Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva synes dere om dette?

dorab01

Recommended Posts

Og som jeg skriver to - 2 - ganger i innlegget mitt, går jeg heller ikke for å forsvare dommeren. Jeg kommer med en antagelse basert på at jeg har sett episoder som kan minne om dette, og jeg ønsket å få fram at dommer kanskje hadde mer hederlige hensikter enn å kaldkvele valpen. Det er altså en potensiell forklaring, og ikke noe forsvar. Stor forskjell.

Jeg synes heller ikke det ser pent ut det dommer gjør, men jeg syntes ikke det var noe konstruktivt innlegg i debatten å delta i det hylekortet, derfor valgte jeg heller å forsøke å forklare et fremmed og skremmende fenomen. Men jeg kan godt la være med det ved en senere anledning.

Skjønner at det var en potensiell forklaring, men det jeg ser på filmen er en dommer som går over streken samme hva hun forsøker på :lol:

Du skal da ikke la være med å forklare hva hun kanskje forsøker å gjøre, jeg syntes bare det hun gjør på filmen er behandling av hund som jeg syntes var ille (man så etterpå at den var redd også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og man snakker om gamle, harde metoder i bruks- og jaktmiljøet, dette her er jammen ikke det spøtt bedre. Og jeg synes det er hårreisende hvis dere som går mye på utstilling, ikke synes dette er noe ille. Heldigvis for meg har jeg en stor rase, jeg skulle likt å se den dommeren som forsøkte noe sånt med mine hunder. Hadde ikke hundene mine svart opp, så hadde jammen meg jeg gjort det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm.. Holde hånda under bryst og under rompe? Hun tar jo kvelertak på hunden og det er ikke akkurat vanskelig å se det. Hun bruker makt for å holde på hunden når den febrilskt prøver å komme seg vekk. Vrir på nakken for å få den i den stillingen hun vil.. Da vil man kanskje ikke se det da eller?

Og det at man har vært mye på utstilling og sett "mye værre" rettferdigjør ikke den behandlingen av valpen i videoen her. Ja huff det er synd på oss som akker oss over dårlig behandling av hunder.. Hva er det vi tenker på liksom.. :lol: Er man på utstilling så får hunden bare tåle slikt nemlig.. Det finnes folk som gjør værre ting med bikkjene..

Nei her hadde jeg snakket til henne og latt sløyfa gå i dass om det skulle være tilfellet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser også veldig over at ingen reagerer, ikke engang eier av denne hunden. En sløyfe kan ikke bety så mye, at man ønsker å se på hunden sin bli behandlet dårlig. Så enten er det ikke så veldig uvanlig at slikt gjøres, ellers så er eieren rett og slett litt lammet.

Personlig syntes jeg det fra den vinkelen man ser det ifra på filmen, ser ut til å være litt for mye. Valpen er tydeligivis ikke komfortabel med behandlingen, og da burde man ha stoppet der. Da får heller dommer trekke ned for manglende tilgjengelighet eller noe.

Blir jo samme som å ta skikkelig tak i hodet på en hund og vrenge opp leppa for å se på tennene når hunden tydeligivis ikke ønsker det, da fortjener man heller trekk.

Jeg skulle gjerne sett litt flere hunder jeg, før jeg gjør meg opp noen mening om denne dommeren. Hvordan behandler hun de andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...