Gå til innhold
Hundesonen.no

Mentaltester -hvilket, hvordan og hvor ?

giggi

Recommended Posts

Guest Dratini

Om du går inn på denne siden så står det litt om tester og beskrivelse. Ligger for de forskjellige i menyen til venstre.

Husk at FA, K-test og MH er standardiserte og at hunden skal leke med ei "fille" som er 5 cm i diameter, mange mindre hunder har problemer med dette da de rett og slett er for små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du går inn på denne siden så står det litt om tester og beskrivelse. Ligger for de forskjellige i menyen til venstre.

Husk at FA, K-test og MH er standardiserte og at hunden skal leke med ei "fille" som er 5 cm i diameter, mange mindre hunder har problemer med dette da de rett og slett er for små.

Men de trenger vel ikke bite over hele filla? På MHen jeg gikk med Supra så hadde de en stoff-fille og den hadde fint en liten hund klart å kampe med. Skulle ønske de heller hadde hatt skinnfille da for Supra dro slik at en fille ble til to...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Men de trenger vel ikke bite over hele filla? På MHen jeg gikk med Supra så hadde de en stoff-fille og den hadde fint en liten hund klart å kampe med. Skulle ønske de heller hadde hatt skinnfille da for Supra dro slik at en fille ble til to...

Jeg vet ikke når du gikk MH med Supra, men det står i reglene (her, pdf) som ble gyldige fra 01.01.2010 at lekegjenstanden skal være 50 cm lang og ha en diameter på 5 cm. Dette slik at en gjenstand skal være like stor uansett hvor i landet man deltar på beskrivelse.

Ofte er denne lekegjenstanden håndklær som er flettet sammen (evt fleece-pledd), i endene skal det også være skikkelige knuter, slik at beskriverne skal kunne se om hunden griper skikkelig (knutene løfter "bitedelen" opp fra bakken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enn så lenge er vel det bare leka på MH som er standarisert, i reglene for FA står det da vitterligen:

Momentet starter med at føreren velger en gjenstand og begynner leken. Testleder har flere lekegjenstander tilgjengelig. Det viktige er at hunden leker, ikke med hva.

Jeg går ut fra at det er gjeldende regler som ligger på NKK :icon_cry:

Jeg vet ikke når du gikk MH med Supra, men det står i reglene (her, pdf) som ble gyldige fra 01.01.2010 at lekegjenstanden skal være 50 cm lang og ha en diameter på 5 cm. Dette slik at en gjenstand skal være like stor uansett hvor i landet man deltar på beskrivelse.

Supra gikk MH oktober 2009 :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Enn så lenge er vel det bare leka på MH som er standarisert, i reglene for FA står det da vitterligen:

Momentet starter med at føreren velger en gjenstand og begynner leken. Testleder har flere lekegjenstander tilgjengelig. Det viktige er at hunden leker, ikke med hva.

Men det er arrangøren som skal ha gjenstander tilgjengelige (og de fleste arrangørene bruker samme type lekegjenstander for både MH og FA :lol: ). FA er det bare ett år igjen av i nåværende utforming så noen oppgradering/oppdatering av reglene kommer sikkert ikke.

Jeg går ut fra at det er gjeldende regler som ligger på NKK :icon_cry:

Det er de reglene man må forholde seg til, selv om det er mangler i noen av reglene. (bl.a. alder for deltagelse ved MH. Skal være likt som i Sverige, men de har blingset og det står 10 mnd hvor de har 12 mnd i Sverige, samt satt max 10 hunder pr dag). Men siden NKK ikke har rotet seg til med å legge ut de "riktige" reglene, er det de som ligger inne der man må forholde seg til pr. d.d.

Supra gikk MH oktober 2009 :whistle:

Og det var innen reglen kom :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er arrangøren som skal ha gjenstander tilgjengelige (og de fleste arrangørene bruker samme type lekegjenstander for både MH og FA :whistle: ). FA er det bare ett år igjen av i nåværende utforming så noen oppgradering/oppdatering av reglene kommer sikkert ikke.

