Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstillingsforberedelser av en uregjerlig pels...


Midas

Recommended Posts

Jeg vet ikke om dette var riktig sted å poste denne, så bare flytt den om den hører hjemme et annet sted...

Midas har en fullstendig uregjerlig pels. Før utstilling bader jeg han to-tre dager før, for at pelsen skal rekke og legge seg litt før utstillingen. Han ser dobbelt så stor ut med nybadet pels, selv om jeg bader han flere dager før utstillingen, i tillegg så blir han ofte møkkete på tur sånn at jeg må spyle han dagene før utstillingen også. Jeg kan ikke bruke andre produkter i pelsen enn shampo og balsam for å få pelsen til å legge seg siden det ikke er lov. Han ser virkelig ut som et troll med den pelsen... Har noen tips om hvordan jeg kan gjøre det for at pelsen skal bli glattere og legge seg (ikke stå rett ut) når jeg steller han før en utstilling? Noen spesielle typer shampo eller balsam som funker godt på pelser som står til alle kanter? Tips mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken shampoo og balsam bruker du?

Har du spurt ulike forhandlere på utstilling hva de anbefaler? Mange har små prøvepakninger en kan få prøve, framfor å kjøpe en dyr litersflaske. Hund-1 har for eksempel mange forskjellige midler, og veldig hyggelige mennesker som gjerne hjelper deg.

Føhner du Midas tørr? Formføhner du, eller sørger du bare for at han blir tørr?

Har du forsøkt å bade en uke før utstillingen?

Har han på noe tidspunkt en pels du synes er fin? Hvor lenge etter et bad er det, hva har du gjort da?

Må du bade ham når han har blitt møkkete på tur? Kan en god føhner som blåser ut skiten og enkel tørrshampoo gjøre samme nytten, for ikke å lage samme nybadet fluffyness av pelsen?

På en del spanieler bruker de dekken for å flate og rette ut pelsen - er det noe en kan gjøre med retrievere?

Og er ikke Midas veldig ung enda? Da er neppe pelsen ferdig utvokst og kanskje ikke med den struktur den vil få som voksen, slik at dette er en overgangsfase. Selv om jeg skjønner at du vil gjøre det beste ut av det for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er midas som er tolleren ikke sant? Da har han sikkert ikke helt ulik pels som Linux (kooikeren). Han har jeg sluttet helt å bade før utstilling, fordi det tok måneder før den siste pelsen la seg ned, dvs det meste la seg ned, men han ble gående med en sånn "flaps" bak på rumpa hvos pelsen sto rett til værs;) Og ingenting fikk det til å legge seg... Det jeg gjør nå er å bare dusje og shampoonere det på Linux som er hvitt og alt det som er opp til ca halvvegs opp på sia hans. For det er ryggen som er "problemområdet... Og pelsen hans er såpass selvrensende at han kunne sikkert vært stilt ut uten å være dusja i det hele tatt... Alt dette gjør jeg ca en uke før, men tar en siste liten dusj under magen hans dagen før, for han har en tendens til å skitne seg til litt når han tisser... Regner med at dere som stiller ut tollere har noe av samme stilen som oss på Så da kan det hende det er like greit å ikke shampoonere så voldsomt. Men gjør som Emma sier, og vurder når du er fornøyd med pelsen, så kan du ta det derfra:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del som har dekken/håndkle på tolleren mens den tørker for å unngå krøller på rygg/rumpe. Ellers ville jeg badet han enda tidligere, mange som bader ei uke før for å unngå dette. Om han blir skitten går det jo an å bare spyle bein og buk? Så slipper du at ryggpelsen blir kaotisk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt, ikke bad en type pels som hans så tett til utstilling. Om jeg må gjøre det med Decoy (som har en pels fra h******) så trer jeg på han dekken. Jeg får til å legge den ned ved å børste, føne, børste, føne, børste osv etter bad, men latskapen tar meg som regel, og jeg lar han tørke med dekken på for da legger den seg fint. Litt av problemet med tykk pels også er at de lett gir inntrykk av at de er tykke, og selv om dommere skal kjenne på hunden og dermed kjenne at en slank hund er det - så er min erfaring at det ikke alltid er sånn. Decoy har fått på kritikken at han var feit, selv da han var for tynn (var lettere enn det Midas er nå, og han var 3-4 cm høyere med kraftig beinstamme :ahappy: ). Men, det var ikke det du lurte på.

