Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av lekekamerater

Kitano

Recommended Posts

Skrevet

Ettersom jeg er nyinnflyttet i byen og ikke er medlem av hverken klubb eller tilsvarende "hundemiljø", har jeg ingen lekekamerater til hunden. Og for meg er det å la hunden møte andre, veljusterte individer det nest viktigste i mitt hundehold. Nå er jeg heldig om han får løpe løs med en ukjent hund, for stort sett blir det bare hilsing i bånd (som suger) og stirring på hunder i horisonten. Jeg pleier å diskriminere en del (for hundens del) og velger for eksempel bort alle hundeeiere som bruker flexibånd (erfaringsmessig har de litt mer uoppdragne hunder, men det er en bevisst grov generalisering) og hundeeiere som rykker og roper "tsssht". Tidligere har jeg lest at mange av dere ikke lar hunden hilse på ukjente hunder og/eller hilse i bånd. Jeg regner med at de aller fleste av dere har en krets med veloppdragne hunder som deres hund kan kose seg med. Det har ikke jeg. Så hva bør jeg gjøre (bortsett fra det åpenbare som å melde meg inn i den lokale retrieverklubben)?

I kveld møtte vi noen eiere av en voksen hund av samme rase som min. De lekte sammen, men den voksne ble litt voldsom med min lille på 5 mnd. Jeg synes min taklet det fint, men:

• Bør jeg utsette hunden min for en mer dominant voksen hund?
  • Hvor fort hunden min andre hunders unoter som jokking, bjeffing osv?
  • Skal jeg godta at eierne av den andre hunden blander seg opp i leken (mye korrigering av egen hund f.eks.)?

Noe av det vanskeligste med å ha hund er å vite hvordan man skal oppføre seg i situasjoner man ikke kan kontrollere. Og jeg vet heller ikke hvor mye "skade" en uoppdragen hund gjør på min valp, som strengt tatt oppfører seg eksemplarisk når han føler han må (for eksempel når en dobbelt så tung hund jokker). Når jeg ser på andre hunder er det nesten som om jeg venter på den dagen der alt går til skjærsilden og hunden min begynner å hoppe, jokke, bjeffe, bite og markere. Jeg regner med at mye av det er genetisk betinget så sånn sett bekymrer det meg lite, men man kan vel unngå en del unoter også.

Og til slutt; hvis noen i Stavanger-området har veloppdragne hunder så dør jeg etter å møte dere.

Skrevet

Jeg fant en god del lekekamerater til hunden når jeg meldte meg inn i hundeforum, hundesonen.no, canis.no osv.. Det ble det en god del "møljetreff" og etter noen slike treff ser er hvilke hunder hunden min leker fint med og da ble det flere treff og treninger med en eller noen få som jeg hadde møt igjennom disse stedene :aww:

Skrevet

Nå sier du ingen ting om hvor du har flyttet og i hvilket nærmiljø du vil finne hunde venner:-)

Jeg har nok ikke så veldig velloppdragne hunder, siden jeg lar dem hilse på alle hunder som har eiere som tillater hilsing. Mine hilser pent og er fornøyd når de får lov og missfornøyd om de ikke får lov. De fleste hunder finner lett tonen om de har gode sosiale antenner. Merlin har gode sosiale antenner, Lillan er helt ukritisk og følger seg helt trygg om kompisen er med. Vi bor svert nærme et grønt område hvor mange slipper hundene for at de kan leke. Men man må jo følge godt med på hvordan dette går og passe på og det hjelper jo å ha en viss form for inkalling på hundene.

Skrevet

Akkurat som du ikke skal la din jokke på andre, skal ikke andre jokke på din. Det er ikke dominans, det er stress. Dvs at den voksne (alder?) ble stresset av å leke med din, kanskje den ikke er lekevant? Ang korrigering, så spørs det hva du mener med det. Jeg er feks flink til å minne Valpis på labbene sine når hun leker med småhunder, både for å virkelig minne henne på det, samt for å forsikre eier av liten hund om at vi har kontroll.

Skrevet

[*]Bør jeg utsette hunden min for en mer dominant voksen hund?

Det spørs om hunden faktisk ER dominant, eller om den er "dominant" - altså at den får oppføre seg uggent under dekke av at den liksom er dominant. Det første er ja, det andre er nei.

[*]Hvor fort hunden min andre hunders unoter som jokking, bjeffing osv?

Det mangler noen ord i setningen din, men uansett - unoter som jokking burde ikke tolereres uansett. Bjeffing - det kommer an på hvorfor. Osv - kommer an på hva :aww:

[*]Skal jeg godta at eierne av den andre hunden blander seg opp i leken (mye korrigering av egen hund f.eks.)?

Det spørs på to ting - er det nødvendig korrigering, og hvordan reagerer hundene på det. For mye kjefting, enten det er en grunn til det eller ikke, gjør ikke nødvendigvis "lekestund" til en hyggelig affære.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...