At arrangørene vanligvis bruker samme leker for både MH og FA er vel strengt tatt likegylding, når det i reglementet for FA står at det er det samme hva hunden leker med, så lenge den leker. Da er arrangøren forpliktet til å ha litt av hvert i lekekassa si, ikke bare filler. Men poenget mitt var at enn så lenge så er det ikke noe standard på leke på FA eller K-test (på K-test står ikke leker på materiallista engang).

Det er de reglene man må forholde seg til, selv om det er mangler i noen av reglene. (bl.a. alder for deltagelse ved MH. Skal være likt som i Sverige, men de har blingset og det står 10 mnd hvor de har 12 mnd i Sverige, samt satt max 10 hunder pr dag). Men siden NKK ikke har rotet seg til med å legge ut de "riktige" reglene, er det de som ligger inne der man må forholde seg til pr. d.d.

Siden de hele tiden snakker om at det skal være likt, så går jeg ut fra at det blir en-dommer-system i Norge eller 2-dommer-system i Sverige da?

Og det var innen reglen kom :icon_cry:

Jeg vet det, jeg bare opplyste om når det var, jeg :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Siden de hele tiden snakker om at det skal være likt, så går jeg ut fra at det blir en-dommer-system i Norge eller 2-dommer-system i Sverige da?

Sånn jeg har forstått det kommer det fortsatt til å være 2 beskrivere ved MH i Norge og maks antall hunder pr dag går ned til 8. 2 beskrivere bruker lengre tid enn hva en gjør og vi har ikke hatt MH så lenge i Norge at beskriverne er like "drevne" som i Sverige. Personlig synes jeg det er bra at det er 2 beskrivere, for 4 øyne får med seg mer enn hva 2 gjør :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn jeg har forstått det kommer det fortsatt til å være 2 beskrivere ved MH i Norge og maks antall hunder pr dag går ned til 8. 2 beskrivere bruker lengre tid enn hva en gjør og vi har ikke hatt MH så lenge i Norge at beskriverne er like "drevne" som i Sverige. Personlig synes jeg det er bra at det er 2 beskrivere, for 4 øyne får med seg mer enn hva 2 gjør :icon_cry:

Nå syns jeg sånn generelt at de norske beskriverene blir undervurdert jeg da, men jeg har vel muligens vært heldig med de dommerene jeg har figurert eller vært testleder for, det er svært få av de - om noen - jeg syns har beskrevet noe jeg er totalt uenig med de i. Men jeg syns det er greit at det er 2 som beskriver, da er sannsynligheten for at det blir personlig synsing mindre enn om det er bare 1 - man ser jo sånt i alle andre grener, at poeng man får på f.eks lp-stevner eller bruksstevner er avhengig av om dommeren er "snill" eller streng. Sannsynligheten for at det blir et "problem" er jo ikke så stor når man har to stykker som skal mene noe om samme hunden :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det seg slik at jeg hjar tenkt litt på å mentalteste Chihuahuaen, egentlig bare for jeg er veldig nysgjerrig.

Men hvilke står det mellom, og hvilken er mest aktuell ? Han er 12mnd nå.

Tja, vits og vits. For deg som hundefører så tror jeg det kan være nyttig uansett, i hvert fall hvis du i utgangspunktet er interessert i mentale egenskaper hos hund :icon_redface: Jeg ville anbefalt deg å gå en MH, det for å beskrive hundens mentalitet, ikke for å teste den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar allesammen :icon_redface:

Tja, vits og vits. For deg som hundefører så tror jeg det kan være nyttig uansett, i hvert fall hvis du i utgangspunktet er interessert i mentale egenskaper hos hund ;) Jeg ville anbefalt deg å gå en MH, det for å beskrive hundens mentalitet, ikke for å teste den.