Mitt forslag er å enten ikke bade han nærmere utstilling enn maks ei uke - halvannen, med mindre du MÅ. Er han ikke møkkete kan du vaske buk, bryst og bein f.eks (spesielt buk hos hanner :) ). Må du, så enten føn og børst så den ligger fint, eller tre på han dekken og la han tørke med det på. Sistnevnte er det som fungerer best her, og er det enkelste ifh til etterarbeid etter dusjing. Hvis vi skal stille Decoy som fullpelset, så er det ikke alltid jeg dusjer med shampo, jeg bare skyller han våt, tørker det verste med håndduk og så trer på han dekken. Da ser han ikke like rund ut, og den teite ryggpelsen hans legger seg (de kan ha "bølger" der, men jeg syns ikke det er noe pent :) ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd og tips.

På ryggen har han fått ganske lang og uregjerlig pels, mens på sidene er den forholdsvis kort enda så den står egentlig bare rett ut. På krysset står den til alle kanter, og han får en sånn flapp. Sist jeg skulle stille han tredde jeg på han en trang singlett for å få pelsen til å legge seg, uten særlig hell. Synes egentlig han er penest når han ikke er badet på lenge jeg ;) Hahaha han er penest når han er møkkete :ahappy: Jeg trenger ikke å spyle hele han (bortsett fra når han bader i gjørme), jeg kan bare spyle beina og under magen.

Jeg bruker de der KW shampoene, og jeg har ikke brukt balsam på han :P Det er vel kanskje ikke så smart. I tillegg har jeg latt han lufttørke, med som sagt singlet på. Pelsen er ikke helt ferdig, nei, han har bare fått voksenpels på deler av kroppen. Pelsen på nakken og øverste del av ryggen er fin, det er den bakerste halvdelen som er helt på ville veier...

Først av alt, ikke bad en type pels som hans så tett til utstilling. Om jeg må gjøre det med Decoy (som har en pels fra h******) så trer jeg på han dekken. Jeg får til å legge den ned ved å børste, føne, børste, føne, børste osv etter bad, men latskapen tar meg som regel, og jeg lar han tørke med dekken på for da legger den seg fint. Litt av problemet med tykk pels også er at de lett gir inntrykk av at de er tykke, og selv om dommere skal kjenne på hunden og dermed kjenne at en slank hund er det - så er min erfaring at det ikke alltid er sånn. Decoy har fått på kritikken at han var feit, selv da han var for tynn (var lettere enn det Midas er nå, og han var 3-4 cm høyere med kraftig beinstamme :P ). Men, det var ikke det du lurte på.

Mitt forslag er å enten ikke bade han nærmere utstilling enn maks ei uke - halvannen, med mindre du MÅ. Er han ikke møkkete kan du vaske buk, bryst og bein f.eks (spesielt buk hos hanner :D ). Må du, så enten føn og børst så den ligger fint, eller tre på han dekken og la han tørke med det på. Sistnevnte er det som fungerer best her, og er det enkelste ifh til etterarbeid etter dusjing. Hvis vi skal stille Decoy som fullpelset, så er det ikke alltid jeg dusjer med shampo, jeg bare skyller han våt, tørker det verste med håndduk og så trer på han dekken. Da ser han ikke like rund ut, og den teite ryggpelsen hans legger seg (de kan ha "bølger" der, men jeg syns ikke det er noe pent :) ).

Vi skreiv nesten samtidig :D

Da driter jeg i bade han jeg.. Jeg har liksom det for meg at hunden må bades før han skal stilles, men han er finest nå som han ikke er badet med shampo siden sist utstilling. Jeg stusser han litt på potene, og børster godt igjennom han, så blir han fin som ny. Han ser tykk ut med den pelsen, han ser ut som en tjukkebolle... :) Han har krøller i pelsen nå og, men nå ligger de mer tett inntil kroppen hans, den står ikke ut til alle kanter. Også halen da... Den er jo et kapittel for seg selv.. Den er kjempetynn og pistrete i forhold til pelsen på resten av kroppen... Disse unghundene assa :P På dette bildet ser dere litt hvordan han er i pelsen nå som han ikke er badet:

37958_491033046334_666261334_7429423_118457_n.jpg

Sjekk den brystkassa da! Ser han helt corny ut??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet de koster penger, men en god blåser letter pelsarbeidet.

