Gå til innhold
Hundesonen.no

Husren!


86*modell

Recommended Posts

Ja, lurer kort og godt på når det er vanlig at valper blir husrene? Sånn grovt regnet.. Tar det lenger tid med små hunder enn med store? For vi har hatt stor hund før, og han var husren etter en måned hos oss, altså når han var tre måneder gammel. Frøkna vi har nå, hun er fire og en halv måned snart, og hun er helt tørr om natten samt stort sett alltid når hun er alene hjemme. Hun har fri tilgang til stua når det er natt / hun er alene, så det er ikke pga burbruk hun ikke går på do inne på natt osv.. MEN samma hvor flink jeg er å ha henne ut på do når hun har lekt, spist, sovet e.l. på dagtid, så måååå hun bare bæsje og tisse inne alikevel..! Jeg blir litt :):):) siden jeg VEEET hun kan...og at hun nettopp har vert på do, alikevel må hun gjerne alikevel inne. Dette er ikke veldig kult med to unger i hus altså.. :) Hjeelp??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry brukte bare noen få uker på å bli husren, mens Norma var rett over året før vi var helt i mål.

I stor grad skyldes nok dette at Orry var sommervalp i hus med inngjerdet hage, mens Norma var høstvalp i leilighet i 9. etasje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tarik ble husren en plass mellom 3 og 4 måneder. :whistle: Det var da han bevisst begynte å holde seg til han fikk ut, og omtrent da han begynte å si fra at han måtte ut ved å gå ut i gangen. Før det var jeg veldig nøye med å gå ut med han etter all form for aktivitet, spising og drikking, og selvsagt etter at han hadde sovet. Jeg fulfte også alltid med på andre tegn som kunne tyde på at han måtte ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buck- hovawart ble fort husren, gikk på en mnd så vidt jeg husker

Fenris - hovawart var vel nesten 5 mnd før han ble husren tror jeg

Frost- samojed hadde max 4-5 uhell inne fra vi fikk han 9 uker gammel

Coda - samojed, tror ikke han tissa inne mer en en gang altså :whistle:

På de to samojedene var jeg VELDIG nøye, ut etter hville, ut etter mat, ut etter lek. Når Fenris var liten syntes jeg at jeg var nøye med han også, men var nok ikke så påpasselig som med de to samojedene ser jeg nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foxi - Border collie husren fra dag 1, har aldri hatt et uhell inne.

Amiga - Begynte å forstå konseptet rundt 5 mnd, har fortsatt hatt uhell opp til 8 mnd når hun har lekt masse inne med Lyra ol. Men hun har ikke gjort fra seg inne hos oss hjemme på et par mnd (hun er 8,5 nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rikke gikk og gjemte seg andre plasser i huset, så hun ble faktisk ikke husren før jeg flyttet hjemmefra med henne, da var hun nesten 3 år. Men hun var husrein hos oppdretter før hun kom til meg som 14mnd gammel hund.

Aro kom 14mnd gammel og var husrein fra dagen en.

Abby ble aldri ordentlig husrein - hun var nesten da vi bodde slik at jeg bare kunne slippe henne ut i hagen, men da vi flyttet så krevde det bånd hver gang vi skulle ut, og bånd var vondt.

Kahlo tok det nesten et år pga uvi.

Kasko var så og si husren 10 uker gammel, men litt tilbakefall da vi fikk inn en valp til. Men helt husren var han ved 4mnds alder.

Lupin er så og si husrein nå, han er 5 mnd. Noen uhell har han enda, men det blir lengre og lengre mellom hver gang.

Jeg har ikke giddet å stresse på de tre siste hundene jeg. Husreine blir dem før eller siden. Men tar det for lang tid så bør man sjekke uvi ol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulrik ble aldri husrein og han levde i fem år. Han markerte ofte inne hvis jeg ikke fulgte med.

Bamse er jeg usikker på, men rundt 6 mnd kanskje.

Shensi er fremdeles ikke husrein 11 mnd gammel og ser ikke ut som hun har planer om å bli det med det første heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, lurer kort og godt på når det er vanlig at valper blir husrene?