Da gjør jeg det ;)

Men hvor i alledager finner jeg slikt da ? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Takk for svar allesammen :icon_redface:

Da gjør jeg det ;)

Men hvor i alledager finner jeg slikt da ? ;)

Inne på terminlistene hos NKK, under Jakt- og brukshundprøver. Men neste års prøver ligger vel ikke ute enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i alle dager er den regelen blitt innført? Jeg trodde litt av poenget med MH var å få en mentalbeskrivelse som kunne brukes på alle raser (i motsetning til FA som kanskje passer bedre for typiske bruks-/tjenestehunder)? Virker jo som om også eiere og oppdrettere av selskapshundene også blir mer opptatt av det mentale, så da virker det jo litt snodig å ha med et moment som små hunder ikke greier å gjennomføre? Man kunne jo heller brukt leker i 2-3 forskjellige størrelser, slik som man gjør med apportbukker i LP?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hvorfor i alle dager er den regelen blitt innført? Jeg trodde litt av poenget med MH var å få en mentalbeskrivelse som kunne brukes på alle raser (i motsetning til FA som kanskje passer bedre for typiske bruks-/tjenestehunder)? Virker jo som om også eiere og oppdrettere av selskapshundene også blir mer opptatt av det mentale, så da virker det jo litt snodig å ha med et moment som små hunder ikke greier å gjennomføre? Man kunne jo heller brukt leker i 2-3 forskjellige størrelser, slik som man gjør med apportbukker i LP?

Fordi MH er utviklet først og fremst for brukshundrasene ;) Det er i alle fall utgangspunktet for den type MH som gjennomføres i Sverige, Norge og Finland.

Men ikke for det, har hatt alt fra DP til silky terrier på MH vi :icon_redface:

Edit: og som 2ne viste til, det er kun på MH at lekegjenstanden pr nå er standardisert.

Edit2: I Sverige så er hunder knyttet inn under den svenske brukshundklubben prioritert ved påmeldinger til MH og MT. MH ble utviklet at brukshunmennesker som en beskrivelse av hunden og ikke en test slik som MT er.

I Norge så er det ingen "prioriteringsliste" over hvilke raser som har fortrinnsrett mtp deltagelse, her er det "først til mølla-prinsippet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit: og som 2ne viste til, det er kun på MH at lekegjenstanden pr nå er standardisert.

Og det er bare på lekmomentene, altså moment 2 og 9, hvor man må bruke fille. Man kan bruke egen leke på skuddet, poenget er at hunden skal være i aktivitet når den skal være aktivt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg har jo en brukshund som er liten, jeg skal gjennføre MH på henne, jeg driver med spor og rundering. Men jeg ville blitt nedprioritert om jeg bodde i sverige? det synes jeg var noe teit for å si det mildt :icon_redface:

