Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøpsloven NKK kontrakt


Mirelle

Recommended Posts

Hei!

Jeg har kommet i den uheldige situasjonen å ha en ung whippet som plutelig angrep en person da vi var på tur uten noe forvarsel, og viser et veldig whippet-ulikt temperament i etterkant. Hunden har vært helt stødig og sosial frem til nå, og vi har trent, sosialisert, vært aktive i klubb og kurset med den frem til dette skjedde, men noe glapp et eller annet sted, og gikk fryktelig galt og hunden kommer ikke tilbake i balanse.

Vi har vært hos dyrlege flere ganger og går til utredning hos Manimal ukentlig for å komme til bunns i hvor aggresjonen kommer fra. Voffsen viser en veldig utypisk atferd, og har smerter i tillegg og går på smertestillende og spesialfor.

Vi fikk oss whippet for å få en hund med god helse og som vi kan ha lenge, jeg vet ikke helt om vi vil gi den fra oss heller med tanke på faren for at den kan bite noen igjen. Vurderer også avliving om det viser seg at ting ikke bedrer seg eller om den vil bli gående med kroniske smerter, men oppdretter vil nok ikke like tanken på avliving. Avliving pga dårlig gemytt må uansett være siste utvei.Vi har hatt tett og god kontakt med oppdretter hele veien, og var til nå veldig fornøyd med whippeten vår, og nå er jeg veldig usikker på hvordan jeg skal gå fram videre når det nå viser seg at hunden ikke er 100% fysisk og mentalt frisk.

Da lurer jeg fælt på om såkalte gemyttfeil også kommer inn under kjøpsloven? Gemytt er jo et ganske flytende begrep...

Hvordan er det med f.eks, andre fysiske skavanker og feil? HD eller annet? Tenker da ikke mest på bittfeil og kryptokisme som står nevnt som punkter i kontrakten.

Dere som har whippet/jakthunder etc, om hunden ikke har helse til løp, jakt, konkurranser etc, er det en grunn til reklamasjon?

Hvilke regler/praksis er vanlig? Noe av kjøpesummen igjen?

Vil helst ikke heve kjøpet så den skjønne hunden min havner i omplasseringshaugen heller.

Dyrlegen var litt i stuss på om en whippet som ikke kunne få lov til å springe manglet "whippet-egenskaper", sammenlignet det med en fuglehund med HD. Med det mente hun at hunden hadde alle hets-instinktene iboende, og kanskje ikke fikk det så bra om den kun må gå i bånd hele tiden pga smerter. Vi har trent den med tanke på konkurranser/prøver men må legge planene på hylla for denne hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden tydeligvis har så vondt at den går til det skritt å bite, ville jeg som oppdretter ønsket at valpekjøper avlivde hunden. Og heller tilbudt eier en ny valp. Forutsatt at det er en medfødt sykdom/skavank som har utviklet seg, selvsagt. Har hunden derimot blitt utsatt for en skade, har ikke oppdretter noe ansvar ovenfor dette.

Men vet dere egentlig HVA som feiler hunden? At den blir agressiv fordi den har vondt er jo ikke rakettforskning, men hvorfor har den vondt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slår meg, er at det høres ikke ut som en typisk gemytt-"feil", men heller et helseproblem. At hunden så drastisk har endret atferd, og at den har sterke smerter, tyder på at det er noe fysisk som gjør at den blir aggressiv. Alle kan få kort lunte av å ha smerter. Det jeg lurer på, er hvor og hvorfor har hunden vondt? Og er dette noe som kan fikses? Er årsaken en skade, har du neppe noen sak mot oppdretter. Er det derimot noe medfødt/arvelig (spondylose, HD, osv), så kan du kanskje ha en sak. Da krever du evt penger tilbake pga det fysiske, ikke gemyttet. Hvis du kan rette opp i det fysiske problemet, kan det godt hende at gemyttet vil rette seg også; det har ofte en sammenheng. :ahappy:

Når det er sagt, så selges de aller, aller fleste hunder som familiehunder. I dette ligger at hunden ikke nødvendigvis skal kunne brukes til noe annet enn som familiehund. At hunden ikke fungerer til løp, er derfor ikke en sak. En familiehund skal ikke trenge å fungere verken til løp, jakt, avl eller utstilling. Hvis hunden er solgt som noe annet, har man også sannsynligvis betalt en god del mer også. Men en familiehund skal ikke være syk, i alle fall ikke på den måten du skisserer her. Så det du nå må finne ut, dersom du ikke vet det fra før; er om dette er noe som kommer av en skade, eller om det er medfødt/arvelig.

Det er forøvrig flott at dere har god kontakt med oppdretter, håper dere kan diskutere dette med han/henne. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hunder før men har aldri bedt om redusert ris for syke hunder, har tatt alt på forsikringen. Det er "noe" galt med hoftene på hunden, og den er halt (haltet da den var valp også, men håpet den skulle vokse det av seg), skal røntge neste uke men vil eliminere annen syksom først.

Jeg kjøpte hunden for å kunne ha henne til konkurranse og brukshund, uten "familiehund-klausul" i kontrakten.

Det jeg lurer på er hvordan jeg best mulig bør gå fram i forhold til oppdretter? Det er kjempeleit for oss at hunden er blitt aggressiv og har vondt i hofter og rygg,( viser ved at den halter og har kort steglengde bak, glefser litt når vi rører bakparten), regner med at det ikke er helt greit for oppdretteren heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg også høres dette fysikkrelatert ut, ikke gemytt som sådan. Har en hund vondt så er veien til i bite langt kortere enn normalt. Derfor ville jeg ikke nevnt det som et gemyttproblem, men et fysisk helseproblem. Du sier den haltet som valp - var du i kontakt med oppdretteren da?

Men - hunden er forsikret går jeg ut i fra. Og har hunden så store smerter at den biter til tross for at den går på smertestillende, så bør man vel begynne å vurdere livskvaliteten til hunden. Da blir det feil å kreve oppdretter for penger om man får igjen penger på forsikringen.

Du skriver også om den ikke er kjøpt som familiehund, men bruks- og konkurransehund. Står dette i kontrakten da? Jeg vet ikke av en eneste oppdretter som selger valper med garanti om dette, men mulig dette er annerledes med whippet? Skal man ha en garanti om dette så bør man vel kjøpe en voksen hund hvor man vet hva man får - det vet man aldri om man kjøper valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er det ikke noe kjent HD problem på Whippet.. klart det kan sikkert forekomme men da eller sjelden. og at det gir seg utslag når den allerede er valp synes jeg er merkelig.

Whippet er jo tross alt en såpass lett rase at det bør ikke være problemet.

Og ja.. dette du beskriver er helt klart utypisk for Whippet. for den er en relativ FRISK RASE, har hatt rasen nå i snart 10 år og aldri hørt om lignende som du beskriver.

Men har du kjøpt hunden av en seriøs oppdretter bør denne ha forklart deg dette fra begynnelsen av.. de fleste oppdretter som jeg kjenner ville ikke nølt med å hjulpet deg ut av denne situasjonen.

Ta gjerne kontakt med meg privat om du ønsker noe hjelp .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...