Dels fordi den blåser såpass kraftig at tørkingen av pelsen går kjappere, og den blåser såpass hardt at du kan forme pelsen mens du grer og styrer pelsen med slangen - der hunden er flat blåser du mot pelsens vekstretning, der du vil legge pelsen grer og blåser du med retningen, og "manipulerer" pelsen på den måten. En svak underlinje blåses tørr på en annen måte enn en som karper litt, en med dårlig forbryst føhnes annerledes enn en med avfallende kryss - også videre.

Et annet argument for en slik blåser, er at det minimerer badebehovet. Den blåser ut veldig mye skit, sand og bøss fra hunden, og renser dermed både pels og hud - sunt for hunden, sunt for gulvene dine :) Vi er mange som bruker den både rett etter en møkkete tur, eller bare en ettermiddag hvor hunden er tørr og en har ti minutter til overs - du vil se støvskyen stå rundt hunden! Dermed kjennes også pelsen renere, og badebehovet blir mindre.

En god blåser er altså et godt hjelpemiddel året rundt, for badehunder, sølehunder, våte hunder, skitne hunder, turhunder og utstillingshunder.

En hund MÅ ikke bades før utstilling, det viktige er at dommer slipper å ta på 80 skitne og ekle pelser i løpet av en dag, og at et bad gjør at en kan bearbeide pelsen så hunden ser best mulig ut i ringen. Men om det betyr at du bader 14 dager før - så gjør du det. Hunden blir ikke feit og uappetittelig i pelsen på fjorten dager, med mindre den ruller seg i kumøkk eller orienteringsbæsj :ahappy:

Velstelt må ikke bety fresh from the tub, og som du sier - klippe poter etc kan jo gjøres rett før.

Men: Ikke klippe klør kvelden før, og det er ikke pent med hakkete, nyklippet pels. Jeg prøver å klippe tre-fire dager før utstillingen, så det rekker å vokse pittelitt og legge seg, så det blir rundere former og mer naturlig pels. I hvert fall liker jeg min hund og min rase slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da driter jeg i bade han jeg.. Jeg har liksom det for meg at hunden må bades før han skal stilles, men han er finest nå som han ikke er badet med shampo siden sist utstilling. Jeg stusser han litt på potene, og børster godt igjennom han, så blir han fin som ny. Han ser tykk ut med den pelsen, han ser ut som en tjukkebolle... :) Han har krøller i pelsen nå og, men nå ligger de mer tett inntil kroppen hans, den står ikke ut til alle kanter. Også halen da... Den er jo et kapittel for seg selv.. Den er kjempetynn og pistrete i forhold til pelsen på resten av kroppen... Disse unghundene assa :ahappy: På dette bildet ser dere litt hvordan han er i pelsen nå som han ikke er badet:

37958_491033046334_666261334_7429423_118457_n.jpg

Den der hadde fått seg en skikkelig runde med saksa(vanlig og effilering) av meg, over hele ryggen og rumpa, men det er ikke så lett når man ikke vet hvordan det skal gjøres. Hvor i landet bor du? Skal du til letohallen til helgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der hadde fått seg en skikkelig runde med saksa(vanlig og effilering) av meg, over hele ryggen og rumpa, men det er ikke så lett når man ikke vet hvordan det skal gjøres. Hvor i landet bor du? Skal du til letohallen til helgen?

IIIiiiiik! Saksa?? :) Er det lov'a? :ahappy: Jeg kan hvertfall ikke begynne med saksa på han, da vil han se ut som en skamklipt skabbhund når jeg er ferdig. Jeg skal stille i Porsgrunn i helga jeg...

Og edit for å si at jeg bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIIiiiiik! Saksa?? :ahappy: Er det lov'a? :) Jeg kan hvertfall ikke begynne med saksa på han, da vil han se ut som en skamklipt skabbhund når jeg er ferdig. Jeg skal stille i Porsgrunn i helga jeg...

