Gå til innhold
Hundesonen.no

Er du student?


Superbikkja

Recommended Posts

Hei!

Går første semester nå, og har konstant dårlig samvittighet for at jeg aldri er i rute. Første vi lærte var at livet som student er 8 timersdager med lesing hver dag. Med hund og jobb ved siden av er jo dette helt umulig å få til... :ahappy:

Har igjen snakket med andre nåværende og tidligere studenter, og de sier "Gå på forelesninger, gjør arbeidskravene og les til eksamen. Jeg har aldri lest i 8 timer på en dag i løpet av hele min studenttilværelse og klart meg helt fint". Leste også i en studentavis at det var på tide å kjøpene bøkene nå, om du ikke hadde gjort dette.

Så nå er jeg frustrert: hvor mye MÅ man lese? Hvor mye leser du? Hvor lange dager vil du si du har i snitt? Føler du også at du aldri er i rute? :ahappy:

Hjeeelp, trenger noen pekepinner, tips og råd her... Merker eksamens(døds)angsten kommer snikende (les: løpende i stor fart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi fikk også vite at studenter bør vie 8 timer om dagen til skole og lesing, men jeg brukte langt ifra så mye tid! Jeg var i de forelseningene jeg trengte, og leste sjeldent når jeg kom hjem eller før en forelesning. Så si jeg brukte 3 timer 2-3 ganger i uka på å lese. Og jeg har alltid fått bra karakterer for det :ahappy: Eneste som jeg tror de fleste studenter gjør, og som er utrolig slitsomt, er å ni-lese rett før eksamene. Jeg er ihvertfall en av de, men fungerer veldig bra for meg :ahappy:

Et tips: jeg pleier å lese og skrive mine egne sammendrag i løpet av semesteret, og når eksamenstiden kommer, leser jeg kun på notatene mine, og slipper å lese i bøker og masse stoff som ikke er nødvendig :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt individuelt. Det viktige er å ta utgangspunkt i hvilke eksamensformer du skal testes i. Er det skriftlig eller muntlig, er det greit å være oppdatert. Er det hjemmeeksamen, kan du slappe litt av. De som leser 8 timer hver dag har sannsynligvis valgt et studie de ikke er egnet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg vil ikke si at jeg er et godt eksempel, men jeg går på 50% av forelesningene, gjør innleveringene og leser 1-2 uker før eksamen, thats it! Jeg er også flink til å sortere nyttige forelesninger og totalt unødvendige, derfor går jeg kanskje ikke på så mange som jeg burde.

MEN jeg anbefaler ikke den rutinen videre, det er bare det som fungerer for meg. Jeg får ikke A'er, men jeg klarer en fin gjennomsnittskarakter, føler jeg at faget kan gjøres bedre tar jeg det bare opp igjen (jeg stresser ikke med å bli ferdig som student da jeg elsker det).

Jeg er ikke nerd, har aldri før fått 6'er på vgs eller A på høgskolen, jeg klarer meg med å være "gjennomsnittlig", stiller ikke for høye krav til meg selv rett og slett fordi det ikke betyr så mye for meg, jeg brenner for det jeg driver med og at jeg ikke kan teoribiten bak all programmeringen tar jeg ikke så tungt (Jeg studerer IT).

Men om du vil være A-student må du nok gjøre som mine medstudenter og lese 8t om dagen eller dra studiet over lengre tid.

Og ja, jeg føler aldri jeg er i rute, og det vil jeg ikke tro jeg er heller. Men som en fattig trøst føler ikke noen av A-studentene som oftest det heller :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker langt fra 8 timer hver eneste dag til skolearbeid, usikker på hvor mye det blir gjennomsnittlig pr dag men 8 timer blir det ikke. Føler at jeg er helt i rute i det meste nå egentlig, og jeg er ikke på alt av forelesninger heller (lang vei + bare en eller to forelesningstimer = "hjemmekontor" her). Hvor mange timer man bruker tror jeg kommer mye an på fag, og hvor enkelt man tar ting. Jeg liker best å jobbe med oppgaver fremfor å lese. Er det oppgaver i bøkene, så jobber jeg meg igjennom bøker ved å gjøre dem, eventuelt oppgaver som forelesere deler ut i tillegg til arbeidskrav/semesteroppgaver. Dette semesteret har jeg brukt veldig lite tid til skolearbeid egentlig, fordi jeg føler det er overkommelige fag for meg - og vi har mye praktisk rettete øvinger og feltarbeid som jeg lærer mye av. Dessuten ble vi ferdig med et fag i forrige mnd, samt at et annet fag går over til neste år og vi har bare to eksamener til jul. Neste semester tror jeg derimot det blir mye skolejobbing, fordi vi har tyngre og vanskeligere fag som jeg ikke naturlig tar lett. Har i tillegg tenkt til å ta et ekstra fag. Så jeg tror det er veldig avhengig av type studium, egen målsetting karaktermessig og hvor enkelt man tar fagstoffet i de ulike emnene, for hvor mye tid man bruker pr dag. :ahappy:

