Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer dette BOT dekkenet til min hund?

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Jeg kjøpte BOT dekken til Blondie i går og prøvde det da ut på veien hjem. Det ser ut til å passe henne fint, helt til hun klarer å snuble i det i fronten og tråkke den ene foten utav det, slik at hele dekkenet blir skeivt. Men jeg følte at mindre størrelser ble for lite igjen :hmm: Jeg har målt henne til 30 cm i ryggen, men det kan være mine mål er feil. Dekkenet jeg kjøpte er i str 26 cm.

dekken1.jpg

dekken2.jpg

Slik ser det ut på henne. Er det for lite, eller for stort? Er det kanskje bare helt feil form til henne, at det er derfor hun snubler?

Skrevet

Som Stine sier så har jeg dekken som dekker mer av lårene til hundene, synes det er greit når de ligger i bilen med det, dekke mest mulig. Hvis Blondie snubler ut av det, har ikke du snøring i nakken slik at du kan snøre det mer opp - da skal hun jo ikke tråkke ut av det?

Skrevet

Lengden er bra, men syns det så for stort ut i brystet. Det gikk litt langt ned og ser ut som at forbeina kan støte imot dekkenet og ikke få full bevegelse med det.

Noen dekken passer bare ikke kroppsfasongen til noen hunder, så det må prøves ut. Du må bare vurdere selv om hunden din har nok bevegelsesfrihet med det på.

Skrevet

Som Stine sier så har jeg dekken som dekker mer av lårene til hundene, synes det er greit når de ligger i bilen med det, dekke mest mulig. Hvis Blondie snubler ut av det, har ikke du snøring i nakken slik at du kan snøre det mer opp - da skal hun jo ikke tråkke ut av det?

Dekkenet har snøring fremme i halsen, den er på det strammeste. Det er ingen snøring i nakken.

Lengden er bra, men syns det så for stort ut i brystet. Det gikk litt langt ned og ser ut som at forbeina kan støte imot dekkenet og ikke få full bevegelse med det.

Noen dekken passer bare ikke kroppsfasongen til noen hunder, så det må prøves ut. Du må bare vurdere selv om hunden din har nok bevegelsesfrihet med det på.

Ja, det er dette jeg merker også. Hun får rett og slett ikke beveget seg skikkelig fremme. Om hun bøyer ned hode og snuser så blir jo fronten enda "lavere" og da snubler hun i det og faller fremover. Hun klarer også å tråkke utav med den ene foten. Jeg syns det er passe langt, men blir for stort i fronten.

Ville dere valgt en mindre størrelse eller bare droppe dette dekkenet helt?

Skrevet

Dekkenet henger for langt ned i brystet, og da vil også den "flappen" som går mellom forbeina henge for langt ned, hvilket fort fører til at bikkja tråkker inn i den.

Er det snøring i nakken bør du stramme den endel, det vil nok hjelpe.

EDIT: Postet visst nytt innlegg mens jeg skrev.

Jeg ville nok ikke valgt en mindre størrelse, for lengden på det du har er jo passe, så en mindre størrelse blir nok for kort..

Skrevet

Jeg tror at jeg ville prøvd å finne et annet type dekken som passer mer fasongen til hunden. Evnt. få noen til å sy det litt mer til fremme i brystet.

Å velge en mindre størrelse kan gjøre at lengden blir kort og dekkenet mister litt sin funksjon. Men det kan jo være verdt en titt, og prøve det på hunden og se.

Skrevet

Dekkenet henger for langt ned i brystet, og da vil også den "flappen" som går mellom forbeina henge for langt ned, hvilket fort fører til at bikkja tråkker inn i den.

Er det snøring i nakken bør du stramme den endel, det vil nok hjelpe.

EDIT: Postet visst nytt innlegg mens jeg skrev.

Jeg ville nok ikke valgt en mindre størrelse, for lengden på det du har er jo passe, så en mindre størrelse blir nok for kort..

Jeg har ihvertfall ikke sett noe stramming i nakken. Kun i brystet. Jeg syns også mindre størrelser ble for kortet. Æsj, jeg som hadde gledet meg til å få dette dekkenet i hus og nå kan jeg kanskje ikke ha det lengre.. :/

Jeg tror at jeg ville prøvd å finne et annet type dekken som passer mer fasongen til hunden. Evnt. få noen til å sy det litt mer til fremme i brystet.

Å velge en mindre størrelse kan gjøre at lengden blir kort og dekkenet mister litt sin funksjon. Men det kan jo være verdt en titt, og prøve det på hunden og se.

Om noen kunne sydd det så hadde jo det vært flott. Selv er jeg en døds dårlig sy dame :)

Skrevet

Sånn er mitt BOT dekken også. Går altfor langt ned på brystet selvom det ellers er passe..

Hvordan har du løst dette problemet da? Bruker du det fordi om?

Skrevet

Hvordan har du løst dette problemet da? Bruker du det fordi om?

Bruker det nesten bare når hun ligger i buret :) Men nå bruker jeg det ikke siden hun er pensjonert fra agilitytreningen.

Skrevet

Bruker det nesten bare når hun ligger i buret :) Men nå bruker jeg det ikke siden hun er pensjonert fra agilitytreningen.

Ja, jeg tenkte jo at det kunne vært en mulighet. Men jeg ønsker helst å kunne bruke det når jeg varmer opp, går ned osv. I tillegg til at det hadde vært fint å bruke på de aller kaldeste dagene. Jeg får se om min flinke sy-venninne kan fikse noe :) Hun klarer jo forsåvidt å gå et stykke med det på uten å falle eller tråkke utav, så det kan vell fungere :) Litt surt at et så dyrt dekken ikke skal passe skikkelig.

Skrevet

Merkelig at det ikke er stramming i nakken. Jeg har samme dekkenet, bare større selvsagt, og der er det mulig å dra det til i nakken slik at det løftes litt foran. :)

Skrevet

Ingen snøring i nakken? Da har du den gamle modellen.

Jeg kjøpte den gamle modellen til Diesel, fordi de ikke hadde flere av den nye på det tidspunktet, og det fungerte overhodet ikke til henne. På samme måte som med Blondie tråkket hun ut av det HELE tiden. Jeg leverte det tilbake og fikk etterhvert den nye modellen, med snøring i nakken, og det sitter som et skudd!

Bytt det du har med ett med snøring, så skal du se det passer perfekt! :)

Skrevet

Hvor har du fått tak i den nye modellen da? Jeg kjøpte dette på Dyreklinikken Bergen Vest.

Du får spørre hos Bergen Vest om de ikke har et med snøring i nakken slik at du kan bytte, hvis ikke er det bare å levere det tilbake - regner med det ikke er noe problem.

Jeg kjøpte mine på Aqua Dog (i Fyllingsdalen).

Skrevet

Da har vi fått byttet det til et med snøring i nakken :wub: Supert! Da gleder jeg meg til å få prøvd det ut :lol:

Så flott! :lol:

Sitter det bedre på henne?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...