Gå til innhold
Hundesonen.no

Påvist katarakt

SD

Recommended Posts

Skrevet

Hunden min fikk påvist katarakt da hun ble øyelyst for for et par uker siden. Det som står i papirene er at hun fikk påvist katarakt (ikke medfødt) og så er det krysset av i ruta for kortikal. Ellers så står det i beskrivelsen: små fortetninger fremre cortex. Jeg har prøvd og googlet meg litt frem, men forstår ikke helt hva dette betyr annet enn at hunden min har fått påvist grå stær. Har ikke fått snakket med dyrlegen som øyelyste henne heller, men de sa på dyreklinikken at hun skulle ringe meg når hun var på jobb.

Skrevet

Logg deg på fb, så kan jeg fortelle det jeg vet så kan du spørre.

Men kort - synet vil sannsynligvis svekkes. Hvor raskt dette går varierer, og man kan også operere ved å skifte ut linsen.

Skrevet

Logg deg på fb, så kan jeg fortelle det jeg vet så kan du spørre.

Men kort - synet vil sannsynligvis svekkes. Hvor raskt dette går varierer, og man kan også operere ved å skifte ut linsen.

Takk for hjelpen Line. Nå er jeg både beroliget og klokere :getlost:

Skrevet

Det er en forholdsvis fin artikkel om øyesykdommer her (pdf-fil). Sto i Hundesport nr 5 2008 :getlost:

Skrevet

Det at det ikke er medfødt, betyr ikke at det ikke er arvelig. Du burde få sagt i fra til oppdretter/kullsøsken etc. Håper det ordner seg for hunden din :getlost: De fleste hunder klarer seg fint, selv om de er blinde.

Skrevet

Det er en forholdsvis fin artikkel om øyesykdommer her (pdf-fil). Sto i Hundesport nr 5 2008 :getlost:

Takk for link :heart:

Det at det ikke er medfødt, betyr ikke at det ikke er arvelig. Du burde få sagt i fra til oppdretter/kullsøsken etc. Håper det ordner seg for hunden din :lol: De fleste hunder klarer seg fint, selv om de er blinde.

Jepp, har tenkt å si ifra til oppdretter. Og takk :)

Nå har jeg fått vite at det er vanlig utviklingskatarakt Kira har, er det vanlig at hunder utvikler det med alderen? Kira er nå 5,5 år og har tidligere blitt øyelyst fri. Hun har aldri vært vurdert å gå i avl, men hva med hunder som har blitt øyelyst fri, gått i avl og senere i livet fått påvist utviklingskatarakt? Da tenker jeg spesielt på det Mushi sa om selv om det ikke er medfødt, så betyr det ikke at det ikke er arvelig.

Skrevet

Nå har jeg fått vite at det er vanlig utviklingskatarakt Kira har, er det vanlig at hunder utvikler det med alderen? Kira er nå 5,5 år og har tidligere blitt øyelyst fri. Hun har aldri vært vurdert å gå i avl, men hva med hunder som har blitt øyelyst fri, gått i avl og senere i livet fått påvist utviklingskatarakt? Da tenker jeg spesielt på det Mushi sa om selv om det ikke er medfødt, så betyr det ikke at det ikke er arvelig.

Utviklingskatarakt er den vanligste formen for katarakt, så vidt jeg har fått med meg. Problemet med den er jo som du skriver, at den utvikles gjerne etter at hunden har gått i avl. Dinamor har f.eks vært øyelyst fri i 2005, 2007 og 2009, men har fått påvist mild grad av bakre polkatarakt nå i 2010 - og hun har fått to kull (i 2006 og 2008).