Jeg aner forresten ikke hvor lesesalen på skolen er engang (om vi har det i det hele tatt da? MarieR?? :ahappy: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke i nærheten engang :ahappy:

Jeg er på stort sett alle forelesningene, skriver notater (som jeg aldri leser igjen)

Gjør oppgaver om det er det til faget, diskuterer i grupper når vi har gruppearbeid

Leser litt sånn av og til

Leser som en helt 2 uker før eksamen.

Men jeg vil si at hvilket studie en går på vil ha stor betydning, er det et puggefag(petrolium, matte og sånne) eller er det et tenke sjæl fag

Jeg går barnevern, og har jobbet noen år innenfor barn og unge, så veldig mye kommer gratis og jeg har knagger å henge det nye på, og det er mye som er veldig logisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje ikke den rette til å berolige deg, men.

Nå er eksamen jeg skal ha til februar helt vill-tungt, og med et pensum større enn hjernekapasiteten til normalt dødelige. Det er eksamen i cellebiologi (studerer veterinærmedisin), og jeg drar på alle forelesninger og kollokvier. Jeg leser på skolen fra ca 8-15 hver eneste hverdag, drar hjem og går tur med hundene i en times tid og lager middag, og leser så fra 17-22 ca. Med små avbrudd hvor jeg tittet på internett, lufter hunder, trener de litt, finner noe å spise osv. Hender også at jeg setter meg et mål om å f.eks lese effektivt i to timer, og så ser jeg en episode av en serie som varer ca en halvtime.

1-2 dager i uken gjør jeg litt mer, som å f.eks besøke venner eller drar på hundetrening. I helger leser jeg kanskje 3-5 timer lørdag og søndag, alt ettersom hva jeg har å gjøre på. Men jeg kommer ikke til å fortsette slik på de andre eksamene, da kommer jeg til å roe litt ned. Jeg kan lese så lenge fordi jeg ikke har noe problem med å lese når jeg først har startet. Problemet mitt er å komme i gang, derfor leser jeg de første timene på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelesninger/lab/practicals/disseksjon fra 9 til 17 hver dag fra mandag til fredag, og saa forsoeker jeg aa lese fra kl 18-19 til 22. :ahappy: Og saa leser jeg i helgene ogsaa da. Har riktignok sklidd litt ut i det siste da, hehe. :ahappy: Men er uansett til stede paa alt av forelesninger osv.

Tror arbeidsmengde kommer veldig an paa hvilket studium du gaar paa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veronica: Hehe, jeg vet om folk i kullet mitt som studerer enda mer enn det igjen. Jeg tror det er veldig viktig å ikke studere FOR mye heller, man skal jo ha en arbeidsmengde man skal kunne leve med resten av studietiden.

Har dere kollokvier eller noe? Jeg blir hvertfall veldig motivert av dra til i kollokviemøter. Noen ganger møtes vi på skolen og bare leser sammen, arbeider med oppgaver, eller vi skyper sammen hjemme. Det er også befriende å høre at man ikke er den eneste som kjenner eksamenspresset og har lest for lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kolokkvier, sitter stort og leser/drøfter/gjør oppgaver sammen. Det hjelper helt klart på!

Men som flere nevner, kommer det nok en del ann på hva man studerer. En del av fagene vi har er det litt logikk i om man har det grunnleggende på plass (et desperat forsøk på å berolige meg selv). Klarer uansett ikke lese og nipugge så mange timer om dagen som Benedicte og MrsPowers. Det går bare ikke for min del (hodet faller av) :ahappy:

Også... også... er det jo første semester, da kan jo ikke sensorene være så slemme :P Ehe, hvem prøver jeg å lure liksom.