Hvorfor drar du til Porsgrunn når vi andre drar til Leto rett nord for deg? :D

Men ja, er lov å klippe, bare du ikke skamklipper... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IIIiiiiik! Saksa?? :ahappy: Er det lov'a? :) Jeg kan hvertfall ikke begynne med saksa på han, da vil han se ut som en skamklipt skabbhund når jeg er ferdig. Jeg skal stille i Porsgrunn i helga jeg...

Og edit for å si at jeg bor i Oslo.

Det er lov å klippe - jeg fikk en fin liten pelshaug i stad da jeg trimmet X'ens ører, poter og faner. Og det er jo bare noen steder av kroppen, en kan klippe hva en vil, men det er jo penest om en vet hva en gjør.

Men nei, jeg ville ikke testet ting en uke før utstilling, da må du få noen som kan saks og rasen til å hjelpe deg :D

Hvorfor drar du til Porsgrunn når vi andre drar til Leto rett nord for deg? :)

Men ja, er lov å klippe, bare du ikke skamklipper... :D

Det er veldig sjelden at retrieverne er med på disse store alle raser-utstillingene, de har for det meste sine egne utstillinger, samt selvfølgelig NKK sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille han i helgen, og så i Kongsberg i november, etter det blir det en stund til jeg skal stille så da kan jeg prøve meg litt frem. Jeg tror jeg prøver efileringssaksen først, så blir det hvertfall ikke et digert hakk :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal stille han i helgen, og så i Kongsberg i november, etter det blir det en stund til jeg skal stille så da kan jeg prøve meg litt frem. Jeg tror jeg prøver efileringssaksen først, så blir det hvertfall ikke et digert hakk :)

Det er ikke uvanlig å se "krølletollere" i ringen. Har derimot ikke sett noen som har vært klippet, men har sett bernere med stusset rygg og synes de ser veldig klippa ut. Jeg er skeptisk til å snuble over med saksa på en toller :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor drar du til Porsgrunn når vi andre drar til Leto rett nord for deg? :icon_redface:

Retrieverklubben har 19 lokalavdelinger, og de fleste av disse har sin egen utstilling i løpet av året, når NKK sine skal inn i tillegg så er et par helger raskt borte, da blir det ikke mulig å få inn så mye mer :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å se "krølletollere" i ringen. Har derimot ikke sett noen som har vært klippet, men har sett bernere med stusset rygg og synes de ser veldig klippa ut. Jeg er skeptisk til å snuble over med saksa på en toller :icon_redface:

Jeg er faktisk litt enig altså. Jeg kjenner det finnes en sterk motvilje mot å klippe han. For det første fordi at han trenger det vannavstøtende laget ytterst, og nå til vinteren trenger han også det inni. Da frister det mer å bruke rettetanga :rolleyes2: Ricci (mamman til Midas) er jo også en krølltopp, og Rival har sånn "mansjett" bakpå rumpa han og, så eieren hans brukte å tre på han ei trang t-shorte før utstilling. Det er ikke en feil at han er krøllete, det er bare det at han ser så himla tjukk ut når han er nyvasket og krøllete sammen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig å se "krølletollere" i ringen. Har derimot ikke sett noen som har vært klippet, men har sett bernere med stusset rygg og synes de ser veldig klippa ut. Jeg er skeptisk til å snuble over med saksa på en toller :icon_redface:

Oj, det var jo nesten ikke arrogant eller spydig i det hele tatt :rolleyes2:

Må jeg velge, vil jeg heller ha en hund som ser litt frisert ut i ringen, enn en hund som ser ut som den er bakhøy, feit og har ettergivende rygglinje fordi pelsen har fått vokse og legge seg som den vil.

Utstilling er en skjønnhetskonkurranse, dommerne kan også de fleste knepene, men det er likevel noe med å presentere et godt helhetsinntrykk i ringen.

Men for all del, det er ulike kulturer i ulike rasemiljøer, det skal en respektere, om enn ikke gjøre sakralt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var jo nesten ikke arrogant eller spydig i det hele tatt :icon_redface:

Må jeg velge, vil jeg heller ha en hund som ser litt frisert ut i ringen, enn en hund som ser ut som den er bakhøy, feit og har ettergivende rygglinje fordi pelsen har fått vokse og legge seg som den vil.

