Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer dette BOT dekkenet til min hund?

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kjøpte BOT dekken til Blondie i går og prøvde det da ut på veien hjem. Det ser ut til å passe henne fint, helt til hun klarer å snuble i det i fronten og tråkke den ene foten utav det, slik at hele dekkenet blir skeivt. Men jeg følte at mindre størrelser ble for lite igjen :hmm: Jeg har målt henne til 30 cm i ryggen, men det kan være mine mål er feil. Dekkenet jeg kjøpte er i str 26 cm.

dekken1.jpg

dekken2.jpg

Slik ser det ut på henne. Er det for lite, eller for stort? Er det kanskje bare helt feil form til henne, at det er derfor hun snubler?

Skrevet

Som Stine sier så har jeg dekken som dekker mer av lårene til hundene, synes det er greit når de ligger i bilen med det, dekke mest mulig. Hvis Blondie snubler ut av det, har ikke du snøring i nakken slik at du kan snøre det mer opp - da skal hun jo ikke tråkke ut av det?

Skrevet

Lengden er bra, men syns det så for stort ut i brystet. Det gikk litt langt ned og ser ut som at forbeina kan støte imot dekkenet og ikke få full bevegelse med det.

Noen dekken passer bare ikke kroppsfasongen til noen hunder, så det må prøves ut. Du må bare vurdere selv om hunden din har nok bevegelsesfrihet med det på.

Skrevet

Som Stine sier så har jeg dekken som dekker mer av lårene til hundene, synes det er greit når de ligger i bilen med det, dekke mest mulig. Hvis Blondie snubler ut av det, har ikke du snøring i nakken slik at du kan snøre det mer opp - da skal hun jo ikke tråkke ut av det?

Dekkenet har snøring fremme i halsen, den er på det strammeste. Det er ingen snøring i nakken.

Lengden er bra, men syns det så for stort ut i brystet. Det gikk litt langt ned og ser ut som at forbeina kan støte imot dekkenet og ikke få full bevegelse med det.

Noen dekken passer bare ikke kroppsfasongen til noen hunder, så det må prøves ut. Du må bare vurdere selv om hunden din har nok bevegelsesfrihet med det på.

Ja, det er dette jeg merker også. Hun får rett og slett ikke beveget seg skikkelig fremme. Om hun bøyer ned hode og snuser så blir jo fronten enda "lavere" og da snubler hun i det og faller fremover. Hun klarer også å tråkke utav med den ene foten. Jeg syns det er passe langt, men blir for stort i fronten.

Ville dere valgt en mindre størrelse eller bare droppe dette dekkenet helt?

Skrevet

Dekkenet henger for langt ned i brystet, og da vil også den "flappen" som går mellom forbeina henge for langt ned, hvilket fort fører til at bikkja tråkker inn i den.

Er det snøring i nakken bør du stramme den endel, det vil nok hjelpe.

EDIT: Postet visst nytt innlegg mens jeg skrev.

Jeg ville nok ikke valgt en mindre størrelse, for lengden på det du har er jo passe, så en mindre størrelse blir nok for kort..

Skrevet

Jeg tror at jeg ville prøvd å finne et annet type dekken som passer mer fasongen til hunden. Evnt. få noen til å sy det litt mer til fremme i brystet.

Å velge en mindre størrelse kan gjøre at lengden blir kort og dekkenet mister litt sin funksjon. Men det kan jo være verdt en titt, og prøve det på hunden og se.

Skrevet

Dekkenet henger for langt ned i brystet, og da vil også den "flappen" som går mellom forbeina henge for langt ned, hvilket fort fører til at bikkja tråkker inn i den.

Er det snøring i nakken bør du stramme den endel, det vil nok hjelpe.

EDIT: Postet visst nytt innlegg mens jeg skrev.

Jeg ville nok ikke valgt en mindre størrelse, for lengden på det du har er jo passe, så en mindre størrelse blir nok for kort..

