Gå til innhold
Hundesonen.no

Samojed?


Lissi123

Recommended Posts

Jeg har sett på disse nydelig spisshundene på nettet, og synes de er helt nydelige :wub: .

Jeg vil finne en rase nr 2 som kan passe meg. Det blir ikke noe valpekjøp i år eller neste år, men jeg vil gjerne lære om rasen før jeg eventuelt tenker på å kjøpe en.

Så er veldig intressert i erfaringer og slik angående rasen. Hva jeg kommer til å bruke de til.?

EN og annen utstilling, kjøre slede, gå turer med de i fjellene og trekke saccovogn. Ja jeg vet at sh-er kan duge til det også, men er så fasinert av den flotte kritthvite pelsen, og synes hvite hunder er nydelige :lol: . Dessuten har de et litt slik isbjørnutseende så jeg liker veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan litt om den pyreneeren jeg har møtt. De blir nokså store og vokser fort. Trenger mye aktivitet og er veldig smarte. Hunden til hun jeg kjenner kan åpne døren uansett om døren går inn eller ut. Kjempe lekne, ligner på småe isbjørner og er helt nydelige. Men stor-ja det er de.

Samojed kan jeg ingenting om, men jeg vet den er litt mindre. Du kan sikkert lese på canis.no eller få høre av erfarne hundeeiere av desse rasene : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Fannhvit inne her er oppdretter av Samojed, ta kontakt med henne :lol:

Ellers så kan man absolutt ikke sammenligne Pyreneerhund og Samojed, eneste er pelsfargen. Py er en vokter/vakt-hund mens samojed er en trekkhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fannhvit inne her er oppdretter av Samojed, ta kontakt med henne :lol:

Ellers så kan man absolutt ikke sammenligne Pyreneerhund og Samojed, eneste er pelsfargen. Py er en vokter/vakt-hund mens samojed er en trekkhund.

Tusen takk for svar :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fannhvit inne her er oppdretter av Samojed, ta kontakt med henne :lol:

Ellers så kan man absolutt ikke sammenligne Pyreneerhund og Samojed, eneste er pelsfargen. Py er en vokter/vakt-hund mens samojed er en trekkhund.

Var absolutt ikke det jeg mente, jeg vet at en pyreneer er en vakthund, den var sånn som gjetet sauene i en plass. Så de kan stikke lett av viss de ikke bli dressert nok. Det er bare selve pelsen jeg synes er lik, bare fargen egentlig fordi samojed har på en måte mer velstelt pels syns jeg da, og pyreneer litt mer rufsete og skitten :-) Ikke sånn skitten, litt grå aktig. Tror naboen min har en samojed, jeg er ikke sikker. Jeg syns bare synd på den, er iallefall en kjempe fin hund viss eieren hadde tatt mer vare på den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Var absolutt ikke det jeg mente, jeg vet at en pyreneer er en vakthund, den var sånn som gjetet sauene i en plass. Så de kan stikke lett av viss de ikke bli dressert nok. Det er bare selve pelsen jeg synes er lik, bare fargen egentlig fordi samojed har på en måte mer velstelt pels syns jeg da, og pyreneer litt mer rufsete og skitten :-) Ikke sånn skitten, litt grå aktig. Tror naboen min har en samojed, jeg er ikke sikker. Jeg syns bare synd på den, er iallefall en kjempe fin hund viss eieren hadde tatt mer vare på den.

Pyreneer kalles ofte for hvit/blaireau, disse fargebetegnelsene står i rasestandarden: Hvit, eller hvit med grå, grevlingfargete, blekgule, ulvefargete eller oransje flekker på hodet, ørene og haleroten, noen ganger på kroppen. Grevlingfargede flekker foretrekkes. Og helt hvite Py'er skal ikke pares med hverandre.

yukonoppdal..jpg Denne er ikke "skitten"! :lol: :lol:

Pyreneeren er avlet for å vokte sauer og kommer fra fjellkjeden Pyreneene mellom Frankrike og Spania.