Utstilling er en skjønnhetskonkurranse, dommerne kan også de fleste knepene, men det er likevel noe med å presentere et godt helhetsinntrykk i ringen.

Men for all del, det er ulike kulturer i ulike rasemiljøer, det skal en respektere, om enn ikke gjøre sakralt.

Nettopp, så ser ikke problemet med å klippe til om pelsen legger seg helt på trynet. En god dommer gjennomskuer et dårlig kryss eller en dårlig brystkasse uansett :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var jo nesten ikke arrogant eller spydig i det hele tatt :icon_redface:

Var på ingen måte slikt ment, så beklager om det ble oppfattet spydig og arrogant. Det er bare ikke vanlig å stusse ryggpelsen på toller, så jeg blir skeptisk ved tanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i alle fall at OM du skal klippe, så oppsøk noen som har god peiling på saks. Av erfaring kan man gjøre stor skade om man ikke helt vet hva man gjør. :icon_redface: Jeg vet ikke helt om klipp vil hjelpe på den type "problem" egentlig (jeg skal ikke si at det ikke vil gjøre det, for jeg har jo ikke prøvd), men jeg ser for meg at han kan få mer bølger/krøller av det med mindre det klippes veldig mye - og da tror jeg nok endel dommere vil kommentere pelsen, men som sagt - jeg har ikke peil på klipping så det kan hende det finnes en fiks måte å gjøre det på som gjør at det ser naturlig ut uten at man tar for mye. Men, gjerne klipp fjoner og sånt, og pels som stikker ut her og der, det gir et bedre helhetsinntrykk. Så lenge han ikke er åpen over krysset, så er det jo ingren grunn til å gjøre noe med det ryggpelsen - annet enn at det ser litt penere ut om den ikke står alle veier i enkeltes (bl.a mine hehe) øyne. Ja, og så er det jo greit at de ikke ser tykke ut liksom - men der har jeg mer tro på dekken/trøy når han er våt, eventuelt føner/blåser og børsting, i alle fall hvis du ikke er veldig god med saksa (jeg er ikke det, og ser ikke helt for meg hvordan man skulle ha klipt, og hadde antageligvis endt opp med å få ei flat hand i bakhodet av oppdretter, og en skamklipt hund *flire*).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror i alle fall at OM du skal klippe, så oppsøk noen som har god peiling på saks. Av erfaring kan man gjøre stor skade om man ikke helt vet hva man gjør. :icon_redface: Jeg vet ikke helt om klipp vil hjelpe på den type "problem" egentlig (jeg skal ikke si at det ikke vil gjøre det, for jeg har jo ikke prøvd), men jeg ser for meg at han kan få mer bølger/krøller av det med mindre det klippes veldig mye - og da tror jeg nok endel dommere vil kommentere pelsen, men som sagt - jeg har ikke peil på klipping så det kan hende det finnes en fiks måte å gjøre det på som gjør at det ser naturlig ut uten at man tar for mye. Men, gjerne klipp fjoner og sånt, og pels som stikker ut her og der, det gir et bedre helhetsinntrykk. Så lenge han ikke er åpen over krysset, så er det jo ingren grunn til å gjøre noe med det ryggpelsen - annet enn at det ser litt penere ut om den ikke står alle veier i enkeltes (bl.a mine hehe) øyne. Ja, og så er det jo greit at de ikke ser tykke ut liksom - men der har jeg mer tro på dekken/trøy når han er våt, eventuelt føner/blåser og børsting, i alle fall hvis du ikke er veldig god med saksa (jeg er ikke det, og ser ikke helt for meg hvordan man skulle ha klipt, og hadde antageligvis endt opp med å få ei flat hand i bakhodet av oppdretter, og en skamklipt hund *flire*).

Helt sant, derfor er dekken eller en god blåser en bedre løsning om man ikke er god med saksa. Når hunden i tillegg er ung er det jo dumt å ta av den lille pelsen de ofte har, bedre å jobbe med det som er der :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på ingen måte slikt ment, så beklager om det ble oppfattet spydig og arrogant. Det er bare ikke vanlig å stusse ryggpelsen på toller, så jeg blir skeptisk ved tanken.