Hunden din er da ikke spesielt liten, den har bare veldig korte bein ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde størrelsen på leken som problematisk for mine hunder på MH, og de er jo atskillig større i kjeften enn en chi er. Man kan også (som meg) oppleve at testleder ikke kjente til at man kunne bruke andre alternativer til filla på skuddet. En MH vil jo ha verdi uansett, men man må nok være forberedt på at man kan få et annet resultat enn man ville kunne fått om man hadde fått bruke en mindre leke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bekymringer ifht kronisk stress fra belastning på binyrer i oppvekst er fullstendig forduftet. Bekymringen kom fra kompetente som bare har sett ham i settinger han har høye forventninger til - og var fullstendig legitim gitt hans STRESS i de situasjonene - men jeg selv senker skuldrene fullstendig nå, etter en forholdsvis nydelig dag.  Han er fortsatt ung, vilter, energisk, lav impulskontroll, men fremgang er så tydelig, jeg har ingen bekymringer for å ende med en vanskelig håndterbar voksen. Han hadde i dag ingen problemer med å legge seg ned og slappe helt av på et helt nytt sted med så mange spennende distraksjoner som var mulige å få til på en gang. Fra ankomst travelt turområde med masse folk, masse unger, hunder og skrål og digre plener og lang strand - både strand og plen er noe han av vane forbinder med å få løpe og leke på - og en ujevn strøm av syklister i alle størrelser som passerte tett bak benken vi slo oss ned på - så tok det ham mindre enn 5 minutter å gå fra pesende i helspenn av forventninger til mer avslappet kroppsspråk, til å sniffe litt og så legge seg ned og faktisk slappe av - ikke bare skuespille, men faktisk slappe av - og bare følge nysgjerrig med på omgivelsene, uten noe stress. Han sladret veloppdragent på hver eneste forbipasserende, både på sykkel og til fots. Vidunderlig følelse. Alibiet for turen var verre. Vi skulle hente en pose med bakevarer fra en travel kafe, med en tett strøm av barnefamilier inn og ut, og folk på alle bordene tett utenfor. Jeg kviet, men det måtte gjøres. Ikke så naiv at jeg forventet samme avslappede ro gjennom det oppdraget der. Første stressbjeff kom allerede et par meter fra benken. Lett å håndtere med en sitt-kommando. Første ignorering av sitt-kommando kom ca 5 meter fra bordene. Valgte snu ham rundt en runde et par ganger. Kommunisere at den bjeffingen er uønsket og ikke fører dit han vil. Ventet ham ut på sitt-kommando. Det hadde effekt. Etter noen repetisjoner med full stans og krav om tyst og sitt for fremdrift kom vi oss mellom bordene, opp trappen og til døren. Ikke på slakt bånd, men uten trekking, på det såkalte trafikkhåndtaket. En ny favoritt. Super handy å manøvrere med.  Vi fikk ikke komme inn, men fikk servert på platten utenfor, hvor vi ble stående og stående og stående og stående og stående i halve evigheten. Jeg aner ikke nøyaktig hvor lenge, men antakelig i mer enn 20 minutter totalt. Det ble selvsagt noe bjeffing, og det ble selvsagt noen forsøk på å oppsøke blikkflørtere og vibbere ved bordene nedenfor, men alt i alt er jeg veldig fornøyd med unge Edeward. Det der var verdens mest distraherende miljø for ham. Jeg var kjip med bittesmå tørrforkuler kun servert for sladring og krevde veldig mye selvdisiplin av ham uten annen tilbakemelding enn ros. Han var jevnt over veldig flink til å beherske seg.  På tur derfra, etter å ha kommet oss litt bort fra bordene fjernet jeg alle krav i noen minutter, på tross av å ha en kaffe latte i hånden. Tenkte han trengte blåse litt ut med litt byks og lek. Tror det var en god vurdering å bare la ham få være i noen minutter, for han oppførte seg aldeles eksemplarisk igjen, helt på eget initiativ, innen et par minutter senere, og resten av turen, som ikke i det hele tatt ble som planlagt. INGENTING ble som planlagt, btw. Det skulle regne og det var helligdag. Vi skulle få både busser og sted for oss selv, trodde jeg, fra værmeldingen. Hadde pakket langline og leker for å ha det gøy sammen på et folketomt friluftsområde i 14 grader og regn. Istedenfor var det sol og ganske varmt og STAPPFULLT på bussen, av gniere med digre kofferter, som synes melkerute rutebuss til Værnes var bedre enn flybuss, så vi stod som sild i tønne på kokeplate. Ede oppførte seg SÅ fint på den kvelende varme og stappfulle bussen. Han imponerte de andre passasjerene. Den settingen der er noe han mestrer med glans. Ikke mange forsøkene på sniffing av underliv og sko jeg trengte: –Æppæpp'e for avbryte. Resten aldeles eksemplarisk adferd.  