Gå til innhold
Hundesonen.no

Ang kontakt ved lineføring og krav...


jma

Recommended Posts

Jeg har en hanne på 13 mnd. Vi har trent lett lydighet siden han var fire måneder gammel cirka. Så de enkleste lydighetsmomentene er ting vi har trent på siden han var liten, og som han nå burde kunne ganske greit.... som for eksempel lineføring med kontakt... Skal sies at han lærer litt treigt og vi trenet litt nå og da, så han har ikke kommet sånn kjempelangt, det har han ikke.

greia er, hver gang jeg trener med en instruktør, og skal trene på lineføring med kontakt, så får jeg beskjed om at jeg kun må gå noen få skritt, også rose han, før han mister kontakten. Så dette gjør jeg jo hver gang jeg trener på dette momentet, og jeg varierer mellom å belønne fra første skritt til sjette skritt cirka.

MEN når er det egenltig jeg kan begynne å kreve at han skal se på meg hele tredve skritt da?? jeg mener... en eller annen dag så må jeg jo begynne og gå mer enn fem skritt med kontakt? :) eller bør jeg fortsette på samme måten en god stund til, før jeg begynner og kreve mer, for å få et best mulig endelig resultat?

tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må finne på noe som øker motivasjonen til å holde kontakten. Hvis du prøver å gire ham opp SKIKKELIG. Enn om det dreier seg om fotball, hele matfatet eller en feit pølse. Få noen til holde ham/bind ham mens du tirrer og frister ham. Så får du han raskt inn på plass - går noen sekunder - og belønner som du aldri har belønnet før! Da er du ferdig med treningen.

Neste gang (30 min - 1 dag etter) gjør du det samme en gang til.

Neste gang girer du ham opp - denne gangen kan du teste ham litt og gå langt, men vinkler og holter og det hele :)

Dette pleier å funke på en hund som går an å gire opp. Det er viktig å ikke bruke masse tid på å få han i utgangstillig eller å pirke på detaljer. Hovedpoenget er at han skal bli skikkelig sugen på å få lov til å trene - for å oppnå den helt sinnsykt bra belønningen du har tirret han med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jo mer gira han blir, jo mer feil går han. Altså, kontakten er ikke noe problem de få skritta vi går. men om han blir skikkelig gira, så går han alt for langt frem, og skeivt. så på det verste blir han nesten gående foran meg :) jeg har prøvd å shape inn den riktige plasseringa i rolige omgivelser med klikker og godbit, med kjempebra resultat. men så fort motivasjonen øker, og jeg bruker leke istede for godbit, så er det glemt...

Så dette med kontakten er egentlig ikke noe stort problem. jeg bare lurer når man egentlig skal begynne og gå litt lengere, siden alle sier at man kun gå noen få skritt og så belønne.

Men dette med høy motivasjon og å gå langt nok bak, det er et stort problem for oss. jeg har også kunn belønna bakover, så han ikke skal trekke forover fordi belønninga pleier å gå forover. jeg har prøvd å si "nei" når han trekker framover, men det funker i to sek, også trekker han framover igjen. Og jeg vil ikke korrigere noe hardere enn det, for han er relativt førermyk, og mister nok da fort motivasjonen i treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

problemet er at jo mer gira han blir, jo mer feil går han. Altså, kontakten er ikke noe problem de få skritta vi går. men om han blir skikkelig gira, så går han alt for langt frem, og skeivt. så på det verste blir han nesten gående foran meg :thumbs: jeg har prøvd å shape inn den riktige plasseringa i rolige omgivelser med klikker og godbit, med kjempebra resultat. men så fort motivasjonen øker, og jeg bruker leke istede for godbit, så er det glemt...

Så dette med kontakten er egentlig ikke noe stort problem. jeg bare lurer når man egentlig skal begynne og gå litt lengere, siden alle sier at man kun gå noen få skritt og så belønne.

Men dette med høy motivasjon og å gå langt nok bak, det er et stort problem for oss. jeg har også kunn belønna bakover, så han ikke skal trekke forover fordi belønninga pleier å gå forover. jeg har prøvd å si "nei" når han trekker framover, men det funker i to sek, også trekker han framover igjen. Og jeg vil ikke korrigere noe hardere enn det, for han er relativt førermyk, og mister nok da fort motivasjonen i treninga.