Nei, får høre med Anette her inne (hvor er du, Anette?), vi går på samme skole, så hun kan sikkert gi meg en pekepinn på hvor mye :ahappy:

Buhu, eksamensaaansgt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser jevnt over alt for lite, men heftige skippertak de to siste ukene før eksamen har gitt gode karakterer (men dårlig langtidssittende kunnskap!). Hvert år bestemmer jeg meg for å begynne å lese helt fra starten, men det holder aldri lenge ... Sukk, jeg har tidenes dårligste arbeidsvaner! Har aldri jobbet for karakterene mine, og det får jeg virkelig svi for nå. TENK bare hvor godt stoffet hadde sittet hvis jeg hadde jobbet fag fem dager i uken hele semesteret, en fem-seks timer hver dag. Hehe. Det er det forøvrig absolutt ingen på mitt studie som gjør, men jeg går ikke på et puggestudie heller, det går mer på å opparbeide seg en helhetlig forståelse av stoffet, skaffe seg knagger å henge ting på og så videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min venninne som går på medisin lever ca bare på lesesalen. De er der fra 8 og kommer hjem i 10 tiden (Spiser på skolen). Hun er i alt av forelesninger, oppdrag, kolokvier etc. Og enda rekker de ikke alt. De satte etterhvert opp tidsskjema med hva de måtte ha rukket innen da og da.

Kommer veldig ann på hvilket studie man går på hvorvidt man trenger å lese "så" mye hver dag.

Sambo har vel A i nesten alle fag og er i forelesninger og leser litt før eksamen. Men igjen, han går på IT. Medisin, IT og veterinær er forskjellige verdener :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor på skolen om dagen... Mitt studie krever ikke nødvendig vis så mye lesing, men absolutt tid av studenten. Vi jobber stort sett i grupper. Denne høsten har vi jobbet i grupper siden august med samme oppgave som skal leveres skriftlig i to faser og med to muntlige "eksamener" med sensor etter innlevering av hver fase. Vi sitter på data, tegner, diskuterer osv. til vi blir grå i øynene. I tillegg har vi et fag med planter som pensum - pugge på latin. Også har vi geologi med steinkunnskap osv osv. Nok å gjøre!

Så ja, jeg vil absolutt si jeg bruker åtte timer, og vel så det, på skole hver dag. Har skoleopplegg fra 8-16 hver dag og jobber i grupper etter dette i tillegg. I følge emnebeskrivelsen i det ene faget vi har kreves det 600 arbeidstimer i faget ila. høsten. Dvs ca. 8 timer hver eneste dag (inkl. helgene) hele høsten i tillegg til de timene det forventes at vi skal jobbe i de to andre fagene vi har. Mao - jeg trenger en ekstra ukedag eller to. :lol:

Vi er "gift med skolen", som vi liker å si...

Hilsen sliten student som skal levere planforslag til kommunen om fem dager og jobber litt for mye med fortettingsplanlegging om dagen... :lol:

Studerer landskapsarkitektur forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje verdt å nevne at det er GEDIGEN forskjell på studieretningene. Det finnes flere fag på for eksempel NTNU som man bare kan møte opp på og bestå. Det er en av grunnene til at multiple choice-eksamen ikke lenger kan være hele vurderingsgrunnlaget. Man kan også tilegne seg mastergrader uten å ha en eneste skriftlig eksamen på skolen, hvis man velger visse retninger under studiet. Jeg har faktisk gjort noe lignende selv, fordi jeg er lat. Alle eksamensformer jeg har vært gjennom har enten vært hjemme, praktisk-metodisk eller muntlig. Muntlig kan være vanskelig, men krever ikke like mye pugging som en skriftlig imo. Jeg tror enkle studieretninger er grunnen til at det går inflasjon i høyere utdanning i landet. Det er veldig synd og en av de største grunnene til at jeg ikke går skole i år. På den andre siden vet jeg at jeg kan ta de siste årene av masteren uten å bruke veldig mange kalorier. Når systemet er sånn som det er, må man bare følge det.

Jeg har stor respekt for og misunner de som virkelig dedikerer seg til skolen og studier som betyr noe. Vi trenger dere :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...