Gå til innhold
Hundesonen.no

Husren!

86*modell

Recommended Posts

Ja, lurer kort og godt på når det er vanlig at valper blir husrene? Sånn grovt regnet.. Tar det lenger tid med små hunder enn med store? For vi har hatt stor hund før, og han var husren etter en måned hos oss, altså når han var tre måneder gammel. Frøkna vi har nå, hun er fire og en halv måned snart, og hun er helt tørr om natten samt stort sett alltid når hun er alene hjemme. Hun har fri tilgang til stua når det er natt / hun er alene, så det er ikke pga burbruk hun ikke går på do inne på natt osv.. MEN samma hvor flink jeg er å ha henne ut på do når hun har lekt, spist, sovet e.l. på dagtid, så måååå hun bare bæsje og tisse inne alikevel..! Jeg blir litt :):):) siden jeg VEEET hun kan...og at hun nettopp har vert på do, alikevel må hun gjerne alikevel inne. Dette er ikke veldig kult med to unger i hus altså.. :) Hjeelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry brukte bare noen få uker på å bli husren, mens Norma var rett over året før vi var helt i mål.

I stor grad skyldes nok dette at Orry var sommervalp i hus med inngjerdet hage, mens Norma var høstvalp i leilighet i 9. etasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarik ble husren en plass mellom 3 og 4 måneder. :whistle: Det var da han bevisst begynte å holde seg til han fikk ut, og omtrent da han begynte å si fra at han måtte ut ved å gå ut i gangen. Før det var jeg veldig nøye med å gå ut med han etter all form for aktivitet, spising og drikking, og selvsagt etter at han hadde sovet. Jeg fulfte også alltid med på andre tegn som kunne tyde på at han måtte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buck- hovawart ble fort husren, gikk på en mnd så vidt jeg husker

Fenris - hovawart var vel nesten 5 mnd før han ble husren tror jeg

Frost- samojed hadde max 4-5 uhell inne fra vi fikk han 9 uker gammel

Coda - samojed, tror ikke han tissa inne mer en en gang altså :whistle:

På de to samojedene var jeg VELDIG nøye, ut etter hville, ut etter mat, ut etter lek. Når Fenris var liten syntes jeg at jeg var nøye med han også, men var nok ikke så påpasselig som med de to samojedene ser jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxi - Border collie husren fra dag 1, har aldri hatt et uhell inne.

Amiga - Begynte å forstå konseptet rundt 5 mnd, har fortsatt hatt uhell opp til 8 mnd når hun har lekt masse inne med Lyra ol. Men hun har ikke gjort fra seg inne hos oss hjemme på et par mnd (hun er 8,5 nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke gikk og gjemte seg andre plasser i huset, så hun ble faktisk ikke husren før jeg flyttet hjemmefra med henne, da var hun nesten 3 år. Men hun var husrein hos oppdretter før hun kom til meg som 14mnd gammel hund.

Aro kom 14mnd gammel og var husrein fra dagen en.

Abby ble aldri ordentlig husrein - hun var nesten da vi bodde slik at jeg bare kunne slippe henne ut i hagen, men da vi flyttet så krevde det bånd hver gang vi skulle ut, og bånd var vondt.

Kahlo tok det nesten et år pga uvi.

Kasko var så og si husren 10 uker gammel, men litt tilbakefall da vi fikk inn en valp til. Men helt husren var han ved 4mnds alder.

Lupin er så og si husrein nå, han er 5 mnd. Noen uhell har han enda, men det blir lengre og lengre mellom hver gang.

Jeg har ikke giddet å stresse på de tre siste hundene jeg. Husreine blir dem før eller siden. Men tar det for lang tid så bør man sjekke uvi ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik ble aldri husrein og han levde i fem år. Han markerte ofte inne hvis jeg ikke fulgte med.

Bamse er jeg usikker på, men rundt 6 mnd kanskje.

Shensi er fremdeles ikke husrein 11 mnd gammel og ser ikke ut som hun har planer om å bli det med det første heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer kort og godt på når det er vanlig at valper blir husrene?

Vi fikk vår valp da han var 12 uker. Etter 3 uker var han husrein, også om natten :) Hadde forventet uhell om natten eller noe i en periode, men det gikk fra litt uhell til null over natta. Plutselig ikke flere.

