Gå til innhold
Hundesonen.no

flytting med hund


drever

Recommended Posts

Jeg og min samboer skal flytte fra en kjeller leilighet til et hus vi har fått leid nå til fredag. Vi har en Drever som er 1,5 år nå å har bodd her siden vi fikk han. Han ble desverre vant med å kunne bevege seg fritt rundt i leiligheten når han var alene å vi har kommet hjem til mye rart som han har gnagd på.(alt fra lister til sofa) å jeg har vært så fortvila at jeg den ene gangen ringte vetrinæren for å høre om hunden min hadde psykiske problemer! Når vi flytter nå vil hunden ha mulighet for å kunne stå ute i bånd :-D men forløpig må han være inne pga kulden. Så mine SPØRSMÅL er. : hvor lenge kan en hund være alene i bur? Hva kan gjøres for å forebygge all denne gnagingen?(han har ca 10 leker å snop tilgjengelig når han er alene) hvordan kommer hunden til å reagere når den plutselig ikke kan herje rundt på et stort område? Håper på mange gode svar!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du stå ute i bånd alene mens dere er på jobb/skole? Det vil jeg virkelig ikke anbefale.

I mine øyne så bør ikke hunder være i bur i det hele tatt når man reiser fra dem- Hva er han vandt til? Å plassere en 1 1/2 år gammel hund som feks ikke er vandt til bur i det hele tatt er som å be om trøbbel. Hva med å "hundesikre" et rom i huset isteden?

Hvordan den vil reagere med å ikke ha et stort område er veldig individuelt, så vanskelig å gi noe fakta svar på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes masse tråder om burbruk, og gode alternativer til dette. Der er det gode forklaringer på hvordan man kan valpesikre hele leiligheter/hus til bare få rom.

Kompostgrinder er også kjekke å bruke til å stenge vekk ting dere ikke ønsker at hunden skal komme til, disse koster 100kr for 4 stk på bl.a. Biltema.

Et råd jeg kan komme med, er at dere legger litt arbeid i å få det til, i å få hunden trygg. For det virker på meg som han viser tendenser til separasjonsangst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar aldri hunden min få leker og ben når hun er alene. Hun kan få noen godbiter innimellom.

Hvor mye mosjon får hunden deres? Har dere prøvd å slite han ut litt før dere drar? Feks en tur med innlagt spor? Jeg vet ikke om han er vant med å være i bur fra før, men regner med at han ikke er det, da må han jo gradvis vennes til det. Og når de er vant til buret klarer de fint noen timer alene.

Et råd jeg kan komme med, er at dere legger litt arbeid i å få det til, i å få hunden trygg. For det virker på meg som han viser tendenser til separasjonsangst.

Signerer denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valpesikret gangen og kjøkkenet. altså tok vekk alt i hundens høyde. la leker vann og bein og senga der. Og om hun hadde begynt å gnage på ting hadde jeg kjøpt enten disse sprayene som gjør at det lukter vondt for hunden og gått løs på lister,bord, kanter ol. Eller blandet eddikk og vann og gjort det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke avskrevet å kunne ha hunden ute. Det er mange steder hunden står ute sikkert i Norge enda. Men skal hunden stå ute så ville jeg anbefale en hundegård med et hundehus i. Og dere må trene på at hunden skal kunne være ute i garden alenene og dette må starte når det er varmere i været.

Ellers ville jeg sikret et rom og tatt hjemme alene treningen litt fra starten av så han blir vandt til å være alene på et rom. Legg gjerne plassen til hunden på dette rommet san ellers også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere skal bruke bur ville jeg ha brukt god tid på å venne hunden til å være i buret. Først med åpen dør, med dere tilstede, lukket, og etterhvert alene. En hund som er vant til bur kan være der en stund. Hvis dere har plass og råd kan dere jo kjøpe det største buret (5 eller 6), så har han god plass.

Dersom dere har mulighet til å ha ham på et rom eller to så er nok det en bedre løsning i forhold til hva han er vant til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis en hund ødelegger enda i denne alderen så er den enten for lite stimulert eller den har separasjonsangst. Det beste er nok og ha den ute eller hundesikre et rom. Kan hende den blir roligere om den har mindre plass og bevege seg på også. Bur er kanskje ikke det lureste alternativet uansett, og spesielt ikke om den ikke er vandt til det. Jeg har bestandig hadt mine ute i vaier når jeg har mulighet til det og synes det er et greit alternativ om man ikke kan/vil ha hundegård.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki takk for mange gode svar!

