Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skal jeg se etter ?


LinL

Recommended Posts

Jeg har hatt store planer om å skaffe meg hund til sommeren, og har tilogmed funnet oppdretter, men har etter mye om og men funnet ut at jeg ikke kan gå til anskaffelse av hund riktig ennå :hmm: Jeg er student, å tror ikke jeg får til å ha det hundeholdet jeg selv ønsker å ha ennå. Har sett frem og tilbake på hunderaser, men har tatt meg selv i å tenke på å skaffe meg en liten rase som ikke krever så alt for mye og er lett å reise med (siden jeg er student) istedet for en større rase som jeg egentlig ønsker. Så da har jeg bestemt meg for å vente, og heller kjøpe meg en rase jeg virkelig ønsker meg, istedet for å velge bort den fordi jeg er fulltidsstudent. Så da kan jeg heller bruke tiden på å finne meg en rase jeg er sikker på, og begynne å se på forskjellige oppdrettere, linjer osv.

Raser som jeg har sett endel på og forelsket meg litt i er

Portugisisk Vannhund

Dalmatiner

rhodesian ridgeback

Whippet

Pinscher

Collie Korthåret

Flat coated retriever

Er det noen av dere som har noen tips til meg ang hva jeg skal se etter i disse forskjellige rasene? gemytt osv? Hva må jeg passe på? er noen vanskeligere i oppdragelsen enn andre?

Er det noen av disse rasene som jeg BØR trene spor, jakt osv med for at de skal kunne trives ?

kom også med tips til andre raser :hmm:

Det jeg ønsker i en hund er først og fremst en tur kamerat. Jeg er veldig glad i å sykle og å gå i fjellet. Agility er noe jeg kunne tenkt meg å prøve på, men det blir nok bare på hobbybasis vil jeg tro. og kanskje litt spor.

Kanskje litt forvirrende innlegg, men la gå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan svar for korthåret collie, da jeg selv befinner meg i den jungelen akkurat nå. (og blir å kjøpe en som student :hmm: hint hint)