Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund i barnefamilie


Hønemor

Recommended Posts

Kanskje litt sent å skrive innlegg nå - vi venter nå på valp som etter planen skal fødes julehelgen :wub:

Familien består av mor, far og tre barn - yngste barn er 3 1/2 år når valpen kommer i hus. Far er i full jobb, mor arbeider deltid og barna er hhv. på skole og i barnehage.

Jeg har hatt hund siden ungdommen, og har nå "gjennomlevd" drøye 4 år uten hund rundt meg til daglig. Savner det veldig på alle måter. Hadde egentlig bestemt meg for å vente til yngste barn var 5 år, vet ikke akkurat hvorfor jeg hadde satt dette som grense da :lol:

Regner med det blir veldig annerledes å være hundeeier og samtidig mor til aktive barn! Men er jo ikke alene om dette, og vil gjerne høre hvordan andre i en slik livssituasjon takler hverdagen.

Jeg ser for meg at hunden får være med på det som skjer i løpet av en vanlig dag; følge og hente skolebarn til/fra skolen, være med på "stillestående" turer i skog og mark, samt opphold på lekeplasser, akebakker osv. Etter at barna er i seng ser jeg for meg en lengre tur med hund, som et alternativ til dagens situasjon - at sofaen inntas :lol:

Hunden vil være mitt ansvar, far i familien er glad i hunder og vil nok gjerne gå tur når det passer seg slik, men har klart gitt uttrykk for at hunden er mitt prosjekt. Barna er selvsagt ikke tiltenkt noe ansvar mht. hunden. De vet vi skal få hund og er ikke veldig opptatt av dette. Annet enn navn da, hvorav et av forslagene er Viola Linnea :)

Det jeg håper på er jo selvsagt noen beroligende ord om at hund og barn fungerer veldig bra, men er jo også forberedt på motforestillinger ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har har 2 barn og et aktivt hundeliv. Barna har også sine aktiviteter og visst jeg skal ikke nekte for at det iblandt kan være vanskelig å få tiden til å rekke. Men det går bare man vil!

Mine barn er 8 og 4 og har vært med på hundeklubber,spor og runderingstreninger og konkurranser siden de var nyfødte og jeg kan ikke se at noen av de har tatt skade av det. De har også fått være med på å gå turer på 4-5 km siden de var i 3-års alderen uten vogn. Tvert i mot - de har vel fått mye mer frisk luft enn mange andre barn :lol:

Nå har jeg vel litt flaks å ha en mann med hundeinteresse også.

Jeg tror det er viktig for oss foreldre å beholde våre egne interesser også - vi blir bedre foreldre av å ha et eget liv også.

Jeg jobber deltid innen eldreomsorgen og mannen min jobber 75%.

Gutten som er 8 år trener skyting, karate og svømming - dette utgjør 3 timer i uka pluss kjøring.

Jenta på 4 år er på rideskole en dag i uken - dvs 1 time i uken pluss kjøring.

Synes ikke det er så mange timene :wub:

Pluss vanlige aktiviteter hjemme da, men hverken barn eller hunder har vondt av at begge delene er med.

Jeg er ingen tv-slave uten jeg velger heller å trene litt hund enn å se på tv på kveldene.

Alt går bare man vil :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 3 hunder og 2 barn.. og det fungerer jo helt fint :wub:

MEN jeg er kanskje bare halvparten så aktiv ang trening osv nå som før jeg fikk unger da.. nå har jeg små unger enda(2-4 år) hundene kom jo i hus før barna, så hvis du hadde spurt dem hadde du kanskje fått som svar at livet er litt mer på latsiden nå. Selv om jeg ønsker og ta med hundene "overalt" så er det ikke altid bare bare med tanke på at ungene også krever mye når vi er ute.. man må liksom finne sin rytme og sine rutiner som funker for alle. Det er jo også sååå fint at barna skal vokse opp med hund da! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to barn og fem hunder. Barna er 6år og 4år, hundene 6år ,3år, 2,5år,2år og 11uker :aww:

Det er topp både for barna og hundene å være sammen. De har det mye gøy. Nå jobber mannen natten og jeg dagen så her er aldri noen alene. Da blir det liksom bare de få timene i uka som går til handling, fotballtrening osv.

Dette går nok strålende skal du se! :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja så var det å huske tilbake til gamledager. Gjør det i grunnen med et smil, jeg alenemor og med sønn på fem år. Han var da med på dresurkurs og gjett hvem som lærte fortest :aww: jep det var femåringen. Vet ikke hvor mange gange han ropte over parkeringsplassen. MAMMA DU MÅ IKKE GJØRE SANN; DU MÅ GJØRE SANN. Og i grunnen så hadde han rett. Det som jeg husker som mest frustrerende var når jeg forannmeg hadde en overlykkelig flat som jeg skulle prøve å ha litt kontroll på og bak meg hadde en unge på akebrett meed munndiare og skulle svare han fornuftig samtidig med kontroll på hunden. Hunden fikk være med på etmeste og når unger erpå aktivitet så kan da du trene hund utenfor, Husker også at det ble endel trening inne i stua. Her fungerte det utrolig fint med barn og hund i alle år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...