Gå til innhold
Hundesonen.no

Fordøying av v/h vs tørrfor


Anette

Recommended Posts

Over de siste månedene så har foret Amiga med et lite beger tørrfor og to gode spiseskjeer v/h valp.

Hun har deretter spydd på kvelden, nesten 10-12 timer etter hun fikk frokosten hvorav det kommer opp hele forkuler. Dette skjer når hun har lekt med Lyra og herjet rundt, og plutselig spyr hun og det som kommer er vann magestuff og forkuler. Samme skjedde når vi var på sonentreff i skiptvet, da skjedde det samme. Mange timer etter hun har fått mat, og hun har gått på bommelom imellomtiden så kaster hun opp forkuler og magesyre/vann.

Hvorfor blir det fordøyd så sakte? Jeg blander v/h, tørrfor og vann i en bolle og blander det godt. Men jeg skjønner ikke hvorfor tørrfor blir så sakte fordøyd, er det normalt? Er det slikt for dere andre som forer med tørrfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hun rett og slett ikke tåler så bra at det blandes. Prøv å gi vått og tørt til separate måltider en stund, og se om det fungerer?

Det anbefales ikke å blande tørrfor og våtfor i samme måltid, ifølge en del. Nettopp fordi fortypene har forskjellig gjennomgang i fordøyelsessystemet - Og, ja, det er det at tørrforet bruker lang tid i forhold til det våte som visstnok er problemet. Og at tørrforet trekker fuktighet fra magen, ergo fra det våte foret om det er gitt samtidig, og det kan også gi litt ugunstige forhold. Hos mange går det likevel fintfint, og gir null problemer (jeg har aldri merka no på Frost f.eks., når jeg har blandet noe - verken på hunden selv eller det som kommer ut bak), men de er jo forskjellige, og ikke alle mager takler alt like bra :thumbs:

red: Et annet alternativ, om det er vanskelig å få henne til å spise tørrforet alene (eller i tilfelle tørt tørrfor i seg selv er det som kødder med magen hennes) er jo å bløte opp tørrforet skikkelig før du blander det inn i v&h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være hun rett og slett ikke tåler så bra at det blandes. Prøv å gi vått og tørt til separate måltider en stund, og se om det fungerer?

Det anbefales ikke å blande tørrfor og våtfor i samme måltid, ifølge en del. Nettopp fordi fortypene har forskjellig gjennomgang i fordøyelsessystemet - Og, ja, det er det at tørrforet bruker lang tid i forhold til det våte som visstnok er problemet. Og at tørrforet trekker fuktighet fra magen, ergo fra det våte foret om det er gitt samtidig, og det kan også gi litt ugunstige forhold. Hos mange går det likevel fintfint, og gir null problemer (jeg har aldri merka no på Frost f.eks., når jeg har blandet noe - verken på hunden selv eller det som kommer ut bak), men de er jo forskjellige, og ikke alle mager takler alt like bra :thumbs:

red: Et annet alternativ, om det er vanskelig å få henne til å spise tørrforet alene (eller i tilfelle tørt tørrfor i seg selv er det som kødder med magen hennes) er jo å bløte opp tørrforet skikkelig før du blander det inn i v&h.

Det blir bløtet opp ordentlig, tar oppi tørrfor, heller oppi vann og lar det trekke mens jeg ordner hund nummer 2 sin mat. også tar jeg oppi v/h og blander og gir henne. Hun elsker blandingen. rent tørfor er hun ikke noe særlig glad i. Hadde tenkt til å gå bare over til v/h når jeg ble tom for tørfor men det tar en liten evighet :thumbs:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin er heller ikke noe keen på tørrfor, så han får det først om morgenen, når han er mest sulten, og så v&h på ettermiddagen.

Nå er jeg langt fra noen ernæringsekspert, men har lest at vått og tørt ikke bør blandes, nettopp pga. fordøyelsesrytmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odin er heller ikke noe keen på tørrfor, så han får det først om morgenen, når han er mest sulten, og så v&h på ettermiddagen.

Nå er jeg langt fra noen ernæringsekspert, men har lest at vått og tørt ikke bør blandes, nettopp pga. fordøyelsesrytmen.

da skal jeg bytte om da, og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir bløtet opp ordentlig, tar oppi tørrfor, heller oppi vann og lar det trekke mens jeg ordner hund nummer 2 sin mat. også tar jeg oppi v/h og blander og gir henne. Hun elsker blandingen. rent tørfor er hun ikke noe særlig glad i. Hadde tenkt til å gå bare over til v/h når jeg ble tom for tørfor men det tar en liten evighet :thumbs:

Siden du skrev at det kommer opp "hele forkuler" - det høres ikke ut som om tørrforet blir skikkelig bløtt opp først..? Og det rekker vel heller ikke det på den tiden du bruker på nestemanns mat, med mindre du står og kokkelerer middag til ham liksom.

