Gå til innhold
Hundesonen.no

Turområder i Raufoss/Gjøvik?


Bananen

Recommended Posts

Noen som har noen gode tips til turområder i Raufoss/Gjøvikområdet? Vi har ruslet litt rundtom, men som regel går vi under motorveien, et lite stykke på en grusvei, og havner rett på høgdaveien der alle bilene kjører uten fortau. Jeg er'ke så glad i å gå på veien, siden det virker som om de fleste sjåførene ikke har heeelt kontroll på sideveiene. Gikk den veien med tibben jeg passet også, og der kom det en vinglete bil med en fyr som sippet på whiskeyflaska mens han kjørte. Så jeg føler meg ikke akkurat heeelt safe.

Har trasket litt rundt i skogene ved Skumsjøen også, men som regel er det mange folk der, og vi havner uti myrområdene og tettskogen. So any other tips? :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på besøk hos svigerfamilien min på Gjøvik pleier jeg å kjøre opp til Eiktunet. Der er det merket opp løyper, en er 3km, en er 5km og en er 7km. Det er skogsterreng, og veldig hyggelig og gå der. Det står skiltet til Eiktunet fra Gjøvik sentrum :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel mye folk på Eiktunet også vet jeg.

Dere kan jo gå gangveien oppover fra dere, under nye riksveien og ut på Gamleveien, der er det ikke SÅ mye trafikk. Om du tar av en av sideveiene der som går opp mot hus, så dukker det opp noen stier som går innover i skogen. Der har jeg gått mye før (bodde langs gamleveien), og møtte mer eller mindre aldri på folk.

Følger du Gamleveien oppover, og over høgdaveien, så kommer du også til turstier etter et stykke. Der oppi er det mange valg og noen er skiltet. Ellers vet jeg jo at en del bruker selve gamleveien som turvei. (selv liker jeg meg bedre der bikkjene kan løpe uten at jeg må rope på dem rundt hver eneste sving :getlost: )

Alternativt kjøre opp til Skytterbanen (høyre i lyskrysset om du kommer fra gjøvik), og følge veien der oppover til det står skiltet skytterbane. Der er det også merkede turstier. (men merkede turstier betyr jo som regel også mer folk).

Har du bil og vil kjøre et lenger stykke, så er det turstier ved Godterud og Sagvold. (finn deg et kart :heart: ) Og også fra Lønnberget (hoppbakken) og oppi skogen.

Men ja, skogen oppi ved Gamleveien, der er det fint å gå med hund løs iallefall. Men anbefaler vel støvler og klær som tåler å bli våte på denne tida av året *flire*

Og du!! Det er til tider nesten like gøy å gå utenom stier... *flire* Jeg har "gått meg bort" mange ganger oppi der jeg, og det er like moro hver gang. Man aner jo aldri hvor man dukker opp igjen jo! :lol:

(Ps. tlf med strøm er fint, ellers kan det bli en laaaaaaaaang tur hjem)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi, jeg gikk Gamleveien mot Øverby engang, og havnet hos en bonde som måtte vise meg veien tilbake. Det var sånn ca. like etter at vi flyttet hit, så jeg var totalt evneveik. "Heldigvis" er Pøbel mammadalt, så han går maks en halvmeter fra meg. Selvom jeg jager han bort for å bruke de milelange beina sine. Da skal han helst gå fot og stirre meg ned med kontakt. Lille treningsnakromanen min.

Jeg får utforske veien ved motorveien litt oftere (den som går mot høyre, til venstre havnet jeg langt vekk og borti Gjøvik engang ...). Sett endel stier der, har bare ikke turt å utforske de alene enda. Jeg eier nemlig ikke retningssans, og er ekstremt dårlig til å forklare hvor jeg eventuelt har havnet. :getlost:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe. Men altså, du går under motorveien og opp på grusveien (denne heter Gamleveien). Gå til høyre (mot den lange bratte bakken oppover), og ta FØRSTE VEI til venstre. (hender den er stengt med kjetting). Der veien flater seg ut på toppen, ca 100 m før huset, så går det av en sti til høyre og en til venstre. Velger du den til høyre kan du komme litt overalt (:heart:), velger du den til venstre, så kommer du etterhvert ut igjen på en annen grusvei, gå den ned igjen til venstre og du kommer ut på Gamleveien igjen. EN veldig ok sånn halvlang runde å gå. Sikkert perfekt for liten valpis :getlost: Men se opp for elg :lol: Du passerer elgtråkket langs den stien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg! :getlost: Jeg har friket ut av elg, siden ene dobermannen jeg hadde prøvde å leke elghund og sende elgen på meg. Heldigvis er Pøbel mammadalt, som sagt. :heart:

Ah! Så det er noe ved kjettingen der, broren til sambo ville ikke slenge meg inn der, så jeg tenkte det ikke var helt ok å gå inn. Men da skal vi jammen ture inn der også, så slipper vi alle bilene og bratte bakker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg er på besøk hos svigerfamilien min på Gjøvik pleier jeg å kjøre opp til Eiktunet. Der er det merket opp løyper, en er 3km, en er 5km og en er 7km. Det er skogsterreng, og veldig hyggelig og gå der. Det står skiltet til Eiktunet fra Gjøvik sentrum :aww:

Den løypa gikk jeg et par ganger da jeg var i Gjøvik i vår og traff ikke mange oppi der. Den 7km-løpya gikk jeg i Mai og da var det så nydelig der :hmm: Også er det jo noen turstier nede ved Mjøsa, men der er det flere folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elg! :console: Jeg har friket ut av elg, siden ene dobermannen jeg hadde prøvde å leke elghund og sende elgen på meg. Heldigvis er Pøbel mammadalt, som sagt. :blink:

Ah! Så det er noe ved kjettingen der, broren til sambo ville ikke slenge meg inn der, så jeg tenkte det ikke var helt ok å gå inn. Men da skal vi jammen ture inn der også, så slipper vi alle bilene og bratte bakker!

Hehe, om du går opp på gamleveien og til venstre, under nye veien igjen, så bodde jeg i det første huset på venstre hånd. Der de har bygd stall og greier nå. Der hadde jeg elg i hagen mer eller mindre hver dag, evnt avbrutt av litt rådyr, en rev og litt grevling. De var der såpass ofte at hverken de eller Buffy brydde seg om hverandre etterhvert :aww: OG, stien dems går (eller gikk da, iallefall før nye veien kom) over jordet på oversiden av gamleveien og opp i skogen. Har møtt på et par på tur oppi der også. Hverken jeg, bikkja eller elgen brydde oss da heller :aww: åååååå, savner å bo der jeg.... (ja, jeg rakk å bo der et lite år før nye veien kom, da var det et flott sted)

Men altså :lol: Ja, inn ved kjettingen kan dere gå. Det ligger ET hus (feriehus) oppi der, og ellers er det jo de stiene da. Fin skog å gå i det der. :blink: Hender fortsatt vi tar turen oppi der kan man si :banana:

Og ja, bakken opp til Øverbyveien er et lite ******* syns jeg iallefall :blink: hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en kveldstur på veien til høyre opp bakkene i går kveld, bekkmørkt, svart hund, gubben i refleksjakke og skitten hund på vei tilbake som ble hevet i dusjen. Veien er bedre om natta, merker ikke oppoverbakkene da, gitt! Tenker å ta en tur inn i kjettingstedet i morra, kanskje. :console:

Eneste Øverbyveien er godt for er en bomfri vei om man må til Gjøvik. :blink:

Kanskje du kan være med på tur engang og knipse litt finfine bilder av Pøbelveldet? :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bodde rett ovenfor Eiktunet og har gått MASSE der!

Kjempeflott terreng og ikke minst merkede stier for en som mangler så totalt retningssans som meg...

Er kun i helgene jeg møtte særlig med folk, noe som er litt rart mtp det flotte terrenget :)

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok en kveldstur på veien til høyre opp bakkene i går kveld, bekkmørkt, svart hund, gubben i refleksjakke og skitten hund på vei tilbake som ble hevet i dusjen. Veien er bedre om natta, merker ikke oppoverbakkene da, gitt! Tenker å ta en tur inn i kjettingstedet i morra, kanskje. :)

Eneste Øverbyveien er godt for er en bomfri vei om man må til Gjøvik. :)

Kanskje du kan være med på tur engang og knipse litt finfine bilder av Pøbelveldet? :)

hihi, ja det kan jeg sikkert få til vettu! Ta med Gry eller noe så Pøbel kan få bryne seg litt på hu :)

Har faktisk tuslet tur oppi leia der idag jeg, og kom på et nytt tips til dere :) Opp på gamleveien, ta til venstre. Før du må gå under nye veien igjen, så ta til høyre opp på grusveien, og følg stien som går oppå den vollen langs med nye veien. Følg jordet/nyveien forbi bommen, så kommer du innpå en grusvei igjen. Der oppi er det vel merkede stier tror jeg. Og ellers grusvei som ender opp igjen på Gjøvik.

Eneste du må være obs på her er faren for travhester på trening.... (langs veien riktignok, ikke i skogen :) ) Du bor egentlig i nærheten av et fint tursted serru :) HEnder bare man må lete litt etter stiene. *flire*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...