Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du student?


Superbikkja

Recommended Posts

Hei!

Går første semester nå, og har konstant dårlig samvittighet for at jeg aldri er i rute. Første vi lærte var at livet som student er 8 timersdager med lesing hver dag. Med hund og jobb ved siden av er jo dette helt umulig å få til... :ahappy:

Har igjen snakket med andre nåværende og tidligere studenter, og de sier "Gå på forelesninger, gjør arbeidskravene og les til eksamen. Jeg har aldri lest i 8 timer på en dag i løpet av hele min studenttilværelse og klart meg helt fint". Leste også i en studentavis at det var på tide å kjøpene bøkene nå, om du ikke hadde gjort dette.

Så nå er jeg frustrert: hvor mye MÅ man lese? Hvor mye leser du? Hvor lange dager vil du si du har i snitt? Føler du også at du aldri er i rute? :ahappy:

Hjeeelp, trenger noen pekepinner, tips og råd her... Merker eksamens(døds)angsten kommer snikende (les: løpende i stor fart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk også vite at studenter bør vie 8 timer om dagen til skole og lesing, men jeg brukte langt ifra så mye tid! Jeg var i de forelseningene jeg trengte, og leste sjeldent når jeg kom hjem eller før en forelesning. Så si jeg brukte 3 timer 2-3 ganger i uka på å lese. Og jeg har alltid fått bra karakterer for det :ahappy: Eneste som jeg tror de fleste studenter gjør, og som er utrolig slitsomt, er å ni-lese rett før eksamene. Jeg er ihvertfall en av de, men fungerer veldig bra for meg :ahappy:

Et tips: jeg pleier å lese og skrive mine egne sammendrag i løpet av semesteret, og når eksamenstiden kommer, leser jeg kun på notatene mine, og slipper å lese i bøker og masse stoff som ikke er nødvendig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt individuelt. Det viktige er å ta utgangspunkt i hvilke eksamensformer du skal testes i. Er det skriftlig eller muntlig, er det greit å være oppdatert. Er det hjemmeeksamen, kan du slappe litt av. De som leser 8 timer hver dag har sannsynligvis valgt et studie de ikke er egnet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg vil ikke si at jeg er et godt eksempel, men jeg går på 50% av forelesningene, gjør innleveringene og leser 1-2 uker før eksamen, thats it! Jeg er også flink til å sortere nyttige forelesninger og totalt unødvendige, derfor går jeg kanskje ikke på så mange som jeg burde.

MEN jeg anbefaler ikke den rutinen videre, det er bare det som fungerer for meg. Jeg får ikke A'er, men jeg klarer en fin gjennomsnittskarakter, føler jeg at faget kan gjøres bedre tar jeg det bare opp igjen (jeg stresser ikke med å bli ferdig som student da jeg elsker det).

Jeg er ikke nerd, har aldri før fått 6'er på vgs eller A på høgskolen, jeg klarer meg med å være "gjennomsnittlig", stiller ikke for høye krav til meg selv rett og slett fordi det ikke betyr så mye for meg, jeg brenner for det jeg driver med og at jeg ikke kan teoribiten bak all programmeringen tar jeg ikke så tungt (Jeg studerer IT).

Men om du vil være A-student må du nok gjøre som mine medstudenter og lese 8t om dagen eller dra studiet over lengre tid.

Og ja, jeg føler aldri jeg er i rute, og det vil jeg ikke tro jeg er heller. Men som en fattig trøst føler ikke noen av A-studentene som oftest det heller :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker langt fra 8 timer hver eneste dag til skolearbeid, usikker på hvor mye det blir gjennomsnittlig pr dag men 8 timer blir det ikke. Føler at jeg er helt i rute i det meste nå egentlig, og jeg er ikke på alt av forelesninger heller (lang vei + bare en eller to forelesningstimer = "hjemmekontor" her). Hvor mange timer man bruker tror jeg kommer mye an på fag, og hvor enkelt man tar ting. Jeg liker best å jobbe med oppgaver fremfor å lese. Er det oppgaver i bøkene, så jobber jeg meg igjennom bøker ved å gjøre dem, eventuelt oppgaver som forelesere deler ut i tillegg til arbeidskrav/semesteroppgaver. Dette semesteret har jeg brukt veldig lite tid til skolearbeid egentlig, fordi jeg føler det er overkommelige fag for meg - og vi har mye praktisk rettete øvinger og feltarbeid som jeg lærer mye av. Dessuten ble vi ferdig med et fag i forrige mnd, samt at et annet fag går over til neste år og vi har bare to eksamener til jul. Neste semester tror jeg derimot det blir mye skolejobbing, fordi vi har tyngre og vanskeligere fag som jeg ikke naturlig tar lett. Har i tillegg tenkt til å ta et ekstra fag. Så jeg tror det er veldig avhengig av type studium, egen målsetting karaktermessig og hvor enkelt man tar fagstoffet i de ulike emnene, for hvor mye tid man bruker pr dag. :ahappy:

Jeg aner forresten ikke hvor lesesalen på skolen er engang (om vi har det i det hele tatt da? MarieR?? :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i nærheten engang :ahappy:

Jeg er på stort sett alle forelesningene, skriver notater (som jeg aldri leser igjen)

Gjør oppgaver om det er det til faget, diskuterer i grupper når vi har gruppearbeid

Leser litt sånn av og til

Leser som en helt 2 uker før eksamen.

Men jeg vil si at hvilket studie en går på vil ha stor betydning, er det et puggefag(petrolium, matte og sånne) eller er det et tenke sjæl fag

Jeg går barnevern, og har jobbet noen år innenfor barn og unge, så veldig mye kommer gratis og jeg har knagger å henge det nye på, og det er mye som er veldig logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke den rette til å berolige deg, men.

Nå er eksamen jeg skal ha til februar helt vill-tungt, og med et pensum større enn hjernekapasiteten til normalt dødelige. Det er eksamen i cellebiologi (studerer veterinærmedisin), og jeg drar på alle forelesninger og kollokvier. Jeg leser på skolen fra ca 8-15 hver eneste hverdag, drar hjem og går tur med hundene i en times tid og lager middag, og leser så fra 17-22 ca. Med små avbrudd hvor jeg tittet på internett, lufter hunder, trener de litt, finner noe å spise osv. Hender også at jeg setter meg et mål om å f.eks lese effektivt i to timer, og så ser jeg en episode av en serie som varer ca en halvtime.

1-2 dager i uken gjør jeg litt mer, som å f.eks besøke venner eller drar på hundetrening. I helger leser jeg kanskje 3-5 timer lørdag og søndag, alt ettersom hva jeg har å gjøre på. Men jeg kommer ikke til å fortsette slik på de andre eksamene, da kommer jeg til å roe litt ned. Jeg kan lese så lenge fordi jeg ikke har noe problem med å lese når jeg først har startet. Problemet mitt er å komme i gang, derfor leser jeg de første timene på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelesninger/lab/practicals/disseksjon fra 9 til 17 hver dag fra mandag til fredag, og saa forsoeker jeg aa lese fra kl 18-19 til 22. :ahappy: Og saa leser jeg i helgene ogsaa da. Har riktignok sklidd litt ut i det siste da, hehe. :ahappy: Men er uansett til stede paa alt av forelesninger osv.

Tror arbeidsmengde kommer veldig an paa hvilket studium du gaar paa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronica: Hehe, jeg vet om folk i kullet mitt som studerer enda mer enn det igjen. Jeg tror det er veldig viktig å ikke studere FOR mye heller, man skal jo ha en arbeidsmengde man skal kunne leve med resten av studietiden.

Har dere kollokvier eller noe? Jeg blir hvertfall veldig motivert av dra til i kollokviemøter. Noen ganger møtes vi på skolen og bare leser sammen, arbeider med oppgaver, eller vi skyper sammen hjemme. Det er også befriende å høre at man ikke er den eneste som kjenner eksamenspresset og har lest for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kolokkvier, sitter stort og leser/drøfter/gjør oppgaver sammen. Det hjelper helt klart på!

Men som flere nevner, kommer det nok en del ann på hva man studerer. En del av fagene vi har er det litt logikk i om man har det grunnleggende på plass (et desperat forsøk på å berolige meg selv). Klarer uansett ikke lese og nipugge så mange timer om dagen som Benedicte og MrsPowers. Det går bare ikke for min del (hodet faller av) :ahappy:

Også... også... er det jo første semester, da kan jo ikke sensorene være så slemme :P Ehe, hvem prøver jeg å lure liksom.