Jeg tenkte skikkelig oppbløtt som i at det blir helt mykt :thumbs: Ikke tørrforkuler med litt vann inntrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du skrev at det kommer opp "hele forkuler" - det høres ikke ut som om tørrforet blir skikkelig bløtt opp først..? Og det rekker vel heller ikke det på den tiden du bruker på nestemanns mat, med mindre du står og kokkelerer middag til ham liksom.

Jeg tenkte skikkelig oppbløtt som i at det blir helt mykt :icon_redface: Ikke tørrforkuler med litt vann inntrekt.

jeg tenkte også at det kan være en ide å sette fôret en time eller lenger før fôring? så vannet trekker ordentlig inn i kulene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at det kommer opp hele forkuler. Men de bruker jo litt tid på å fordøye. Du skriver at hunden kaster opp 10 til 12 timer etter at den har fått mat. Det gjør mine også. De kaster alltid opp om de ikke har fått ofte nok mat. Det gjør hunder som får for skjeldent mat. Om det er en valp som har behov for mat fire ganger om dagen er det ikke rart den kaster opp om den sultefores slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at det kommer opp hele forkuler. Men de bruker jo litt tid på å fordøye. Du skriver at hunden kaster opp 10 til 12 timer etter at den har fått mat. Det gjør mine også. De kaster alltid opp om de ikke har fått ofte nok mat. Det gjør hunder som får for skjeldent mat. Om det er en valp som har behov for mat fire ganger om dagen er det ikke rart den kaster opp om den sultefores slik.

Nå er det vel ingenting som antyder at ts sulteforer bikkja si? En valp på 5-6 mnd behøver ikke mer enn to måltider pr. dag...

Anyways; at tørrfôrkulene kommer opp med fasongen inntakt etter mange timer er ikke overraskende. (hvorfor bikkja kaster opp skal jeg ikke spekulere i..) Men tørrfôr fordøyes vanvittig sent. Har sett hunder kaste opp hele kuler nesten et døgn etter måltidet. Man kan jo lure på hva de putter i dette rælet :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales ikke å blande tørrfor og våtfor i samme måltid, ifølge en del. Nettopp fordi fortypene har forskjellig gjennomgang i fordøyelsessystemet

Jeg skulle gjerne sett dokumentasjon på det der.. Jeg ville faktisk tenkt motsatt, at det er flott at det er ulik fordøyelse på det hunden får å spise nettopp fordi det da bruker litt ulik tid gjennom systemet. Jeg har foret mine hunder med både vått og tørt sammen - og har aldri merket noe negativt i forbindelse med det (men så har jeg også erfart at hundene her fungerer bedre på tørrfôr enn på V&H).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både hunder og mennesker fordøyer først det som er ferdig oppbløtt. Egentlig er det veldig logisk. :(

Tørt for må bløtes for at kroppen skal kunne bryte det ned, fordøye det. Må kroppen gjøre denne jobben selv tar det mer tid. Vått for er ferdig oppbløtt klart til å fordøyes.

Når en da spiser vått og tørt sammen, da fordøyes det våte mens det tørre bare ligger der så lenge. Da gir det også rom for en annen bakterieutvikling i foret som ligger godt og varmt.

Om en skal blande tørrfor og våtfor, da synes jeg det er passelig å legge det tørre i bløt en time før foring.

Jeg er veldig fornøyd med råfor til min. Noe V&H sammen med diverse annet. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at det kommer opp hele forkuler. Men de bruker jo litt tid på å fordøye. Du skriver at hunden kaster opp 10 til 12 timer etter at den har fått mat. Det gjør mine også. De kaster alltid opp om de ikke har fått ofte nok mat. Det gjør hunder som får for skjeldent mat. Om det er en valp som har behov for mat fire ganger om dagen er det ikke rart den kaster opp om den sultefores slik.

Hun sultefores ikke, hun er 8mnd og får maten hun trenger og godt med vom og hundemat. Hun kaster opp fordi hun herjer veldig med Lyra og Nanti, og ruller rundt masse mens de herjer, og til slutt kaster hun opp. Ikke fordi hun er sulten... :ahappy:

Nå får hun tørrfor om morgenen og v/h på kvelden. Eneste jeg merker er at hun er kjempelykkelig når kveldsmaten kommer fordi tørrfor er kjedelig. Hun har "enda" ikke spydd fordi hun har ikke vært og herjelekt enda :D

Synes det er litt ekkelt at det bruker så lang tid på å fordøyes jeg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene må jo føle seg mette lenge da, når de får tørrfôr? Siden det ligger så mye ufordøyd av det i magesekken så lenge? Gir tørrfôr lengre metthetsfølelse tro?

Jeg blander tørrfôr og våtfôr (Belcando boksmat) til hunden, men jeg har ikke bløtt opp tørrfôret - det kanskje jeg burde gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...