Vi fikk vår valp da han var 12 uker. Etter 3 uker var han husrein, også om natten :) Hadde forventet uhell om natten eller noe i en periode, men det gikk fra litt uhell til null over natta. Plutselig ikke flere.

I de ukene det tok å få han husrein, var jeg ikke bare litt nøye, men VELDIG nøye med å ta han ut hver time, uansett, og etter måltid, lek og søvn. Også fikk han ros og en godbit hver gang han gjorde fra seg ute. Tror det gjorde susen, for han er det matvraket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen :) Jeg er veldig nøye med at hun skal ut etter mat, søvn, lek og ellers med jevne mellomrom. Men det var visst kke bare-bare dette her..å få henne husren. Men ja, hun er jo bare fire måneder, så jeg trenger vel ikke stresse meg opp for det enda. Er bare det at det er frustrerende at hun kan holde seg borti åtte-ni timer på natta uten uhell (til tross for at hun da også har tilgang på mat og vann), mens på dagtid (bortsett fra når hun er alene hjemme, da sover hun jo) så klarer hun kanskje halvannen time liksom..suuukk.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva regnes som husrein?? Valpis tisset ute de to første nettene i hus, deretter var hun nattetørr. Hun tisset inne fire-fem ganger fordi jeg ikke var kjapp nok til å ta henne ut, og det skjedde en sjelden gang at barnevakta kom til en dam når hun skulle lufte. Da hun var 3 mndr var det helt slutt på dammer, men om ikke verandadøra gikk fort nok opp kunne hun tisse rett foran nesa på meg/barnevakta fordi hun hadde holdt seg så lenge. Ved et uhell var hun alene hjemme nesten 11 timer da hun var 4 1/2 mnd, ingen dam :) Så jeg vil vel si hun var husrein fra dag en, men hadde full kontroll på blæra senest som 18 uker gammel. Bæsje gjorde hun aldri inne, med ett unntak, både hun og Gubben ble dårlige i magen en gang, og hadde gjort fra seg ved verandadøra. Det var to stakkarslige hunder som ønsket meg velkommen hjem den dagen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Hun har tilgang på mat hele tiden, fordi når hun fikk tre ganger for dag, så spiste hun nesten ingenting. Nå får hun i seg det hun skal, fordi hun kan spise når hun føler for det. Istarten fikk hun tre ganger for dag, men tapte seg i vekt ganske kjapt, fordi hun spiste ikke skikkelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har hatt litt samme problemet med min, jeg ble stående med matskålen og tolerer bare én tur vekk før maten går vekk. Ofte går hun og tisser når jeg serverer maten nemlig (rare jenten :) ) så lar henne komme tilbake og spise, men går hun igjen etter det så går maten vekk, prøver igjen 2-3 timer senere. (jeg har ikke faste matrutiner og vil heller ikke ha det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for tips :) Jeg får prøve på nytt med denne maten. Hvor lenge sånn ca skal jeg la maten stå fremme hver gang? Hvis hun bare spiser litt, mener jeg..

10 minutter holder. Da vil hun bli sulten til neste gang og etterhvert lære seg at det lønner seg å spise når maten står fremme. For all del, det finnes hobbyanorektikere blandt hunder også, men de fleste hundene er helt normale. Ikke fall for fristelsen til å begynne å dulle med maten.

jeg har hatt litt samme problemet med min, jeg ble stående med matskålen og tolerer bare én tur vekk før maten går vekk. Ofte går hun og tisser når jeg serverer maten nemlig (rare jenten :) ) så lar henne komme tilbake og spise, men går hun igjen etter det så går maten vekk, prøver igjen 2-3 timer senere. (jeg har ikke faste matrutiner og vil heller ikke ha det)

Jeg har ikke faste matrutiner på mine jeg heller, men de er voksne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter holder. Da vil hun bli sulten til neste gang og etterhvert lære seg at det lønner seg å spise når maten står fremme. For all del, det finnes hobbyanorektikere blandt hunder også, men de fleste hundene er helt normale. Ikke fall for fristelsen til å begynne å dulle med maten.

Og en av de hobbyanorektikerne bor her. :) Men hun spiste greit som valp heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...