Gå til innhold
Hundesonen.no

Anbefalt innavlsgrad


Guest Dratini

Recommended Posts

Guest Dratini

Som tittelen sier:

Hvilken innavlsgrad anbefaler din raseklubb og hva gjør oppdretterne?

Innavl har blitt diskutert som en del i en annen tråd, men her ønsker jeg at flere skriver hva deres raseklubber anbefaler. Tittet på TV nå og så en rasehund, ble litt nysgjerrig og tittet på DogWeb for å se mer om hunden. Den har en innavlsgrad på nesten 16% (var halvsøskenparing :ahappy: ).

Avlsrådet for Hovawart anbefaler en innavlsgrad på max 3%, har vært få kull som har hatt høyere innavlsgrad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi følger NKKs anbefalinger og setter grensa på 6,25 (men jeg ser vi har glemt å telle med antall generasjoner - her må det til en revisjon av reglene ser jeg). Vi formidler dog kull som ikke oppfyller klubbens strengeste krav til avl (såfremt kullene kan registreres og oppdretter er medlem i klubben), men vi skriver da hvorfor kullet ikke oppfyller kravene, og vi har faktisk fått en del henvendelser fra folk som har vært bekymret for å kjøpe fra kull som ikke oppfyller kravene, blant annet dette med innavl. Vi gjør dette nettopp for å synliggjøre for valpekjøpere at det er forskjell på hunder og hunder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Avlsrådet for Hovawart anbefaler en innavlsgrad på max 3%, har vært få kull som har hatt høyere innavlsgrad.

Ut fra hva avlsrådet har skrevet i svar til enkelte oppdrettere så ligger kravet på 3% regnet ut fra 5 generasjoner.

Vi følger NKKs anbefalinger og setter grensa på 6,25 (men jeg ser vi har glemt å telle med antall generasjoner - her må det til en revisjon av reglene ser jeg). Vi formidler dog kull som ikke oppfyller klubbens strengeste krav til avl (såfremt kullene kan registreres og oppdretter er medlem i klubben), men vi skriver da hvorfor kullet ikke oppfyller kravene, og vi har faktisk fått en del henvendelser fra folk som har vært bekymret for å kjøpe fra kull som ikke oppfyller kravene, blant annet dette med innavl. Vi gjør dette nettopp for å synliggjøre for valpekjøpere at det er forskjell på hunder og hunder liksom.

Veldig lurt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...