Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisse vaner?


Enits

Recommended Posts

Lurer litt på dette med å få hunden stueren. Har jo lest de skal ut etter mat, drikke, søvn og lek.

men, om hun var ute å tisset, så gikk rett inn å begynte å leke, skal hun ut når hun er ferdig å leke da? eller har hun på en måte tisset fra seg før hun lekte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på dette med å få hunden stueren. Har jo lest de skal ut etter mat, drikke, søvn og lek.

men, om hun var ute å tisset, så gikk rett inn å begynte å leke, skal hun ut når hun er ferdig å leke da? eller har hun på en måte tisset fra seg før hun lekte?

Akkurat det lurte jeg på også, da jeg fikk min første valp i sommer. Det viste seg fort at han kunne tisse vannvittig ofte. Så det kan nok godt hende hun må ut igjen da ja.

Tror det er vanskelig å unngå uhell inne helt. I hvert fall klarte ikke vi det, men vi bor også i tredje etg så det tar litt tid å komme seg ut.

Jeg gadd ikke stresse så mye med det. Gikk ut med han så ofte jeg orket. Etter hvert lærte jeg også bedre når det var "på tide" med en tur ut igjen. Og han ble da stuerein til slutt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer mye an på valpen..

Hun jeg har nå kom hjem på mandag, 10 uker og 3 dager gammel.

Hittil har vi hatt null uhell inne, men hun har da også vært ute ganske ofte..

Men hun er ikke nødvendigvis ute etter å ha spist osv, jeg tar det med ujevne mellomrom, og forsøker å følge med på om det virker som hun må på do eller ei.

Har man akkurat vært ute er det ikke sikkert man må ut etter litt lek, men det kan godt hende..

Begynn med å følge tipsene 100%, og gjør dine endringer etterhvert som du vet hvordan valpen faktisk er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har faatt en liten valp med en liten blaere. De maa tisse hele tiden de! Kanskje tisser den tre ganger paa en halv time, kanskje gaar det braatt en time eller to siden sist. Dette tar tid! Luft den ofte, men finn frem toerkerullen og bare innse at uhellene kommer! Det er ikke bare aa laere valpen at man gaar paa do ute, men valpen maa ogsaa modnes! Blaerekontrollen er ikke saa bra de foerste par maanedene!

Slapp av, dette gaar fint! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 "problemstillinger"

Enten er jeg for treg og hun tisser før vi kommer oss ut, eller så løper hun bare litt rundt og så tisser inne når vi kommer inn.. hehe

Er det noe som vil gå seg til eller noe jeg må ta spesielt hensyn til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du det med om at hun kommer inn og tisser så kan du ta halen under bena og da stopper du tissemuskelen? På den måten kan du stoppe det hver gang du ser det og ta henne ut igjen.

Vet du om hun er vant til å gå på aviser? Isåfall kan du legge ut avis og hver gang du ser henne gå på/mot denne tar du henne ut.

Dette med å lære en valp å tisse ute kan ta tid, da må du nok være enda lengre ute om gangen om hun driver å tisser hver gang dere kommer inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har lagt ut aviser og slikt, men hun går vekk fra de :wub: så hun har nok ikke lært det.

skjer ikke hver gang, men noen ganger så tisser hun når hun kommer inn.. tror jeg skal begynne å bruke bånd når vi er ute så hun ikke kan løpe til døren hele tiden. kanskje det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 "problemstillinger"

Enten er jeg for treg og hun tisser før vi kommer oss ut, eller så løper hun bare litt rundt og så tisser inne når vi kommer inn.. hehe

Er det noe som vil gå seg til eller noe jeg må ta spesielt hensyn til?

Valpen har ikke bodd i sitt nye hjem et doegn en gang! Det gaar seg til etter hvert skal du ser! :wub: Bare ta henne ut ofte, saa blir uhellene inne faerre etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har ikke bodd i sitt nye hjem et doegn en gang! Det gaar seg til etter hvert skal du ser! :wub: Bare ta henne ut ofte, saa blir uhellene inne faerre etter hvert.

jeg vet det ikke er gått et døgn engang. Jeg prøver bare å være føre var for å gjøre det enklere for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet du det med om at hun kommer inn og tisser så kan du ta halen under bena og da stopper du tissemuskelen? På den måten kan du stoppe det hver gang du ser det og ta henne ut igjen.

Det visste ikke jeg, (men ønsker at jeg skulle visst det før! ) Takker fra sidelinjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min valp i fem måneders alderen da var hun overhode ikke tørr trent. Jeg brukte slike bleier som de har på sengene til eldre mennesker på gulvet der hun foretrakk å tisse, hun lærte seg fort å tisse på dem. Fem måneder senere tisset og bæsjet hun fremdeles inne. Men for det meste på bleiene, eller på tepper. Jeg kjøpte en super sprei fra www.capturine.eu spreien omdanner urinen, lukter godt for mennesker og vondt for hunder. Den reddet teppene og hun sluttet å tisse inne. Om man bor i tredje etasje i en blokk kan det sikkert vere kjekt å lære hunden å tisse på en bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøkna vår på 14 uker tisser både inne og ute. Vi bor også i tredje etasje, så jeg orker ikke løpe ut med henne hvis hun først har tisset inne. Noen som vet om det er negativt?

