Gå til innhold
Hundesonen.no

Div. spørsmål om mobillevetid og mobilkjøp


Ingvild

Recommended Posts

Jeg har en tre år gammel Nokia 5070 som jeg i grunnen har vært fornøyd med og vel så det. Den har lang batterilevetid, den kan ringe og den kan å sende meldinger, og den har til og med spillet Canal Control som er utmerket tidsfordriv når det er tjueåtte minutter til neste buss går og man må vente inne på 7/11. Forøvrig er den solid og robust - jeg har for eksempel mistet den ut av lommen og sparket den bortover en parkeringsplass full av søledammer, i høljregn, uten at den tok noe skade av det, og jeg kødder ikke når jeg sier at den er mobiltelefon og slagvåpen i ett, liksom (ikke at jeg har prøvd, altså!).

Men nå har den begynt å tulle litt med meg. :lol: Den har hatt tendens til å bli litt treg i kulda før (den satte ikke så innmari stor pris på tjue minusgrader forrige vinter, liksom), men nå henger det i flere timer etter at jeg har kommet inn igjen. Når jeg skriver meldinger, har den plutselig begynt å skrive andre bokstaver enn de jeg trykker på, også videre. Batteritiden har også blitt litt kortere, men det er ikke noe problem egentlig - det er jo bare å lade opp litt oftere, og det kan fremdeles gå en uke mellom hver gang jeg lader telefonen (og da er den heller ikke helt utladet, altså).

Jeg har flere spørsmål i forbindelse med dette:

1. Hvor lenge kan man forvente at slike enkle mobiltelefoner lever? Den forrige hadde jeg i fem år, og jeg hadde ærlig talt forventet at denne skulle bli like gammel, men det kan jo nesten virke som om den ikke har tenkt til å bli det.

2. Hvilken telefon kan jeg eventuelt kjøpe i stedet for denne? Kamera, musikk, gps, internett - alle slike ting er totalt unødvendig. Jeg skal ringe, sende melding og slippe å lade telefonen hver eneste dag, liksom. Robust er også viktig. Og at den ikke er for dyr. Også trives jeg med Nokia.

3. Siden dette bare er min andre mobiltelefon og jeg i grunnen ikke har kjøpt noen av dem selv, er jeg innmari n00b når det kommer til dette, så jeg må få forklart... Jeg har Tele2, men aner ikke hvilket abonnement (mamma har bestilt det gjennom organisasjonsnummeret sitt for å få bedriftsavtale og gunstigere vilkår, så hun betaler regningen mens jeg overfører penger til henne). På den typen telefon som jeg skal ha, subsidierer vel ikke teleoperatørene noe særlig? Så da er det greiest å kjøpe en telefon som ikke er låst? Men hva så? Setter jeg bare det gamle SIM-kortet mitt inn i den nye telefonen og så fungerer alt helt utmerket? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 og 2 har jeg ingen peiling på, så der får noen annen komme med noe fornuftig..

Men ang. abonnement - hvis du bruker tel. veldig lite (og ikke noe data/internett) vil det i de aller fleste tilfeller raskt lønne seg å sjekke forskjellige abonnement. Jeg har Tele2 Sheriff, og betaler kun for datatrafikk og når jeg er i utenlandet. Bruken innenfor Norge er under de 175,- man "får" i rabatt pr mnd. I realitetn betaler jeg da ca 20,- hver annen/tredje mnd... Tror jeg sender sånn rundt 100 SMS'er i mnd, og ringer praktisk talt aldri..

Men regnskapet forandrer seg raskt i forhold til bruksmønster! Men viktig å følge med litt selv - for kjedelig å sitte og betale hundrevis av kroner for mye, liksom..

Ang. SIM-kortet - ja, det er bare å sette rett inn i en ny telefon, også skal det virke. Men husk å kopiere evt. adresse/tel.liste til sim-kortet, da - så får du med den også til den nye telefonen.

Også hvis du har minnekort med musikk e.l. på, vil jeg jo sjekket at det samme minnekortet passer i den nye telefonen.. (Regner med at slikt et kompatibelt)

Kjøpte tel. med omtrent samme kriterier som deg i fjor, endte opp med en Nokia 3710 (ville ha sånn foldetelefon). Den har i alle fall tålt litt misbruk, ramle ned og sånn...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

svar til spørsmål 2:

Min samboer har en Nokia som ALDRI vil dø, Nokia 1208, selges på Chlas Ohlson for 399,- eller rimeligere uten abo. Tåler vann, kulde og å bli brukt som slagvåpen.

Løp og kjøp

Nokia-1208-1.jpg

ellers kan jeg ikke svare på spørsmål 1, for jeg bytter mobil hver 6.måned av direkte kjedsomhet :whistle:

Svar til spørsmål 3 har du allerede fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du har 5 års reklamasjon. Hvis du tar kontakt med butikken hvor de har kjøpt mobilen kan de sende den inn til reparasjon for deg.

2. Hvis du ikke har bruk for kamera, så er Nokia 1208 som har blitt anbefalt et godt kjøp. Hvis du evt. vil ha mulighet til å ta bilder har du nokia 3720.

3. Hvis moren din har et bedriftsabo. så er det mulig det er rimelig men det er umulig å svare på uten å vite hvilket tele2 abo det er. Du kjøper en ulåst mobil, så setter du bare inn simkortet du har fra før :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en prisbevisst bror og en prisbevisst nevø, de begge anbefalte meg å bytte mobilabbonement til Onecall (og forøvrig strømleverandør til Gudbrandsdal energi :whistle: ) i min aksjon få bedre økonomi for noen år siden. Jeg tenkte at ok, når de har det så er det mer enn god nok referanse for meg... Jeg er knallfornøyd. Billige og enkle å forholde seg til. :blink:

Edit: dette var vel litt svar på spm 3.... dersom man legger go´vilja til... :wave:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...