Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen spørsmål om genetikk


Benedicte

Recommended Posts

Spørsmålet er som følger:

Et selvbefruktende individ med genotypen AaBb skal normalt kunne lage fire ulike gameter; AB, Ab, aB, ab.

a. Hva blir frekvensen (%) av de fire gamettypene med uavhengig spaltning?

Svaret mitt var da 1/4.

b. Hvor stor andel av avkommet kan ventes a fa den homozygot dominante genotypen AABB?

Svaret mitt var da 1/16

c. Dersom ovenfornevnte gener var koplet, og rekombinasjonsfrekvensen var 0,2 (20 %), hva ville da frekvensen (%) av de fire gametene bli?

Her vet jeg ikke helt om jeg forstod denne. Er det AABB som er "overnevnte gener" og hvor RF er 20%? Vil det si at det er 20% mer AABB enn et vanlig krysningsskjema vil vise? Jeg føler liksom at frekvensen til gameterne vil være de samme, bare at det blir mer overkrysning under meiosen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det virker logisk ja. Men jeg forstår fortsatt ikke hva svaret kan være :hmm:

c. Dersom ovenfornevnte gener var koplet, og rekombinasjonsfrekvensen var 0,2 (20 %), hva ville da frekvensen (%) av de fire gametene bli?

En rekombinasjonsfrekvens på 20% vil jo si at 20% av kromosomene vil bli overkrysset. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruke det til å regne ut en frekvens til de fire gametene? Jeg vet jo ikke hvor overkryssingen skjer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, det virker logisk ja. Men jeg forstår fortsatt ikke hva svaret kan være :hmm:

c. Dersom ovenfornevnte gener var koplet, og rekombinasjonsfrekvensen var 0,2 (20 %), hva ville da frekvensen (%) av de fire gametene bli?

En rekombinasjonsfrekvens på 20% vil jo si at 20% av kromosomene vil bli overkrysset. Men jeg forstår ikke hvordan jeg skal bruke det til å regne ut en frekvens til de fire gametene? Jeg vet jo ikke hvor overkryssingen skjer? :)

Det er jo bare snakk om 2 loci, A og B, og overkrysningen må da skje mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håpet at du ville svare :D

Og ja, du har selvfølgelig rett.

Men jeg vet ikke om jeg har klart regningen overhodet :hmm:

Får vi 40% AB, 40% ab, 10% aB og 10% Ab ?

Jeg unnlot å svare utfyllende fordi jeg har aldri drevet med utregning av slikt på selvbefruktende arter, ble litt satt ut av det :) Men jeg ville nok kommet frem til det du har, da AB og ab er de "parentale" genotypene, og Ab og aB er de rekombinante genotypene. Men det er lenge siden jeg har lest noe på dette kjenner jeg... Avler kaniner jeg, ingen selvbefruktning og ingen linkede gener vi tar hensyn til :)

Håper noen annen kan bekrefte (eller korrigere) dette ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unnlot å svare utfyllende fordi jeg har aldri drevet med utregning av slikt på selvbefruktende arter, ble litt satt ut av det :hmm: Men jeg ville nok kommet frem til det du har, da AB og ab er de "parentale" genotypene, og Ab og aB er de rekombinante genotypene. Men det er lenge siden jeg har lest noe på dette kjenner jeg... Avler kaniner jeg, ingen selvbefruktning og ingen linkede gener vi tar hensyn til :)

Håper noen annen kan bekrefte (eller korrigere) dette :D

Tror ikke jeg heller kommer til å ha så mye med selvbefruktende arter å gjøre ;)

Men min far fikk endelig sett på oppgaven og kom frem til samme svar som meg, så da tror jeg det er korrekt :)

Edit:

Og da dukket det opp et spørsmål til...

Hvite øyne hos Drosophila (w/w hunner; w/Y hanner) forårsakes av et kjønnsbundet recessivt gen. Hvite øyne kan også forårsakes av en interaksjon mellom to andre gener; det recessive kjønnskoblede genet v for opak øyefarge og det autosomale recessive genet bw for brune øyne. Se på krysningen bw/bw, w+v+/w v (brunøyde hunner) x bw/bw, w v/Y (hvitøyde hanner) hvor F1 avkom består av 70 brunøyde og 130 hvitøyde individ. Estimer avstanden mellom de kjønnskoblede genene w og v.

Her må jeg vel sette opp krysningsskjema for å se hvor mange prosent som ble overkrysset? Men hvordan setter jeg opp krysningsskjema her? Er det slik at en hunn med egenskapene bw/bw, w+v+/w v som parrer seg med en hann med egenskapene bw/bw, w v/Y? Hvordan vil et slikt krysningsskjema se ut?

Hva står +tegnet etter w og v for?

Jeg prøvde å sette det opp slik som bildet mitt viser, men ble ikke veldig mye klokere, og vet ikke om jeg gjorde det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...