Gå til innhold
Hundesonen.no

To hestebøker jeg anbefaler


Gjest
 Share

Recommended Posts

Den første er en roman beregnet på ungdom som helt fint kan leses av voksne.

Ikke alt jeg er enig i, men den formidler et veldig fint budskap om hva som kanskje er det viktigste når man driver med hest.

Trailer 1:

Trailer 2:

p.s disse trailerne er veldig forskjellige, den første er nok for å skape spenning hos pennylesere, mens den andre sier mer om hva boken egentlig handler om :hmm:

Den andre boken er mer en faktabok som jeg ikke har lest enda, men som jeg tror jeg vil like utifra utdraget under:

Forstå Hestens atferd av Lesley Skipper

Mange baserer seg på at hester organiserer sine sosiale liv etter et dominanshierki basert på aggresjon. I virkligheten har langtidsstudier slik som de Joel Berger gjorde av hestene i Granite Range i Nevada og Telane Greling av hestene i Namibia-ørkenen vist at dominans praktisk talt er irrelevant i disse hestenes familieliv. Den mest dominante eller aggresive hesten er ikke nødvendigvis lederen; enhver hest kan ta ledelsen, selv om ikke alle blir fulgt av de andre. De hestene som andre mest sannsynlig vil følge etter, ser ut til å være dem som har mest erfaring, og dette er ikke fordi de er dominante, men fordi de vet hvor de finner gress, ly, vann o.l.

Ettersom naturlige familiegrupper ikke er vanlige for tamhester, har de fleste mennesker ingen mulighet for å se hvordan hester i slike grupper oppfører seg sammen. De får ikke se hvor lite aggresjon det er, eller hvor mye vennlig samhandling det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...