Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva må til for å oppnå championat titelen i de forskjellige landene?

ipadda

Recommended Posts

Skrevet

Familien planlegger tur til både Holland og Italia neste år, å jeg har funnet nasjonale utstillinger i begge landene på tidsrommet vi skal være der.

Hva må til for å oppnå championat titelen i disse landene?

Den ene hunden er champion, den andre ikke, så da er det vel i grunnen mest intr. med den hunden som er champion her i norge fra før av.

Jeg skal ut å jakte på nye titler.. :D

Skrevet

For å bli nederlandsk champion, må hunden ha fire cert.

Ett av disse certene kan utgjøres av fire reserve-cert, men 16 reserve-cert kan ikke bli fire cert.

Cert vunnet på Amsterdamvinner teller som to cert, hvis det er minst 20 påmeldte i rasen, og 16 møter.

Certene må vinnes av minst to forskjellige dommere, og hunden må være minst 27 måneder gammel når det siste certet vinnes.

Hvis jeg forstår innholdet på den nederlandske kennelklubbens side riktig.

Jeg leser ikke italiensk, så der kan du kontakte kennelklubben selv og høre om de har reglene på engelsk.

Skrevet

Så med mindre man har planer om å reise ned flere ganger, så kan man bare drite i å stille i utgangspunktet? Vil sannsynligvis ikke være mer en oss på de utstillingene..

Skrevet

Så med mindre man har planer om å reise ned flere ganger, så kan man bare drite i å stille i utgangspunktet? Vil sannsynligvis ikke være mer en oss på de utstillingene..

Du kan klare det nederlandske championatet på tre utstillinger, for eksempel en dobbeltutstilling nå og amsterdamvinner når den arrangeres. Men da må du selvfølgelig vinne det du trenger de gangene. De aller fleste land krever flere cert, det er nesten bare i norden vi har en ett cert gir championat-mulighet.

Jeg samlet opp noen kjappe championatprosedyrer for ulike land en gang, jeg garanterer ikke at de fremdeles er gyldige, regler kan være endret - men her er noen muligheter å utforske videre:

Tysk champion: Fem cert for minst tre dommere, på minst ett år. Gis i alle klasser fra 15 måneder og opp.

Legg merke til at det er to typer cert i Tyskland - du kan bli tysk og VDH-champion.

Nederlandsk champion: Fire cert for minst to forskjellige dommere, hunden minst 27 måneder ved siste cert. Reserve-cert kan bli til cert, amsterdamvinner gir dobbelt cert.

Belgisk champion: Fire cert for minst tre forskjellige dommere, et må være oppnådd på CACIB-utstilling. Cert deles ut i unghund, åpen og champion klasse. Brussel-utstillingen er verdt to cert. 366 dager mellom første og siste cert.

Estisk champion: Ett cert etter 24 måneder, hvis champion i annet land.

Latvisk champion: Tre cert for tre forskjellige dommere, med 52 ukers mellomrom.

Dog har de samarbeidsavtale med en rekke land som gjør at det holder med et cert, jeg vet Norge sto på den lista før, nå står de ikke, vet ikke hva det betyr.

Litauensk champion: 3-5 cert, avhengig av type utstilling. Alternativt cert OG cacib på deres vinnerutstilling.

Luxemburgchampion: Et cert, hvis champion i annet land. Men de har bare to internasjonale utstillinger i året, så der er det stor påmelding.

Polsk champion: 3 cert, seks måneder mellom første og siste, minst et cert må oppnås på internasjonal utstilling.

Også videre.

Skrevet

Hvis det er vinnerutstilling kan det jo være noen morsomme vinnertitler å få, kanskje?

Og på internasjonale utstillinger er det alltids CACIB'ene, da...

Susanne

Skrevet

Tusen hjertelig takk for fin oppsumering, Emma! Det setter jeg virkelig pris på! Tror, skal ikke påstå noe, men tror at latvisk championat kan oppnås med ett cert hvis hunden er Nuch fra før av. Har nemlig ei vennine som fikk titelen på sin RR :D

Hvis det er vinnerutstilling kan det jo være noen morsomme vinnertitler å få, kanskje?

Og på internasjonale utstillinger er det alltids CACIB'ene, da...

Susanne

Joda, vinnerutstillinger er morro det, men jeg tror desverre ikke det var det det var på det tidsrommet.

Cacib ja... rasen har bare vært FCI godkjent noen år, har 6-7 år igjen før vi får cacib :D

Skrevet

Tusen hjertelig takk for fin oppsumering, Emma! Det setter jeg virkelig pris på! Tror, skal ikke påstå noe, men tror at latvisk championat kan oppnås med ett cert hvis hunden er Nuch fra før av. Har nemlig ei vennine som fikk titelen på sin RR :D

Ja, X'ens pappa er baltisk champion - altså champion i alle tre baltiske land, og han var bare en gang i hvert land. Men som jeg skriver - før sto Norge på den lista over samarbeidsland, nå står de ikke der. Du kan se selv her. Jeg har vurdert å sende en mail for å høre hva som har skjedd.

