Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisser og bæsjer når vi er ute av rommet


Sanne

Recommended Posts

Shensi er nå 9, snart 10 mnd og hun er selvfølgelig super herlig og like gulle god som den dagen vi fikk henne, men vi sliter med å få henne husrein. I å for seg ikke noe stress sånn sett, hun får bruke den tiden hun trenger. Jeg var jo vandt fra forige lundisen som aldri ble skikkelig husren :) Men det som er problemet da, er at når vi går ut av rommet så tisser og/eller bæsjer hun ofte. Dette være seg om det er en stund siden vi var ute, eller nettopp... Noget frustrerende da vi ikke får mulighet til å ta henne med ut, avverge osv.

Litt bakhåndsopplysninger om henne generelt: Hun har separasjonsangst, ja muligens også hypertilknytning, så dette jobber vi med. Men vi går aldri fra henne sånn at hun blir hjemme alene. De gangene hun gjør fra seg så er det når vi er i et annet rom. Og hun kan ligge i sofaen å sove når vi kommer inn i rommet igjen, så jeg tror ikke hun stresser altså. Og vi kan ikke ta henne med i alle rommene, hun må lære seg å være selvstendig, så når vi går i et annet rom får hun ikke bli med. Dette har vi trent på fra dag en og har aldri vært noe issue for henne. I tillegg ber vi henne legge seg i sofaen før vi forlater rommet og i noen av tilfellene blir hun der, feks når vi er å tar en røyk som bare tar en 5 min. Men i kveld var jeg, sambo og ei venninne på kjøkkenet i ca 2 timer. Da hadde hun tisset to ganger og bæsjet en gang :lol: Og hallo, hun klarer helt klart å holde seg mer enn 2 timer. Virker nesten som det har blitt en vane til henne... Om natten gjør hun også fra seg ofte, men her er det heller ikke alltid. Så det er helt tydelig at hun hvertfall klarer å holde seg i 8 timer, men det er nok max!

Det var en periode der vi måtte sove på stua, da var hun innestengt av kompostgrinder, og da gjorde hun ingenting, selvom hun hadde god plass til å tisse/bæsje uten å måtte ligge i det, men allikevel gjorde hun det ikke. Nå sover hun jo løs hele døgnet, natt som dag, da vi ikke vil bruke bur/grinder, så hvordan løse det på en måte uten å stenge henne inne? Noen med erfaringer og tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare bruke kompostbinger når hun er alene, da, hvis hun ikke gjør fra seg inni der?

Skjønner at dere ikke har lyst til å bruke bur og grinder og slikt noe, men det kan kanskje være greit å bruke det i innlæring, og når dere må være borte fra henne i noen minutter. Det virker som om hun er en ganske normal hund som ikke vil gjøre fra seg på plassen "sin", som feks inni kompostbingen, men at hun ikke helt har tatt poenget med at hele leiligheten og hele rom er sånne plasser... så kan dere øke størrelsen på kompostbingen helt til det blir til et helt rom, flere rom, hele leiligheten, osv. Kænskje ratt itte uten at je skar si det for sikkert :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens!

grinder å sånt frister ikke nei, ikke i det hele tatt heller! Men ja, kanskje man må vurdere det, du har jo et poeng Vims. Hmm. Men i dag, utrolig nok, de gangene vi har vært ute av rommet har hun ikke gjort noe :) Flinke lille tullegullet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...