Gå til innhold
Hundesonen.no

Alene trening?

Enits

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Jeg får valpen min fredag 19. november. Og så har det seg slik at jeg har en sykdom som gjør at jeg ukentlig er til oppfølging, og da må valpen være alene noen timer.

Er det ok å starte trening med å være alene med en gang jeg får henne? Og hvordan skal jeg evt gjøre det?

Hun må være alene 2 timer allerede tirsdagen etter jeg har fått henne.

Går dette bra eller burde jeg avbestille timene? Tenkte da å la henne ligge i bilen mens jeg er borte, slik at jeg fort kommer tilbake til henne.

Skrevet

Synes det er lit tidlig om kvalpen allereie skal vere aleine tysdag. Har du ikkje heller nokon den kan bli kjent med tidlig, som kan passe den heime hos deg? :P

Eg har alltid starta aleinetrening fra dag 1, men berre type under minuttet. Auka gradvis etterkvart som kvalpen er komfortabel i heimen. Den fyrste veka skal jo kvalpen bli kjent med den nye heimen..

Men det skal seiast at kvalpar er forskjellige. Nokon trivst godt aleine veldig tidlig, andre tek det lengre tid med. Vert kjent med kvalpen din og anslå etterkvart. Viktig at kvalpen ikkje sitt igjen å hyler fordi den er redd! :lol:

Skrevet

Synes det er lit tidlig om kvalpen allereie skal vere aleine tysdag. Har du ikkje heller nokon den kan bli kjent med tidlig, som kan passe den heime hos deg? :lol:

Eg har alltid starta aleinetrening fra dag 1, men berre type under minuttet. Auka gradvis etterkvart som kvalpen er komfortabel i heimen. Den fyrste veka skal jo kvalpen bli kjent med den nye heimen..

Nei, tror ikke jeg har noen som kan se til henne på dagtid nemlig.. kinkig situasjon det der gitt..

Skrevet

Litt tidlig, men en kan faktisk ikke sette alt på vent selv om en får valp, og ikke alt er like lett å flytte om på. Går jo selvfølgelig ann å undersøke om det ikke er noen som kan passe valpen hjemme hos deg en liten stund, men jeg hadde ikke hatt dårlig samvittighet for å la valpen ligge i bilen i ett par timer så lenge den ligger trygt i bur, du lufter den så den får gjøre fra seg før du forlater den, kanskje har med et teppe i bilen med lukt den er kjent med, og en tyggeleke. Valpen klarer seg helt fint alene ett par timer. Den kan like gjerne bli vant til det først som sist. Gi den en godbit når du kommer tilbake til bilen og masse kos, så tenker jeg det går helt fint. :lol:

Skrevet

jeg er i noenlunde samme situasjon som deg, jeg får valpen en onsdag, og uken etterpå har sjefen min satt meg opp fulltid på jobbing (mot min vilje, men det er en annen sak) og jeg har måttet gå til anskaffelse av valpepasser.

Men to timer tror jeg går fint så lenge du begynner med en gang å venne henne til å være alene (ikke første dagen, men kanskje andre). Ellers så er jeg tilgjengelig på dagtid om det blir krise :lol:

Skrevet

jeg er i noenlunde samme situasjon som deg, jeg får valpen en onsdag, og uken etterpå har sjefen min satt meg opp fulltid på jobbing (mot min vilje, men det er en annen sak) og jeg har måttet gå til anskaffelse av valpepasser.

Men to timer tror jeg går fint så lenge du begynner med en gang å venne henne til å være alene (ikke første dagen, men kanskje andre). Ellers så er jeg tilgjengelig på dagtid om det blir krise :lol:

Kanskje vi to skal hooke opp da :P Så kan vi passe for hverandre :lol:

Skrevet

Nei, tror ikke jeg har noen som kan se til henne på dagtid nemlig.. kinkig situasjon det der gitt..

Hvis du kjører henne til Stord, så skal jeg ta vare på henne jeg.. Hihi

Skrevet

Jeg er mest sannsynlig hjemme på dagtid da, du kan jo evt gi meg en lyd om du trenger pass :lol:

Høres strålende ut :) Skal ha deg i bakhodet =)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...