Når hunden går for langt fram.

Prøv å ta en helomvending til høyre samtidig som du belønner rett ned, der du forventer at hunden faktisk skal være. Altså, når DU har snudd (og fortsetter å gå), så lar du ballen, filla eller hva du nå enn bruker falle rett ned og trekker den rett opp igjen (evt stutser ballen). Om hunden ikke er der den skal være, vel, så mister den den sjangsen til belønningen. Bare fortsett å gå, hver gang hunden går for langt fram så vender du og belønner der du forventer hunden skal være. Ikke noe nei, kremt eller annet for å forberede dyret eller korrigere. Det er hunden som skal jobbe med å finne ut hvorden den får tak i belønningen.

Og kun belønning fra venstre hånd evt venstre armhule. Hvis du gir med høyre får du lett en hund som sperrer og kommer for langt fram.

Når hunden har skjønt tegninga og får tak i belønningen så er det selfølgelig julaften, bursdag osv med en gang.

Det bruker ikke å ta så mange repetisjonene før hundene skjønner tegninga :thumbs:

Når det gjelder hvor langt du kan gå, så kommer det helt ann på hunden og deg. Vær bare forsiktig så du ikke fester deg ubevist på antall skritt du går før du belønner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mika: ja, det er omtrent samme fremgangsmåten som jeg har fått tips om før. men har ikke sett noe resultat av det enda. men kan jo prøve din variant også :thumbs:

Ja, jeg belønner alltid bakover, og har alltid belløninga i venstre hånd :thumbs:

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mika: ja, det er omtrent samme fremgangsmåten som jeg har fått tips om før. men har ikke sett noe resultat av det enda. men kan jo prøve din variant også :thumbs:

Ja, jeg belønner alltid bakover, og har alltid belløninga i venstre hånd :thumbs:

Takk for svar

På framgangsmåten jeg har prøvd å forklare bør du ikke belønne bakover. Da kan du risikere å få en hund som henger evt prøver å henge for den vet jo at belønningen kommer bakover, og stort sett ingen hunder bruker mer energi enn de må for å få belønningen. Det ser også mye værre ut med en hund som henger enn en som er litt for langt fram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hahah frykter absolutt puberteten med første hannhund! Wææ!😬
    • 5 mnd og en stund er det fint. Og så kommer puberteten. Da er det ikke fred å få på et par år.
    • @maysofieer vel for tiden vår lokale gjeter-ekspert. Jeg synes det høres ut som dere har greit aktivitetsnivå, og så lenge hunden får brukt seg utenom sesongen så bør det ikke være noe stort problem.
    • Syns foreløpig den 0-4 måneder var den kjedeligste fasen 😂 Vi er ved 5 måneder nå, og jeg syns alt er mye bedre nå. Fra 2-4 måneder skal de bare tisse, sove, spise og leke. Nå kan han noen få ting, han kan gå skikkelige turer, han sover i lengre strekk, tisser ikke inne, biter egentlig mye mindre nå enn før selv om han er midt i tannfelling. Men, jeg skal være forsiktig med å si det for tidlig. Han kan enda få en periode hvor han blir en skikkelig slitsom valp/unghund 😂. Men akkurat nå flyter vi på en fin rosa sky ved 5 måneder 🥰 
    • Hei! Jeg og samboer vurderer Border Collie som neste hund. Eier pdd en finsk lapphund på 13 mnd. Ny hund blir ikke för om et halvt år. Da söster har sau og ikke mulighet til å ha hund selv, tenkte det vi det kunne värt en lösning å skaffe border collie hun kan bruke under gjetning da vi uansett hadde skaffet en hund nr 2. Vi satser på å bruke hunden til lydighetstrening, ettersök og muligens bruks i tillegg til gjeting. Det vi da lurer på er hvordan det vil gå når hunden kun brukes til gjeting om hösten. Vi må jo selvfölgelig trene gjennom vinteren men dette kan jo variere i hyppighet. Dere som har bc, hvor mye aktivisering får den ila en uke/per dag? Evt andre ting vi bör vurdere og tenke over!   Takk for alle innspill!! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...