:)

Han er nok ikke et resultat av lapphund og BC, da han er en god del større enn begge de rasene. Snuten er også endel kraftigere.

Groen er nok ikke så langt unna, men holder en knapp på en andel Schäfer òg : )

Skal se på Groen av brukslinjer, noen som tips til et bra kennel med brukslinjer?

Mvh Heaika

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen folkens:)

Han er nok ikke et resultat av lapphund og BC, da han er en god del større enn begge de rasene. Snuten er også endel kraftigere.

Groen er nok ikke så langt unna, men holder en knapp på en andel Schäfer òg : )

Skal se på Groen av brukslinjer, noen som tips til et bra kennel med brukslinjer?

Mvh Heaika

Finnes bare èn i Norge, og det er kennel Nanduhria. http://www.nanduhria.com

Har selv hannhund derfra, samt tispe ute på for, og jeg er veldig fornøyd med mine hunder. Hannhunden min er brukschampion, tispen er bare valp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hei du:)

Hehe, det er med tanke på sykdommer spesielt at jeg ikke har ønsket meg renraset hund da jeg selv har erfart at blandingshunder som regel har mindre sykdommer/plager -eller preg av innavl på andre måter :thumbs: Ofte syns jeg at blandingsraser også ser penere ut.

Sier ikke at det gjelder alle renrasede hunder, langt i fra. Men baserer bare det på mine egne observasjoner og erfaringer :P

Jeg har ingen interesser av å gå på utstillinger etc. med hunden.

Penger er ikke et tema når jeg skal ha hund, om han koster 500 eller 10 000 har ikke så mye å si om jeg får en snill og dyktig hund.

Jeg har selv hatt blandinghund,og "oppdretteren" hennes skrøt veldig av at kullet var så fint og friskt. Når Sara ble syk,ringt jeg oppdretter,og lurte på om flere søsken hadde sitt med samme ting,og hun sa hun ikke hadde hørt at noen andre i kullet var plaget med noe som helst. Jeg fikk kontaktinfo til noen,ikke alle. Førstemann jeg kontaktet hadde røntget hunden sin,fordi den skulle brukes til å trekke,da eier var rullestolbruker. Den hannen hadde E hofter. Resten av kullsøsken eierne fikk jeg ikke kontakt med. Det verste med hele historien,er at "oppdretter" hadde kull med samme mor og far året etter vårt var født. Skremmende hvordan blandingshunder ikke blir sjekket opp helsemessig,men likefult blir brukt i avl. Sara slet med svikt på bukspyttkjertel og var mentalt dårlig. Hun var redd alt av høye lyder,og dette var ikke etter en spesiell hendelse,det kom på mer og mer,for hver år. Sara ble bare 4 år gammel. Jeg skal aldri tilbake til blandingshunder. Jeg vil ikke støtte opp under oppdrett,som drives kun for pengenes skyld.

Jeg har nå to renrasa hunder,og den største forskjellen jeg har merket,er at jeg kan lese om hundene mine i rasestandarder og bøker,og den hunden foran meg,er det jeg leser. Med Sara visste jeg ingenting,kunne ikke forholde meg til noe.Bruk heller 1 år eller 2 på å spare opp penger,og kjøp deg en topp brukshund med god helse. Bruk god tid å finn den hunden som passer akkurat deg i bruksområder,mentalt,helsemessig og i utseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...