Den er grei :icon_redface:

Vi har ikke klippet berner i femti år heller, det har endret seg over årene, pelsen og finish har fåt en større plass - men etter min mening ikke på bekostning av noe. Rasen har generelt blitt bedre, vi har fått dyktigere handlere, det er folk som er gode på pelsstell, og dermed hever helhetsinntrykket av rasen. Når bernerne løper seg til gruppe- og BIS-plasseringer er det ikke utelukkende på grunn av pelsstellet, det må være en god hund under pelsen også :P Men den siste finish'en gjør nok at ekvipasjen virker mer delikat og iøynefallende, enn en bustebartepinn som sitter og slikker seg i skrittet :aww:

Når det er sagt:

Ikke klipp uten å vite hva du skal gjøre.

Ikke gi opp en hund som er i vekst hva gjelder pelsen, den vil endre seg gjennom enda et par røytinger om jeg tar utgangspunkt i berneren.

Ikke eksperimenter rett før en utstilling, om det er noe som ikke kan endres på ganske raskt.

Det er mange måter å style pels på - saks er bare en av måtene, så er det mange ulike typer saks og ulike måter å klippe. Det er forskjell på å barbere bort det som er i veien og å pynte på det som er skjemmende. Klipping kan gjøre at lett pels står enda mer til værs, men rett klipping kan også få det til å se ut som om pelsen har lagt seg.

Se på hva andre gjør, prøv deg fram etter utstillingen, få folk til å vise deg, spør og grav om hvordan ting gjøres. Jeg kan ikke alt om klipp av berner, lærer enda - samt at hunder er forskjellige som krever ulik pelsstell, og de krever også ulikt stell til ulike faser i pelsen. Så et godt tips er å bli kjent med din hund, hva er dens feil og fortrinn, når får pelsen det til å se ut som om den ikke har hals, når er pelsen optimal, når er pelsen så dårlig at ingen saks hjelper og dere like godt bør være hjemme, og hvordan vil den dommeren ha hundene? En kan også trimme hunder ut fra hva dommere liker - en som er opptatt av bevegelser vil kunne få en annen klipp enn en som er opptatt av hode, størrelsesfikserte dommere får en annen klipp, osv.

Også har du min hund, som har litt kort pels, og det er ingen klipp i verden som kan gjøre pelsen lenger :D Men da er blåseren vår venn :rolleyes2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om det er like "fy-fy" å klippe retrievere på ryggen, som det er på en del spaniels, men jeg tror også jeg ville ventet med det.

Hvordan er pelsen der hvor det er for mye, kunne det ha funket med en grovtannet kam, for å få av litt underull, tro? I tillegg ville jeg ha badet han noen dager før, fønet/blåst det helt tørt så han ikke får "putesveis" på rumpa. Eventuelt slengt på et dekken når han er halvtørr. Litt usikker der også, egentlig, jeg bruker silkedekken på slafseprinsen her, og det blir kanskje litt FOR flatt på en toller, i hvert fall når jeg har vært flink og fjernet nok underull..

Lykke til! :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke det ble oppfattet som nedlatende når jeg sa at jeg var skeptisk til å klippe han altså. Sånn var det hvertfall ikke ment :aww:

Jeg kan jo ikke gi opp det lille trollet mitt, men jeg er virkelig ikke god på dette med og fikse pels altså. Han liksom hatt hunder det bare er og børste over så er de som nye. Jeg skal få låne silkedekkenet til HHC her på lørdag, så får vi se om det hjelper. I går børstet jeg han skikkelig over og stusset labber og sånn. Ørefjonet skal nappes, men han har jo så mye.. Skal jeg bare bruke fingrene og nappe det ut? Han har så mye pels rundt halsen, og har også mye løs hud der enda, så hals har han jo nesten ikke... :D Men han har blitt flink til og løpe pent og stå pent da, så noe lys i tunnelen er det jo :rolleyes2: Hahah Nei, jeg får vel trøste meg med at trollet er valp, og halvferdig på alle mulige måter, så jeg får vel prøve og gjøre det beste utav det, og håpe at han blir mer elegant når han blir stor gutt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...