Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må til for å oppnå championat titelen i de forskjellige landene?


ipadda

Recommended Posts

Familien planlegger tur til både Holland og Italia neste år, å jeg har funnet nasjonale utstillinger i begge landene på tidsrommet vi skal være der.

Hva må til for å oppnå championat titelen i disse landene?

Den ene hunden er champion, den andre ikke, så da er det vel i grunnen mest intr. med den hunden som er champion her i norge fra før av.

Jeg skal ut å jakte på nye titler.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å bli nederlandsk champion, må hunden ha fire cert.

Ett av disse certene kan utgjøres av fire reserve-cert, men 16 reserve-cert kan ikke bli fire cert.

Cert vunnet på Amsterdamvinner teller som to cert, hvis det er minst 20 påmeldte i rasen, og 16 møter.

Certene må vinnes av minst to forskjellige dommere, og hunden må være minst 27 måneder gammel når det siste certet vinnes.

Hvis jeg forstår innholdet på den nederlandske kennelklubbens side riktig.

Jeg leser ikke italiensk, så der kan du kontakte kennelklubben selv og høre om de har reglene på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med mindre man har planer om å reise ned flere ganger, så kan man bare drite i å stille i utgangspunktet? Vil sannsynligvis ikke være mer en oss på de utstillingene..

Du kan klare det nederlandske championatet på tre utstillinger, for eksempel en dobbeltutstilling nå og amsterdamvinner når den arrangeres. Men da må du selvfølgelig vinne det du trenger de gangene. De aller fleste land krever flere cert, det er nesten bare i norden vi har en ett cert gir championat-mulighet.

Jeg samlet opp noen kjappe championatprosedyrer for ulike land en gang, jeg garanterer ikke at de fremdeles er gyldige, regler kan være endret - men her er noen muligheter å utforske videre:

Tysk champion: Fem cert for minst tre dommere, på minst ett år. Gis i alle klasser fra 15 måneder og opp.

Legg merke til at det er to typer cert i Tyskland - du kan bli tysk og VDH-champion.

Nederlandsk champion: Fire cert for minst to forskjellige dommere, hunden minst 27 måneder ved siste cert. Reserve-cert kan bli til cert, amsterdamvinner gir dobbelt cert.

Belgisk champion: Fire cert for minst tre forskjellige dommere, et må være oppnådd på CACIB-utstilling. Cert deles ut i unghund, åpen og champion klasse. Brussel-utstillingen er verdt to cert. 366 dager mellom første og siste cert.

Estisk champion: Ett cert etter 24 måneder, hvis champion i annet land.

Latvisk champion: Tre cert for tre forskjellige dommere, med 52 ukers mellomrom.

Dog har de samarbeidsavtale med en rekke land som gjør at det holder med et cert, jeg vet Norge sto på den lista før, nå står de ikke, vet ikke hva det betyr.

Litauensk champion: 3-5 cert, avhengig av type utstilling. Alternativt cert OG cacib på deres vinnerutstilling.

Luxemburgchampion: Et cert, hvis champion i annet land. Men de har bare to internasjonale utstillinger i året, så der er det stor påmelding.

Polsk champion: 3 cert, seks måneder mellom første og siste, minst et cert må oppnås på internasjonal utstilling.

Også videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for fin oppsumering, Emma! Det setter jeg virkelig pris på! Tror, skal ikke påstå noe, men tror at latvisk championat kan oppnås med ett cert hvis hunden er Nuch fra før av. Har nemlig ei vennine som fikk titelen på sin RR :D

Hvis det er vinnerutstilling kan det jo være noen morsomme vinnertitler å få, kanskje?

Og på internasjonale utstillinger er det alltids CACIB'ene, da...

Susanne

Joda, vinnerutstillinger er morro det, men jeg tror desverre ikke det var det det var på det tidsrommet.

Cacib ja... rasen har bare vært FCI godkjent noen år, har 6-7 år igjen før vi får cacib :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for fin oppsumering, Emma! Det setter jeg virkelig pris på! Tror, skal ikke påstå noe, men tror at latvisk championat kan oppnås med ett cert hvis hunden er Nuch fra før av. Har nemlig ei vennine som fikk titelen på sin RR :D

Ja, X'ens pappa er baltisk champion - altså champion i alle tre baltiske land, og han var bare en gang i hvert land. Men som jeg skriver - før sto Norge på den lista over samarbeidsland, nå står de ikke der. Du kan se selv her. Jeg har vurdert å sende en mail for å høre hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående italiensk så lurte jeg selv på det tidligere i år. Var vrient å finne infoen på nettsidene selv med google translate. Jeg sendte mail til terrier klubben der og fikk følgende svar:

To became Italian Champion you need 6 CAC

2 of them must be obtained in international shows,

2 of them must be obtained in Club Shows or Special Club Show (organized by our Club)

The other two CAC may be obtained in national show or another international or Club show.

CAC MUST BE OBTAINED FROM 5 DIFFERENT JUDGES

Dette svaret var fra januar så regner med at det forsatt er gyldig. Our club er da terrierklubben i dette tilfellet, men regner med at det er tilsvarende for andre raser? Ikke akkurat det letteste champion kravet...

Angående Latvia var jeg selv overrasket over Norge ikke lengre sto på listen. Sist gang jeg sjekket så kunne vi få champion fra alle de baltiske landene med bare ett cert i hvert land. Muligens det har blitt endret? Regner med at eneste måte å finne ut av det er å kontakte dem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Uff, kjipt med UVI. Men bra du fikk sove 6 timer sammenhengende, det er jo ganske lenge.  Jeg tror det allerede er blitt en vane for han å våkne i 4-tiden. Han våknet igjen i natt. Lå litt å tygget på sengen og styrte, så sovnet han etterhvert. Og igjen når alarmen går klokken 7, så vil han bare sove videre, så det er virkelig ikke noe stort behov for å tømme seg. Så nå er det bare å få bort den vanen tenker jeg, så får jeg sove natten igjennom 😊
    • Så bra Her har ho begynt å tisse inne, så da var UVI et faktum.. Men men, det skjer ofte med valper.  I natt sov ho i 6 timer sammenhengende, deilig. 
    • Sjekker om det lukter tiss hvor? Nei. Får det veldig godt med meg om han tisser inne, så trenger ikke å leite eller lukte. Det er en stor dam der hvis han har tisset 😂 Har gått over til å gi han tørt for til siste måltid, også har jeg faktisk vært litt "streng" og ikke luftet han på natten med mindre han virkelig gir tegn på at han må. Han har våknet 2 ganger denne uken, og ikke gitt tegn på at han virkelig må ut, bare sånn "kan vi stå opp nå, jeg er ferdig uthvilt" aktig greie. I dag virket det som han ville sove videre når klokken ringte 7, selv om han forsøkte å vekke meg i 4-tiden, så jeg tror absolutt han klarer å holde seg. 
    • PS: er det andre enn meg som går rundt å sjekker om det lukter tiss hele tiden???
    • Min har holdt seg stabil frem til nå.  Jeg har begynt å sove oppe, den sover nede i bingen. Tydligvis så sover jeg tungt, for idag etter 7 timer var hele buret og valpen fullt av tiss. Dette har ikke skjedd før... så hektisk morgen..  Lurer litt på hva jeg skal gjøre nå. Prøve igjen og se om det var et uhell, eller bare sove 6 timer så ut...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...