Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få en katt og en hund overens ?


Kajsa95

Recommended Posts

Hei ! :P

I løpet av romjula skal jeg få meg hund og det er ett problem tror jeg, jeg har en katt fra før av og jeg vet ikke hvordan han vil reagere når vi skal få en hund.

Han er IKKE redd i hunder, vi har noen venner som har hund og det er ikke katten som blir skremt, det er hundene.

Men det jeg er redd for er at hunden og katten vil slåst eller krangle, jeg har lest litt at en bør venne de til hverandre litt for litt.

F. eks gjerde inne hunden en plass i huset og så la katten få være på noe som er høyere sånn at katten får studere hunden litt og kanskje vil katten begynne og leke med den, labbe til og sånt. Det har jeg lest.

Men er det andre og effektive tips ? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 2 hannkatter på litt over året da jeg fikk Aïda i hus. Og i starten var det litt fresing og jaging. Men jeg lot dem finne ut av det selv, og kattene sa ifra uten å bruke klør faktisk (med unntak av et par ganger da de syns de hadde sagt ifra nok uten klør ). Jeg tvang dem ikke til å hilse eller noenting. Men jeg var streng på at Aïda skulle være rolig og forsiktig, og jeg lærte henne å sitte når kattene gikk forbi. Etter hvert aksepterte de hverandre. Jeg pleide å ha "kosestunder" med alle sammen, sånn at både katten(e) og hunden fikk kos samtidig, da får begge en positiv opplevelse mens de ser hverandre

Det er veldig viktig at katten har et fristed, og at den ikke blir glemt oppi alt valpestyret - katter kan jo også bli sjalu. Feks maten i et eget rom, eller høyt oppe slik at den får fred når den skal spise. Og sett av litt alenetid med katten hver dag :lol:

Det at katten allerede er i hus når valpen kommer er en fordel, for da blir den lettere en del av flokken, for valpen sin del ihvertfall, det kan jo være litt verre for katten :lol:

Men det morsomme er at kattene (mine) forstår at hvis de løper så kommer hunden, derfor går de demonstrativt ekstra rolig forbi Aïda! Ser ut som de går i sakte film :)

Nå bor jeg hjemme hos pappa en periode, han har en sær gammel perser. Det måtte litt ny tilvenning til i starten, for alle nye katter er jo ekstra interessante ifølge Aïda :lol: Men nå er det katten som er nysgjerrig, og sniker seg opp bak Aïda for å lukte på henne :lol:

Det tok litt tid i starten, det gjorde det. Men tilslutt så var det jo sånn at de faktisk lekte og sov sammen :P Men innimellom så ble Aïda litt voldsom i leken, og for å si det sånn, hun driter i om hun blir klora på nesa, det trigger henne bare mer. Så da måtte jeg skille dem. Men som oftest respekterte hun når kattene ble sinte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men katten min er sånn at han akspeterer andre viss de akspeterer ham, en gang da vi fekk en kattunge så likte katten min den, men så freste den lille kattungen fordi den ble litt redd og etter det så likte ikke katten min ham men vi måtte levere den tilbake pga allergi.

Men jeg håper det går bra da, men en Staff er vel en del større enn en katt men en DSG er så vidt større enn en katt, min katt er stor både på bredda og på høgda :P

Men jeg håper det går like fint som det gjekk med deg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men katten min er sånn at han akspeterer andre viss de akspeterer ham, en gang da vi fekk en kattunge så likte katten min den, men så freste den lille kattungen fordi den ble litt redd og etter det så likte ikke katten min ham men vi måtte levere den tilbake pga allergi.

Men jeg håper det går bra da, men en Staff er vel en del større enn en katt men en DSG er så vidt større enn en katt, min katt er stor både på bredda og på høgda :P

Men jeg håper det går like fint som det gjekk med deg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men katten min er sånn at han akspeterer andre viss de akspeterer ham, en gang da vi fekk en kattunge så likte katten min den, men så freste den lille kattungen fordi den ble litt redd og etter det så likte ikke katten min ham men vi måtte levere den tilbake pga allergi.

Men jeg håper det går bra da, men en Staff er vel en del større enn en katt men en DSG er så vidt større enn en katt, min katt er stor både på bredda og på høgda :P

Men jeg håper det går like fint som det gjekk med deg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men katten min er sånn at han akspeterer andre viss de akspeterer ham, en gang da vi fekk en kattunge så likte katten min den, men så freste den lille kattungen fordi den ble litt redd og etter det så likte ikke katten min ham men vi måtte levere den tilbake pga allergi.

Men jeg håper det går bra da, men en Staff er vel en del større enn en katt men en DSG er så vidt større enn en katt, min katt er stor både på bredda og på høgda :P

Men jeg håper det går like fint som det gjekk med deg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men katten min er sånn at han akspeterer andre viss de akspeterer ham, en gang da vi fekk en kattunge så likte katten min den, men så freste den lille kattungen fordi den ble litt redd og etter det så likte ikke katten min ham men vi måtte levere den tilbake pga allergi.

Men jeg håper det går bra da, men en Staff er vel en del større enn en katt men en DSG er så vidt større enn en katt, min katt er stor både på bredda og på høgda :P

Men jeg håper det går like fint som det gjekk med deg da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Michellus

Katten min var ikke vant til hunder i det hele tatt. For ikke så lenge siden skaffet mamma seg en hund også, og vi var ekstremt spente på hvordan dette skulle gå.

Haiko (hunden) og Chibi (katten) holdte seg ganske langt unna hverandre til å begynne med, men når f.eks Haiko sov, så kom Chibi bort og luktet på han. Det samme gjorde Haiko når Chibi sov. Nå som Haiko har blitt større, er han mer vilter og vil absolutt leke med Chibi, som Chibi ikke vil. Da sier hun i fra ved å frese og kline til han i ansiktet, uten klør. Har en teori om at hun skjønner at han er liten og ikke skader han ved å ikke bruke klør, og han gir seg når hun sier ifra. Heldigvis har hun også et rom for seg selv hvor hun kan gå om det blir for mye, men alt i alt går de greit overens.

Om katten din ikke har noe imot andre dyr fra før av, og ikke bryr seg noe særlig, så tror jeg ikke det er noen grunn til at det ikke kommer til å gå bra. Hunder som kommer inn som valp blir jo vant til katter i såfall :lol:

Tror det er viktig at man lar katten få et sted hvor h*n kan gjemme seg eller løpe i sikkerhet om det blir for mye. Katter liker gjerne å sitte på høye ting hvor de føler seg trygge fordi de kan se rundt seg og ha oversikt. Du kan jo la katten snuse og hilse på hunden når bikkja sover evt? Men ville absolutt ha et sted for katten hvor h*n kan stikke av for seg selv. Valper og unghunder er lekne og aktive, og dette kan være stressende for en katt.

Snuse på hverandre rolig - gjemmested for katten.

Noe sånt noe :P

Ser ingen grunn til at det skal gå iallefall :) De blir nok venner i sitt eget tempo skal du se ;)

Slenger med bilde av Haiko og Chibi som et bevis på at det kan gå

62896_427661647460_732747460_5582748_4671060_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søtt bilde !

Men jeg regner med at denne hunden jeg skal få er vant med katter sidenfor eigerene har katter, hester og sånt :lol:

Men da håper jeg det går bra da, og skal følge tipsene om at katten må få ett høgt sted å være :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...