Nei, får høre med Anette her inne (hvor er du, Anette?), vi går på samme skole, så hun kan sikkert gi meg en pekepinn på hvor mye :ahappy:

Buhu, eksamensaaansgt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser jevnt over alt for lite, men heftige skippertak de to siste ukene før eksamen har gitt gode karakterer (men dårlig langtidssittende kunnskap!). Hvert år bestemmer jeg meg for å begynne å lese helt fra starten, men det holder aldri lenge ... Sukk, jeg har tidenes dårligste arbeidsvaner! Har aldri jobbet for karakterene mine, og det får jeg virkelig svi for nå. TENK bare hvor godt stoffet hadde sittet hvis jeg hadde jobbet fag fem dager i uken hele semesteret, en fem-seks timer hver dag. Hehe. Det er det forøvrig absolutt ingen på mitt studie som gjør, men jeg går ikke på et puggestudie heller, det går mer på å opparbeide seg en helhetlig forståelse av stoffet, skaffe seg knagger å henge ting på og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne som går på medisin lever ca bare på lesesalen. De er der fra 8 og kommer hjem i 10 tiden (Spiser på skolen). Hun er i alt av forelesninger, oppdrag, kolokvier etc. Og enda rekker de ikke alt. De satte etterhvert opp tidsskjema med hva de måtte ha rukket innen da og da.

Kommer veldig ann på hvilket studie man går på hvorvidt man trenger å lese "så" mye hver dag.

Sambo har vel A i nesten alle fag og er i forelesninger og leser litt før eksamen. Men igjen, han går på IT. Medisin, IT og veterinær er forskjellige verdener :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på skolen om dagen... Mitt studie krever ikke nødvendig vis så mye lesing, men absolutt tid av studenten. Vi jobber stort sett i grupper. Denne høsten har vi jobbet i grupper siden august med samme oppgave som skal leveres skriftlig i to faser og med to muntlige "eksamener" med sensor etter innlevering av hver fase. Vi sitter på data, tegner, diskuterer osv. til vi blir grå i øynene. I tillegg har vi et fag med planter som pensum - pugge på latin. Også har vi geologi med steinkunnskap osv osv. Nok å gjøre!

Så ja, jeg vil absolutt si jeg bruker åtte timer, og vel så det, på skole hver dag. Har skoleopplegg fra 8-16 hver dag og jobber i grupper etter dette i tillegg. I følge emnebeskrivelsen i det ene faget vi har kreves det 600 arbeidstimer i faget ila. høsten. Dvs ca. 8 timer hver eneste dag (inkl. helgene) hele høsten i tillegg til de timene det forventes at vi skal jobbe i de to andre fagene vi har. Mao - jeg trenger en ekstra ukedag eller to. :lol:

Vi er "gift med skolen", som vi liker å si...

Hilsen sliten student som skal levere planforslag til kommunen om fem dager og jobber litt for mye med fortettingsplanlegging om dagen... :lol:

Studerer landskapsarkitektur forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje verdt å nevne at det er GEDIGEN forskjell på studieretningene. Det finnes flere fag på for eksempel NTNU som man bare kan møte opp på og bestå. Det er en av grunnene til at multiple choice-eksamen ikke lenger kan være hele vurderingsgrunnlaget. Man kan også tilegne seg mastergrader uten å ha en eneste skriftlig eksamen på skolen, hvis man velger visse retninger under studiet. Jeg har faktisk gjort noe lignende selv, fordi jeg er lat. Alle eksamensformer jeg har vært gjennom har enten vært hjemme, praktisk-metodisk eller muntlig. Muntlig kan være vanskelig, men krever ikke like mye pugging som en skriftlig imo. Jeg tror enkle studieretninger er grunnen til at det går inflasjon i høyere utdanning i landet. Det er veldig synd og en av de største grunnene til at jeg ikke går skole i år. På den andre siden vet jeg at jeg kan ta de siste årene av masteren uten å bruke veldig mange kalorier. Når systemet er sånn som det er, må man bare følge det.

Jeg har stor respekt for og misunner de som virkelig dedikerer seg til skolen og studier som betyr noe. Vi trenger dere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...