Gå til innhold
Hundesonen.no

type bil?


stines

Recommended Posts

Hei

Jeg har nå en bil som det passer dårlig å ha hund med. I tillegg er denne bilen nå gammel og jeg skal derfor kjøpe meg en ny bruktbil.

Det jeg lurer på er om noen kan komme med noen forslag på hvilken biltype jeg bør se etter? Er jo mange her som har hund som da kanskje har noen ideer til meg:)

Jeg har en flatcoated retriever og vil nå ha plass til han i bur bak i bilen. I tillegg vil jeg ha plass i bagasjen til andre ting enn buret feks bagasje osv.

Bilen må ha minst 5 seter.

Vil helst ha en bil som ikke er veldig dyr å kjøpe brukt og ikke veldig dyr i drift. Jeg vil ha mulighet til å ha bilen noen år og derfor vil jeg gjerne ha et merke som er litt kjent for at de holder en del km:)

Er det noen som har noen forslag til meg på hvilke biler jeg bør se på?

Jeg har desverre liten peiling på bil, er derfor jeg spør her siden noen sikkert har peiling på hvor stor bilen må være bak:)

Takker for all hjelp:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nå en bil som det passer dårlig å ha hund med. I tillegg er denne bilen nå gammel og jeg skal derfor kjøpe meg en ny bruktbil.

Det jeg lurer på er om noen kan komme med noen forslag på hvilken biltype jeg bør se etter? Er jo mange her som har hund som da kanskje har noen ideer til meg:)

Jeg har en flatcoated retriever og vil nå ha plass til han i bur bak i bilen. I tillegg vil jeg ha plass i bagasjen til andre ting enn buret feks bagasje osv.

Bilen må ha minst 5 seter.

Vil helst ha en bil som ikke er veldig dyr å kjøpe brukt og ikke veldig dyr i drift. Jeg vil ha mulighet til å ha bilen noen år og derfor vil jeg gjerne ha et merke som er litt kjent for at de holder en del km:)

Er det noen som har noen forslag til meg på hvilke biler jeg bør se på?

Jeg har desverre liten peiling på bil, er derfor jeg spør her siden noen sikkert har peiling på hvor stor bilen må være bak:)

Takker for all hjelp:)

VW passat stv er ihvertfall mye bil for pengene, og har stort bagasjerom sammenliknet med andre stasjonsvogner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har nå en bil som det passer dårlig å ha hund med. I tillegg er denne bilen nå gammel og jeg skal derfor kjøpe meg en ny bruktbil.

Det jeg lurer på er om noen kan komme med noen forslag på hvilken biltype jeg bør se etter? Er jo mange her som har hund som da kanskje har noen ideer til meg:)

Jeg har en flatcoated retriever og vil nå ha plass til han i bur bak i bilen. I tillegg vil jeg ha plass i bagasjen til andre ting enn buret feks bagasje osv.

Bilen må ha minst 5 seter.

Vil helst ha en bil som ikke er veldig dyr å kjøpe brukt og ikke veldig dyr i drift. Jeg vil ha mulighet til å ha bilen noen år og derfor vil jeg gjerne ha et merke som er litt kjent for at de holder en del km:)

Er det noen som har noen forslag til meg på hvilke biler jeg bør se på?

Jeg har desverre liten peiling på bil, er derfor jeg spør her siden noen sikkert har peiling på hvor stor bilen må være bak:)

Takker for all hjelp:)

Ca prisklasse? Det har litt å si det liksom, om rimelig bil for deg er 20.000, 50.000, eller 150.000...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes Benz E klasse, vår er vel et par og 90 modell, kosta rundt 40 000 og gått over 300 000 km og like god stand. Noe dyr å kjøre med ca forbruk på 0.8 på mila. (bensin)

Størst baggasjeplass på den typen bil, vi får inn et stort dobbeltbur + stoler, bur på toppen og litt annet småstæsj. Hemmelig luke under buret er det og :ahappy: Beste bilen ever :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg valgte - helt pragmatisk: Rett og slett en varebiltype med personbilkomfort, diesel som er særdeles gjerrig, og dertil nokså kjapp, kjappere enn bensinversjonen, merkelig nok. Gode kjøreegenskaper. Versjon uten el.- pakke, men eks.med AC og kupevarmer. Viktig med hund. Lav lasteterskel. Det blir som å gå inn i et rom. dvs. Toyota Yaris Verso.

