Gå til innhold
Hundesonen.no

Fiskeslo fra stumpen


Recommended Posts

Aiko har siden hun var omtrent 6 mnd gammel, en sjelden gang innimellom lekket "fiskeslo". Først trudde vi det kom fra tissen hennes i forbindelse med annonsering av løpetid, men har i etterkant skjønt/sett at det kommer fra analåpningen. Hun blir helt fortvila når det skjer, vasker og vasker og veit liksom ikke hva godt hun skal gjøre for å fjerne det (søta). Nå som jeg har våkna litt, har det slått meg at det kanskje er sekret fra analkjertlene. Høres det fornuftig ut? Det lukter ikke så ille som alle skal ha det til, men rett og slett fiskeslo. Aiko sklir ikke langs bakken, gnukker ikke rompa mot ting, og oppfører seg akkurat som seg sjøl, med unntak av denne lekkinga fra tid til annen.

Jeg har aldri hørt om denne problematikken på shiba, men tenker at jeg bør prøve å tømme kjertlene (forutsatt at dere mener jeg er inne på noe). Utfordringa er at jeg ikke kjenner dem... Er det noe poeng i å prøve å klemme/melke dem når jeg ikke engang er sikker på at jeg treffer? Bør de ikke være litt hovne for at det skal være noe å klemme ut?

Imouto skal vaksineres om noen uker, så jeg tenker at jeg tar med trollbolla da også.

Takker for innspill! Jeg er så vant med at hun fikser alt sjøl, så dette er en ny problemstilling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe analkjertler :) *

Dyret mitt tømte analkjertlene av seg selv med jevne mellomrom og det skjedde når det absolutt ikke passet, verken tid eller sted.... :) Første hunden jeg har hatt som "har drevet med sånt."

Jeg så meg nødt til å begynne å tømme analkjertlene hans selv jevnlig (kanskje hver 3. måned?) og det har funket bra. De er verken hovne eller betente og det ser ikke ut til å være noe vondt for ham å "gjennomgå" denne sermonien i dusjen som tar ca fire sekunder. :P

Innhold i analkjertler har diverse konsistens, mengde og duft, har jeg erfart.... for å si det teit. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyret mitt tømte analkjertlene av seg selv med jevne mellomrom og det skjedde når det absolutt ikke passet, verken tid eller sted.... :P Første hunden jeg har hatt som "har drevet med sånt."

Stilig i grunn. :blink: Aiko lekker som sagt bare litt nå og da...

Jeg så meg nødt til å begynne å tømme analkjertlene hans selv jevnlig (kanskje hver 3. måned?) og det har funket bra. De er verken hovne eller betente og det ser ikke ut til å være noe vondt for ham å "gjennomgå" denne sermonien i dusjen som tar ca fire sekunder. :hyper:

Aha, kjekt å vite. Så for meg at de skulle bule litt ut og sånn. Da skal trollbolla til pers i dag!

Innhold i analkjertler har diverse konsistens, mengde og duft, har jeg erfart.... for å si det teit. :)

I min research kom jeg over en film av ei katte som blei tømt, og der kom det ut små "tuber" med svart og rimelig motbydelig materie. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) Har aldri tenkt over at det lukter fiskeslo, men det er mye mulig! :) Tulla tømmer sine også innimellom, nå og da. Ja, det kan være frustrerende tidspunkt hun "velger", men på den andre siden: de har i alle fall ikke problemer med tette analkjertler, så noe godt kommer jo ut av det! :P

Edit: Jeg ser overhodet ingen grunn til å drive å tømme de "manuelt" så lenge hunden ikke har problemer med de. Hvis vi hjelper de for ofte, gjør vi oss selv en bjørnetjeneste; tømmefunksjonen kan reduseres. Så så lenge hunden ikke er plaget med det, så er det vel ingen grunn til å gjøre noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser overhodet ingen grunn til å drive å tømme de "manuelt" så lenge hunden ikke har problemer med de. Hvis vi hjelper de for ofte, gjør vi oss selv en bjørnetjeneste; tømmefunksjonen kan reduseres. Så så lenge hunden ikke er plaget med det, så er det vel ingen grunn til å gjøre noe?

Jeg er enig med deg i at vi ikke skal styre med alt mulig med disse bikkjene, men analkjertler skal jo normalt tømmes idet hunden går på do, eller? Idet de begynner å lekke sånn som Aiko gjør nå, og det helt åpenbart er ubehagelig for henne (enten det at det lekker eller det at hun ikke vil at lukta skal spres) så tenker jeg at jeg skal teste tømming, og se om det blir noen bedring. Jeg har ingen planer å begynne å gjøre dette på jevnlig basis, og håper jo at det går an å hjelpe til nå, uten at det ødelegger kjertlenes egen tømmefunksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tømmes også når de gjør fra seg ja. Men våre hunder tømmer seg i tillegg litt innimellom. Ser ikke problemet bortsett fra at det kommer lukt, og at noen ganger må vi til med en våtserviett der bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har måtte tømme Mona sine 2 eller 3 ganger hos veterinær, pga. de har vært betente. Men det har ikke blitt sånn at det må gjøres regelmessig etter det, heldigvis :) Vi var jo litt bekymret for det, om de skulle måtte opereres ut osv. Så om du tømmer dem en eller to ganger selv så bør jo ikke det "skade" sånn at du ender med å gjøre det hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...