Tassen er jo en jakt hund som har vært vant til det å være på jakt opp til 6 timer dagen vær helg fra september til lille julaften så skal veldig mye til for å oppnå det aktivitets nivået han må ha for å bli sliten. det finnes heller ikke lydighet i denne kroppen så kan ikke slippe han heller .

Han er vant til at han må sitte i bur etter jakt å sover i det når vi er hos andre så han går frivillig inn i buret å legger seg om vi knipser inn der.

Men kan han ikke stå ute i løpestreng mens vi er på jobb når han har hunde hus som er godt isolert?

Vi bor veldig skjerma å er bare 2 hus i område der vi flytter så er jo ikke noen som kan kaste noe stein eller noe sånt på han.

planen er jo å bygge til en hundegård til han men må vente til frosten i bakken slipper taket siden han graver som en grave maskin .

Men skal prøve sånn spray å sånn binge. tok han på fersken i dag på morran før han trodde vi hadde stått opp i å gnage på trappa . mest sansynelig fordi han kjeder seg.

Men er det noen som har noen gode tips på leker som kan være litt hjernetrim for han som han kan holde på med en stund mens vi er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke stå ute i band uten å bli tivendt det. Altså hunden må få lov til å gradvis sette en vinterpels som den kan og det blir ikke gjort over natta. Derfor jeg ville ventet til varmen er her. Imens så kan du jo tilvenne han å stå ute også kan du jo finne ut om det er rådyr eller hare i nærheten som han kan stå og lose på. Ikke hyggelig for nabone hvis det skjer.

Med hundehus er det bra å ha noe som er tørt og varmt og en luke. Altså dem bruker halm eller varme i huset også er det bra å ha noe opm henger foran åpningen på hundehuset som en luke eller striesekk eller lignende. se http://kkimport.no/ for alternativer av hva jeg mener. Det er tross alt lenge hunden skal vøre uten når det er snakk om å være ute hele tiden når dere er på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt hysterisk, men var ikke bare folk jeg tenkte på, da jeg skrev at jeg ikke ville satt ham ut i bånd, tenker og at han kan surre seg fast, kveles osv... ja litt hysterisk, men jeg ville aldri satt hunden min ut i bånd alene hvis jeg ikke var hjemme. Så bra han får hundegård da :-)

Vaier er iallefall ikke lurt å bruke på ham her høres det ut som, tygges den på flises den opp og blir skarp og skummel.

Lekene fra kong synes jeg er geniale, de sorte er veldig holdbare, passer til hunder som tygger istykker ting. I de klassiske kong "kubene" kan du putte inn leverpostei eller annet godt, så kan hunden jobbe med å få det ut. Wobbler er og en artig sak :-) Eneste med sistenevnte er at hunden gjerne dytter den inn ett sted der den ikke får den ut igjen, det kan være litt frustrerende om ingen er hjemme og kan finne den frem igjen. De sorte kong-lekene er (eller var da, da han var unghund og ødeleggende) de eneste jeg føler meg trygg på å la ham være alene med, de blir ikke ødelagt, og spist opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han kan ikke stå ute i band uten å bli tivendt det. Altså hunden må få lov til å gradvis sette en vinterpels som den kan og det blir ikke gjort over natta. Derfor jeg ville ventet til varmen er her. Imens så kan du jo tilvenne han å stå ute også kan du jo finne ut om det er rådyr eller hare i nærheten som han kan stå og lose på. Ikke hyggelig for nabone hvis det skjer.

Med hundehus er det bra å ha noe som er tørt og varmt og en luke. Altså dem bruker halm eller varme i huset også er det bra å ha noe opm henger foran åpningen på hundehuset som en luke eller striesekk eller lignende. se http://kkimport.no/ for alternativer av hva jeg mener. Det er tross alt lenge hunden skal vøre uten når det er snakk om å være ute hele tiden når dere er på jobben.

VELDIG godt poeng med den losen he he krysser fingre å tær for at det ikke er så mye dyr der ute he he.

Han har klein pels så ska tenke på det at han får vært ute litt i bånd alene på dagene så han får skikkelig fett på kroppen.

Hundehuset er sikkert norges mest issolerte hundehus med sånn "gang inn" som går i vinkel for å le for vinden , må 4 mann for å klare å flytte på det :aww: men har tenk på å sette inn varme til han å håpe at han finner ut at det faktisk er ok med hus. Men å får e tak i en sånn lampe? Å hvordan type er å annbefalle? Er rimelig bekymra for brann jeg så vil ikke sette inn hva som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett på sånn "kong" Lola , tror e skal prøve det med leverpostei i :-) kjøpte et sånn SVÆRT storfebein til han på Fk til jul som han forguder men de lukter så fælt ettervært når de blir skikkelig fuktige så tenkte å satse på å ha det som ute kos :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...