Jeg har ihvertfall ikke sett noe stramming i nakken. Kun i brystet. Jeg syns også mindre størrelser ble for kortet. Æsj, jeg som hadde gledet meg til å få dette dekkenet i hus og nå kan jeg kanskje ikke ha det lengre.. :/

Jeg tror at jeg ville prøvd å finne et annet type dekken som passer mer fasongen til hunden. Evnt. få noen til å sy det litt mer til fremme i brystet.

Å velge en mindre størrelse kan gjøre at lengden blir kort og dekkenet mister litt sin funksjon. Men det kan jo være verdt en titt, og prøve det på hunden og se.

Om noen kunne sydd det så hadde jo det vært flott. Selv er jeg en døds dårlig sy dame :)

Skrevet

Sånn er mitt BOT dekken også. Går altfor langt ned på brystet selvom det ellers er passe..

Hvordan har du løst dette problemet da? Bruker du det fordi om?

Skrevet

Hvordan har du løst dette problemet da? Bruker du det fordi om?

Bruker det nesten bare når hun ligger i buret :) Men nå bruker jeg det ikke siden hun er pensjonert fra agilitytreningen.

Skrevet

Bruker det nesten bare når hun ligger i buret :) Men nå bruker jeg det ikke siden hun er pensjonert fra agilitytreningen.

Ja, jeg tenkte jo at det kunne vært en mulighet. Men jeg ønsker helst å kunne bruke det når jeg varmer opp, går ned osv. I tillegg til at det hadde vært fint å bruke på de aller kaldeste dagene. Jeg får se om min flinke sy-venninne kan fikse noe :) Hun klarer jo forsåvidt å gå et stykke med det på uten å falle eller tråkke utav, så det kan vell fungere :) Litt surt at et så dyrt dekken ikke skal passe skikkelig.

Skrevet

Merkelig at det ikke er stramming i nakken. Jeg har samme dekkenet, bare større selvsagt, og der er det mulig å dra det til i nakken slik at det løftes litt foran. :)

Skrevet

Ingen snøring i nakken? Da har du den gamle modellen.

Jeg kjøpte den gamle modellen til Diesel, fordi de ikke hadde flere av den nye på det tidspunktet, og det fungerte overhodet ikke til henne. På samme måte som med Blondie tråkket hun ut av det HELE tiden. Jeg leverte det tilbake og fikk etterhvert den nye modellen, med snøring i nakken, og det sitter som et skudd!

Bytt det du har med ett med snøring, så skal du se det passer perfekt! :)

Skrevet

Hvor har du fått tak i den nye modellen da? Jeg kjøpte dette på Dyreklinikken Bergen Vest.

Du får spørre hos Bergen Vest om de ikke har et med snøring i nakken slik at du kan bytte, hvis ikke er det bare å levere det tilbake - regner med det ikke er noe problem.

Jeg kjøpte mine på Aqua Dog (i Fyllingsdalen).

Skrevet

Da har vi fått byttet det til et med snøring i nakken :wub: Supert! Da gleder jeg meg til å få prøvd det ut :lol:

Så flott! :lol:

Sitter det bedre på henne?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• 🐾 Hva du kan gjøre nå 1. Start helt på nytt i bittesmå steg Gå ut av rommet i 1–5 sekunder, kom tilbake før valpen rekker å pipe. Øk tiden sakte. Målet er at valpen aldri kommer over terskelen sin. 2. Tren “alene, men ikke alene” La valpen være bak en grind, i et annet rom, eller på en seng litt unna mens hun fortsatt er hjemme. Dette bygger trygghet uten at valpen føler seg forlatt. 3. Lag et fast “nå skjer det ingenting”-rituale Rolig stemning, tyggeleke, litt kos → så legger hun fra seg valpen og gjør noe annet i huset. Rutiner skaper trygghet. 🧠 IQ-leker som passer for 15 uker •     Snusematte (super for å roe ned og gi mestring) •     Kong med litt valpevennlig fyll (f.eks. våtfôr eller litt leverpostei tynnet ut) •     Enkle aktivitetsleker der valpen må dytte eller løfte en klaff •     Tyggeleker som varer litt (tygging gir ro) Poenget er ikke at leken skal “holde valpen opptatt alene”, men at den skal gi positive assosiasjoner til ro og selvstendighet. 4: du kan også `gni`deg selv inn med noe valpen din kan ligge på  for da vil han føle og lukte at du er i nærheten av deg enda du er borte. 🐶 Når valpen din piper med angan du går ut Det betyr at du har gått for fort frem. Da må man tilbake til nivået der valpen fortsatt er trygg selv om det bare er 2 sekunder. Det er ikke et nederlag, det er helt vanlig. du kan også lage en plass der som er *hjemmet* til valpen din. sånn at du øver når du går ut skal han slappe av der. men husk dette kan gå en stund, det går ann også at valpen din aldri kan være alene heller. alle hunder er forskjellige og ikke like enkel. 💛 Litt oppmuntring Valper er som små barn: noen sover gjennom natten tidlig, andre bruker litt tid. Det betyr ikke at du gjør noe feil det betyr bare at valpen din trenger litt mer støtte akkurat nå. Hvis du vil prate mer, få flere tips eller bare ha litt støtte underveis, kan du gjerne ta kontakt med meg på Instagram. nordicquietland 🐶
    • Alenetrening tar den tiden det tar, det er umulig å si noe på forhånd om hvor lang tid det tar før akkurat din valp er klar for å være alene hjemme en hel arbeidsdag. Det er individuelt. Og en oppdretter som påstår at en 12 uker gammel valp kan være alene hjemme i mange timer høres virkelig ikke seriøs ut. Det er jo en baby. En ting som i hvert fall er sikkert, er at jo mer erfaring valpen får med å føle at det er ubehagelig å være alene, jo større er sjansen for at du ender oppmed en hund med separasjonsangst.
    • Det ønsker gjerne forslag. Hundebarnehage kan jeg klare å google meg frem til selv.
    • Det høres ut som du virkelig har tenkt gjennom ansvaret, og at du gjør så godt du kan innenfor et skiftarbeidsliv som ikke alltid spiller på lag. Det er helt normalt at dagvakter blir den kinkige biten mange hundeeiere kjenner seg igjen i akkurat det. Og ja… oppdrettere kan si mye. Noen ganger stemmer det, andre ganger sier valpen ganske tydelig: “12 uker? Jeg? Alene? Nei takk, menneske prøv igjen.” Til syvende og sist er det jo du som lærer å lese din valp, og valpen som bestemmer tempoet. Det betyr ikke at du har gjort noe feil, eller at treningen din er dårlig. Det betyr bare at han er en liten fyr med egne meninger og akkurat nå sier han at han ikke er helt klar for lange økter alene. Det viktigste er at du prøver å finne løsninger, og det gjør du jo allerede. Det viser ansvar, ikke det motsatte. Hvis du vil, kan jeg hjelpe deg med forslag til hvordan du kan trene videre på en måte som passer både deg og ham. eller om jeg kan hjelpe deg å finne dyrebarnehage eller noe slikt  
    • Hvis du ikke har vært borte mer enn en time nå, og så plutselig øker til en hel arbeidsdag så er det klart at det blir problemer. Jeg vil også påstå at de færreste valper takler greit en arbeidsdag alene ved 12 uker, og synes det er ganske dårlig av en oppdretter å påstå det. Det er også litt raseavhengig, men jeg ville aldri regnet med at hunden var klar til hele dager alene hjemme ved 12 uker, uansett rase. Man henter vanligvis valpen ved 8-10 uker. Den første uken bør man være sammen med valpen og legge et trygt grunnlag, og så gradvis legge til rette for at valpen takler at man går unna, enten det bare er i et annet rom, ut og hente posten, osv. Da er det veldig individavhengig hvor fort man kan gå fram, og går man for fort fram må man ofte gå mange steg tilbake igjen. Det ER mye jobb å ha hund, og uansett hvor forberedt man er så tror jeg mange får seg en overraskelse. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...