Gå til innhold
Hundesonen.no

Y-sele


MonicaT

Recommended Posts

Hei.

Jeg bruker i dag sykkel sele når jeg går tur hjemme i bånd. Kjøpte før sommeren to kennel seler, siden jeg tenkte at dette var bedre enn sykkel selen som har brystreim. ( hadde vel en tråd om det her inne også ).

Uansett, jeg kjøpte Kennel sele og den synes jeg er vannvittig dårlig, den sitter dårlig, klipsen du fester med har gått opp to ganger på tur ( takk og lov at det var på Toya ) og den sklir.

Så da er mitt spørsmål, tips til bra Y-seler som er korte ( Hurta, Troll etc ) som er gode å bruke ?

( er ikke snakk om sele til sørekjøring ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i Hurtta sin jeg da, sitter godt, finnes i mange størrelser, flott farger og god kvalitet.

Tinka har hatt sin i nesten to år nå, og eneste "slitasjen" er at hun har gnagd på spennen, men det tålte den og fungerer fremdeles bra.

Nå får man den jo også i den nye refleksserien :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de som har litt ryggparti også og har vært veldig fornøyd med mine halvnomer/multiseler fra Troll. Den minste størrelsen jeg hadde har blitt brukt aktivt av 8valper på 6år, da tygget tilfeldigvis den ene voksne hunden i huset den i stykker. Den andre (mellom-)størrelsen jeg hadde har blitt brukt aktivt i 5år og jeg (og bikkja som brukte den de fire årene han levde) var veldig fornøyd.

Nå har jeg kjøpt fra manmat/howling dog, og jeg er foreløpig veldig fornøyde med de til alle tre hundene i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker de som har litt ryggparti også og har vært veldig fornøyd med mine halvnomer/multiseler fra Troll. Den minste størrelsen jeg hadde har blitt brukt aktivt av 8valper på 6år, da tygget tilfeldigvis den ene voksne hunden i huset den i stykker. Den andre (mellom-)størrelsen jeg hadde har blitt brukt aktivt i 5år og jeg (og bikkja som brukte den de fire årene han levde) var veldig fornøyd.

Nå har jeg kjøpt fra manmat/howling dog, og jeg er foreløpig veldig fornøyde med de til alle tre hundene i huset.

Er det her: http://www.howlingdogalaska.com/

Hvilkene av selene har du ?

Noen som har testet varmedekken derfra ? det virket veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ezydog sin, også er jeg ganske glad i y-selen fra trixie, den er så godt polstret, og den går litt lenger bak på ryggen enn mange slike seler, lager ikke gnagsår under armene. Denne røk da, så må sys før den kan brukes igjen. Men denne ble brukt som "gi **** sele", altså han fikk gå som han ville som unghund, da jeg ikke orket å drive med båndtrening hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det her: http://www.howlingdogalaska.com/

Hvilkene av selene har du ?

Noen som har testet varmedekken derfra ? det virket veldig bra.

Har derfra ja. Distance Harness er de vi har på våre tre hunder. Jeg liker at de har litt ryggstykke slik at jeg kan holde i det om det skulle være noe. Jeg har i tillegg pulk- og nomeseler fra blant annet howlingdog. Ei venninne har prøvd varmedekkenet derfra på sin hund og var veldig fornøyd. Jeg vil ha noe som dekker enda bedre nedover lår og skulder, samt dekker hele brystkassen under og mot magen. Kjøpte hviledekken fra Troll i fjor og er så langt veldig fornøyd med de. Er vel det eneste dekkenet jeg vet om som dekker såpass godt ned, utenat det går utover bevegeligheten. I tillegg tar det ikke opp snø.

Det får være dagens reklame ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg drar opp igjen denne

Dere som har Hurtta, hvordan er denne når hunden trekker ? Festet er jo ganske langt foran kontra andre y-seler/halvnome seler.

Den er jo ingen trekksele, men en god gå-sele etter min mening.

Siden festet er så langt fremme, så får man jo endel mer trykk på toppen av y-krysset på brystet. Kontra et jevnere fordelt trykk over hele brystet, slik som med andre trekkseler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Den er jo ingen trekksele, men en god gå-sele etter min mening.

Siden festet er så langt fremme, så får man jo endel mer trykk på toppen av y-krysset på brystet. Kontra et jevnere fordelt trykk over hele brystet, slik som med andre trekkseler.

Ja det er nok riktig men hvor avgjørende er det for litt hobbybruk?

Jeg kjøpte en sånn Hurta her nå mens jeg leter etter en god trekksele til snørekjøring og det funker vel godt nok til at jeg kommer til å fortsette bruke den til sykling da jeg uansett ikke vil ha en med feste så langt bak på sykkel tenker jeg.

Også er de litt fine med refleks så jeg skal ha matchende halsbånd.