Hun sover hele natta uten å måtte på do, på dagen er hun hjemme, jeg lufter i lunsjen, så hun tisser ikke noe særlig på dagen. Kanskje tre ganger. Men på kvelden tisser hun hele tida. Inne og ute og det går i ett. Der har vi ingen rutiner, men det kommer vel. Jeg stresser ikke noe særlig med det, hun bæsjer forresten også inne ganske ofte. Men de blir jo stuerene engang. Det velger jeg å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon som deg (bor høyt oppe) og løper aldri ut med ham hvis han først har begynt. Som jeg nevnte i en annen tråd, anbefalte oppdretteren min å aldri ta ham ut når han begynte, men nå er han over 4 mnd og langt i fra husrein. Så jeg kommer til å løpe ut med ham selv om han er underveis nå fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bodde også noen etasjer opp, jeg løp ikke ut om jeg så hun var ferdig. Men om hun ikke var løftet jeg henne opp og tok halen inn så hun stoppet, og sprintet ut så hun kunne bli ferdig ute. Om du tillatter at hunden får tisse inne, så vil det jo dermed ta ganske lang tid før den skjønner man tisser ute, tenker nå jeg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok lært dem å tisse på kladd/bleie. Mye greiere og så kan de heller slutte med det når de er i stand til å holde seg og det går greit å avvende med den fantastiske sprayen. Om man først tillater tissing og bæsjing inne tilstadighet kan det bli litt vanskelig å slutte med det..Jeg jobber fremdeles med den bæsjinga og min er nå 14 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. her var det endel bra tips :aww:

Takker fra sidelinjen! :P

Mi er 5 måneder nå og er fortsatt ikke helt husrein, må hele tiden følge med for hun sier ikke et "pip" engang om hun må ut.. mn kan gå mot døren.. men hun må som oftest ut etter mat, og søvn og om hun ikke sover så er det ca 3 timer imellom hver gang hun må ut (noe man fant ut ganske fort)

Om morgenen må jeg ut to ganger..

en gang med det samme vi står opp, så en gang til etter frokost.. men mens jeg er på jobb så er det sjelden hun har gjort noe inne. :D

Bare sniker meg til å spøre om noe med det samme jeg først har mannet meg opp til å skrive noe! :aww:

Men jeg sliter litt med at mine foreldre er superstresset med at hun burde ha blitt husren nå og at de mene jeg må ta henne for det.. jeg vil ikke begyne og kjefte pga. tissing inne, for det tror jeg ikke hjelper noe spesiellt.. hun trenger vell bare litt tid (og en dose tålmodighet og vaskemidler :D )

Noen som har noen gode tips til hva jeg skal si til de får å få de til å forstå?

Siden jeg har LITE lyst til å begyne med dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. her var det endel bra tips :aww:

Takker fra sidelinjen! :P

Mi er 5 måneder nå og er fortsatt ikke helt husrein, må hele tiden følge med for hun sier ikke et "pip" engang om hun må ut.. mn kan gå mot døren.. men hun må som oftest ut etter mat, og søvn og om hun ikke sover så er det ca 3 timer imellom hver gang hun må ut (noe man fant ut ganske fort)

Om morgenen må jeg ut to ganger..

en gang med det samme vi står opp, så en gang til etter frokost.. men mens jeg er på jobb så er det sjelden hun har gjort noe inne. :D

Bare sniker meg til å spøre om noe med det samme jeg først har mannet meg opp til å skrive noe! :aww:

Men jeg sliter litt med at mine foreldre er superstresset med at hun burde ha blitt husren nå og at de mene jeg må ta henne for det.. jeg vil ikke begyne og kjefte pga. tissing inne, for det tror jeg ikke hjelper noe spesiellt.. hun trenger vell bare litt tid (og en dose tålmodighet og vaskemidler :D )

Noen som har noen gode tips til hva jeg skal si til de får å få de til å forstå?

Siden jeg har LITE lyst til å begyne med dette...

Enig med deg i at det ikke er lurt å kjefte/ ta henne for uhell inne.

Du kan jo si at dere risikerer at hun blir redd for å gjøre noe så dere ser det, og dermed begynner å gjemme seg for å gå på do. Da kan dere få noen lite hyggelige overraskelser bak sofaen, under senger osv. Ikke godt å vite hvor lenge det har ligget der før dere oppdager det, og det er ikke noe særlig for gulv og tepper. Det blir også vanskeligere å se når det er på tide å ta henne med ut, og dermed enda vanskeligere å få henne husren.

Noen valper bruker lengre tid enn andre. Det handler også om modning, både fysisk og psykisk. Hun blir husren når hun er klar for det :P Dere må "bare" ha tålmodighet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg rett og slett bare fortsette å ha med meg hunden når jeg drar noen plass og være mye hjemme frem til hun er husren.. så får de passe henne når hun først er husren.. :aww: ( frykter de kommer til å ta henne fordi om jeg ikke vil )

Kanskje litt overforsiktig til tider, men det er min første valp og vi gjerne få henne så "bra" som mulig :aww:

Jeg har også kommet frem til at det må ha med modning osv. og gjøre.. har venner som har hatt hunder som har brukt laaaang tid på å bli husrene og noen som har blitt husrene tidlig... så jeg må vell "bare" ha tålmodiget:)

Men takk, godt å høre at mine tanker/meninger ikke er helt på jordet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...