Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva er forskjellen på en puli og komondor ?


Kajsa95

Recommended Posts

Hei ! :)

Jeg har alltid lurt på hva er forskjellen på en Puli og en Komondor ?

Jeg har prøvd og google det men har ikke funnet ut noe. Jeg vet det er ikke så "serriøøst" tema, men jeg vil bare vite det. Alltid kjekt og lære.

Det jeg tror jeg vet hva er forskjellen er gemyttet (?)

Komondor

Puli

Så hva er forskjellen?

De finst i flere farger men desse bildene var helt random jeg fann på google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til noen individer av rasen, men mener at de er veldig ulike på størrelse? Komondor er stor, mens puli er liten. Er sikkert mange andre forskjeller også, jeg tror den største likheten er pelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komondoren er kun helhvite og puli finnes i ensfarget sort, grå, mørk aprikos med sort maske eller helvhvit. Komondoren er 40-60 kg mens puli ligger mellom 10-15 kg. så endel mye mindre enn komondoren. Lynne på de 2 er veldig forkjellig. De hevder at Puli skal være usedvanlig flink med barn og er en veldig god familie hund, mens komondor er ingen kjælehund og er en hund for viderekommende.

Men jeg vil påstå at det ikke er mye som skiller de to utseende messig bortsett fra størrelsen. Men er den sort da er det mest sannsynlig puli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok fra NKK, "den norske hundeboka," og der skriver Klubben for ungarske rasehunder blant annet:

Komondor er trofast, modig og hengiven vakthund. Dag og natt våker den over flokken, huset eller gården. Man må være oppmerksom på at komondoren er mye i ro. Den utfører sitt arbeid uten store bevegelser og finner seg posisjoner hvorfra den kontrollerer sitt område.

Mot familiens medlemmer (spesielt barn) og hjemmets andre dyr er den en sann og trofast venn, men mot fremmede er den utilregnelig. Verken dens oppførsel, kroppsspråk eller dens lyder røper at det er noen den ikke liker. Hvis man begynner tidlig med tilvenning kan også komondoren får tillit til fremmede. Rasen er for selvstendig til å finne glede i vanlig lydigshetsdressur. Å ha en slik hund krever stor plass både inne og ute. En komondor hjører ikke hjemme i en leilighet.

Gjennomsnittshøyde og vekt: Hannhunder 80 cm, 55 kg, tisper 70 cm, 45 kg. Komondoren er en vakthund.

Pulien er lærenem, årvåken og uslitelig. Hundens betydelige egenvilje og aktivitetsbehov gjør at man som regel har det best med sin puli hvis man legger opp til et litt aktivt hundehold og en fast og konsekvent oppdragelse av hunden. Den har en hurtig og intelligent måte å arbeide på. Den kan være mistenksom mot fremmede, noe som bør trenes bort fra valpestadiet. Den egner seg som familiehund bare den får arbeide, likegyldig med hva. Pulien stortrives med å gjete, gå dressur eller få gjøre sirkuskunster. På grunn av at den er lå lettlært er pulien godt egnet til lydighetsøvelser og brukes en god del til dette i Sverige.

Gjennomsnittshøyde og vekt: Hannhunder 42 cm, 14 kg, tisper 39 cm, 11-12 kg. Pulien er en gjeterhund.

Jepp, noe mer?? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dersom man børster og steller pulien sin som en vanlig hund kommer den til å bil mistenkelig lik en tibetansk terrier.. En komondor bør vel da bli tilnærmet en ensfarget old english sheepdog..

Og den tredje rasen som også ser omtrent slik ut er bergamasco (fra Italia - de andre er fra ungarn) vil vel da se ut som en bearded collie, antar jeg... :)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bok fra NKK, "den norske hundeboka," og der skriver Klubben for ungarske rasehunder blant annet:

Komondor er trofast, modig og hengiven vakthund. Dag og natt våker den over flokken, huset eller gården. Man må være oppmerksom på at komondoren er mye i ro. Den utfører sitt arbeid uten store bevegelser og finner seg posisjoner hvorfra den kontrollerer sitt område.

Mot familiens medlemmer (spesielt barn) og hjemmets andre dyr er den en sann og trofast venn, men mot fremmede er den utilregnelig. Verken dens oppførsel, kroppsspråk eller dens lyder røper at det er noen den ikke liker. Hvis man begynner tidlig med tilvenning kan også komondoren får tillit til fremmede. Rasen er for selvstendig til å finne glede i vanlig lydigshetsdressur. Å ha en slik hund krever stor plass både inne og ute. En komondor hjører ikke hjemme i en leilighet.

Gjennomsnittshøyde og vekt: Hannhunder 80 cm, 55 kg, tisper 70 cm, 45 kg. Komondoren er en vakthund.

Pulien er lærenem, årvåken og uslitelig. Hundens betydelige egenvilje og aktivitetsbehov gjør at man som regel har det best med sin puli hvis man legger opp til et litt aktivt hundehold og en fast og konsekvent oppdragelse av hunden. Den har en hurtig og intelligent måte å arbeide på. Den kan være mistenksom mot fremmede, noe som bør trenes bort fra valpestadiet. Den egner seg som familiehund bare den får arbeide, likegyldig med hva. Pulien stortrives med å gjete, gå dressur eller få gjøre sirkuskunster. På grunn av at den er lå lettlært er pulien godt egnet til lydighetsøvelser og brukes en god del til dette i Sverige.

Gjennomsnittshøyde og vekt: Hannhunder 42 cm, 14 kg, tisper 39 cm, 11-12 kg. Pulien er en gjeterhund.

Jepp, noe mer?? :)

dette dekker vel det meste :)

Det eneste Komondor og Puli har til felles er vel pels og opprinnelsesland, ellers er de svært forskjellige. Av utseende ligner de heller ikke så veldig mye, om man ser bort fra pelsen. Komondor er en vokterhund, Puli en gjeterhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette dekker vel det meste :)

Det eneste Komondor og Puli har til felles er vel pels og opprinnelsesland, ellers er de svært forskjellige. Av utseende ligner de heller ikke så veldig mye, om man ser bort fra pelsen. Komondor er en vokterhund, Puli en gjeterhund.

Der så jeg at jeg hadde skrevet vakthund og ikke vokterhund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...