Skrevet

Fin liste, Emma! Den skal jeg ta vare på :D

Bare husk at den ikke er sjekket mot oppdaterte regelverk på et par år :D

Skrevet

Angående italiensk så lurte jeg selv på det tidligere i år. Var vrient å finne infoen på nettsidene selv med google translate. Jeg sendte mail til terrier klubben der og fikk følgende svar:

To became Italian Champion you need 6 CAC

2 of them must be obtained in international shows,

2 of them must be obtained in Club Shows or Special Club Show (organized by our Club)

The other two CAC may be obtained in national show or another international or Club show.

CAC MUST BE OBTAINED FROM 5 DIFFERENT JUDGES

Dette svaret var fra januar så regner med at det forsatt er gyldig. Our club er da terrierklubben i dette tilfellet, men regner med at det er tilsvarende for andre raser? Ikke akkurat det letteste champion kravet...

Angående Latvia var jeg selv overrasket over Norge ikke lengre sto på listen. Sist gang jeg sjekket så kunne vi få champion fra alle de baltiske landene med bare ett cert i hvert land. Muligens det har blitt endret? Regner med at eneste måte å finne ut av det er å kontakte dem...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Dette avhenger nok en del av individ, men jeg tenker nå at både puddel og bichon-rasene er gode alternativer. Jeg mistenker at puddel generelt er mindre sære enn bichon, men de har også sine særegenheter. Jeg vil anbefale dere å dra på utstilling eller rasetreff for de ulike rasene og møte ulike individer og oppdrettere og eiere av alternativene, så får dere litt mer følelse med hvordan de er. En del av de små terrierrasene kan også være allergivennlig. De er strihåret og må nappes. Men de kan også være en del striere, ha mye jaktlyst og krever mer aktivitet.
    • Det kan være verdt å prøve ut ulike fôrtyper, men også gi lakseolje som tilskudd. Hvis hunden allerede er sensitiv så kanskje prøve ut sensitiv-fôr fra noen merker? RC er stort og kommersielt, og er nok helt greit fôr. Selv brukte jeg svenske Robur kombinert med Vom de siste årene og var veldig fornøyd med det. Acana og Orijen er populære merker som er ganske bra. 
    • Hei! Jeg har en Engelsk Toy Terrier gutt på litt over 4år. Han mister nesten all pels på vinteren for så å bli litt bedre på sommeren. Har pels på hodet og labber og litt på ryggen. Men han er så å si nakenhund nå. Pratet med ei som hadde samme problemet med sin Dvergpincher. Men så var det ei venninne av hu som passet hunden i en måneds tid. Og hun hadde visst byttet ut fôret og hunden hadde plutselig fått fin pels over hele. Hun husket ikke hvilket fôr det var, men hun trodde det ble solgt på butikken. Jeg bruker Royal Canin Small Dogs. Og det hadde hun og brukt, men hun synes ikke det var et bra fôr... Har en gutt til som har helt fin pels. De spiser de samme tingene. Ingen av de tåler noe med and i, de blir skikkelig dårlige i magen av det. Lurer på om det er noen andre som har hatt samme problem med sin hund og funnet en løsning?  Det skal sies at han er veldig følsom til vaskemiddelet vi bruker når klærne hans vaskes så vi bruker Nautral for det er det mildeste jeg har funnet.
    • Hei! Vi har en hund som begynner å bli en gammel mann og jeg er derfor på leting etter det som skal bli familiens neste familiemedlem etter han blir borte. I den forbindelse trenger jeg deres kloke hoder. Vi er en familie på tre, med et barn på 8 år. På grunn av allergi har vi vurdert det slik at Bichon Havanais og dvergpuddel fremstår som de mest aktuelle rasene.   Vi har en Havanais nå og han er litt spennende eksemplar. Fra han var valp har han vært ganske sær. Han er blant annet veldig lite kosete, ekstremt lite tilpasningsdyktig og har alltid hatt vanskeligheter med å slå seg til ro, så jeg kjenner vel han egentlig ikke igjen når jeg leser typiske rasebeskrivelser (nå fikk jeg dårlig samvittighet, så må legge til at han selvfølgelig er verdens beste hund!). Sønnen min har noen utfordringer blant annet på skolen og han trenger derfor å komme hjem til en bestevenn. Det var i søken på dette jeg kom over puddel, som jeg ser ofte blir brukt som terapihunder. Men når jeg leser rasebeskrivelser virker det som om Havanaise i all hovedsak er fantastiske med barn, mens det for puddler fremstår mer som om de kan være gode med barn. Så jeg lurer på om dere har noen erfaringer med disse rasene, gjerne begge? Vi kommer til å dele ansvaret med min mor som bor i samme hus, så den kommer ikke til å være noe særlig alene. Pelsstell er heller ikke noe problem. Krysser fingrene for at noen kan hjelpe oss i valget:)
    • Da er operasjon utført og alt gikk fint, vi er snart igjennom første døgnet og ho har gjort sitt benødne også slapper mye av i senga si. Ho har ikke spist enda men det kommer med tiden tenker jeg etter narkose og sånt så er jo det veldig normalt så. Godbiter har ho spist men ikke veldig mat interessert enda. Men alt i alt virker det veldig bra med ho ettersom forholdene. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...