Dette er de gamle Hurta, ikke den nye serien i grelle farger, det er "sykkelsele" med tversover brystet, hvorfor de tar seg bryet med å i det hele tatt lage noe sånt kan man jo lure på? Jeg har hvertfall ikke skjønt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok riktig men hvor avgjørende er det for litt hobbybruk?

Jeg kjøpte en sånn Hurta her nå mens jeg leter etter en god trekksele til snørekjøring og det funker vel godt nok til at jeg kommer til å fortsette bruke den til sykling da jeg uansett ikke vil ha en med feste så langt bak på sykkel tenker jeg.

Også er de litt fine med refleks så jeg skal ha matchende halsbånd.

Dette er de gamle Hurta, ikke den nye serien i grelle farger, det er "sykkelsele" med tversover brystet, hvorfor de tar seg bryet med å i det hele tatt lage noe sånt kan man jo lure på? Jeg har hvertfall ikke skjønt det.

De med "grelle" farger? Det er fordi serien er überkul :lol: Så snart jeg får ny hund, skal den få fullt over rosasett :P

Men tilbake til tema, hvis du bruker den sykkelselen med tversover brystet vil jeg gjort deg obs på at det faktisk hindrer hunden endel i pusteveiene og/eller bevegelsesevnen.

Da ville jeg heller kjøpt en Hurtta sele med y-front.

Og til sykling fungerer den selen veldig bra, for om man bruker springer, så vil man jo gjerne ha festet lenger fremme.

Og til gå-turer er jo selen helt grei. Den er også helt fin å bruke mens man venter på å få tak i en ordentlig trekksele, om man vil drive med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tilbake til tema, hvis du bruker den sykkelselen med tversover brystet vil jeg gjort deg obs på at det faktisk hindrer hunden endel i pusteveiene og/eller bevegelsesevnen.

Da ville jeg heller kjøpt en Hurtta sele med y-front.

Dette synes jeg er en sterk generalisering. Det er slettes ikke alle hunder som blir hindret i pusteveier eller bevegelsesevne av "tversover" seler. Både seleverkstedet og andre seleprodusenter definerer jo ganske tydelig hva slike seler med bånd tvers over brystet er for: gåturer, sykkelturer og andre turer hvor trekkpunktet er høyt. Faktisk kan nok mange bomme grellt hvis de kjøper en full nomesele til vanlig tursele (noe jeg har fått inntrykk av enkelte hysteriske nye hundeeiere gjør?) - og hundene kan slite vel så mye med luftveier og bevegelsesevne hvis trekkpunktet er feil i forhold til hva selen er designet for. En nomesele er designet for nærmest horisontalt trekk, en sykkel/gå-sele er designet for nesten vertikalt (45grader eller mer) trekk. Dessuten er sykkel/gå-selen ikke intented for "seriøst" trekk, men igjen tror jeg mange nye hundeeiere er litt overhysterisk og tror at bikkja er sledehund bare fordi den trekker litt på tur.

Jeg synes personlig hurtta med y-fronten er noe merkelig i design, men (endog uten å ha sett selen i virkeligheten, kun på nett) jeg tror den kan være designet for 45graders trekk og dermed er ganske grei som "gå tur/sykkel"-sele, upassende som trekksele. Det er iallefall den vurderingen jeg hadde gjort :) Ville heller gått for multiselen til Troll om jeg skulle hatt en midlertidig trekksele. Den kan stilles greit inn så den både passer horisontalt og "vertikalt" trekk.

Og sist men ikke minst slår jeg et slag for hurtta pro tur og sykkel-selen, den passer utmerket for hunder på mindre dagsturer ved siden av både sykkel, på fjellet og spesielt på tisseturer langs gata. Men alle hunder er forskjellige, og noen vil nok få hemmet bevegelsesapparat og/eller luftveier. Man må prøve seg fram!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

De med "grelle" farger? Det er fordi serien er überkul :lol: Så snart jeg får ny hund, skal den få fullt over rosasett :P

Men tilbake til tema, hvis du bruker den sykkelselen med tversover brystet vil jeg gjort deg obs på at det faktisk hindrer hunden endel i pusteveiene og/eller bevegelsesevnen.

Da ville jeg heller kjøpt en Hurtta sele med y-front.

Og til sykling fungerer den selen veldig bra, for om man bruker springer, så vil man jo gjerne ha festet lenger fremme.

Og til gå-turer er jo selen helt grei. Den er også helt fin å bruke mens man venter på å få tak i en ordentlig trekksele, om man vil drive med det :)

Nå roter vi her, jeg hendte opp med klassisk Hurta y ( collection ? ) . Den "grelle" er tversover derfor kjøpte jeg ikke den. Hvertfall den de har tatt inn hos krizoo er tversover.

Så da er vi kanskje mer enig likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...