Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunder på ridetur

mara

Recommended Posts

Jeg har to unge og spreke whippeter som jeg skulle ønske kunne være med på ridetur! Er forrytter for en turhest som er rolig og vant til hunder. Hundene derimot er ikke såå vant til hester, men jeg har hatt dem med i stallen noen ganger nå for gjøre noe med det. Sammen med hesten er de sånn: dempe,dempe,dempe *voff!* *voff!*dempe, dempe, osv.. Men det går bedre og bedre. Litt på siden akkurat det, men jeg lurer på hvordan jeg går fram for å ta dem med på turer? Er det best å ha dem løse i starten? Hvis de skal være i bånd, hvordan gjør jeg?

Kanskje litt dumt spm, men jeg har en liten drøm om å trimme meg selv, hest og hunder på en og samme gang:-) Tips mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ridd med hund i bånd, det virker bare skummelt synes jeg. Så i min verden er det sånn at hunder som skal være med på ridetur, må være lydige nok til å gå løse over alt, og som i tillegg ikke forstyrrer hesten. Derfor er ikke min BC med på rideturer, mens sheltien fint kan være med. Man bør jo og ha tilgang på turområder hvor man ikke trenger å ri langs trafikkerte veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hatt me hunden min endel på ridetur og har gjort noen feil som det nå er vanskelig å få rettet opp igjen når jeg er på heste ryggen og hunden løs.

Begynte å ha han med meg i stallen, han ruslet rundt mens jeg stellte og salte opp, i førsten gikk vi leie turer uten at jeg satt på hesten. bikkja syntes det var knakende kjempe gøy å være med hesten på tur. Etter 3-6 uker hadde hunden vært med nok til å respektere hesten og være lydig nok til å være med løs. Desverre gikk det ikke like bra etterhvert da hunden synes det er fryktelig gøy når vi løper, han tror hester er store leke kamerater og begynner og bite hesten i halen og mulen. Noe hesten heldigvis ikke bryr seg om.. inntil.... ja den gangen hesten brys seg og spraker hunden.. dette kan jeg jo ikke la skje og derfor blir det kun skritting, jeg vet ikke hvordan jeg skal få det av han for når vi løper klikker det helt for han. Han som til vanlig er en lydig hund er rett å slett ikke det da. akuratt som han vet at jeg er oppå hesten og ikke få tak i han når han bøller.

Jeg har ikke ridd me han i bånd da jeg er redd hesten skal bli skremt og stikke ut og derved vil hunden bli hengende etter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner drømmen min, det har lenge vært min drøm også, og realiserte den vell for ca 2 år siden. Jeg passet også en hest som jeg kun ridde på tur. Jeg hadde hatt hunden med i stallen helt fra den var valp. Jeg hadde hun først med på tur i bånd, mens noen andre ridde, slik at jeg fikk registrert om hun passet seg for hesten og skjønte at det ikke var lurt å gå tett oppi beina, eller under magen på den osv. Dette mente hun selv at ikke var så farlig, og gikk grusomt nærmt beina. Jeg drog henne da såklart bort, og etterhvert skjønte hun dette og passet seg mer og mer. Tilslutt hadde jeg henne løs mens noen andre ridde, og jeg igjen kunne observere henne. Alt gikk bra, så det tok ikke lang tid før jeg fikk sjansen til å ha henne med på tur når jeg selv skulle ri.

Det var siste gangen jeg skulle ha hesten før jeg skulle begynne på en annen, jeg leide hesten og hunden langs veien (dette er faktisk ganske problematisk da hesten hopper og "skvetter" av bilene. Det er ikke noe kult å holde hesten med en hånd når den hopper akkurat, men jeg må nesten ha en hånd til hunden også. Heldigvis så er han veldig følsom og lyer når man rykker litt i tøylene. Jeg hadde aldri klart det om det var en sterk hest.) Så når jeg kom inn i skogen så slapp jeg hunden løs, hoppet oppå hesten og red avgårde. Alt har gått fint så langt. Hunden passer seg, plager ikke hesten på noe vis, og plager heller ikke folk eller hunder på veien. Det var kun en gang at hun tok sine egene veier da det var noen ungdommer i skogen og drakk. Dette var visst meget interessant :console:

Den eneste gangen noe har nesten gått galt, har vært når jeg leide begge to langs veien og hesten klikket totalt pga en buss (busser er VIKELIG farlig, må vite). Hesten stod med rumpen til veien, da jeg så bussen komme. Den hadde vridd hodet sitt rundt for å kikke da bussen kjørte forbi, og like foran beina på den, stod hunden min. Da bussen kom kjørende forbi, hoppet hesten frem mot hunden min. Jeg var heldigvis klar for alle type bevegelser, så jeg fikk dratt hesten tilbake, og hunden til sides. Dette var veldig skummelt, så hver gang det kommer buss nå, er jeg ekstra obs på hvor hunden er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at dere deler deres erfaringer! Det er litt det med løs hund og jage hesten jeg er redd for.. Jeg vet ikke om jeg stoler heeelt på at de ikke kommer til å prøve seg på det. Og hestens lunte er jo ikke uendelig lang, selvom dette er en veldig snill og tålmodig hest. Kanskje lurt å evt starte i skritt og med en person til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg rir på en hest og har med en hest løs og to hunder jeg, det går som regel veldig bra. Mine hunder har vært rundt hestene hele tiden på en naturlig måte. Jeg har ikke problemer med høy fart, men tvert i mot hvis det går sakte så vil den ene hunden gjerne "fyre" opp hestene litt så det blir fart. Det er morsomst å kappløpe :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min BC har vært med på lang ridetur på trafikkert vei. Hun er fører orientert og stikker ikke, så vi slapp henne og min vennines puddel og la i vei. Foxi gikk pent i kanten og siden vi har trent mye stod hun i kryss på kommando, og følte hesten en meter ut i kanten. Holdt seg alltid trygt unna og gjorde ingenting mot hesten. Jeg hadde ikke gjort det om jeg hun hadde nappet eller gjort noe mot hesten, men hun har så stor respekt for de at hun oppfører seg pent. Og hun hadde heller ikke fått gå løs om hun ikke var lydig. Jeg tror jeg aldri ville ridd med hund i bånd, det er liksom litt risky føler jeg. Da har de det bedre hjemme.

har ingen kreatvi løsning for deg, men der var hvordan jeg gjorde det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid begynt med å ha hundene i bånd vedsiden av (bare en av gangen selvfølgelig) men det krever at man kan ri hesten fra setet (så man har en hånd til tøylene og en til hunden), samt at den må være hundevant.

Det er ikke skumlere å ri med hund i bånd en å ha en leiehest feks. :console:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er jo skumlere enn leiehest pga størrelsesforsjellen for hundens del?

Har hatt hunder som er vant til å være med ut på beite til hestene, så jeg på forhånd vet at hestene ikke bryr seg stort om hunden, og omvendt. Så har jeg leid begge på tur før jeg har ridd. Evt at jeg rir og en annen holder hunden så den ser meg er oppe først. Har alltid gått veldig fint på denne måten, og med normal hverdagslydighet.

Red på tur med langline på gamlehunden men hun var såpass rolig. Ville ikke gjort det med en mer vimsete unghund.

Og å løpe er det morsomste ja, så greit å vite hvordan hunden reagerer da og hvordan hesten takler det. Min hest blir sur om hunden prøver å løpe forbi, han skal være først :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hund er jo skumlere enn leiehest pga størrelsesforsjellen for hundens del?

Man er jo nødt til å holde den på avstand, ikke la den løpe inn i beina. Jeg rir alltid med armen ut til siden dersom jeg har "leiehund". :) Jeg bruker feks å koble på hunden når jeg rir langs vei osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er jo nødt til å holde den på avstand, ikke la den løpe inn i beina. Jeg rir alltid med armen ut til siden dersom jeg har "leiehund". :) Jeg bruker feks å koble på hunden når jeg rir langs vei osv.

Jojo, men det går jo bra helt til det plutselig ikke går bra. Derfor blir det ikke det samme uansett :)

Som sagt har jeg ridd med båndhund selv, så det er ikke det at det ikke går - men jeg syntes risikoen er høyere likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, men det går jo bra helt til det plutselig ikke går bra. Derfor blir det ikke det samme uansett :)

Som sagt har jeg ridd med båndhund selv, så det er ikke det at det ikke går - men jeg syntes risikoen er høyere likevel.

Skjer det noe, hesten blir løpsk, skvetter ect. er det ofte ikke verre en å slippe båndet til hunden. Men bare så det er sagt, jeg rir ikke ofte med båndhund selv og kun på hester jeg kan ri fra setet og som jeg vet er kalde i hodet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjer det noe, hesten blir løpsk, skvetter ect. er det ofte ikke verre en å slippe båndet til hunden. Men bare så det er sagt, jeg rir ikke ofte med båndhund selv og kun på hester jeg kan ri fra setet og som jeg vet er kalde i hodet :)

Hunder kan bykse inn i beina på hesten og surre seg fast i hesten og lage stygge ulykker. Klart det kan skje ulykker med håndhest også. Men håndhesten finner ikke på å ta snarveien under magen på hesten.

Den dagen jeg har så god kontroll på hunden min at jeg tør å ri med den i bånd, har jeg også nok kontroll til å ha den løs. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...