Gå til innhold
Hundesonen.no

Kongsberg Hundeklubb

HHC

Recommended Posts

• Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Nei, nå tuller jeg... Det er søndag jeg skal stille.... Tror jeg. Har jo gruppe 8 hund, så jeg tror det er søndag.. *surrehue*

Haha det burde jeg tenkt på og, vi har jo hund i samme gruppe :hmm:

Men da kommer nok både Ellie og Balrog den dagen, men kanskje ikke Mayla :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har meldt på en valpekjøpers hund som jeg skal stille - står for championatet der, og det er hans 1. utstilling i åpen klasse. Han er forøvrig kullbror til de to som ble champions på Leto forrige helgen.. Han heter Snurre og er DIIGER, men skikkelig lekker.

Det er lørdagens prosjekt - på søndag er det kun bittelille Moxy som skal vise seg fram..

Kongsberghallen består av to haller - en ishall og en håndballhall (og info.desk/inngang i midten).

Mange av de større rasene stiller inne på isen (matte oppe på selvsagt), men det kan bli veldig, veldig kaldt både for folk og dyr! Husk å ta på varme sko samt ta med noe isolerende for hunden å ligge på.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står det på pm om man skal være på isen? Heter den hallen noe spesielt?

Takk for advarselen Susanne :icon_redface:

Edit: Jeg har ikke fått pm enda hvertfall Marianne.

Har ikke dere vært der før da? Mente jeg traff dere på "isbanen" når du stilte Ellie første gangen, men mulig jeg er helt på bærtur :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, dommerendring for oss. Jeg får søke litt og se hva jeg finner, men akkurat nå føler jeg meg en smule skeptisk...

26 springere påmeldt forøvrig - Orry inn som nr 12 av disse og Norma nr 23 tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dere vært der før da? Mente jeg traff dere på "isbanen" når du stilte Ellie første gangen, men mulig jeg er helt på bærtur :icon_redface:

Hmmm, jeg tror ikke det? Det var ikke kaldt der jeg stilte ifjor hvertfall :whistle:

Hvis du mener når hun var valp, så var det i Drammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg tror ikke det? Det var ikke kaldt der jeg stilte ifjor hvertfall :icon_redface:

Hvis du mener når hun var valp, så var det i Drammen?

Når hun stilte som junior første gang og fikk CK? Jeg mener virkelig at jeg traff dere der altså - da stilte vi i den kaldeste hallen.

Edit: nå har jeg jukset med Dogweb, og dere var der i samme hall som oss. Så det så! :whistle:

Edit 2:

Gidder noen å lenke opp til PM, eller er det en intern hemmelighet forbeholdt de som har meldt på?

http://www.nkk.no/nkk/public/getStartnrAttachment?UTID=100571

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun stilte som junior første gang og fikk CK? Jeg mener virkelig at jeg traff dere der altså - da stilte vi i den kaldeste hallen.

Edit: nå har jeg jukset med Dogweb, og dere var der i samme hall som oss. Så det så! :wub:

Okei da stemmer det :wub: Men kan ikke huske at det var noe ille iallefall :wub:

Skal være i ring 4 på Lørdag og ring 6 på Søndag, men hvilken hall ringene er i vet jeg ikke.

Vet du noe om bernerdommeren Emma? (Wenche Eikeseth)

Jeg vet ikke noe om noen av dommerne, men stiller mest for trening da. Kan jo prøve å google litt selv om jeg er helt fersk på å finne info om dommere.

Edit: Google før man spør kanskje, det lå masse info ute :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha det burde jeg tenkt på og, vi har jo hund i samme gruppe :aww:

Men da kommer nok både Ellie og Balrog den dagen, men kanskje ikke Mayla :wub:

Da gleder jeg meg til å se dere :wub:

Jeg har enda ikke fått PM... :wub: Noe galt med påmeldingen?? Har alle fått?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. ishall eller ikke - nei, de har ikke satt på PM'et hvilke ringer som er hvor. Og det KAN jo hende at ikke isen er lagt på ennå også, da...

Før hadde jo NKK int. utstilling der i Februar mnd, og da husker jeg at vi alltid skrev på ringoppsettet hvilke ringer som var "på is" eller ikke. Merk - det er heldekkende matter over isen, så det er ikke SÅ enkelt å verken se eller tenke seg til at det er is under. Men når man har stått der på gulvet en time eller tre så blir man smertelig klar over at det stråler kulde opp fra gulvet, ja...

Mange som klaget på dette, og de mest "drevne" kunne du se stå på skikkelige pledd, skriverne hadde isoporplate å hvile bena på, etc. Husker vi hadde ekstra tepper for å legge under burene som ikke sto på hjul, etc.

Men fantastisk deilig å stille hund i de ringene, da - heldekket av matter, store plass, kjølig å godt å løpe, etc. I forhold til håndballhallen - trang som søren, kjempevarmt, "parkett"gulv som var så glatt så glatt, etc.

Kun 4 (!) voksne beardiser, tre valper både beardiser og boston (jeg stiller kun voksen beardis og boston valp). Møtetid kl. 9.30 på lørdag, 11 på søndag..

Kan jo bli en interessant dag!