Ede er trygg på buss og tok seg en blund på turen tilbake til byen, uforstyrret av bussens bevegelser og pratet fra passasjerene. Det var som forventet at han ville blunde etter turen. Det som ikke var forventet var å bli frakjørt av bussen som skulle ta oss hjem. Den DRITTSEKKEN av en bussjåfør så oss komme LØPENDE fra en forsinket buss vi steg av fra holdeplassen RETT FORAN HAM. Han SÅ meg veive med armene i full galopp. Det var MINDRE ENN FEM METER IGJEN da han svingte ut fra holdeplassen og kjørte avgårde. Han trengte ikke å gjøre det der. Han kunne ventet. Den ruta hans har et flere minutter langt stopp i sentrum, bare to holdeplasser lenger frem. Å vente på oss hadde ikke forsinket bussen. Den ***** DRITTSEKKEN av en bussjåfør gjorde det der fordi han ikke ville ha med hunden.  Det var TO TIMER til neste avgang. To laaaange timer med ingenting å gjøre, ikke noe mykt Ede kunne ligge på, det var meldt REGN, og Ede burde få komme hjem og sove. Istedenfor stod vi stuck i sentrum på trangt budsjett uten noe å hvile på. Jeg begynte gråte fortvilet, vel vitende om hvordan overstimulert valp pleier slå ut i ville raptuser, og hva slags dyremishandling jeg synes det er å be en hund legge seg til å sove på steinhardt steingulv inne på sentralstasjonen eller hard asfalt i regnvær utenfor.  Rusletur i sentrum fremstod som det minste ondet, så vi ruslet avgårde. Planen var å få kjøpt oss en softis og finne et sted hvor Ede kunne slappe av. Vi ruslet og ruslet og ruslet og ruslet. Ingensteds hadde noen tilgjengelig servering. Eneste servering vi fant var noen shady og overprisede matvogner uten verken kaffe eller softis, og vi fant heller ikke noen benk med gress tett nok på til at vi begge kunne raste der. Det var enten benk til meg eller gress til ham. Ufattelig lite hundevennlig by. Vi ruslet og ruslet og ruslet som forvirrede hjemløse.  Til min overraskelse kom aldri den raptusen han pleier få om jeg drar strikken for langt hva angår lengde på tur eller mengde inntrykk. Han hadde virkelig fått dosen sin av begge deler, men han var helt rolig og veloppdragen. Fremstod nesten som voksen.  Uinteressert i mer lek, ingen forventninger om godis. Vi bare gikk og koste oss i en forholdsvis folksom by, gitt helligdag og værmelding. Regnet uteble, lik den forventede raptusen.  Vi entret en park med en bråte bråkete duer og måker, ikke engang antydning til byttedrift. Så dem, hørte dem, passerte nonchalant en halvmeter fra dem. Greit nok, han var litt nysgjerrig på dem, men dette er å være avslappet i settingen:   Viser seg altså at Edeward identifiserer seg selv som bygutt. Sentrum er hans komfortsone. Har igjen for miljøtreningen i pregningsperioden.  Vi tuslet rundt i byen i nesten 1.5 timer. Kun få ganger trakk han litt mot noe spennende, ikke mot folk ✅ Som en bonus fikk vi etterpå handlet is på sentralstasjonen uten lyd og uten labber på disken. Han var super tålmodig og flink på *leave it* mens vi spiste den og han gikk pent av bussen på egne bein da vi kom hjem.  En god dag 🥰  
    • Hei jeg er på utkikk etter en hundetrener, som er god på adferd. Det gjelder tilvenning av hund og små barn, og at hunden har veldig eiebehov til eier.  kom gjerne med tips om dere har noen som kan hjelpe til med det, eller om det er noen som har tips. 😊
    • Takk for råd 😊.Han har opplevd å utforsket mye på de 2 uker han har vært med meg .Men tror det lett kan bli for mye inntrykk på en gang .Mulig jeg skal ta frem Valpe gården .Kom på at den brukte jeg til forrige hund .Den er 90* 90 .Jeg satt stoff buret der når min forrige hund skulle slappe av .Jeg har som sagt helt glemt rutiner jeg hadde på forrige hund .Takk for «oppfriskning «
    • Det er lett å glemme hvor krevende valpetiden faktisk er. Å holde lek utendørs synes jeg er en fin regel, men ha gjerne tyggeleger tilgjengelig innendørs for å begrense tygging på uønskede ting. Han er jo fortsatt en baby som vokser og oppdager verden i stort tempo. Det er viktig å ha noen rolige dager innimellom, men jeg tenker også at det er viktig å dra litt rundt og oppleve ulike miljøer, treffe ulike folk, underlag, lyder, lukter osv. Dra på oppdagelsesferd ihvertfall et par dager i uken. Lek og oppdagelse i eget tempo er fint. Her går det an å skille mellom kjedelige, korte lufteturer for å gjøre fra seg, og lengre turer for å leke, oppdage og trene litt. Lær valpen tydelig skille mellom disse. Inne tenker jeg også at det er greit å skille tydelig mellom ro og aktivitet. Men såklart, er valpen aktiv så bruk det, tren en kort økt med kontakt eller øvelser, ta en kort pause og en liten økt til, og så prøv å avslutte. Du kan jo gjerne avlutte alle økter med å jobbe med å gå å legge seg i senga/teppet/plassen, så han lærer å gå dit og slappe av etter aktivitet.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...