I de ukene det tok å få han husrein, var jeg ikke bare litt nøye, men VELDIG nøye med å ta han ut hver time, uansett, og etter måltid, lek og søvn. Også fikk han ros og en godbit hver gang han gjorde fra seg ute. Tror det gjorde susen, for han er det matvraket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Jeg er veldig nøye med at hun skal ut etter mat, søvn, lek og ellers med jevne mellomrom. Men det var visst kke bare-bare dette her..å få henne husren. Men ja, hun er jo bare fire måneder, så jeg trenger vel ikke stresse meg opp for det enda. Er bare det at det er frustrerende at hun kan holde seg borti åtte-ni timer på natta uten uhell (til tross for at hun da også har tilgang på mat og vann), mens på dagtid (bortsett fra når hun er alene hjemme, da sover hun jo) så klarer hun kanskje halvannen time liksom..suuukk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som husrein?? Valpis tisset ute de to første nettene i hus, deretter var hun nattetørr. Hun tisset inne fire-fem ganger fordi jeg ikke var kjapp nok til å ta henne ut, og det skjedde en sjelden gang at barnevakta kom til en dam når hun skulle lufte. Da hun var 3 mndr var det helt slutt på dammer, men om ikke verandadøra gikk fort nok opp kunne hun tisse rett foran nesa på meg/barnevakta fordi hun hadde holdt seg så lenge. Ved et uhell var hun alene hjemme nesten 11 timer da hun var 4 1/2 mnd, ingen dam :) Så jeg vil vel si hun var husrein fra dag en, men hadde full kontroll på blæra senest som 18 uker gammel. Bæsje gjorde hun aldri inne, med ett unntak, både hun og Gubben ble dårlige i magen en gang, og hadde gjort fra seg ved verandadøra. Det var to stakkarslige hunder som ønsket meg velkommen hjem den dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hun har tilgang på mat hele tiden, fordi når hun fikk tre ganger for dag, så spiste hun nesten ingenting. Nå får hun i seg det hun skal, fordi hun kan spise når hun føler for det. Istarten fikk hun tre ganger for dag, men tapte seg i vekt ganske kjapt, fordi hun spiste ikke skikkelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt litt samme problemet med min, jeg ble stående med matskålen og tolerer bare én tur vekk før maten går vekk. Ofte går hun og tisser når jeg serverer maten nemlig (rare jenten :) ) så lar henne komme tilbake og spise, men går hun igjen etter det så går maten vekk, prøver igjen 2-3 timer senere. (jeg har ikke faste matrutiner og vil heller ikke ha det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips :) Jeg får prøve på nytt med denne maten. Hvor lenge sånn ca skal jeg la maten stå fremme hver gang? Hvis hun bare spiser litt, mener jeg..

10 minutter holder. Da vil hun bli sulten til neste gang og etterhvert lære seg at det lønner seg å spise når maten står fremme. For all del, det finnes hobbyanorektikere blandt hunder også, men de fleste hundene er helt normale. Ikke fall for fristelsen til å begynne å dulle med maten.

jeg har hatt litt samme problemet med min, jeg ble stående med matskålen og tolerer bare én tur vekk før maten går vekk. Ofte går hun og tisser når jeg serverer maten nemlig (rare jenten :) ) så lar henne komme tilbake og spise, men går hun igjen etter det så går maten vekk, prøver igjen 2-3 timer senere. (jeg har ikke faste matrutiner og vil heller ikke ha det)

Jeg har ikke faste matrutiner på mine jeg heller, men de er voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter holder. Da vil hun bli sulten til neste gang og etterhvert lære seg at det lønner seg å spise når maten står fremme. For all del, det finnes hobbyanorektikere blandt hunder også, men de fleste hundene er helt normale. Ikke fall for fristelsen til å begynne å dulle med maten.

Og en av de hobbyanorektikerne bor her. :) Men hun spiste greit som valp heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helst vil vi jo at de ikke skal oppleve noe vondt i det hele tatt, men det er vanskelig. Jeg tenker det viktigste er om hun, og du, kan leve med det ubehaget som blokkeringen gir. Hvis ikke tenker jeg at risikoen ved operasjon kan være verdt det. Det er ikke en sykdom å være gammel, men det gjør jo at alle plager blir verre og mer risikable både å ha og gjøre noe med, som oftest. Jeg håpet selv i det lengste at det skulle enten bli akutt alvorlig eller at de bare skulle sovne hos meg, men til slutt måtte jeg jo ta den vanskelige avgjørelsen for begge to. Likevel er jeg trygg på at det var riktig tidspunkt for begge. Jeg tror at du også har nok innsikt til at du vet når det er på tide, selv om det er en prosess på vei dit. Håper dere får litt mer avklaring denne uken.
    • Tusen takk Dette er første gang jeg har gammel hund, og jeg synes det er kjempevanskelig å vurdere livskvalitet. Hun er jo helt klart ikke den samme hunden hun var som ung, men jeg tror ikke hun har det så forferdelig at hun selv ville valgt døden over det livet hun lever nå. Samtidig er hun jo på et punkt der noe som egentlig bare er en bagatell potensielt kan bli en dødsdom, fordi hun ikke kan dopes ned. Man sitter jo her i en umulig situasjon der ingen av alternativene egentlig er noe alternativ... Vi skal tilbake til veterinæren på torsdag for å ta en ny ultralyd av hjertet, så får vi se hva dommen blir da.
    • Håper det gikk bra. Trist at hunder eldes og får helseplager. De skulle vart evig, sunne og friske. Folk har så ulike syn på hunders ubehag ifbm aldring. Noen mener det er dyremishandling å la en hund ha noen aldersdomsplager i det hele tatt, og avliver tidlig for å la hunden slippe. Andre mener det er grotesk å ikke la det (ofte) kjæreste familiemedlemmet få fullføre livsløpet naturlig. Jeg vet ikke hvor på den skalaen du befinner deg, så jeg vet ikke hva jeg skal si eller ikke si for comfort ang. evt. narkose.  Håper det går bra med dere ❤️
    • Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...