Gå til innhold
Hundesonen.no

Endring i schäferens standard

Argyr

Recommended Posts

Jeg hadde nok ikke giddi og satsa sparepengene mine på at de kommer til å bruke andre raser i den langhårede varianten.

Er det noen som veit forresten hvor den langhåra kommer til å høre hjemme under? SV? Eller egent forbund? Og hva er stillinga til Norsk Schäferhund Klubb til der?

Forslaget er fremmet for FCI av SV og langhårsvarianten skal på lik linje med korthår administreres av SV. Det står mer her for de som forstår Tysk - http://www.schaeferhund.org./site/

Hører veldig delte meninger rundt om i NSchK, men har inntrykk av at det er generell aksept for dette. Vi har ikke samme problematikken i Norge som i Tyskland. I Tyskland har det blitt avlet langhåret schäferhund i eget forbund ( http://www.adrv.eu/ ) i mange år under rasenavnet Altdeutscher Schäferhund. SV føler vel presset ved at de kan miste kontrollen på en stor del av rasen og dette er et forsøk på å bibeholde kontroll over all schäferhundavl. Jeg har vel egentlig min tvil på at det går, jeg ser ikke hvorfor de oppdretterne som har avlet Altdeutscher Schäferhund i mange år og har utviklet egen rasestandard skal ønske å gå inn i SV. Godt mulig de ble litt svett da mange fra brukspoppulasjonen av rasen organiserte seg i RSV 2000 og at de faktisk klarte å bli godkjent av FCI til tross for at SV forsøkte alt for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Jeg tror ikke helt vi forstår hverandre her, men i denne diskusjonen er det snakk om to forskjellige gener som begge gir svart pels. En nedarves dominant (derav dominant svart, K) og er den vanligste typen svart, og en nedarves recessivt (derav recessiv svart (aa) og finnes i enkelte gjeterhundraser som schæfer.

For å relatere det til ditt eksempel, er hårløshet recessivt i american hairless terrier, ikke dominant som i din rase, men nå begynner vi å bli veldig OT her!

Jo men dersom det du sier er at det finnes to genetiske måter og blir svart på, og den ene nedarves dominant og den andre ressesivt, og at svarte av den ressesive måten å bli svart på er homozygote for svart, så har jeg ingen problemer med å forstå det.

Takk.

Ehhh men hvordan vet dere hvem som er blitt svart på den ene måten og hvem som er blitt svart på den andre?

Basert på foreldre og andre forgjengere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok skuffe dere som trodde at noe skulle skje med rygglinjen til Schäfer... Hørt med en dommer nå og han sa at det var snakk om underull også på ryggen.

Altså, det er langhårs uten underull, de utgår. De med underull, men ikke på ryggen utgår, så det er langhårsvarianten med underull også på ryggen som er den "virkelige" typen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nok skuffe dere som trodde at noe skulle skje med rygglinjen til Schäfer... Hørt med en dommer nå og han sa at det var snakk om underull også på ryggen.

Altså, det er langhårs uten underull, de utgår. De med underull, men ikke på ryggen utgår, så det er langhårsvarianten med underull også på ryggen som er den "virkelige" typen.

Fælt så viktig denne underullen er da :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...