Lasterommets str. fyller avgiftskravene til varebil. Jeg spanderte på "tectylering" - kr 3000. Dekk/felgdimensjoner er gjennomsnittlige og finnes som regel innenfor tilbudene. Rimelig forsikring. Toyota er tilgjengelige nesten overalt, og lever opp til sitt rykte når det gjelder service, faktisk. Ikke dyrere timepris enn andre merkeverksteder. Høy gjenkjøpsverdi.

Fordi jeg tok varebilversjonen, kunne jeg for to år siden får en 4 år gammel slik bil til rundt 85 000 hos forhandler.

Jeg kjører veldig mye, har mye last/bagasje og har hunden med i bur. Også plass til en overnatting for meg i nøden, eller en sykkel på langs f.eks. Kroker, stuerom etc. rikelig og "overalt". (f,eks kan lyset bak i varerommet hektes av og brukes som lykt og passer godt når man stopper sene kvelder ved veien for å lufte bikkja.) Gjennom funksjonell for både hund og eier.

Ett minus: man bør ikke være videre ekstra langbeint,i hvert fall ikke på langtur. Mitt eks. hadde ikke sota ruter tilfeldigvis, det kan jeg tenke meg, ifht hund i bil.

De seneste årene har flere merker - billigere enn Toyota - kommet med modeller i dette segmentet: vare/ vare med seter ,men med komfort.

Det spørs om du ofte har bruk for sitteplasser til mer enn 1 passasjer da?

(Kjøper du med 5 seter, må du regne med rundt 50 000 ekstra.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toyota er driftsikkert og rimelig, pluss at de har billige reservedeler. Jeg ville heller valgt det enn en tysker som har grisedyre reservedeler (Mercedes, VW og BMW). Jeg er jo litt japse-fanatiker da, hehe. Toyota har også vunnet mange bruktbiltester.

Ellers så ville jeg passet på å kjøpe "tdi" (turbodiesel) og du velger diesel bil, hvis ikke går den møkkadårlig. Ellers gå for bensin.

kanskje toyota corolla stasjonsvogn kunne vært noe for deg? svigers kjører slik og hun har flat :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • De fant vel SM hos det meste av småraser i Finland (og i Nederland, der mener jeg de droppa hele prosjektet fordi de ikke fant noen raser som var "gode nok" for en utkrysning). Men såvidt jeg har skjønt er SM multigenetisk, sånn at det uansett vil være positivt å få inn nytt avlsmateriale. En ny hund ligger uansett litt frem i tid for min del (forhåpentligvis, det blir ikke så lenge hun jeg har nå fortsatt er her), så dra krysser jeg fingrene for at de er kommer litt videre mtp. helse  
    • «Rette tidspunkt» eksisterer nesten aldri. Det er alltid gode grunner til å gjøre noe og til å la være. Å skaffe en hund kommer til å være kjempeslitsom, utrolig artig, lærerik, givende og en utfordring for deg som person og dere som par. Dere har gjort de refleksjonene og ønsker å legge til rette livsstilen deres. Det kommer uansett til å dukke opp et eller annet, stort eller lite man aldri kan forberede seg på. Det er sånn livet er. Jeg kommer selv fra en ikke-hundeglad familie og fikk høre det samme selv helt frem til jeg var 30. ikke la ypotetiske fremtidige sydenturer, studier i utlandet eller «hva om dere slår opp» stanse dere fra å gjøre noe som helst.    hilsen nylig hundeeier som er superstolt over sitt valg 👏
    • Den blandingen kunne jeg nok også ha sett for meg om jeg skulle hatt litt mindre hund, om det ble gjort riktig fra et sånt prosjekt, men leste at SM ligger til engelsk cocker også fant man ut siden denne innkryssingen er testet i Finland? Ellers kan jeg ikke svare på det du spør om.
    • Har fått høre at vi er unge og "binder" oss fast ved å gå til anskaffelse av hund. Så klart blir en mer stengt. Men vi har ikke behov for å reise masse, og dit vi reiser kan vi jo ta med hunden. Både jeg og samboeren min er veldig hjemmekjære, og reiser for det meste innenlands, med unntak en Danmarkstur i året. Vi har jo allerede katt, så da blir vi vel "stengt" på grunn av den også da...🤷‍♀️
    • Nei, du kan nok ikke få championat (med mindre de registreres som renraset slik det er snakk om over), men du kan få mellomtitler vet jeg ihvertfall.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...