Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruksschäfer på utstilling


Ane

Recommended Posts

Noen som kom inn på dette i en annen diskusjon, og jeg begynte å tenke litt på det.

Hva "skjer" om du kommer i schäferringen med en bruksvariant? Jeg går ut ifra at du ikke vil få noe god premiering. Er det noen som har prøvd dette? Og i tillegg fått noe premiering?

*Tenke tenke* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden fin, så får du rød. Det er nok ikke alle dommere som liker grå, men man skal ikke glemme at det også finnes utstillingshunder som nå er grå :lol: Venninnen min har ei brukstispe som har Kkl 1 (tysk) og Kl 1 (norsk) :P Så lenge hunden er fin, så skal man ha det man skal. Men å sikte mot cert og sånn, det trenger man ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kult hadde ikke det vært; om en dommer hadde forstand og guts nok til å sette opp en velbygget brukshund framfor de istykker avlete og overvinklete "banan-schäferene ;)

Ho! Da hadde det vært morro å vært der å sett fjesene til de med "bananschæfere"! haha! :drool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De peker på deg og ler...

Nei da. Du bedømmes på lik linje med de andre hundene, og får lov til å være med til the bitter end med å løpe runde på runde. De aller fleste hundene ryker ut med ei blå ei, noen med en gul en og noen heldige med en rød en. Og det har hendt at bruksavlede har fått CK, i hvert fall i Sverige.

Både utstillingsvarianten og bruksvarianten kommer i både grått og sort/brunt, selv om fargene ofte er litt forskjellige. Sorte showschäfere har jeg ikke sett egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men det har ikke slått dere at dere såre noen med de stygge kommentarene? Og joda det finnes da virkelig individer som til og med ser verre ut en bananrygger med froskelår:

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

Mot:

SG1L5680-1.jpg

(ikke oppstilt, men her ser dere bananrygg og froskelår, mens hos den over ser dere den rette og flotte ryggen, uten froskelår ;))

Jeg sier IKKE at show er så himla godt konstruert, og jeg vil bare ha sagt at på de utstillingene jeg har vært på og de grå entrer ringen har det vært applaus! Så vær så vennlig! Og de to røde jeg har sett var det stående applaus. Så kanskje stille opp på spesialer og titte litt før dere slenger noe dritt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld at jeg sier det, men det har ikke slått dere at dere såre noen med de stygge kommentarene? Og joda det finnes da virkelig individer som til og med ser verre ut en bananrygger med froskelår:

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

Mot:

SG1L5680-1.jpg

(ikke oppstilt, men her ser dere bananrygg og froskelår, mens hos den over ser dere den rette og flotte ryggen, uten froskelår ;))

Jeg sier IKKE at show er så himla godt konstruert, og jeg vil bare ha sagt at på de utstillingene jeg har vært på og de grå entrer ringen har det vært applaus! Så vær så vennlig! Og de to røde jeg har sett var det stående applaus. Så kanskje stille opp på spesialer og titte litt før dere slenger noe dritt?

Siterer deg fullt ut:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uno%20vom%20Stadtfeld.png

Jeg sier IKKE at show er så himla godt konstruert, og jeg vil bare ha sagt at på de utstillingene jeg har vært på og de grå entrer ringen har det vært applaus! Så vær så vennlig! Og de to røde jeg har sett var det stående applaus. Så kanskje stille opp på spesialer og titte litt før dere slenger noe dritt?

Bildet er av Uno vom Stadtfeld. Jeg har selv møtt hunden et par ganger og han har hverken bananrygg eller er overdrevet vinklet. (jeg ser bildet er hentet fra vår hjemmeside) Jeg er helt enig i at han er ekstremt oppstilt. Men å sammenligne en ikke oppstilt schäfer med en som er oppstilt blir ikke helt riktig. Jeg vil tro du hadde fått hunden under like vinklet med riktig oppstilling.

Jeg har vært på ganske mange spesialutstillinger selv.. Jeg har også stilt en del av mine bruksavla og har sett en del bruksavla bli stilt. Jeg har ikke opplevd å se brukshunder få applaus. Men jeg har heller ikke opplevd at folk åpenlyst har pekt og ledd...men noe tisking og visking får en jo med seg. Men ikke at det bryr meg spesielt om folk synes hundene mine er stygge heller.. Vi har forskjellig smak, så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går jo aldri an å skrive noe om noen raser uten at noen absolutt skal bli såret... ;)

Jeg personlig synes schæfere er fine uansett om de har froskelår eller ikke. Jeg ser heller ingen stygge kommentarer men vanlige spørsmål fra folk så er nysgjerrige på om bruksschæferen dukker opp i ringen. Værre var det ikke :drool: Hvis det er bananrygg og froskelår du reagerer på Margrete så er det bare fordi det er disse ordene som blir "brukt" for å beskrive holdningen til showschæfern. Ikke fordi de er så "himla stygge" altså.

Jeg vet egentlig ikke noe om det, men nå er det vel slik at favorittene sikkert har "bananrygg" og "froskelår". Og det er ikke rart folk klapper når hundene kommer inn i ringen, eller tar en runde. Det er da vel ganske normalt uansett rase. Klapp betyr ikke nødvendigvis at showvariantene er så himla gode. Men klart man heier og synes hundene er fine når man har interesse for rasen og fremtoningen av hundene er flashy ;) Men nå er det ikke meningen å diskutere show VS bruks.

Jeg tenker også,slik som Anebergen, at bruks ikke kan vinne høyt pga standarden? Fordi den avviker vel fra hvordan kennelklubben synes en schæfer bør se ut..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker også,slik som Anebergen, at bruks ikke kan vinne høyt pga standarden? Fordi den avviker vel fra hvordan kennelklubben synes en schæfer bør se ut..?

Ja, nå er det jo en gang slik at det er en rasestandard dommerne har å gå ut i fra, + en dasj subjektiv holdning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...