Gå til innhold
Hundesonen.no

Når merket du at hunden din begynte å bli gammel?


Huldra

Recommended Posts

"Blandingshunden Julius er kanskje Norges eldste hund.

Dersom det ikke skjer noe spesielt fyller Julius som er halvt yorkshire terrier og halvt dachs, 18 år den 25. april, 2010 skriver eier Arild Spaniland i en e-post.

Spaniland forteller at Julius ser og hører litt dårlig, men når han får sine daglig turer fra 2-7 km hopper og spretter han som en valp.

Den godt voksen hunden skal være en skikkelig sofagri, og er familiens minste barn - trass sin anselige alder."

Julius

Så vidt jeg vet er Julius still going strong! (Tilhører en i familien)

Jeg møtte en alaska husky i Karasjok som var 18år, om den fremdeles lever, så er den 19 nå :wub:

Ani, eldste dama vår er 11år, blir 12 i april. Vi som eier henne merker at hun er gammel, men andre tror hun er en unghund. Hun liker ikke lengre å gå ut i all slags vær, hun er litt stiv i bakben, hører litt dårlig, ser trolig litt dårlig. Hun er ikke veldig grå i fjeset, og når hun leker i vann så er hun som en 2åring! Henni på 7år er veldig grå, og kommer fra en kennel der hundene blir tidlig grå^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Den forrige hunden vår, Tussi, var ganske sprek helt til like før hun fylte 13. Hun døde sommeren 2008, 14 år gammel. Forventet levealder for buhund er vel 13-15 år.

Vinterferien 2007 (en måned før hun fylte 13) klarte hun plutselig ikke å løpe etter meg på ski (og hun som alltid pleide å løpe så fort). Senere ble hun også litt stivere i kroppen og gikk mye langsommere på tur. En tur jeg bruker 25 minutt med Luna, brukte jeg tre kvarter-en time med Tussi da hun var gammel. Hun orket ikke å gå så mye, hvertfall ikke fort. Hun begynte også med en hvileløs vandring i huset. Men snill var og ble hun, og apetitten var også alltid som den hadde vært.

Døden kom brått, plutselig ble hun syk og to dager senere døde hun. Savner henne så fryktelig, gode, snille vennen min! :rolleyes2:

Vi gjorde aldri noe spesielt med henne, sånn som agility osv, men hun var med på nesten alt vi gjorde, dvs mye tur i skog og mark, mange båtturer og litt gåing i fjell. Og hun var alltid glad og snill, og tiden uten henne er tung.

PA160139.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har eller har hatt hunder med litt god alder; når begynte dere å merke at hunden deres begynte å bli gammel? Og hva la du merke til?

Vil gjerne vite hvor gammel hunden var, rase, og forventet levealder for rasen. Eventuelle tips - utover bra mosjon og god fôring - for å holde en hund "evig ung" tas også gjerne imot! :rolleyes2:

Dvergschnauzeren min ble 13,5 år. Og vi merket vel ikke at han var begynt å bli gammel før han var nærmere 13. Han var en skikkelig spreking, og vi ventet nesten hele livet hans på at han skulle bli voksen.

Da han nærmet seg 13 begynte han å bli stiv i ledd, foretrakk varme steder, tempoet sank og han klarte ikke lenger å gå så lange turer som før. Etter noen måneder oppdaget vi at han hadde kreft, og siste tiden gikk han på smertestillende. Tror det var kreften som gjorde at han hadde roet seg i utgangspunktet.

Søsteren hans ble 1 måned eldre enn hva han ble, og hun var sprek og valpete til det siste. Hun døde av hjertesvikt/infarkt, og viste veldig få tegn på alderdom før den tid.

Aner ikke hva forventet levealder for ds er. Og jeg har ingen gode tips å komme med. Bonzo, ds'en, fikk mye trim hele livet, men også en del godteri og matrester som ikke var så bra for hund. I tillegg ble han bitt av huggorm en gang som ung, noe som hadde påvirket leververdiene hans. Tror han levde lenge mot alle odds og at det rett og slett var genetisk :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...