Og legg merke til hva rasestandarden sier:

Da rasen ble brukt til selvstendig å vokte husdyr for rovdyrangrep, var man like avhengig av hundens vokter¬egenskaper som dens flokktilhørighet. Dette resulterte i styrke og bevegelighet, sammen med mildhet og tilhørighet til dem hunden voktet. Rasen har derfor en viss uavhengighet og sans for initiativ, som krever en viss autoritet fra eieren.

Om man ønsker en hund med de egenskapene TS ønsker, så ligger denne rasen milevis unna! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vell.

Om mann begynner og sammenligne samojeder oppimot noe her synest eg sammenligningene mot en pyrineer er og kanskje gå litt langt. Samojeden er heller ikkje så veldig lik en japansk spisshund dersom du faktisk ser etter. Vell og merke har eg vist nokk ein samojed utenfor standard ifølge en eldre dame på veterinær kontoret som skulle ta kontroll på min 4 mnder gamle "spisshund" valp. "denne gutten må da være utenfor standard, han er jo så stor"

Når sånt er sagt skal eg heller ikkje uttale meg som noen ekspert på området annet en og si eg har ein samojed og dermed vertfall har eit eksemplar av denne fantastiske rasen.

Samojeden er ein alsidig og glad hund (den smilende hund) Den trives stort sett i alle situasjoner og er trygg på seg selv og omgivelsene. Den er ein fantastisk familiehund som trives utendørs uansett temperatur. Den er ein utmerket tur kamerat med kløv, slede, vogn og lignende. Samojeden skal vistnokk også være regnet som trekkhundenes godstog da den ikkje er av dem raskeste rasene men utvilsomt blandt dem seigeste og staeste.

Ikkje er den stygg og se på heller :P

Anbefaler polarhund.no fannhvit.no og eventuelt samojedhund.no for litt mer inngående informasjon osv:) Eventuelt bare spør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flotte bilder :)

Vel det som jeg tenker mest på er jo å finne en rase som passer med mine sh-er :) . Jeg vet jo det finnes sykdommer i alle raser, men er det noen spesielle ting en bør være obs på når det kommer til samojeden?

Ja alt som er om rasen er veldig kjekt. Skal lese litt om de i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvis du har sh fra før av, vil jeg tro at du vil oppleve samojeden som litt enklere å trene/litt mer menneskeorientert, men også noe treig - den holder klart lavere tempo enn sh men er til gjengjeld veldig sterk! Dessuten har de mer pels og kan fort bli lettere dysfunksjonelle i sommervarmen... Vil du ha en hund som kan matche sh'en på tur, burde du kanskje vurdere en samojed av trekklinjer (slik som feks Fannhvits hunder); de er lettere, mer langbeinte, har gjerne mindre pels, og er bedre egnet til trekk og fart i snø.

Hvite hunder har generelt lettere for å få irritert hud, har veterinæren fortalt meg; og det sliter jeg med på min egen samojed. Men slik jeg har forstått det, er samojedens hovedutfordringer katarakt og hd. Igjen, Fannhvit har helt sikkert bedre oversikt over disse tingene :icon_confused:

Ellers er samojeden en utrolig blid og morsom trekkhund, som er veldig folkekjær og går godt overens med de aller fleste hunder, og spesielt andre polarhunder; helt fantastisk sta men det er du vel vant med hvis du allerede har sh :aww:

Jeg har forøvrig hatt Serra da Estrela tidligere, som er en nær slektning av pyreneer - og kjenner flere pyreneere. Både pyreneer og samojeder er veldig sta og stort sett hvite, og glade i familien sin. Men der slutter likheten. Det er to fullstendig ulike raser som overhodet ikke kan sammenlignes! Pyreneer er en fantastisk hund - men for de sterke, erfarne og helt spesielt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hehe sh er veldig stae hunder :D

Så stae hunder er jeg vant med . Har sh i fra før av ja :)

De er virkelig flott hunder har lest en del litt her og der om de nå, virker som en helt utrolig flott rase :)

Tusen takk for fin info vims :D Du har en veldig flott hund :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du skal konkurrere aktivt kan det være lurt å ha enten siberian eller samojed, da disse konkurrerer i ulike klasser (klasse c og b). Evt delta i klasse a (som er åpen for alle raser, inkl alaska husky og blandingshunder, fuglehunder etc)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...