Gå til innhold
Hundesonen.no

HD/AD bilder


bisQuit

Recommended Posts

Thomas stå på.. og ikke minst motet..

Eller plag deg selv med dårlig samvittighet eller lignende.

Høres lurt ut å sette opp en plan for trening og belsstning til neste røntgen (om du skal det)

Finn en vet. som har går for å være god på røntgen. Enkelte oppdretter har erfaring på dette.

Skulle nå tro at den som leser av bildene.. og som er trent til det ville kommentert

om hunden lå helt på skeiva?

Tipsa mi på 7 år ble rønget med D første gang.

Tidliger eier var ikke fornøyd med vetens. behandling under røntgen..De syntes han var alt for hardhent.

Hun ble rønget 6 mnd senere og fikk C.

(jeg har hatt henne siden hun var 3 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas stå på.. og ikke minst motet..

Eller plag deg selv med dårlig samvittighet eller lignende.

Høres lurt ut å sette opp en plan for trening og belsstning til neste røntgen (om du skal det)

Finn en vet. som har går for å være god på røntgen. Enkelte oppdretter har erfaring på dette.

Skulle nå tro at den som leser av bildene.. og som er trent til det ville kommentert

om hunden lå helt på skeiva?

Tipsa mi på 7 år ble rønget med D første gang.

Tidliger eier var ikke fornøyd med vetens. behandling under røntgen..De syntes han var alt for hardhent.

Hun ble rønget 6 mnd senere og fikk C.

(jeg har hatt henne siden hun var 3 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ligger så skeivt at bildet kan gi feil svar, skal bildene returneres til veterinær og blir ikke avlest.

Ja, satt akkurat å tenkte på det samme. Mener å huske bilder i retur fra NKK når jeg jobbet på dyreklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff det var trist å høre. Nå synes jeg det ser ut som han ligger rett med det benet han har fått D på da. Og at den venstre foten ligger skjevt. Men sikkert greit å rerøntge senere ja for å dobbeltsjekke.

Men lykke til med treninga videre og så satser vi på at det ikke blir stort utslag i hverdagen hos dere! :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle. Eg satser på eit betre resultat når våren nermer seg. Forhåpentligvis vil ting sette seg betre på plass og hunden betre røntget.

Nokon som kan anbefale ein klinikk i området rundt meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hunden ligger så skeivt at bildet kan gi feil svar, skal bildene returneres til veterinær og blir ikke avlest.

Men det har jo skjedd mange ganger. At man tydelig ser at hunden ligger skjevt, til og med ryggraden. Det har blitt avlest,men hundene har fått en annen grad ved røntgen nr 2 hvor man ser hun ligger rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det har jo skjedd mange ganger. At man tydelig ser at hunden ligger skjevt, til og med ryggraden. Det har blitt avlest,men hundene har fått en annen grad ved røntgen nr 2 hvor man ser hun ligger rett.

Har det? Jeg har ikke sett så veldig mange HD-bilder at jeg kan uttale meg om det. Min hund lå omtrent som det der på de bildene som ble tatt av ham - jeg tenkte selv at ups, han ligger jo litt skeivt, men det var tydeligvis ikke noe problem å avlese ham med A... Mon tro om man ikke lar seg lure litt av at halen ikke er bein? Jeg har faktisk såpass tiltro til avleserne på dette - mer enn amatørene her inne - så jeg tror mer på dem enn på Sonenpanelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hvor Maar ligger så skeivt? Rygg, hofte og kne er rett, men venstre side er litt mer framme i bildet enn høyre. Men skeivt, nei det vil jeg ikke si. Og at så innmari skeive bilder har blitt avlest har jeg ingen tro på, det vil jeg ha mer bevis for en rykter. Ikke bare går det på avleser, men også vet som har tatt/sendt inn bildene. Vet som ofte sender inn dårlige bilder vil miste retten til å ta+sende inn bilder til avlesning, så jeg vil tro de er nøyaktige for egen vinnings skyld. Feil kan selvsagt skje, men så jevnlig som folk skal ha det til, nei det tror jeg ikke på! Det blir det samme som folk som ikke røntger rundt løpetid/skylder på løpetid for dårlige resultater, det finnes ikke hold i den gamle overtroa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg var å røngtet sa vetrinær at det som var viktig at lå beint, var bekkenet, altså de mørke områdene midt i bildet.Hunden min hadde skjevt bekken og vi tok mange bilder får jeg endelig fikk en avlesning hos NKK, beina hennes ligger ikke bent, var jo de vi måtte flytte på for å å få bekkenet bent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Har det? Jeg har ikke sett så veldig mange HD-bilder at jeg kan uttale meg om det. Min hund lå omtrent som det der på de bildene som ble tatt av ham - jeg tenkte selv at ups, han ligger jo litt skeivt, men det var tydeligvis ikke noe problem å avlese ham med A... Mon tro om man ikke lar seg lure litt av at halen ikke er bein? Jeg har faktisk såpass tiltro til avleserne på dette - mer enn amatørene her inne - så jeg tror mer på dem enn på Sonenpanelet.

Jeg er helt enig.

Bildet her kan ikke være så innmari sjevt, da hadde de kommet i retur til veterinær. Jeg har opplevd at bilder har blitt returnert pga. skjevhet - og den var minimal, så minimal at veterinæren lurte på om noen hadde røyka noe de ikke tålte hos avleserne. Så det skal ikke store avviket til før bilder returneres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som enkelte av dere kanskje vet har eg i dag (30.12.2010)vert og tatt HD/AD røntgen av Maar.

Dyrlegen min ville ikkje uttale seg om bildene da ho syntes det var kjedelig i ettertid dersom ho på noen måte hadde antydet feil ovenfor en kunde. (noe eg respekterer) Så derfor lurte eg på om det var noen her som tilfeldigvis har litt erfaring på området?

Eg personlig mener det er noko på venstre side av bildet (høgre hofte) om dette kommer av at dem har strekt for mye/lite eller at det er en feil vil vell tiden gjerne vise.

Legger også ved en link til eit bilde hos Elverum Dyrehospital av en A hofte.

hofte.jpg

r_a-hofte.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...