Man kan ikke vente til hunden er 5-6 år med å la den gå i avl, ihvertfall ikke på tispene, ergo har man et lite dilemma. På min rase er ikke folk generelt noe flink til å øyelyse, og de som øyelyser gjør det gjerne når hunden er 1-2 år gammel, og antar den er fri for resten av sitt liv når den er fri da. Siden man antar at katarakt nedarves rescesivt (ihvertfall på belgeren), burde det være en forholdsvis enkel sykdom å bekjempe - men det forutsetter jo at folk øyelyser ihvertfall frem til hunden er 7 år (Dina ble det i mai, det var siste gangen jeg hadde tenkt å øyelyse henne), som anbefalt av autoriserte øyelysere. På den måten forhindrer man rett nok ikke at hunder som utvikler katarakt går i avl, men man får i det minste en oversikt over hvor mye katarakt som finnes på de forskjellige linjene, og kan ta hensyn til det i videre avl :getlost:

Skrevet

Interessant tema dette egentlig. Jeg har for å være helt ærlig ikke tenkt så mye på dette annet enn å kjøpe valp fra foreldre som er øyelyst fri og øyelyse min hund å håpe på fri, men ting blir visst litt annerledes når det blir påvist øyesykdom på sin egen hund. Litt naivt kanskje, men..

Men i den linken jeg fikk var det beskrevet ulike former for katarakt, hvordan vet jeg hva min hund har? Har hun kortikal katarakt ettersom det er avkrysset i ruten der det står kortikal eller har hun total katarakt siden det står at fortetningene er i fremre cortex? Noen som kanskje vet noe om dette?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da ville jeg jo ha byttet madrass, men kanskje ventet til du har fått litt mer kontroll på problemet. Det er veldig mange ting som spiller inn her. Aktivitetsnivå og hverdagslydighet generelt, får hundene det de trenger av aktivisering og trening, har de grunnleggende hverdagslydighet inne, osv.  Når de har lært seg at det hjelper å begynne å bjeffe midt på natten er det nok en større jobb å snu det, men ikke umulig. En mulig måte å trene de til å sove et annet sted er å legge en madrass i nærheten der og sove i samme rommet, men adskilt med grinder. Det forutsetter først at de er trygge og slapper av i sengene sine i utgangspunktet. Dette krever masse trening av hundene både sammen og hver for seg. Det er vanskelig å gi veldig spesifikk hjelp uten å ha sett hundene. Det kan være du har nytte av å få hjelp av en hundetrener/adferdskonsulent for å legge en plan. Hvis du ikke vet om noen du kjenner og stoler på kan du lete her: https://atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund
    • Det er ikke kun dynene som lukter men også hele madrassen stinker.
    • Har sett alle de episodene til Maren i mange år. De går opp av sengene sine mens jeg sover og står utenfor rommet å bjeffer høyt. Helt til jeg lukker opp siden jeg ikke får sove.
    • Det første og viktigste er å ta valpen ofte nok ut, så det ikke er behov for å å gjøre fra seg inne. Også om natta. Jeg ville sendt dynene til rens for å få de rengjort skikkelig. Er hundene vante til å sove på soverommet? Isåfall må dere lære dem å slappe av og sove et annet sted. Her er det mye inspirasjon å hente fra Maren og Bølle til Bestevenn. Gi de faste liggeplasser i stua eller annet rom og lær de å ligge der og slappe av. Det kan hjelpe med å bruke kompostgrinder eller barnegrinder til å begynne med, for å begrense dem litt, og evt. i soveromsdøren.
    • Etter jeg fikk valpen som har tissa flere ganger i senga og på dynene så begynte de andre to også å gjøre det samme. Vi har sprayet på Urin Off og andre spray noe som ikke har funka. Vi har også gjort sånn at hundene ikke kommer inn på soverommet vårt men da står de utenfor å bjeffer sammenhengende i flere timer og det går ikke siden de ikke kan vekke nabolaget her. Nå stinker det tiss og bæsj i hele senga og på dynene og de fortsetter å markere. Må vi kjøpe en ny seng og nye dyner og alt? Men bjeffinga slutter de ikke med når de vet at vi er inne på soverommet. Har dere noen tips? Vi er helt desperate her.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...