Susanne

Edit - mailen ang. valpen min kom flere timer etter den med nr.lappen til den voksne. Håper dere har fått PM'ene deres nå, for det ser for meg ut som om alt er sendt ut nå, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du noe om bernerdommeren Emma? (Wenche Eikeseth)

Jeg vet ikke noe om noen av dommerne, men stiller mest for trening da. Kan jo prøve å google litt selv om jeg er helt fersk på å finne info om dommere.

Edit: Google før man spør kanskje, det lå masse info ute :wub:

Også spiller det jo ingen rolle når en allerede har meldt på :wub:

Jeg har det for meg at hun ikke er noe glad i for lyse tegninger, men mulig jeg blander med en annen person. Ellers er hun en dyktig dame som er opptatt av sunnhet - hun har forelest på NKKs kynologikurs og kan sin anatomi. Jeg har det også for meg at hun er en streng dommer, men jeg kan egentlig ikke huske sist hun dømte berner, bortsett fra en neve av dem på Steinkjer i september, men fire-fem påmeldte (?) gir ikke et bredt inntrykk av dommers preferanser.

Hun er i hvert fall en koselig dame, så det blir sikkert en fin opplevelse for Mayla i ringen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille Nemi for første gang på Kongsberg. Har aldri deltatt på utstilling før, så både gleder og gruer meg. Lille frøkna er straks 5 måneder. :wub: Så på PM'en at det er 11 whippetvalper påmeldt totalt, så det blir kjempespennende å se! En av disse er Nemis søster Daisy. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er mange måter å gjøre dette på. Og man bør definitivt ha en plan, for alenetrening fram til en hel arbeidsdag kan ta tid. Med den siste hunden vår tok det 6 mnd. Jeg var da delvis ufør, så mannen hadde ham med på kontoret de dagene jeg var på jobb. Personlig mener jeg at man bør være hjemme med valpen minimum en uke, helst to, for å bruke tid sammen, bli kjent både med hverandre og den nye hverdagen, og etablere litt rutiner, før man i det hele tatt kan starte alenetreningen gradvis. Så bruker man tiden man har, men minst et par uker med systematisk alenetrening hjelper for de fleste. Når man må tilbake på jobb er det mange muligheter. Det viktigste er å ikke pushe valpen for lenge for tidlig, da risikerer man i verste fall å få en hund som ikke tåler å være alene hjemme i det hele tatt, og det er ganske slitsomt. Hjemmekontor. Ta med hunden på jobb.  Hundepasser/hundebarnehage (NB! Vær ekstremt nøye på hundebarnehage, der trenger valpen også tilvenning, og 5 dager i uken er alt for mye. Det er MYE stimuli, stress og påvirkning på slike steder, og det bør være en god plan for hvordan hundene får nok ro i løpet av dagen. Sjekk gjerne at de som håndterer hundene til daglig, altså ikke bare daglig leder, har kursing og faktisk kunnskap om språk og adferd hos hund, å "bare være glad i hunder" er ikke nok på slike steder). Om man er flere i huset, kan man flekse på jobbtid slik at en kan dra tidlig på jobb og komme tidlig hjem, og den andre drar sent. Nabo/familie/venn som passer valpen på dagtid og etterhvert stikker innom og lufter. Omplasseringshund som er vant til å være alene hjemme, heller enn valp. Da bør man også bruke tid på å bli kjent, og starte rolig og gå forsiktig frem med alenetrening på nytt sted, men så lenge de er vant til (og komfortabel med!) å være alene så bør treningen gå ganske raskt.  
    • Jeg lurer på hvor lenge man bør ta fri fra jobb for å være hjemme med den nye valpen, dersom man ikke har mulighet for hjemmekontor? Jeg har en valpebok der det anbefales 5-6 uker, men dette er jo ikke så enkelt i praksis. Det kan sikkert variere mye når valpen er tilvendt å være alene hjemme også. Noen tips?
    • Har ikke egenerfaring, men omgåttes en håndfull whippets. Tur i typisk norsk skog er meg bekjent ikke noe nevneverdig problem. Herjer hunden i skogen kan det såklart bli en skramme her eller der uavhengig av rase, men jeg har aldri hørt at det er noe vesentlig verre med whippet. Når det gjelder munnkurv mtp. jaktlyst så vil det hindre skade og drap av byttedyr, men jagingen og stresset blir jo det samme. Hunden skal ikke jage vilt (eller tamt strengt tatt) så du bør ha tilgang til åpne og/eller inngjerdede områder som hunden kan få løpe fra seg på. 
    • Ser at det er nesten 6 år siden noen har skrevet her, men jeg prøver likevel:  Har et par spørsmål om whippet som jeg lurer på. 1) Leser her og der at det er veldig lett at de får overflatiske skader på kroppen, pga av full fart under "fri leik". Hvordan er det å kombinere tur  i typisk norsk skog med en løs whippet?  2) Whippet har jo jaktlyst. Er det mange som har erfaring med at naboens katt har fått en ublid skjebne? 3) Når det gjelder jaktlyst; er det helt "på trynet" å sette munnkurv på en whippet som skal få rase fra seg i fritt løp? Bare noen spørsmål fra en som har whippet på lista over "hunder jeg kanskje kunne tenkte med, når den hunden jeg har nå rusler til de evige jaktmarker"...
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...